درمان اضطراب اجتماعی چگونه ممکن است؟ مشکلات این اختلال چیست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1711 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

در همه جای دنیا، یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که انسان ها دارند اضطراب اجتماعی است. شاید این موضوع برایتان عجیب باشد اما قطعا شما هم تا به حال آن را تجربه کرده اید. برای مثال قطعا برایتان پیش آمده که در یک موقعیتی که به یک اجتماع خاص مربوط است، ترس و نگرانی شما را فرا بگیرد یا صدایتان بلرزد. در این مقاله ما می­خواهیم به این موضوع و درمان اختلال اضطراب اجتماعی بپردازیم. درمان هراس اجتماعی گرچه بسیار مهم است اما باید به این نکته دقت کنید که تا حدی این اضطراب طبیعی است مثلا، صحبت کردن در مقابل افراد ناآشنا معمولا باعث این مورد می­شود و این موضوع طبیعی است. اما اگر شما دارای اختلال اضطراب اجتماعی باشید این موضوع برای شما یک مشکل جدی به حساب می­آید و در اینگونه موارد نمی­توانید استرستان را کنترل کنید. بنابراین انجام بعضی کار ها که برای اکثر آدم ها ساده است برای شما سخت می­شود. اینجاست که ممکن است در زندگی عادی شما اختلال ایجاد کند و به همین دلیل است که درمان اضطراب اجتماعی ضروری به نظر می­رسد. در این مقاله می­خواهیم علاوه بر تعریف کوتاه اضطراب اجتماعی بیشتر به مشکلات و نحوه درمان اضطراب اجتماعی بپردازیم.

اختلال اضطراب اجتماعی باعث می­شود شما نتوانید در بسیاری از موقعیت ها به آن چیزی که می­خواهید برسید. هراس اجتماعی سبب می­شود تا شما از بعضی موقعیت ها که می­تواند باعث رشد شما شود دوری کنید و نگرانی و استرس مانع کار شما شود. در حقیقت شما از این مضوع می­ترسید که قضاوت شوید، تحقیر شوید و یا به طور کلی حتی بعضی اوقات این که دیگران شما را تماشا کنند هم باعث حس ناخوشآیند در شما می­شود. درمان اختلال اضطراب اجتماعی به شما کمک می­کند تا شما با این ترس کنار بیایید تا بتوانید روند زندگی عادی ای داشته باشید.

مثال ها و مشکلات اختلال اضطراب اجتماعی

همانطور که گفته شد، موقعیت های زیادی وجود دارد که ما در اجتماع احساس اضطراب می­کنیم. مثلا کمتر کسی است که در هنگام سخنرانی در یک جمع شلوغ، مخصوصا در دفعات اول احساس نکند که اضطراب دارد. اما این اضطراب یا هراس اجتماعی زمانی که به طور مداوم و در موقعیت های عادی تر، مخصوصا موقعیت هایی که اکثر افراد مشکلی با آن ندارند برای فرد هراس درست کند و یا باعث شود که فرد به دلیل اضطراب اجتماعی از آن محیط ها دور شود آن زمان نیاز به درمان اضطراب اجتماعی حس می­شود در موارد زیر سعی کرده ایم چند مثال برای شما بیاوریم تا بدانید چه وقتی نیاز به درمان اختلال اضطراب اجتماعی حس می­شود.

مشکل در فعالیت های روزمره

اگر شما از کسانی هستید که در در زمانی که وارد مترو می­شوید، صف نانوایی می­خواهید درخواست نان کنید، و یا زمانی که از اطلاعات یک قسمت می­­خواهید درخواست اطلاعات کنید یا حتی وقتی می­خواهید از یک فروشگاه مواد مورد نیازتان را بخرید، با مشکل مواجهید به احتمال زیاد نیاز به درمان هراس اجتماعی دارید.

زمانی که می­خواهید یک کار گروهی انجام دهید

اگر شما نمی­توانید با دیگران فوتبال بازی کنید، زیرا می­ترسید از اینکه با آنها تعامل داشته باشید. اگر نمی­توانید با افراد جدید در یک باشگاه ورزشی یا یک ورزش گروهی ارتباط برقرار کنید و یا برای شما سخت است در کلاس درس یک کار گروهی داشته باشید، به احتمال زیاد درمان اختلال اضطراب اجتماعی به شما کمک خواهد کرد.

محیط کاری، مدرسه و دانشگاه

اگر شما نمی­توانید در مدرسه در جمع دوستان حاضر شوید، اگر برایتان سخت است که سر کلاس از شما سوال پرسیده شود و یا مصاحبه های کاری مانند یک غول عظیمی برای شما هست، احتمال اینکه به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا باشید زیاد است و بهتر است به دنبال درمان اضطراب اجتماعی باشید تا بتوانید در محیط کار و تحصیل بهتر ظاهر شوید.

روابط متقابل

اختلال اضطراب اجتماعی حتی می­تواند روابط شما را هم خراب کند. برای مثال احتمالا نتوانید سر صحبت را با افرادی که دوست دارید باز کنید، برای شما ایجاد یک رابطه دوستانه و یا یک رابطه عاشقانه به احتمال زیاد بسیار سخت است و این موضوع باعث می­شود به مرور اعتماد به نفس شما هم کم شود. بنابراین در این مورد هم درمان اضطراب اجتماعی به شما کمک می­کند.

اضطراب دائم در جمع های مختلف

این مورد بیشتر شما را اذیت می­کند و فعالیت های خیلی عادی شما را تحت تاثیر قرار می­دهد. برای مثال احتمالا شما جلوی دیگران خیلی به سختی غذا می­خورید، یا اینکه اگر در یک جمعی صحبت در رابطه با شما بشود، آرزو می­کنید کاش در آن جمع نبودید، چه دیگران از شما انتقاد کنند، چه از شما تعریف کنند. این که دیگران شما را نگاه کنند، هم برای شما حس بدی ایجاد می­کند. این اضطراب دائم هم می­تواند باعث شود شما نیاز به مشاوره استرس و اضطراب پیدا کنید.

تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی

قبل از اینکه به درمان اضطراب اجتماعی بپردازیم، باید ابتدا متوجه شویم که تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی چگونه است. زمانی که فرد مثال های بالا را در خود پیدا کرد معمولا به این موضوع مشکوک می­شود که آیا فرد دچار اختلال اضطراب اجتماعی است یا خیر. در این مورد نیاز به کمک روانشناسان با تجربه است تا متوجه شوند مشکل اصلی کجاست و به چه دلیل فرد موارد بالا را دارد. اما در کل یکی از مواردی که به تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی کمک می­کند این است که فرد دائما اضطراب دارد و نگران است از اینکه کاری که او انجام می­دهد کار بد، خجالت آور و زشتی باشد، و بقیه بتوانند او را مسخره کنند یا تحقیر کنند. اغلب این افراد در بین سایرین به خجالتی بودن هم شناخته می­شوند. حال که توانستیم مشکلات اختلال اضطراب اجتماعی را متوجه شویم، و تشخیص دهیم که آیا واقعا مشکل اختلال هراس اجتماعی است یا خیر نوبت درمان اختلال اضطراب اجتماعی است.

روش های درمان اختلال اضطراب اجتماعی

همانند بسیاری از اختلال های روانشناسی، درمان اختلال اضطراب اجتماعی هم روش های متفاوتی دارد. این روش ها بستگی به فرد و همچنین روانشناس دارد. البته باید به این موضوع نیز دقت داشت که هر روشی مشکلات و مزایای خودش را دارد و نمی­توان گفت قطعا یک روش از آن یکی بهتر است.

مهم ترین و اولین روش درمان کمک خودتان به خودتان

یکی از مهم ترین کار هایی که در کنارش ماوره و در پروسه ی درمان باید انجام شود، بر روی دوش شماست. شما باید سعی کنید که به فکر خودتان باشید. زیرا کسی که بیشترین کمک را برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی به شما می­تواند انجام دهد، بی شک در قدم اول شما هستید. بنابراین سعی کنید برای درمان هراس اجتماعی با خودتان رو راست باشید و قبول کنید که چنین مشکلی وجود دارد.

به ترس خودتان به صورت مرحله به مرحله غلبه کنید. برای مثال به کتابخانه یا کافی شاپ بروید و کار هایی که دوست دارید را انجام دهید. این موضوع باعث می­شود کم کم شما به اجتماع عادت کنید.

بنویسید. اگر پیشرفتی داشتید آن را بنویسید و برای این موضوع خودتان را تشویق کنید. اینطوری متوجه می­شوید که قدم هایی که دارید به سمت درمان اضطراب اجتماعی بر می­دارید به شما کمک می­کند.

با ترس خود رو به رو شوید. نگذارید که ترس بر شما پیروز شود. در موقعیت هایی که از آن می­ترسید حاضر شوید و بگذارید که مغز شما با این موضوع روبرو شود و بفهمد که خطری تهدیدش نمی­کند. پس سعی کنید به اضطراب خود بی توجهی کنید و در موقعیت هایی قرار بگیرید که قبلا از آن امتناع می­کردید.

آرام آرام پیش بروید. این موضوع در تمام اختلال ها و حتی برای درمان وسواس فکری هم استفاده می­شود و باید بدانید که درمان اکثر اختلال ها مانند وسواس فکری، درمان اختلال اضطراب اجتماعی و غیره همه به زمان احتیاج دارند و نباید توقع داشته باشید که از فردا تبدیل به یک فرد دیگری بشوید.

درمان اضطراب اجتماعی با دارو

در درمان اضطراب اجتماعی، از داروی مناسب در کنار روان درمانی استفاده می­شود. در حقیقت این دارو ها در درمان اضطراب و استرس به شما کمک می­کنند، تا شما بتوانید در کنار مشاوره از پس موقعیت های سخت بر بیایید. دارو هایی که در این موارد معمولا تجویز می­شود معمولا دارو های ضد افسردگی هستند مانند بازدارنده مونوآمین اکسیداز و یا بازدارنده  سروتونین. دارو های مهار کننده بازجذب سروتونین از شایع ترین دارو هایی هستند که برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی مصرف می­شوند زیرا این دارو ها معمولا عوارض جانبی کمتری دارند و راحت تر می­توان آن ها را تجویز کرد.

تمرین های متفاوت برای مهارت های اجتماعی

در زمانی که شما مشکلاتی در رفتار خود داشته باشید، و یا مشکلاتی برای برقراری ارتباط داشته باشید، خود این مسئله می­تواند باعث شود تا شما به اختلال اضطراب اجتماعی دچار شوید. طبیعی است که در چنین شرایطی درمان اختلال اضطراب اجتماعی به این موضوع وابسته است که شما بتوانید مهارت های اجتماعی را به خوبی فرا بگیرید. بتوانید به راحتی ارتباط برقرار کنید و با اعتماد به نفس صحبت کنید. بنابراین نیاز است که به شما تمرین هایی برای افزایش مهارت های اجتماعی، نظیر تمرین خوب صحبت کردن، تمرین خوب گوش دادن، تمرین زبان بدن و همچنین تماس چشمی می­تواند به شما کمک کند.

مشاوره روانشناسی برای اختلال اضطراب اجتماعی و درمان CBT

نکته ای که خیلی مهم است این است که شما نباید از مراجعه به روانشناس خجالت بکشید. در حقیقت یک مشاوره و درمان فردی برای اکثریت قریب به اتفاق افراد، لازم است. بنابراین هیچ چیزی وجود ندارد که شما بخواهید از آن خجالت بکشید. در ضمن اکثر آدم ها اختلالات متفاوتی دارند. پس این که شما تصمیم گرفته اید اختلال اضطراب اجتماعی خود را درمان کنید نه تنها خجالت آور نیست، بلکه در نوع خود باعث افتخار است. این روش یا همان درمان شناختی رفتاری در حقیقت همان روان درمانی ای است که به فرد کمک می­کند تا بتواند رفتار خود را تغییر دهد تا بتواند در موقعیت های مختلف مناسب رفتار کند. درمان اختلال اضطراب اجتماعی با رویکرد CBT می­تواند خود به تنهایی کافی باشد اما در صورت صلاح دید روان درمانگر ممکن است که در کنار جلسات مشاوره، برای شما دارو هم تجویز شود. بنابراین لازم است بدانید که بسیار مهم است که روان شناس خوب و یا مرکز روانشناسی خوبی را برای خود بر گزینید. پیشنهاد ما به شما کلینیک تخصصی روانشناسی دل است که می­تواند با روان شناسان بسیار با تجربه ای که دارد به شما کمک کنند، تا بتوانید با اختلال خود مقابله کنید و به درمان اختلال اضطراب  اجتماعی بپردازید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته