چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم؟ + راهکار در زمان قرنطینه کرونایی

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 911 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

آیا از همان دسته آدم هایی هستید که نمی توانند به راحتی صبح زود از خواب بیدار شوند؟ شاید تا به حال شنیده باشید که می گویند سحرخیز باش تا کامروا باشی. اما چگونه؟ صبح بیدار شدن قطعا سخت است، مخصوصا برای آن دسته از آدم هایی که تمایل بیشتری به بیداری در شب دارند تا صبح زود. سختی این موضوع در زمان کرونا و قرنطینه کرونا چندین برابر هم می شود. چند نکته وجود دارد که با دنبال کردن آنها می توانید به خود کمک کنید تا بتوانید صبح زود راحت از خواب بیدار شوید. پس مقاله را دنبال کنید تا بدانید چطور باید صبح زود از خواب بیدار شویم و دلایل سخت بیدار شدن صبح چیست. و همینطور توضیح می دهیم از چه کار هایی پرهیز کنیم تا بتوانیم صبح زود بیدار شویم.

 

یک آلارم یا زنگ هشدار ست کنید.

خب قطعا اولین قدم برای صبح زود بیدار شدن، ست کردن یک آلارم است. البته که شاید این مورد را امتحان کرده باشید، اما نکته این است که ست کردن چندین آلارم قطعا مضر است و باید از این نکته پرهیز کنید. همچنین دکمه SNOOZE برای شما مضر است و باید از این دکمه هم پرهیز کنید. دکمه Snooze باعث می شود هم چرخه خواب شما بهم بریزد و هم صبح خواب بمانید. پس برای جلوگیری از خواب ماندن در صبح حتما خودتان را مجبور کنید که از دکمه snooze استفاده نکنید.

 

از ساعت بیولوژیک بدن برای صبح زود بیدار شدن استفاده کنید.

 

اگر کار واجبی ندارید اما حتما میخواهید سحر خیز باشید تغییر دادن زمان بیدار شدن به یکباره سخت است. به جای اینکار می توانید هر روز یک ربع زودتر از خواب بیدار شوید. اگر در قرنطینه کرونایی هستید اما می خواهید با این وجود باز هم صبح زود از خواب بیدار شوید از این روش استفاده کنید. سعی کنید خودتان را آرام آرام عادت دهید. با رعایت این موضوع بعد از هشت روز شما دو ساعت زودتر هر روز از خواب بیدار می شوید اما سختی هم به خودتان نداده اید. به علاوه بدن شما هم به ساعت بیدار شدن عادت کرده و دیگر برای شما صبح زود از خواب بیدار شدن سخت نیست یا اگر هم باشد حداقل به اندازه قبل سخت نیست.

با رعایت این نکته و خواب صحیح می توانید به درمان اضطراب کرونا هم کمک کنید.

 

موزیک می تواند شما را معجزه آسا صبح زود از خواب بیدار کند.

به موزیک گوش دهید. تاثیر گوش دادن به موزیک برای اینکه بتوانید صبح زود از خواب بیدار شوید معجزه آساست. فقط کافیست زمانی که چشمتان را باز کردید یک موزیکی که دوست دارید یا یک رادیو که به آن علاقه مندید را گوش دهید. این کار باعث می شود هم شاداب شوید، و هم هوس دوباره خوابیدن از ذهنتان بپرد. برای بازدهی بهتر همچنین می توانید، موسیقی صبحگاهی خود را هر روز تغییر دهید.

 

شب زودتر بخوابید تا صبح زود بیدار شوید.

 

قطعا اگر خواب شما کامل تر باشد می توانید صبح بهتر از خواب بیدار شوید. اگر عادت دارید که شب بیدار باشید، سعی کنید این عادت را ترک کنید و یا حداقل شب کمی زودتر بخوابید. انرژی شما صبح بیشتر است و دیگر خواب نمی مانید. البته که شاید سخت باشد اما کنار گذاشتن گوشی حداقل یک ساعت قبل از خواب می تواند تاثیر چشم گیری در راحت تر خوابیدن شما داشته باشد.

 

کافئین یک انتخاب مطمئن برای شماست.

ممکن است مصرف کافئین شما را کمی از زندگی سالم دور کند، اما مصرف دوز پایین آن معمولا مشکلی ایجاد نمی کند. همچنین برخی افراد با مصرف کافئین در صبح واقعا بازخورد بهتری در روز دارند و می توانند صبح زود راحت از خواب بیدار شوند.

 

دوش آب سرد بگیرید.

 

بعضی افراد صبح زود عادت به دوش گرفتن دارند، اما بخاطر اینکه آب گرم گاهی حس بهتری به آدم می دهد، دوش آب گرم می گیرند. این بار سعی کنید دوش آب سرد بگیرید، یا حداقل 30 ثانیه ز این موضوع باعث می شود که راحت تر بتوانید صبح از خواب بیدار شوید و احساس خواب آلودگی نکنید.

 

ورزش منظم داشته باشید.

ورزش منظم و مخصوصا صبحگاهی می تواند باعث شود هم احساس خواب آلودگی نداشته باشید هم صبح زود راحت از خواب بیدار شوید. حتی اگر به دلیل کرونا نمی توانید به باشگاه های ورزشی بروید، فقط راه رفتن در فضای باز، دویدن و یا انجام یکسری حرکات ورزشی در منزل می تواند به شما کمک کند.

 

صبحانه خوب بخورید.

درسته که بالاتر گفتیم کافئین می تواند به شما کمک کند، اما قطعا تنها خوراکی ای نیست که می تواند به شما کمک کند تا روز ها بهتر از خواب بیدار شوید. از جو دوسرپرک استفاده کنید. صبحانه مقوی بخورید و همچنین از سیب غافل نشوید که به دلیل فیبر، قند طبیعی و برخی مواد غذایی دیگر می تواند برای شما مفید باشد، تا صبح پر انرژی ای داشته باشید.

 

اختلالات روانی می توانند دلیلی بر تمایل به خواب صبح باشد.

 

اگر هرکار می کنید نمی دانید چگونه باید صبح از خواب بیدار شوید و یابا برنامه ریزی روزانه خود مشکل دارید و نمی توانید از پس انجام دادن و برنامه ریزی بر بیایید، می تواند به دلایلی از قبیل وسواس فکری، افسردگی و یا غیره باشد. در این صورت مشاوران دل کلینیک می توانند در این کلینیک تخصصی به شما برای مقابله با این مشکلات کمک کنند.

 

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته