چگونه رابطه سالم با جنس مخالف داشته باشیم؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1126 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

در جامعه ما روابط شکل و شمایل متفاوتی نسبت به جوامع غربی و شرقی دارد، یکی از تفاوتهای اصلی در رابطه با جنس مخالف است. وقتی حرف از رابطه سالم با جنس مخالف می‌شود خیلی ها ممکن است سریعا این برداشت را داشته باشند که منظور روابط بی‌قید و شرط است برخی دیگر هم فکر می‌کنند رابطه سالم است که محدودیت‌های فراوان داشته باشد، اما پاسخ در هیچ کدام از این روش‌ها نیست. در این مقاله میخواهیم بررسی کنیم رابطه سالم با جنس مخالف چه معیارهایی دارد؟ پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

چه رابطه‌ای سالم است؟

قبل از اینکه به رابطه سالم با جنس مخالف بپردازیم اول باید ببینیم که رابطه سالم چه معیارهایی دارد؛ به گفته متخصصین این حوزه شما باید سه فاکتور اصلی را در روابط تان مدنظر قرار دهید تا بشود گفت روابط شما مفید و باارزش است.

هیچوقت دست به انکار خود نزنید!

شاید در فرهنگ ما اشارات زیادی به این مساله شده است که شما باید ازخود گذشته باشید و نیازهای طرف دیگری را بر نیازهای خود ارجحیت دهید، اما این یک اشتباه بزرگ است! شما اگر ابتدا نیازها و درخواست‌های اصلی خودتان را نشناسید و نبینید هیچوقت نمی‌توانید نیازها و درخواست‌های طرف مقابل‌تان را درنظر بگیرید.

توقع و انتظارات را کاهش دهید

سعی کنید توقع و انتظارات معقول و موجهی داشته باشید، چرا که هرچقدر این توقعات در روابط افزایش پیدا کند ناراحتی و دلخوری به هم میزان افرایش پیدا می‌کند، ضمن اینکه خیلی از مواقع ما فکر می‌کنیم طرف مقابل بدون اینکه توقعی را مطرح کنیم، خود از آن مطلع است، در صورتیکه که همیشه بهتر آن است که اگر ما توقعاتی هم داریم آنها را واضح و شفاف با طرف مقابل‌مان در میان بگذاریم.

به رشدتان در رابطه توجه کنید

خیلی مهم است که به این مساله توجه کنید که اثرات حضور شما در یک رابطه چیست؟ این فاکتور در رابطه سالم با جنس مخالف هم حائز اهمیت است، بسیاری از کارشناسان این ادعا را مطرح می‌کنند شما از نظر شخصیتی برآیند پنج نفر نزدیک به خود هستید، پس حتما لازم است گهگاهی از بیرون به روابط خود نگاه کنید و ببنید آیا رابطه مورد نظر باعث رشد شما می‌شود یا خیر.

آیا رابطه با جنس مخالف مشکل دارد؟

متاسفانه در کشور ما افراد تا قبل از آنکه وارد دانشگاه شوند (بر فرض اینکه اصلا شخص ادامه تحصیل بدهد و وارد دانشگاه شود) رابطه‌ای با جنس مخالف ندارد و از هیچ طریقی برای این رابطه آموزش نمی‌بینند، همین امر باعث می‌شود که نظرات در مورد رابطه سالم با جنس مخالف به شکل افراطی باشد، یا تصور می‌شود بی‌بند و باری روش مناسبی است یا اینکه هرگونه ارتباط غلط تلقی می‌شود، در صورتیکه اعتدال رمز موفقیت در رابطه با جنس مخالف است.

نکات طلایی در مورد رابطه سالم با جنس مخالف چیست؟

ما در ادامه به اختصار به چند مورد اشاره می‌کنیم که با رعایت این نکات می‌شود روابط سالم با جنس مخالف داشت:

جنس مخالف را بشناسید

چه مرد چه زن، هر دو انسان هستند و باید در حقوقی که دارند نیز با هم برابر باشند اما نباید فراموش کنیم که تفاوت‌هایی هم با هم دارند، به طور مثال ممکن است هر یک به شیوه‌های متفاوتی ابراز توجه کنند، بنابراین شما برای رابطه با جنس مخالف خود باید نیازها و رفتارهای او را بشناسید و درک کنید.

برای دیده شدن تلاش بیش از حد نکنید

طبیعت تکاملی ما به صورت بوده که ما برای جلب توجه جنس مخالف دست به انجام یکسری از کارها می‌زنیم، به طور مثال سعی می‌کنیم ظاهر جذابی داشته باشیم، اما نباید فراموش کنیم که نباید بیش از حد تلاش کنیم و این طور نشود که ما ارزش‌های اصلی زیرپا بگذاریم فقط به خاطر اینکه با جنس مخالف ارتباط داشته باشیم.

رابطه با جنس مخالف فقط برای رابطه جنسی نیست!

یکی از باورهایی که نیاز است اصلاح شود این مورد است که رابطه با جنس مخالف لزوما به علت رابطه جنسی نیست، گاهی وقت‌ها ممکن بهترین دوست شما هم جنس شما نباشد و این هیچ مشکلی ندارد، گاهی رابطه سالم با جنس مخالف بدون اینکه رابطه جنسی‌ای مطرح باشد باعث می‌شود که شما خودتان را بهتر بشناسید و از طرف مقابل بهتر درک شوید.

مطالعه کنید

همان طور که پیشتر گفته شد، ممکن است به علت شرایط فرهنگی‌ای که در کشور ما حاکم است رابطه با جنس مخالف رازآلود باشد و همین امر باعث شود افراد برای شناخت بیشتر دست به ماجراجویی بزنند که ممکن است با اینکار شخص هم به خودش و هم به طرف مقابل آسیب‌هایی را وارد کند، پس برای داشتن رابطه سالم با جنس مخالف حتما مطالعه کنید، کتاب‌های زیادی در این حوزه در بازار وجود دارند.

جالب است که بدانید حتی مطالعه رمان‌هایی که در خصوص روابط دختر و پسر هستند باعث می‌شود شما دید بهتری به موضوع پیدا کنید.

ابراز احساسات فراموش نشود!

برخی از ما تصور می‌کنیم که طرف مقابل ما از احساسات درونی ما خبر دارد و نیازی به مطرح کردنشان نیست، اما اغلب اوقات قضیه خلاف این است. ما برای اینکه رابطه سالم با جنس مخالف داشته باشیم حتما باید به ابراز احساسات‌مان توجه داشته باشیم، منظور فقط احساسات مثبت و شاد نیست، بلکه ممکن است شما از مسئله‌ای ناراحت باشید و احساس خوبی نکنید، پس به جای اینکه با رفتاری قهری یا پرخاشگری به دنبال ابراز احساسات خود باشیم، به شکلی ساده و قابل فهم آنها را بیان و ابراز کنیم.

به نقاط مشترک توجه ویژه داشته باشید

کاملا طبیعی است که دو نفر در یک رابطه اختلاف نظراتی داشته باشند، حتی گاهی این اختلاف نظرات زیاد هم هستند اما چیزی که باعث می‌شود یک رابطه دوام بیاورد تاکید و توجه بر نقطه نظرات مشترک است، بدین شکل هیچ یک از طرفین سعی نخواهند کرد که نظرات خود را به طرف مقابل تحمیل کنند بلکه تلاش خواهند کرد نقطه نظرات مشترک بیشتری پیدا کنند و به آنها توجه کنند. در نظر داشتن این نکته برای یک رابطه سالم با جنس مخالف حائز اهمیت است.

به گفته مشاورین توجه کنید

همیشه یکی از راه هایی که موجب شناخت و درک بیشتری از موضوعات می‌شود، گوش فرا دادن به توصیه‌ها و پیشنهادات دیگران است، اما زمانی این توصیه‌ها ارزشمند است که از طرف اشخاص متخصص و مجرب داده شود، در این خصوص از مورادی که مشاورین خانواده و روابط مطرح می‌کنند غافل نشوید.

سخن آخر

رابطه با  جنس مخالف مثل هر مورد دیگری که در زندگی انسان وجود دارد، کاملا طبیعی است و باید از دید اعتدلال با آن برخود کرد و برای رابطه سالم با جنس مخالف نیاز است که شما مثل هر امر دیگری، تلاش کنید و در طول زندگی با کسب تجارب متفاوت پخته‌تر و آگاه تر شوید. ممکن است شما برای داشتن رابطه سالم با جنس مخالف سوالات بیشتری داشته باشید، بدین منظور تنها کافیست با ما ارتباط برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته