9 نکته کلیدی و راه های افزایش اعتماد به نفس

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1416 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

اهمیت اعتماد به نفس امروزه بر هیچکس پوشیده نیست. بسیاری از افراد موفق این موفقیت خود را مدیون اعتماد به نفس خود می­دانند. اما مشکلی که وجود دارد این است که به ندرت دیده می­شود این افراد به درستی توضیح دهند که راه های افزایش اعتماد به نفس چیست. توضیح دادن راه های افزایش اعتماد به نفس سخت است، به دلیل اینکه اعتماد به نفس بر روی چندین پایه استوار است و کم بودن یا زیاد بودن اعتماد به نفس به چیز های مختلفی بستگی دارد.

اما در حقیقت و در کل می­توان گفت که اعتماد به نفس بر اساس انتخاب های شما در زندگی و دستاورد هایی است که احساسات شما را تغذیه می­کند و باعث می­شود شما به خودتان افتخار کنید. البته یکی از نکات دیگری که وجود دارد این است که شما بتوانید دستاورد های خود را بشناسید. کشف این موارد یکی از ارزشمند ترین کارهاییست که در زندگی می­توانید برای خود انجام دهید. دراین مقاله ده راه برای افزایش اعتماد به نفس را برای شما پیشنهاد می­کنیم.

مزایای داشتن اعتماد به نفس قوی

داشتن اعتماد به نفس می­تواند مزایای زیادی برای شما در خانه، محل کار شما، محل تحصیل و یا روابط شما به همراه داشته باشد. در اینجا چند مورد از مزایا و نکاتی که می­توانید با افزایش اعتماد به نفس از آن بهره مند شوید را برای شما لیست کرده ایم:

  • عملکرد بهتر: به جای اینکه در زندگی دائم اتلاف وقت کنید، با افزایش اعتماد به نفس شما به برنامه خودتان اعتماد بیشتری کرده و می­توانید بدون نگرانی در مورد اینکه، توانایی کافی نداشته باشید، می­توانید انرژی خود را وقف کار و تلاش های خود بکنید.
  • روابط سالم: داشتن اعتماد به نفس نه تنه شما را نسبت به حسی که دارید، مطمئن تر می­کند و در نتیجه بر روی احساسات شما تاثیر می­گذارد، بلکه کمک می­کند تا دیگران را بهتر بشناسید و به شناخت خود اطمینان بیشتری داشته باشید. این موضوع کمک می­کند بتوانید کسانی که در زندگی شما هستند را بیشتر دوست داشته باشید. همچنین به شما کمک می­کند تا اگر واقعا باید از کسی یا چیزی دور شوید، با واقع بینی این کار را انجام دهید.
  • جرات تست چیز های جدید و پذیرش تغییر: وقتی شما به خودتان اطمینان و ایمان بیشتری داشته باشید، راحت تر آماده برای تغییر های مثبت هستید و می­توانید چیز های جدید را امتحان کنید. چه برای امتحان یک کار جدید، چه یک کلاس جدید و چه یک تغییر در روابط عاطفی خود. بنابراین افزایش اعتماد به نفس به شما کمک می­کند تا بتوانید تغییرات جدید را بپذیرید.
  • تاب آوری در برابر مشکلات: این که به خودتان اعتماد داشته باشید، می­تواند انعطاف پذیری شما را افزایش دهد. بنابراین اگر مشکلی در زندگی شما پیش بیاید شما با آن خونسرد تر برخورد کرده و از این مطمئن هستید که می­توانید آن مشکل را حل کنید.

9 راه افزایش اعتماد به نفس

حال که متوجه چند مورد از مزایای افزایش اعتماد به نفس شده اید، می­توانید از این مورد هم مطمئن باشید که افزایش اعتماد به نفس ممکن است. با اینکه مواردی برای علائم کمبود اعتماد به نفس هم وجود دارد اما این که شما در موردی اعتماد به نفس کافی دارید یا نه را فقط خودتان می­توانید تشخیص دهید. و اگر احساس کردید نیاز به افزایش اعتمادتان به خودتان وجود دارد ما برای شما چند راه از راه های افزایش اعتماد به نفس را لیست کرده ایم.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

بزرگ ترین بلایی که باعث عدم اعتماد به نفس می­شود، مقایسه است. این که شما ظاهر خود را با افرادی که در اینستاگرام دنبال می­کنید مقایسه می­کنید، و یا حقوق خود را با یکی از دوستان خود مقایسه می­کنید، یا اینکه معیار مقایسه خود را رتبه کنکور خودتان قرار می­دهید مقایسه سالمی نیست. مطالعات مختلفی انجام شده است، که ارتباط مستقیمی بین حس حسادت نسبت به دیگران و عدم اعتماد به نفس را نشان می­دهد.

اگر به زندگی دیگران حسادت می کنید، نقاط قوت و موفقیت های خود را به خود یادآوری کنید. یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس، این است که یک لیست از چیز هایی که دارید و چیز هایی که به آنها رسیده اید درست کنید تا به شما در تمرکز بر روی زندگی خودتان به جای دیگران کمک کند.

دورتان را از افراد مثبت اندیش پر کنید.

از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که دورتان را از افراد مثبت نگر پر کنید در حقیقت ببینید چه افرادی دور شما را گرفته اند. آیا آنها شما را قضاوت می­کنند؟ آیا شما را همانطور که هستید پذیرفته اند؟ افرادی که شما با آنها وقت می­گذرانید بیش از آنکه فکر کنید بر روی افکار و نگرش های شما تاثیر می­گذارند. اگر بعد از معاشرت با شخص خاصی نسبت به خودتان احساس بدی دارید، زمان آن رسیده است که شجاع باشید و با آن آدم خداحافظی کنید.

ورزش کلید افزایش اعتماد به نفس

ورزش یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس است. ورزش علاوه بر اینکه برای سلامتی شما مفید است، به افزایش تمرکز شما، مدیریت استرس و همچنین جلوگیری از افسردگی شما هم کمک می­کند. وقتی انرژی اضافی در شما وجود نداشته باشد، کمتر مضطرب می­شوید. ورزش همه جنبه های زندگی شما را بهبود می­بخشد. بنابراین فعال بمانید و زمانی را برای خودتان اختصاص دهید.

سعی کنید کار درست و منطقی را انجام دهید.

اکثر افراد با اعتماد به نفس بر اساس یک سیستم ارزشی خاص زندگی می­کنند. یک سری قوانین و چهارچوب هایی را دارند، و بر اساس آنها تصمیم گیری هایشان را انجام می­دهند. بنابراین در تصمیم گیری خود دو دل نیستند و می­توانند به احساسات خود غلبه کرده و تصمیم هایی را بگیرند که واقعا از نظر آنها منطقی است و با نظام ارزشی آنها می­خواند.

هدف کوتاه مدت داشته باشید

اهدافی را برای خود تعیین کرده و مراحلی را که باید برای دستیابی به آنها انجام دهید، مشخص کنید. این اهداف نباید اهداف بزرگی باشند. آنها حتی می توانند مواردی مانند پخت کیک یا برنامه ریزی یک شب بیرون با دوستان باشند. در حقیقت دنبال برخی از دستاوردهای کوچک باشید که می توانید از لیست آنها علامت بزنید تا بتوانید به توانایی خود در انجام کارها اطمینان پیدا کنید.

افزایش اعتماد به نفس با تغییر تفکر

همه افراد دارای نقاط قوت و استعداد هستند. از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که پیدا کنید نقاط قوت و استعداد های شما چی هستند. شناختن آنچه که در آن مهارت دارید و تلاش برای حساب کردن روی این موارد، به شما کمک می کند تا به توانایی های خود اعتماد کنید. به آن کار هایی که کرده اید فکر کنید. سعی کنید به جای اینکه تمرکز و فکر شما نقاط منفیتان باشد، به چیز های مثبت فکر کنید. به اینکه چه توانایی ها و نقاط قوتی دارید.

با خودتان مهربان باشید.

مهربانی با خود، به معنی رفتار محبت آمیز زمانی است که اشتباه کرده اید، شکست خورده اید یا تجربه شکست داشته اید. این موضوع راهی برای ارتباط با خودتان است که به شما این امکان را می­دهد که از نظر احساسی انعطاف پذیر تر باشید و بتوانید در زمان چالش ها و مشکل ها درست حرکت کنید و به جای سرزنش کردن خود به فکر تقویت کردن خود باشید.

اهمیت ندهید دیگران چه فکری می کنند

افراد زیادی هستند، که ممکن است شما را ناامید کنند، شما را به قصد های مختلف بکوبند یا بدون قصد خاصی به شما بگویند که نمی­توانید به هدفتان برسید. این موضوع شامل مواردی مانند رد شدن در یک امتحان، رد شدن از طرف کارفرما یا بازخورد منفی در جمع فامیل و دوستان یا خانواده است. مردم سعی می­کنند به شما بگویند، هدف شما برای شما بسیار بزرگ است، یا اینکه شما آماده آن نیستید، و یا نمی­توانید این کار را انجام دهید. البته مشاوره گرفتن از دیگران خوب است، اما نباید به حرف هر کسی گوش داد. اگر شما واقعا به این موضوع فکر می­کنید که می­توانید پس باید آن کار را انجام دهید. مردم در موارد زیادی اشتباه می­کنند و این موضوع طبیعی است.

برای افزایش اعتماد به نفس مشاوره بگیرید

اگر فکر می­کنید که نیاز به افزایش اعتماد به نفس دارید، یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس مشاوره گرفتن است. شما باید برای خودتان وقت بگذارید. اگر فکر می­کنید نیاز به مشاوره دارید پس این کار را انجام دهید. یک مشاور خوب می­تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشید. کلینیک روانشناسی دل با روانشناسان مجربی که دارد، می­تواند به شما کمک کند تا بتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته