راه های افزایش عزت نفس در کودکان چیست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1171 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

یکی از سوالات بسیار مهمی که همواره افرادی که فرزند کوچک دارند مطرح می کنند این است که چگونه می توان اقدام به افزایش عزت نفس در کودکان کرد و به منظور رسیدن به این هدف باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟ در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با این موضوع بسیار مهم آشنا کرده و بیان کنیم که چگونه با انجام چند تکنیک مختلف می توانید به بالا بردن عزت نفس در کودک خود کمک کنید، پس با ما همراه باشید تا به بررسی این مسئله و تکنیک های آن بپردازیم.

سپردن تصمیم گیری به کودکان

یکی از مشکلاتی که متاسفانه بسیاری از خانواده ها با آن مواجه هستند این است که تمام تلاش خود را می کنند تا در تمامی لحظات زندگی کودک شان تصمیم گیر اصلی و نهایی خودشان باشند، این در حالی است که این مسئله می تواند عزت نفس کودک را با مشکلات جدی مواجه کند.

پیشنهاد ما این است که در شرایطی که کودک می تواند انتخاب های مناسبی داشته باشد بهتر است تا عقب ایستاده و اجازه دهید تا فرزندان از بین گزینه های مختلف در نهایت تصمیم درست را بگیرد. انجام این کار باعث افزایش عزت نفس در کودکان خواهد شد و کودک این آگاهی را پیدا می کند که می تواند خودش تصمیم گرفته و لازم است تا پای تصمیم های خودش نیز بایستند.

اجازه دهید که کودک تان اشتباهات مختلفی را تجربه کند

متاسفانه بارها دیده شده که خانواده ها تمام تلاش خود را می کنند تا در شرایط مختلف مسیر درست را به کودک شان نشان داده و او را در مسیر درست حرکت دهند، این در حالی است که گاهی لازم است تا اجازه دهید که کودک تان مسیرهای اشتباه رفته و اشتباهات کوچک را تجربه کند. این مسئله باعث می شود تا او آگاهی کاملی نسبت به شرایط مختلف به دست بیاورد و همچنین مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرد.

این مسئله نیز باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود. البته پیشنهاد ما این است که پیش از آن که کودک شما بخواهد تصمیم اشتباهی را بگیرد حتماً با او صحبت کنید اما او را مجبور به انتخاب مسیر درست نکنید، بگذارید با انتخاب مسیر اشتباه و تجربه شکست کودک تان متوجه شود که شما به عنوان یک فرد با تجربه می توانید در شرایط مختلف به او کرده و به درستی به او مشورت دهید.

اجازه دهید کودک تان کارهای مختلف انجام دهد

پدر و مادرها همواره تلاش می کنند تا اجازه ندهند که کودک شان کارهای مختلفی را انجام دهند. این مسئله باعث می شود تا آرام آرام شاهد از بین رفتن عزت نفس در کودکان باشیم. پیشنهاد ما این است که اجازه دهید که فرزندتان در کارهای مختلف خانه به شما کمک کند. البته باید به سن و سال فرزندان نیز توجه داشته باشید و از او بخواهید تا کارهایی را انجام دهد که متناسب با سن و سال او است. این کار نیز باعث می شود تا عزت نفس و اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا کند. همچنین پدر ها می توانند به پسران خود این امکان را بدهند تا در کارهای فنی به آن ها کمک کنند. این کار نیز در طولانی مدت باعث افزایش عزت نفس در کودکان خواهد شد.

به کودک تان ثابت کنید که عشق شما بدون قید و شرط است

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر شما به کودک تان نشان دهید که عشق و علاقه شما به او بی قید و شرط بوده و حتی اگر تصمیمات اشتباه بگیرد، باز هم شما عاشق او هستید، این اتفاق به بالاتر رفتن اضافه نفس کودک کمک کرده و به او اجازه می دهد تا در بخش های مختلف زندگی تصمیمات خود را با آزادی عمل بیشتر و بدون ترس و استرس بگیرد. این اتفاق هم باعث می شود تا فرزندتان بتواند تجربه های مختلفی به دست بیاورد و هم شما را به عنوان یک حامی و پشتیبان ببیند.

کودک تان را در شرایط مختلف تشویق کنید

تشویق شدن کودکان یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی است که به افزایش عزت نفس آن ها کمک می کند، اما متاسفانه بارها دیده شده که اکثر خانواده ها اقدام به تشویق بیش از اندازه فرزندشان می کنند و از سوی دیگر برخی از خانواده ها به هیچ عنوان تلاشی برای تشویق کودک شان نمی کنند. در هر دو این شرایط کودک با آسیب های روحی مختلفی مواجه می شود.

نکته مهم و لازم به ذکر این است که شما باید در هنگام موفقیت کودک تان او را تشویق کنید. انجام این کار باعث می شود تا فرزندتان مسیر درست را فهمیده و بداند که انجام چه کارهایی باعث خشنودی شما می شود. انجام این کار باعث می شود تا هم فرزندتان عزت نفس بسیار زیادی بر اثر انجام کارهای خوب به دست بیاورد و هم متوجه شود که انجام تصمیم های درست چگونه باعث می شود تا او در بین پدر و مادر خود محبوبیت بسیار زیادی به دست بیاورد.

اگر قصد دارید تا اقدام به افزایش عزت نفس کودکان خود کنید حتماً تشویق را به عنوان یک تکنیک بسیار مهم در نظر بگیرید، اما به هیچ عنوان به شکل افراطی اقدام به تشویق کودک تان نکنید، چرا که این مسئله باعث بروز مشکلات مختلفی برای شخصیت وی می شود.

به کودک تان احساس خاص بودن بدهید

تجربه ثابت کرده که اعتقادات و رفتارهای پدر و مادر تاثیر بسیار زیادی بر روی شخصیت کودک می گذارد و باعث می شود تا شاهد تبدیل شدن این تلقین ها به رفتارهای اصلی فرزندان باشیم. در همین راستا لازم است تا به منظور افزایش عزت نفت در کودکان حتماً به فرزند خود این پیش فرض ذهنی را تلقین کنید که وی خاص بوده و توانایی رسیدن به موفقیت را دارد.

موضوع مهم این است که انجام این کار باعث می شود تا فرزند شما نسبت به خود اعتماد به نفس بسیار زیادی به دست بیاورد و به هیچ عنوان در بخش های مختلف عزت نفس خود را از دست نداده و همواره با اعتماد به نفس بالا اقدام به انجام کارهای مختلف کند.

پیشنهاد ما این است که به منظور رسیدن به این هدف حتماً وقتی که کودک تان تصمیمات درست می گیرد و یا استعداد و توانایی های خود را شکوفا می کند، او را تشویق کرده و به او بگویید که وی خاص بوده و استعدادهای او بسیار مهم هستند. همچنین لازم است تا در شرایط مختلف این کار را در مقابل دیگران نیز انجام دهید و اجازه دهید تا عزت نفس کودک شما در جمع نیز افزایش پیدا کرده و رشد داده شود. انجام این کار نیز باعث می شود تا آرام آرام کودک تان با عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی بتواند ادامه مسیر زندگی خود را طی کند. در نظر داشته باشید افزایش عزت نفس در کودکان رابطه عکس با افسردگی در کودکان دارد.

 

انجام تکنیک های گفته شده در این مطلب در نهایت باعث می شود تا بتوانید با انجام چند کار ساده اقدام به افزایش عزت نفس در کودکان کرده و به آن ها کمک کنید تا با اعتماد به نفس بالایی اقدام به انجام کارهای مختلف کنند.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته