همسر شکاک و نحوه برخورد با زن شکاک و مرد شکاک

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1327 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

زندگی با یک همسر شکاک سخت است. زن شکاک و یا مرد شکاک می­تواند باعث شود که لحظات خوب زندگی تلخ شوند و یا جر و بحث بی مورد رخ دهد. فرض کنید که شما دائم زیر نظر هستید، ممکن است گوشی شما چک شود، تعقیب شوید یا حرکات شما مدام زیر نظر باشد. قطعا این موضوع برای هیچکس خوشایند نیست. این موضوع هم می­تواند شما را اذیت کند و هم اینکه ممکن است برای شریک شما اذیت کننده باشد زیرا او هم دائما نگران است.

زن شکاک و یا مرد شکاک می­تواند اینقدر رابطه را تحت تاثیر قرار دهد که شما به فکر طلاق و جدایی بیوفتید. بنابراین موضوع همسر شکاک بسیار مهم است. پس بهتر است که در این مورد اطلاعات بدست آوریم و سپس به فکر حل این مشکل و یافتن بهترین راه برای برخورد با همسر شکاک باشیم.

دلیل شکاک بودن همسر چیست؟

دلایل زیادی ممکن است باعث این بشود که همسر شما تبدیل به یک همسر شکاک بشود، تعدادی از این دلایل ممکن است به شما ربط داشته باشد، و تعدادی هم نه ممکن است به خود فرد ربط داشته باشید. در حقیقت شما نه باید خودتان را مقصر بدانید نه اینکه باید طرف مقابل را مقصر محض بدانید. بلکه باید به دنبال پیدا کردن ریشه مشکل و سپس حل آن باشید. ما در ادامه به چندین دلیل اشاره می­کنیم.

عشق و علاقه افراطی

جالب است بدانید که حتی گاهی اوقات میزان عشق و علاقه که به صورت درست کنترل و مدیریت نشود هم می­تواند باعث شود مرد شکاک شود و حتی هر نوع دوری از خانم را نتواند تحمل کند. همین موضوع ممکن است در مورد زن شکاک هم رخ دهد. به این صورت که او دائما در هنگامی که همسر بیرون است نگران است و دائما استرس و اضطراب این را دارد که نکند همسرش به او خیانت کند و زندگی از هم بپاشد.

گذشته فرد

گاهی اوقات دلیل شک همسر شکاک به گذشته او بر می­گردد. وقتی که فرد در خانواده ای بزرگ شود که با او بدرفتاری بشود، این موضوع می­تواند باعث بدبینی شود و بدبینی در زندگی مشترک به شک و شکاک بودن منتهی می­شود. سال های اولیه زندگی هر فرد در شکل گیری شخصیت او بسیار مهم است و در این سن است که اکثر طرح واره های مختلف شکل می­گیرد و به همین دلیل ه است که روان درمان گران این سنین را بسیار سنین مهمی می­دانند. جدایی والدین هم می­تواند در این طرز فکر تاثیر داشته باشد. هنگامی که والدین فرد جدا شده اند، به خصوص هنگامی که دلیل این جدایی خیانت است، فرد می­تواند به شریک زندگی خود بدبین شود و دائما انتظار خیانت را از او داشته باشد. این موضوع به این دلیل است که او در حقیقت یک بار طعم تلخ خیانت را از والدین خود چشیده و این ترس را دارد که نکند دوباره این تجربه تلخ تکرار شود.

تاثیر محیط پیرامون بر همسر شکاک

این فقط محیط خانواده نیست که بر روی ما تاثیر می­گذارد. بلکه جغرافیایی که ما در آن زندگی می­کنیم، محیطی که در آن بزرگ می­شویم، دوستان و آشنایان و اجتماع نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی ما دارد. هنگامی که ما دائم اخبار بد را بشنویم و یا دائم با آشنایانی سر و کار داشته باشیم که طعم خیانت را چشیده اند، ناخودآگاه باعث می­شود که ما هم بدبین و شکاک شویم. در این موارد معمولا مورد اخبار بد بیشتر در مرد شکاک و سر و کار داشتن با آشنایان بیشتر در زن شکاک رخ می­دهد.

اعتماد از بین رفته

زن و مرد باید در رابطه خود تمامی سعیشان را بکنند تا بتوانند اعتماد طرف مقابل را بدست بیارند. گاهی اوقات رفتاری از ما سر می­زند که باعث می­شود تمام اعتماد طرف مقابل نابود شود. بنابراین این نکته را نیز دور از ذهن نگر ندارید که خود شما نیز می­توانید مقصر همسر شکاکتان باشید. بنابراین به محض اینکه حس کردید کار غلطی انجام داده اید که ممکن است به اعتماد در رابطه شما ضربه زده باشد، لازم است که اعتماد از دست رفته را بدست بیاورید. اگر در این مورد احساس کردید که نیاز به کمک دارید حتما از یک زوج درمانی بهره بگیرید. یک مشاور خوب می­تواند به شما کمک کند تا بدانید چگونه می­توانید اعتماد از دست رفته را برگردانید.

شخصیت پارانویید

بعضی اوقات می­بینیم که بعضی افراد کلا بدبین هستند. در این موارد شما حس می­کنید که بدبینی همسر شکاک به شما هیچ ربطی ندارد و او به همه چیز و همه کس بدبین و بدگمان است. او به سختی اعتماد می­کند و نمی­تواند رابطه خوبی با دیگران داشته باشد. بنابراین شما باید درک کنید که همسر شما از یک مشکل سلامت روان رنج می­برد و بهترین راه این است که او را تشویق کنید که به یک مشاور مراجعه کند.

دقت کنید که شما حق ندارید و نباید از مشکلات روحی و روانی طرف مقابلتان استفاده کنید و این مسئله را دائم به روی او بیاورید تا دست پیش را بگیرید و شروع کنید به برچسب زدن. این کار هم غیراخلاقی است و هم به حل مشکل کمکی نمی­کند.

چگونه با همسر شکاک کنار بیاییم

زمانی که دلیل بدبینی همسر خود را فهمیدید و فهمیدید چرا زن شکاک و یا مرد شکاک شما به شما شک دارد نوبت این است که یاد بگیرید چگونه باید با این مشکل برخورد کنید و راه احتمالی حل این ماجرا چیست.

ریشه مشکل را پیدا کنید

سعی کنید ببینید از کجا این شک شروع می­شود. حساسیت های او را پیدا کنید. بررسی کنید که ببینید چه کاری و چه وضعیتی باعث می­شود که این بدبینی او تشدید شود. چه رفتار هایی از شما روی این موضوع تاثیرگذار است و شما چه واکنش هایی به این شرایط نشان می­دهید.

به گذشته برگردید

هم به گذشته او و هم به گذشته رابطه­تان برگردید. ببینید که می­توانید موردی پیدا کنید تا باعث این امر بوده باشد؟ اگر حس کردید که این مورد در گذشته زن شکاک و یا مرد شکاک است به او پیشنهاد کنید که به یک مشاور خوب مراجعه کند. اگر هم احساس کردید که این مشکل در رابطه­تان بوده سعی کنید این موضوع را حل کنید. برای مثال یکی از اشتباهاتی که می­شود در قبال زن شکاک انجام داد مقایسه کردن او با یک زن دیگر است. سعی نکنید او را بترسانید.

با همسر خود در رابطه با شکاک بودن صحبت کنید.

گفت و گو می­تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. به جای اینکه او را مقصر جلوه دهید و یا با او دعوا کنید، از او سوال کنید. ببینید که مشکلش کجاست و اگر سوتفاهمی هست آن را حل کنید. شاید هم اتفاقی افتاده است که شما نمی­دانید. سعی کنید به او بفهمانید که از رابطه با او لذت می­برید و خوشحال هستید. شنیدن این موضوع و کلمات محبت آمیز می­تواند برای زن شکاک معجزه کند. در عین حال به او این موضوع را صریحا بیان کنید که از کنترل شدن بیش از حد و اضطراب او ناراحت هستید.

پای حرف خود بایستید

هنگامی که شما دائما قول می­دهید و آن را زیر پا می­گذارید، هر کسی هم جای همسر شما باشد دیگر نمی­تواند به حرف های شما اعتماد کند. زیرا شما وقتی می­گویید که من به تو خیانت نمی­کنم هم، این حرف می­تواند یکی از آن حرف ها باشد که به راحتی زیر آن می­زنید. بنابراین باید صداقت خود را ثابت کنید و اگر هم گاهی وعده ای دادید و نتوانستید آن را برآورده کنید این وظیفه شماست که دلیل این موضوع را برای او توضیح دهید. شما همچنین باید عذرخواهی کنید و به او بگویید که قطعا برای شما مهم بوده است که بتوانید این کار را انجام دهید اما به دلایلی نتوانسته اید.

نکته پایانی

در آخر سعی کنید که تا حد ممکن گفت و گو را افزایش دهید. همسر خود را از برنامه های خود مطلع کنید و در دسترس باشید. از پنهان کاری بپرهیزید و به او حس امنیت بدهید. عامل شکاک بودن همسر را پیدا کنید و در صورت نیاز به یک کلینیک روانشناسی و یا یک روانشناس ماهر مراجعه کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته