زندگی بعد از طلاق چگونه است؟ رفع مشکلات بعد از طلاق

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1445 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

طلاق مسئله ای است که می تواند حتی برای عاشق ترین زوج ها هم پیش بیاید. گاهی اختلاف در زندگی مشترک به حدی بالا می گیرد که جدایی راه بهتری از ادامه آن زندگی است. بعد از طلاق، افراد با توجه به روحیات و تفکراتشان ممکن است برای بازگشت دوباره به زندگی عادی نیاز به کمک داشته باشند.

داشتن اطلاعات و آگاهی نسبت به طلاق و رفع مشکلات بعد از طلاق می تواند قدم گذاشتن در مسیر بهبودی پس از رخ دادن طلاق را آسان تر کند. به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم در این مقاله به چند نکته کوتاه درباره چگونگی زندگی بعد از طلاق بپردازیم.

ورود به زندگی بعد از طلاق

طلاق تقریبا در همه جوامع یک موضوع سخت و دردناک به حساب می آید. از این رخداد در جامعه ما به عنوان یک شکست یاد می شود چرا که وقتی یک انسان روابط عاطفی را آغاز می کند کوهی از امید به آینده پشت آن قرار دارد پس طبیعی است که شکست این رابطه عاطفی و نهایتا طلاق باعث ناامیدی، استرس و اندوه عمیق در وجود هر انسانی شود. ورود به این زندگی جدید سوالات زیادی را در ذهن فردی که طلاق می گیرد ایجاد می کند. این که آیا من تا پایان عمر تنها خواهم ماند؟ و این که زندگی بدون همراه چگونه خواهد بود؟

اندوه پس از جدایی

روانشناسان معتقدند که بعد از طلاق، فرد 5 مرحله را در ذهن خود خواهد گذراند که ممکن است مدتی طول بکشد. این مراحل شبیه به مراحل مربوط به از دست دادن یک عزیز است.

  • اولین مرحله مرحله انکار است. انکار یعنی ذهن فرد نمی تواند بپذیرد که ازدواج وی در حال شکست خوردن و به طلاق رسیدن است.
  • بعد از مرحله انکار مرحله خشم وجود دارد. این که فرد طلاق گرفته از خود یا همسرش خشمگین باشد طبیعی است اما باید حواسش باشد که دچار عصبانیت خارج از کنترل نشود. عصبانیت خارج از کنترل هم می تواند به خود فرد و هم به فرزند یا خانواده او صدمه بزند.
  • مرحله بعدی مذاکره و چانه زدن است. در این مرحله فرد سعی دارد همه چیز را تغییر دهد و می خواهد بدون این که اشتباهات گذشته را تکرار کند دوباره سعیش را بکند. این مساله اغلب موجب شکست دوباره فرد می شود.
  • بعد از مذاکره و چانه زدن مرحله افسردگی فرا خواهد رسید. بعد از چنین شکستی احساس تنهایی، غم و کنار کشیدن از زندگی طبیعی است. اگر افسردگی شدید شد و به تاثیرگذاری منفی روی اطرافیان فرد رسید حتما باید از یک روانشناس کمک بگیرد.
  • آخرین مرحله ناراحتی پذیرش است. فرد زمانی وارد این مرحله می شود که بپذیرد ازدواجش تمام شده است. او خواهد پذیرفت که رویاها و آرزوهایی که قرار بود با ازدواج پیشین خود به آن دست پیدا کند تمام شده است. این مرحله خالی از احساس خشم، گناه و افسردگی نیست اما با بهبود وضعیت فرد آماده حرکت رو به جلو خواهد بود.

نکاتی که به بهبود وضعیت کمک می کنند

تا اینجای مطلب سعی کردیم با چگونگی کنار آمدن فرد با طلاق و وارد شدن او به یک زندگی جدید بپردازیم. بعد از این که فرد این مراحل را گذراند حال نیاز به تمریناتی دارد که بتواند از اندوه جدایی خلاصی یابد. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که می تواند به فرد برای بهبود وضعیت روحی اش بعد از طلاق کمک کند.

کنترل غصه خوردن

بعد از چنین شکستی این که بگوییم غصه خوردن را به طور کامل کنار بگذارید امری تخیلی به نظر می رسد. غصه بخشی از زندگی انسان است تنها نکته این است که نباید بگذارد از حد خود فراتر برود. هر انسانی باید برای اندوه خود ارزش قائل باشد و نسبت به آن احساس مسئولیت کند. به یاد داشته باشید که غصه خوردن امری طبیعی است پس نباید سعی در مبارزه با آن داشت بلکه باید برای کنترل آن تلاش کرد.

تقویت اعتماد به نفس و خود ارزشمندی

یکی از موضوعاتی که ممکن است به سراغ افراد طلاق گرفته بیاید کم شدن اعتماد به نفس و کم ارزش پنداشتن خود است. فرد باید سعی کند ارزش خود را به خودش یادآوری کند و اعتماد به نفسش را تقویت کند. افزایش احساسات مثبت گام مهمی در جهت بهبود سلامت روحی پس از ورود به زندگی بعد از طلاق است.

تمرکز روی احساسات

فرد باید تلاش کند احساسات منفی را درباره خراب شدن ازدواجش از خود دور کند. اگر فرد اجازه دهد که احساسات منفی بر او چیره شوند این موضوع می تواند روی زندگی او اثر بسیار بدی بگذارد. زندگی پر از پیروزی و شکست است و شکست تنها مخصوص عده ای خاص نیست و برای همه پیش می آید. غیر منطقی است اگر بگوییم که فرد باید کاملا باید احساسات منفی را دور بریزد اما می توان با فکر کردن به این این شکست یک پله آگاهی فرد را نسبت به خودش افزایش داده است کمی وضعیت را بهبود بخشید.

رفتن به دنبال علایق

حتما در زندگی هر فرد علایقی وجود دارند که فرد به خاطر ازدواج کردن نمی توانست به سراغ آن ها برود. حالا بعد از رهایی از ازدواج این فرصت به او داده شده است که علایق خودش برود که مجبور بود بخاطر همسرش از آن ها دست بکشد. طلاق اگرچه اتفاق ناگواری است اما می توان آن را بجای عذاب به یک فرصت تبدیل کرد.  

پذیرش مسئولیت های جدید

مسئولیت های زندگی مجردی با زندگی متاهلی متفاوت است. در زندگی مجردی فرد تنهاست و حالا باید هم کسب درامد کند و هم کارهای منزل را کنترل نماید. این موضوع ممکن است برای او چالش برانگیز باشد. گذر زمان می تواند به پذیرش مسئولیت های جدید کمک کند.

نترسیدن از تنهایی

یکی از ترس هایی که خیلی از افراد طلاق گرفته با آن روبه رو هستند ترس از تنهایی و تنها ماندن است. البته از آن جایی که روحیات هر فرد با فرد دیگر متفاوت است این مسئله برای همه یکسان نخواهد بود. مواجه شدن با تنهایی به طور کل خوشایند نیست اما تنهایی می تواند یک فرصت برای خودسازی و بهبود شرایط فردی باشد.

گاهی ترس از تنهایی باعث می شود فرد دوباره تن به یک رابطه نادرست و اشتباه بدهد. این موضوع نشان می دهد که اهمیت کنترل این ترس چقدر زیاد است. بالاتر ذکر کردیم که افزایش اعتماد به نفس پس از طلاق از اهمیت برخوردار است. یکی از فواید افزایش اعتماد به نفس کمک به نترسیدن از تنهایی است.

ایجاد تغییر در زندگی

الزاما منظور ما این نیست که فورا بعد از طلاق فرد باید سعی کند یک کار جدید در زندگی انجام دهد اما بعد از گذشت مدتی می تواند تصمیم بگیرد که تغییری در زندگی خود ایجاد کند. این تغییر می تواند انجام یک ورزش جدید، ادامه تحصیل و… باشد. این بستگی به خود فرد دارد که چه چیزی می تواند در زندگی او تازگی ایجاد کند.

کارهایی که بعد از طلاق باید از آن ها اجتناب کرد

ازدواج سریع بعد از طلاق در خیلی از موارد موجب آسیب دیدن فرد می شود چرا که مسائلی از زندگی قبلی در درون فرد باقی مانده که هنوز حل نشده است. یکی دیگر از کارهای اشتباهی که پس از طلاق نباید انجام داد این است که فرد نباید دور خود را خیلی شلوغ کند چرا که دوره طلاق سخت و پر استرس است و فشار بیش از حد به فرد او را با مشکل روبه رو خواهد کرد.

کار اشتباه بعدی این است که فرد خود را برای فراموش کردن گذشته غرق در فضای مجازی کند و برای فرار از تنهایی تن به هر جمع و تفریحی بدهد. این موضوعات نیز می تواند برای او آسیب زا باشد پس بهتر است از آن اجتناب کند.

به یاد داشته باشید که بهترین کار در مواجه با مشکلات روحی و روانی مراجعه به یک متخصص روانشناسی و روانکاوی است. مقالات و نوشته ها اگرچه می توانند برای همه افراد به صورت عمومی مفید باشند اما حقیقت این است که اتفاقاتی که در زندگی هر فرد رخ می دهد با فرد دیگر فرق دارد.

به خصوص در مسئله طلاق، ممکن است علت طلاق هرکس موضوع متفاوتی از دیگری باشد به همین دلیل توصیه ما این است که برای این که از نظر روحی و روانی در زندگی بعد از طلاق بتوانید سلامت خود را حفظ کنید حتما به یک روانشناس مراجعه کنید.

متاسفانه برداشت اشتباهی که در رابطه با روانشناسی در جامعه ما وجود دارد این است که هر کس به روانشناس مراجعه می کند الزاما دارای مشکلات روحی و روانی است اما حقیقت این است که مراجعه به روانشناس می تواند انسان را از خطر ابتلا به این مشکلات هم حفظ کند. بنابراین این که شما تصمیم بگیرید به یک روانشناس مراجعه کنید الزاما به این معنی نیست که با مشکلات روحی و روانی مواجه هستید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته