نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1124 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

پدر و مادر هر دو به اندازه خود در تربیت کودک نقش دارند. ارتباط پدر با نوزاد می تواند حتی زمانی که نوزاد در رحم مادر قرار دارد شروع شود. فرهنگ جامعه ای که خانواده در آن زندگی می کنند بر روی روابط آن ها با یکدیگر از جمله روابط پدر و کودک نقش دارد. نقش پدر در تربیت کودک پررنگ است و نباید آن را ساده انگاشت ولی متاسفانه امروزه به دلیل توجه زیاد به نقش مادران در تربیت کودکان خیلی به نقش پدران توجهی نمی شود. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله قرار است به بررسی نقش پدر در تربیت کودک بپردازیم. اگر شما تجربه ای در این زمینه دارید می توانید در بخش کامنت ها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

چرا نقش پدر در تربیت کودک مهم است؟

رفتار پدرها در زندگی و تربیت فرزندان تاثیر زیادی دارد و اگر به هر دلیلی این تاثیرگذاری از بین برود یا کم شود تربیت فرزندان با مشکل رو به رو خواهد شد. انتخاب سبک فرزندپروری درست می تواند باعث شود آسیبی از جهت تربیتی و روابط اجتماعی به کودک نرسد و او با روانی سالم در جامعه زندگی کند.

پدر باعث می شود که احساسات کودک بهتر رشد کند. کودکان ویژگی های زیادی را به صورت آگاهانه و ناآگاهانه از پدرشان به ارث می برند. کافی است به اطراف خود بیشتر توجه کنید تا ببینید مثلا پدرانی که اجتماعی هستند فرزندانی اجتماعی تحویل جامعه می دهند. با نگاه به اطرافیان خود می توانید ده ها مثال از این دست پیدا کنید.

نقش پدرها برای پیدا کردن استعداد های کودکان نیز موثر است. اگر فرزند زمان کافی را در کنار پدر خود گذرانده باشد می تواند از نظرات و مشاوره های کافی پدر خود بهره مند شود و بهترین مسیر برای زندگی خود را پیدا کند.

علاوه بر این ها ارتباط موثر پدر با کودک باعث می شود پرخاشگری ها در او کاهش پیدا کند و در جامعه بتواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند. این موضوع می تواند برعکس هم باشد. یعنی اگر پدر شخصی پرخاشگر باشد که در خانه یا جامعه سر هرچیز کوچکی با دیگران ستیزه می کند این موضوع نیز به کودک منتقل خواهد شد و او شخصیتی پرخاشگر پیدا خواهد کرد.

پدر همچنین می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک به ویژه دختران شود. وقتی پدر با کودکش محترمانه برخورد می کند و شخصیت او را بالا می برد این موضوع رفته رفته روی اعتماد به نفس آن ها تاثیر مثبت خواهد گذاشت. این رفتار باعث می شود او خود را شخصیت قابل احترامی در نظر بگیرد و زمانی که بزرگ شد از همه مردهای زندگی اش انتظار این احترام را خواهد داشت.

پدرها می توانند بر کاهش میزان استرس کودکان در شرایط استرس زا موثر باشند. کودکانی که با پدرشان ارتباط موثر دارند در مسائل رقابتی عملکرد بهتری نشان می دهند. نهایتا باید گفت ارتباط موثر پدر با کودک باعث می شود او در بزرگسالی از ابتلا به افسردگی و بیماری های روحی تا حدود زیادی در امان بماند.

رابطه پدر با مادر چه تاثیری روی فرزندان دارد؟

رابطه پدر با مادر نیز روی کودک تاثیر می گذارد. اگر والدین کارها را به صورت گروهی و خوب انجام دهند کودکان نیز یاد می گیرند که کارها را با مشورت و همکاری یکدیگر انجام دهند. بحث بین زوجین اجتناب ناپذیر است ولی باید سعی شود که هنگام بحث احترام متقابل رعایت شود تا کودک ببیند که والدین حتی با وجود اختلافات نیز مودب هستند.

اگر رفتار پدر با مادر پرخاشگرانه باشد و روابط میان این دو همراه با پریشانی، افسردگی و ناراحتی باشد، منجر به این خواهد شد که نتوانند وظایف خود را در قبال کودک به خوبی انجام دهند. این موضوع به صورت غیر مستقیم باعث می شود کودک نتواند آن امنیت و محبتی که باید از خانواده به خصوص پدر دریافت می کرده است را دریافت کند.

تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان می دهد که کودکان برای بازی کردن بیشتر سمت پدر و برای رفع استرس و ناراحتی بیشتر سمت مادر خود می روند.

آیا رابطه پدر و دختر با رابطه پدر و پسر فرق دارد؟

متغیرهای زیادی روی رابطه پدر با فرزندانش تاثیر دارد که از مهم ترین آن ها می توان به سن و جنسیت اشاره کرد. پدرها در این که دخترشان در آینده چطور روابط عاطفی اش را مدیریت کند نقش زیادی دارند. از طرفی پسرها دوست دارند در سنین نوجوانی کمی احساس قدرت و مردانگی کنند که اگر پدر هوشمند باشد می تواند در این شرایط رابطه ای دوستانه ای با پسر خود برقرار کند. نه تنها جنسیت کودک بلکه سن کودک، سن پدر، محیط زندگی و… همه متغییرهایی هستند که باعث می شوند نقش پدر در تربیت کودک انعطاف پذیر باشد.

پدر در نقش الگو برای کودک

فرقی نمی کند کودک چه پسر باشد چه دختر، پدر برای او نقش یک الگو را دارد که تمام فعالیت های روزمره او مورد بررسی کودک قرار می گیرد. این رفتارها تقلید و حتی در شخصیت کودک نهادینه می شوند. بزرگان عرصه تربیتی به کسانی که نگران بزرگ کردن و خوب تربیت کردن بچه های خود هستند توصیه می کنند که به جای نگرانی سعی کنند خودشان شخصیت های سالم و خوبی باشند تا کودک با دیدن آن ها الگویی خوب داشته باشد. این موضوع در بحث تربیت کودکان اصلا کمرنگ نیست و اهمیت بسیاری دارد. اگر شک دارید، همین حالا شروع به بررسی رفتارهای کودکتان کنید تا ببینید چند رفتار آن از شما تقلید شده است.

پدر باید به محبت کودک واکنش نشان دهد

اگر به عنوان یک پدر می خواهید کودکتان با شما رفتار محبت آمیز داشته باشد باید به رفتارهایی که او با شما دارد واکنش متقابل نشان دهید. مثلا اگر یک نقاشی برای شما کشید یا این که با خلاقیت خود برایتان یک هدیه درست کرد یا برایتان متنی مانند «دوستت دارم» نوشت باید عکس العملی درست نشان دهید.

کلمات قدرت شگفت انگیزی دارند و باید در جای درستشان استفاده شوند. بسیاری از پدران هستند که نمی توانند محبت خود را به پسرشان ابراز کنند. این موضوع سبب می شود که پسرانشان نیز نتوانند به آن ها ابراز محبت کنند. این موضوع نشان می دهد که ابراز علاقه فیزیکی و کلامی میان پدر و کودک تا چه حد دارای اهمیت است.  

در پایان باید گفت زمانی که بچه ها بزرگ می شوند و خودشان تبدیل به پدر یا مادر می شوند تاثیرات رفتار والدین از جمله پدرشان با آن ها همچنان در زندگی شان مشهود است و حتی روی تربیت فرزندشان نیز تاثیر می گذارد. نکته جالب دیگر این است که وقتی زندگی افراد موفق و مشهور به خصوص زنان مشهور بررسی شد دیده شد که پدر آن ها رابطه ای خاص و عمیق با آن ها داشتند و در موفقیت فرزندشان تاثیرگذار بوده اند.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

عشق سالم چگونه است؟

2 سال گذشته