آیا مشاوره جنسی می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1832 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 20 دقیقه

مشکلات و مسائل جنسی برای بسیاری از افراد در طول زندگی به وجود می آید؛ بنابراین هر فردی ممکن است در برهه ای از زندگی خود با مسائل جنسی مواجه شده و چالش های زیادی را در این زمینه تجربه کند. مشاوره جنسی به عنوان ابتدایی ترین روش ممکن جهت رفع مشکلات و اختلالات موجود تاسیس شده است و بعد از آن می توان به درمان های جدی تر همانند سکس درمانی و سکسولوژی اشاره کرد.

بسیاری از مسائل جنسی در زندگی زناشویی و غیر آن با دریافت مشاوره جنسی مرتفع شده و از بین می روند اما اگر مشاوره جنسی نتواند گام مهمی در راستای رفع مشکلات و مسائل جنسی بردارد مراجعین خود را به سکسولوژیست ها ارجاع می دهد تا با استفاده از روش های پزشکی و تجویز داروهای مناسب نسبت به درمان اختلالات جنسی اقدام کنند.

بنابراین بهترین کار ممکن این است که در قدم اول به مشاوره جنسی روی بیاوریم. بسیاری از افراد تصور می کنند مشاوره جنسی نمی تواند تاثیرات مطلوبی داشته باشد و مشکلات جنسی را شناسایی و رفع نماید. ما در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا مشاوره جنسی می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد؟ پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

مشاوره جنسی چیست؟

انسان از زمانی که به سن بلوغ می رسد تا پایان حیات خود با سوالات متعددی در خصوص نیازهای جنسی مواجه می گردد. در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم مطرح نمودن مشکلات و مسائل جنسی به عنوان یک امر عادی تلقی نمی گردد به همین علت بسیاری از افراد به محض مواجهه با سوالات، مشکلات و اختلالات جنسی سردرگم شده و با مشکلاتی از قبیل استرس، اضطراب، گوشه گیری، عدم تمرکز و مسائل عدیده مواجه می شوند.

مشاوره جنسی در راستای پاسخ به نیاز جامعه برای مطرح نمودن این مسائل و اقدام جهت رفع آنها به وجود آمده است. در واقع یک مشاور جنسی با توجه به مطالعات فراوانی که در این زمینه دارد و همچنین با توجه به تجربیات بسیار زیادی که از مراجعه کنندگان خود به دست آورده است مشکلات و اختلالات جنسی افراد را ریشه‌یابی و پاسخ های کاربردی جهت رفع آنها را به افراد ارائه کند.

در واقع همان مسئله ای که برای شما یک مشکل جدی قلمداد می گردد ممکن است در بسیاری از افراد جامعه وجود داشته باشد، اما عدم مطرح کردن مسائل جنسی باعث میشود شما تصور کنید با یک مشکل نادر و غیرقابل درمان مواجه هستید و این امر می‌تواند استرس شما را افزایش دهد و شما را با انواع تنش ها و اضطراب‌های روانی مواجه نماید. بنابراین بهترین کار ممکن مراجعه به مشاوره جنسی و مطرح نمودن مشکل مورد نظر می باشد.

تاثیرات مثبت مشاوره جنسی

اکنون می خواهیم به سوال اصلی مقاله پاسخ دهیم! زمانی که می‌گوییم همه مشاوره جنسی می تواند تاثیرات مثبتی به دنبال داشته باشد منظور ما از این تاثیرات مثبت چیست؟ در واقع مزایای مشاوره جنسی چه میباشد و چگونه به رفع مشکلات جنسی افراد کمک می کند؟ تاثیرات مطلوب یک مشاوره جنسی را در ادامه بیان می کنیم.

کاهش خجالت و شرم افراد از مسائل جنسی

بسیاری از افراد زمانی که در یک جمع دوستانه حاضر می‌شوند و در خصوص مسائل جنسی صحبت می کنند سخنان خود را با جملات تمسخر آمیز و تحقیر کننده همراه کرده و به نوعی رفتار می کنند که انگار بیان مشکلات جنسی، مطرح کردن نیاز جنسی و اقدام جهت حل این مسائل تا چه اندازه می‌تواند تمسخر آمیز باشد.

این در حالی است که یک انسان سالم قطعاً از نیاز جنسی برخوردار بوده و همه افراد ممکن است بنابر شرایط روحی یا جسمی خود با مشکلات عدیده ای درخصوص رفع این نیازها مواجه شوند.

فرهنگ سازی در این زمینه که مطرح کردن مشکلات جنسی هیچ گونه ایراد و اشکالی ندارد اولین هدفی است که از تشکیل جلسات مشاوره جنسی انتظار می رود. شما با حضور در جلسات مشاوره جنسی و حتی یک تماس تلفنی با مشاورین جنسی به خوبی متوجه می شوید که بیان کردن مسائل مورد نظر یک امر کاملا عادی بوده و افراد می توانند بدون احساس شرم و خجالت از دیگران، آن ها را مطرح کنند.

افزایش قدرت بیان برای مطرح کردن مسائل جنسی

بعد از کاهش شرم و خجالت در خصوص مطرح نمودن نیازها و مسائل جنسی، نوبت به این می رسد که با زبانی شیوا و رسا در خصوص این موارد صحبت کنید. مشاوره جنسی به شما کمک می کند تا با تفکر صحیح و اصولی در خصوص نیازها و مشکلات جنسی خود به عمق مسائل پی ببرید و آنها را بیان کنید.

همان‌طور که مراجعه به پزشک نیازمند ارائه‌ نشانه‌های کامل بیماری است مراجعه به مشاوره جنسی هم نیازمند ارائه تمام علائم و نشانه های مربوط به مشکلات، مسائل و اختلالات جنسی می باشد.

بدون توجه به دیدگاه جامعه در خصوص مشکلات خود سخن بگویید! به عنوان مثال می توانید بگویید از رابطه جنسی با همسر خود لذت نمی برید یا می توانید بگویید که مداوم در فکر تجربیات جدید در رابطه هستم.

اگر ارضا نمی شوید یا به ارگاسم نمی رسید یا از مشکلات دیگری در رابطه رنج می برید؛ یا شاید هم ممکن است هیچ گونه صمیمیتی با همسر خود ندارید و علی رقم میل به رابطه جنسی از ایجاد این ارتباط با همسر خود ناراضی هستید؛ حتی در نزد مشاورین جنسی می توان پا را فراتر از خط قرمزها گذاشت و تمام افکار جنسی که برای شما با احساس تنش، گناه یا لذت سرشار و غیرقابل کنترل همراه هستند را بیان کنید.

غلبه بر اضطراب، استرس و تنش های جنسی

اضراب های ناشی از مسائل روزمره و یا تفکرات متعددی که در طول روز گریبانگیر افراد می‌شوند به طرز غیرقابل باوری بر روی بروز مشکلات جنسی تاثیر گذار هستند. همچنین افراد در زندگی خود با استرس های مبهمی مواجه می شوند که اصولاً ناشی از دوران کودکی می باشند؛ به عنوان مثال اغلب دختران با توجه به آموزش های غیر اصولی دوران کودکی احساس نامطلوبی در خصوص پسران داشته و این امر آنها را از ایجاد یک رابطه  مناسب با جنس مخالف باز می دارد. تنش های جنسی نیز به مواردی اطلاق می گردد که فرد نتوانسته است به صورت اصولی نیاز جنسی خود را رفع کند. رفع این مسائل به عنوان هدف اصلی مشاوره جنسی شناخته می شود.

متداول ترین مسائل جنسی

تاکنون مشاورین جنسی توانسته اند با کاهش میزان خجالت افراد و افزایش اعتماد بنفس آنان برای بیان مشکلات و همچنین ریشه یابی استرس ها، اضطراب و تنش های جنسی به عمده ترین مسائل جنسی افراد پی ببرند.

البته طیف وسیعی از این مشکلات کشف شده اند که به دنیای پزشکی و سلامت مرتبط می گردد که در این خصوص می توان به عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی اشاره کرد، اما اغلب موارد ذیل در جلسات مختلف مشاوره جنسی شناسایی و درمان شده اند. متداول ترین مسائلی که در جلسات مختلف مشاوره جنسی مطرح می شوند شامل موارد ذیل هستند:

  • بی میلی نسبت به رابطه جنسی
  • اعتیاد به سکس
  • میل به رابطه جنسی با افراد متعدد
  • میل به رابطه جنسی با همجنس یا همان همجنس گرایی
  • میل به رابطه جنسی خارج از دایره ازدواج
  • عدم پذیرش تعهدات ناشی از رابطه جنسی

راهکارهای دارویی و غیردارویی برای رفع مشکلات جنسی

در وهله اول باید تفکیک مناسبی میان مسائل روحی و مشکلات روانی و اختلالات فیزیکی صورت گیرد. در همان ابتدای مقاله نیز ذکر گردید که افراد صرفاً برای راهکارهای غیر دارویی به مشاوران جنسی مراجعه می کنند این در حالی است که برخی از مسائل فوق نیاز به راهکارهای دارویی با عنوان سکس درمانی یا سکسولوژی دارند.

این افراد نیز بهتر است ابتدا به مشاوره جنسی مراجعه کنند تا بعد از بررسی دقیق مشکل موجود و ارائه درمانهای مناسب جهت رفع عوارض روحی و روانی ناشی از اختلالات فیزیکی به سکس تراپی ها ارجاع داده شوند.

به عنوان مثال افرادی که به علت عدم نعوظ قادر به ایجاد یک رابطه مناسب و اصولی که منجر به رفع نیازهای هر دو طرف بشود نیستند ابتدا باید به مشاوره جنسی روی بیاروند تا مشکل آن ها ریشه یابی شود. شاید عدم نعوظ ناشی از استرس، اضطراب و تنش های روزمره باشد و نیاز به درمان دارویی هم نداشته باشند اما اغلب این افراد در نهایت باید به سکسولوژیست ها مراجعه کنند.

در مثالی دیگر می‌توان به زنانی اشاره کرد که به علت درد ناشی از مقاربت تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. در این موارد بهتر است به پزشک زنان مراجعه کرده و علت درد موجود را تشخیص دهند.

وجود کیست در ناحیه رحم، وجود عفونت یا فیبروم های لوله تناسلی و همچنین خشکی واژن از مهمترین عوامل ایجاد درد شدید در زمان مقاربت است که باید توسط پزشکان متخصص بررسی شده و به صورت دارویی درمان گردد.

در این میان باید به افرادی اشاره کنیم که مشکلات و تمایلات جنسی آنها بر خلاف عرف و دین حاکم بر جامعه است؛ به عنوان مثال می‌توان به همجنسگرایان یا افرادی اشاره کرد که تمایل زیادی به ایجاد برقراری رابطه با افراد متعدد دارند.

هرچند این موارد در کشورهای دیگر به عنوان یک اختلال جنسی مطرح نمی گردد، اما در کشورهای اسلامی مذموم تلقی شده و افراد باید برای رفع اختلالات مورد نظر به روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران جنسی مراجعه کنند.

نکاتی در خصوص مشاوره جنسی

  • مشاوره جنسی در دنیای امروز به دو صورت حضوری و آنلاین صورت می گیرد. اگر هم می خواهید مشکلات خود را به صورت کاملاً خصوصی و محرمانه رفع کنید مشاوره جنسی آنلاین را به شما پیشنهاد می دهیم.
  • زمان مراجعه به مشاوره جنسی تمام مشکلات و اختلالات خود را بدون هیچ گونه محدودیتی بیان کنید. برای اینکه بتوانید از مشاوره جنسی بهترین و مطلوب ترین نتیجه ممکن را به دست آورید باید مشکلات خود را دقیقاً همان گونه که هستند بیان کرده و از مخفی نمودن برخی از جوانب آن یا تحریف مسائل خودداری کنید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که در زمان مراجعه به مشاوره جنسی هیچگونه ضرورتی در خصوص معرفی خود و ارائه مدارک هویتی وجود ندارد مگر اینکه قرار باشد به صورت جدی تحت درمان واقع شوید.
  • مراکز مربوط به مشاوره جنسی و رفع مشکلات جنسی باید اطلاعات و مشکلات مراجعه کنندگان را به صورت محرمانه حفظ کنند. هرگونه انتشار این موارد قابلیت پیگرد قضایی و کیفری خواهد داشت. بنابراین می توانید با خیال راحت و آسوده به مشاورین جنسی مراجعه کرده و تمام مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید.
  • اگر مشکل شما در محدوده زندگی زناشویی به وقوع پیوسته است بهتر می باشد تا همسر خود را نیز درگیر جلسات مشاوره نمایید چرا که اغلب مشکلات جنسی در زندگی زناشویی به علت عدم توازن میان نیاز جنسی زن و مرد به وجود می آید؛ به عنوان مثال ممکن است یک فرد به علت ابتلا به اعتیاد در سکس فرد مقابل خود را محکوم به بی میلی جنسی نماید این در حالی است که فرد اول نیاز به مشاوره جنسی و درمان دارد.
  • نکته آخر اینکه جهت دریافت مشاوره جنسی می توانید با شماره تلفن های موجود در همین صفحه از وب سایت … تماس بگیرید.

نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره جنسی دارید؟

همیشه با خواندن یک یا چند مطلب نمی‌شود کاملا مطمئن شد، گاهی نیاز به گفتگو و مشاوره هست، کارشناسان و روان درمان‌های ما در دل کلینیک حضور دارند تا به سوالات شما پاسخ دهند بدین منظور از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته