شنونده خوبی بودن چه اصولی دارد؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 778 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

بنظر شما هم شنونده خوب بودن یکسری اصول دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم به همین مطلب بپردازیم، که شنونده خوبی بودن چه اصولی دارد؟ حتما بارها شده که حس کردید که طرف مقابل شما آن طور که باید به شما توجه نمی‌کند و این عدم توجه از آنجایی می‌آید که بنظر شما شنونده خوبی نیست. امروزه می‌دانیم که ارتباطات یک مهارت اجتماعی است و ما برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از این مهارت، باید در کسب آن کوشا باشیم، یکی از پایه های مهارت ارتباطات، شنونده خوبی بودن است. پس با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر در اینباره توضیح دهیم و اگر می خواهید مهارت گوش دادن خود را تقویت کنید مقاله ای هم در این رابطه برای شما آماده کرده ایم،

ده طرز تلقی که مانع از شنونده خوبی بودن می‌شوند

خیلی از اوقات وقتی تعریف می‌کنیم که نباید ها چه مواردی هستند، راه بهتر و سریع‌تری را رفتیم. حال ما الان به ده مورد از مواردی که نباید برای شنونده خوبی بودن انجام داد، می‌پردازیم.

  1. حقیقت

معتقدید که حق با شماست و دیگران اشتباه می‌کنند. به جای آنکه آشکارا احساس خود را مطرح کنید، و به جای توجه و درک اندیشه و احساس دیگران، می‌خواهید به هر ترتیب که شده نظر خود را ثابت کنید..

  1. سرزنش

فکر می‌کنید که تقصیر به گردن دیگران است. خود را صد‌در‌صد بی‌گناه می‌دانید. می‌گویید که این حق مسلم شماست که او را سرزنش کنید.

  1. نیاز به قربانی بودن

به حال خود متاسفید و معتقدید که دیگران از روی خودخواهی با شما منصفانه و برخورد نمی‌کنند. بی‌تمایلی لجوجانۀ شما به اقدامی که وضع را بهتر کند به دیگران این پیام را می‌دهد که شما نقش شهید بودن را دوست دارید. برای شنونده خوبی بودن هیچ‌وقت نباید نقش یک قربانی را بازی کنید.

  1. خودفریبی

هرگز به ذهنتان نمی‌رسد که در ایجاد مسئله‌ای نقش داشته باشید زیرا نمی‌توانید تاثیر نقش خود را روی دیگران ببینید. برای مثال، ممکن است از غرولند همسرتان شکایت کنید اما فراموش می‌کنید که بارها به قولی که داده‌اید وفا نکرده‌اید. ممکن است شکایت کنید که شوهرتان یک دنده و لجوج است و حاضر نیست که به نظرات شما گوش دهد. اما نیستید که دائم با هر چه او می‌گوید مخالفت می‌کنید.

  1. حالت تدافعی

به قدری از انتقاد می‌ترسید که تحمل شنیدن یک کلمه منفی یا حرف ناموافق را ندارید. به جای گوش دادن و به جای اینکه در سخنان دیگری نکتۀ مثبتی پیدا کنید، پیوسته در مقام دفاع از خود هستید.

  1. حساسیت اجبار

از تسلیم شدن می‌ترسید، دیگران را کنترل کننده و سلطه‌جو می‌یابید و احساس می‌کنید که باید در برابر آنها مقاومت کنید. حساسیت اجبار دقیقا مقابل شنونده خوبی بودن است، چرا که در این حالت شما از روی لجاجت و ترس از کنترل شدن حاضر نیستید حتی کلمه‌ای بشنوید.

  1. متوقع بودن

از دیگران انتظار دارید که با شما برخورد بهتری داشته باشند و چون دیگران با شما برخوردی خلاف میل شما می‌کنند ناراحت می‌شوید. به جای اینکه بکوشید تا از انگیزه‌های آنها مطلع شوید، اصرار بر غیرمنطقی بودن آنها دارید و معتقدید حق با ندارند که چنین احساس و رفتاری داشته باشند.

  1. خودخواهی

می‌خواهید هر چه را هر وقت می‌خواهید در اختیارتان قرار گیرد و اگر چنین نوشد فریاد اعتراضتان به هوا می‌رود. به طرز فکر و احساس بقیه بها نمی‌دهید.

  1. اعتماد نکردن

دیواری می‌کشید زیرا معتقدید اگر به سخنان دیگران گوش دهید و از احساس و اندیشۀ آنان باخبر شوید، از شما سواستفاده می‌کنند. شنونده خوبی بودن به این معنا نیست که شما تمام و کمال به شنونده خود اعتماد داشته باشید اما همیشه یک میزان از اعتماد نسبی در یک رابطه لازم است که طرفین به حرف هم گوش بدهند.

  1. اعتیاد به کمک کردن

در حالی که انتظار دیگران از شما این است که به حرف هایشان گوش بدهید، می‌خواهید هر طور که شده به آنها کمک کنید. وقتی دوستان یا اعضای خانواده از احساس بد خود شکایت می‌کنند، پیشنهاد کمک می‌دهید و برایشان تکلیف مشخص می‌کنید. در این شرایط آنها به جای تشکر از شما ناراحت می‌شوند و به شکایت خود ادامه می‌دهند در نتیجه هر دو آزرده خاطر می‌شوید.

برای شنونده خوبی بودن باید تلاش کنید

ما اینجا به ده نباید برای شنونده خوبی بودن اشاره کردیم اما این لیست بلند‌تر از ده مورد است اما مهم‌ترین مساله این است که شما برای اینکه این مهارت را بدست آورید باید تمرین مستمر داشته باشید، هر بار که فرصتی پیش می‌آید که شنونده حرف کسی باشید ببینید که آیا این ده مورد در شما حضور دارند یا خیر، و اگر داشتند سعی کنید آگاهانه با آنها مقابله کنید، فراموش نکنید که بیش از نیمی از راه اصلاح، آگاهی است.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته