تبعات روانی خواب زیاد چیست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1048 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

افرادی که با مشکل خواب زیاد مواجه هستند، یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشد این است که خواب بیش از اندازه تبعات بسیار زیادی برای آن ها دارد و به همین دلیل در این مطلب قصد داریم نگاهی به تبعات روانی خواب زیاد انداخته و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا به بررسی این مسئله بسیار مهم پرداخته و در رابطه با آن اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم.

افسردگی

یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که یکی از تبعات روانی خواب زیاد افسردگی است. در واقع تحقیقات و بررسی های انجام شده نشان می دهد که در بین بزرگسالان و نوجوانان پر خوابی یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث افسردگی می شود و پر خوابی در این افراد یکی از خطرات روانی است که باید به آن توجه داشته باشید.

تقریباً ۴۰ درصد از بزرگسالان زیر 30 سال که خواب بیش از اندازه دارند با مشکلاتی چون افسردگی مواجه هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر با مشکلاتی چون افسردگی و خواب زیاد مواجه هستید لازم است تا از تکنیک های مختلف استفاده کرده و تلاش کنید تا ریتم خواب خود را طبیعی و نرمال کنید. عدم توجه به این مسئله می تواند تبعات روانی مختلفی را برای شما به همراه داشته باشد.

ایجاد حس اضطراب بیش از اندازه

بررسی های علمی نشان می دهد که یکی دیگر از تبعات روانی خواب زیاد ایجاد حس اضطراب و تشویش بیش از اندازه است. در واقع افرادی که خواب بیش از اندازه دارند همواره با این مشکل مواجه هستند که زمان کمی برای انجام کارهای خود دارند و در واقع روز برای آن بسیار کوتاه بوده و همین مسئله باعث می شود تا بسیاری از افراد با مشکل کمبود وقت مواجه شوند.

این مسئله باعث می شود تا شاهد ایجاد حس اضطراب و تشویش در بین افراد باشیم و اشخاصی که خواب بیش از اندازه دارند، همواره نگرانی و اضطراب بسیار زیادی را تجربه می کنند.

کمبود انرژی

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هم خواب بیش از اندازه و هم خواب کم می تواند بر روی انرژی بدن شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در واقع اگر شما با مشکل کمبود انرژی و احساس خستگی مفرط مواجه هستید، این مشکل نیز یکی دیگر از مهم ترین تبعات روانی خواب زیاد است که باید به آن دقت بسیار زیادی داشته باشید.

در صورتی که با چنین مشکلی مواجه هستید پیشنهاد ما این است که حتماً به سراغ مشاورین و افراد متخصص رفته و از آن ها بخواهید تا به شما برای نرمال کردن ریتم خواب تان کمک کنند تا بتوانید تبعات روانی خواب زیاد را کنترل کرده و در راستای کاهش آن قدم بردارید.

اختلال در حافظه

یکی دیگر از مهم ترین تبعات روانی خواب زیاد که بر اساس بررسی ها و تحقیقات علمی ثابت شده بحث اختلال در حافظه است.

در حقیقت خواب بیش از اندازه قدرت ذهن و حافظه شما را به طرز چشمگیری دستخوش تغییر کرده و همین مسئله باعث می شود تا با اختلال در حافظه مواجه شوید. بی شک ایجاد اختلال در حافظه می تواند روند زندگی شما را با چالش های بسیار زیادی مواجه کند. به همین دلیل لازم است تا اگر با مشکل خواب بیش از اندازه مواجه هستید، حتماً برای حل مشکل اقدام کرده و با انجام تکنیک های مختلف ساعت خواب خود را نرمال و طبیعی کنید. توجه به این مسئله باعث می شود تا مشکلات و عوارض جانبی خواب بیش از اندازه برای شما کاهش پیدا کرده و بتوانید به حالت عادی خود بازگردید.

سردرد

از دیگر عوارض جانبی خواب بیش از اندازه می توان به سردرد اشاره کرد. همان طوری که خواب کم می تواند مشکلاتی چون سردرد را برای شما به همراه داشته باشد، خواب بیش از حد نرمال نیز عوارضی چون سردرد دارد و اگر فردی بیش از حد نیاز خود بخوابد و این مسئله تبدیل به یک عادت برای او شود پس از بیدار شدن با مشکلات چون سردرد، حالت گیجی و… مواجه می شود.

چاقی

شاید برای تان عجیب باشد اما یکی از مهم ترین دلایل و عواملی که باعث چاقی می شود، خواب بیش از اندازه است. شاید نتوان چاقی را به عنوان تبعات روانی خواب زیاد در نظر گرفت اما یکی از مهم ترین عوارض جانبی و تبعاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نداشتن تحرک در هنگام خواب و کاهش سوخت و ساز بدن در هنگام خوابیدن از مهم ترین عواملی است که باعث ایجاد چاقی در بین افراد می شود و اشخاصی که با مشکل خواب بیش از اندازه مواجه هستند، پس از مدتی اضافه وزن پیدا کرده و همین مسئله می تواند آن ها را با مشکلات مختلفی مواجه کند.

میزان خواب نرمال در رده های سنی مختلف

پس از آن که شماره با تبعات روانی خواب زیاد آشنا کردیم، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که میزان خواب نرمال و متوسط چقدر است؟ به منظور پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که متناسب با سن هر فرد میزان خواب متوسط تعیین می شود و به همین دلیل اگر بخواهیم شما را با میزان خواب در رده های سنی مختلف آشنا کنیم، می توان به موارد گوناگونی اشاره کرد.

در وهله اول باید به این نکته اشاره کنیم که نوزادان تازه متولد شده در طول روز باید بین ۱۴ تا ۱۷ ساعت بخوابند. نوزادان بزرگتر نیز باید حدود 13 تا 15 ساعت خواب را در طول روز تجربه کنند.

میزان خواب در کودکان نوپا باید بین ۱۱ تا ۱۴ ساعت باشد و کودکان ۵ تا ۶ سال باید ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب در طول روز داشته باشند. پس از ورود به مدرسه افراد باید بین ۹ تا ۱۱ ساعت خواب را تجربه کنند. همچنین نوجوانان باید بین ۸ تا ۱۰ ساعت در طول روز بخوابند.

افراد بزرگسال نیز در نهایت باید به صورت نرمال و طبیعی در ۲۴ ساعت شبانه روز، ۷ تا ۹ ساعت بخوابند تا بتواند انرژی قابل قبولی برای انجام فعالیت های روزانه داشته باشند. توجه به این موارد به شما کمک می کند تا بتوانید میزان خواب نرمال را با توجه به رده سنی خود مشخص کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته