علائم افسردگی چیست؟ چگونه متوجه افسردگی شویم؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1260 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

افسردگی چیست؟ کسی که معمولا از افسردگی رنج می برد در حقیقت یک غم، اندوه و رنج عمیقی در اوست که نمی­تواند خود را از این وضعیت نجات دهد. یا در بعضی مواقع حتی دوست هم ندارد که از این وضعیت بیرون آید. این موضوع با یک غم موقت فرق دارد. فرد افسرده معمولا در زندگی دچار مشکلات زیادی است و به بحران های متفاوتی بر می­خورد. به همین دلیل لازم است که ما زود متوجه علائم افسردگی بشویم. فهمیدن علائم زود هنگام افسردگی کمک می­کند تا اول بفهمیم که چه مشکلی داریم و ثانیا بتوانیم این مشکل را درمان کنیم.

افسردگی معمولا قابل درمان است بنابراین فردی که از افسردگی رنج می­برد می­تواند به روان درمانگر مراجعه کرده و درمان های مختلفی مانند درمان شناختی رفتاری و یا درمان با دارو بسته به وضعیت شخص ممکن است برای او تجویز شود. البته خود فرد هم می­تواند با تغییر عاداتی که دارد به درمان افسردگی کمک کند. برای مثال ما گاهی کار هایی می­کنیم که خود باعث افسردگی می­شود. این کارها را می توانید در مقاله چگونه افسرده شویم مطالعه کنید. اگر افسردگی درمان نشود، هرچه که بگذرد فرد مانند باتلاق بیشتر در آن فرو رفته، و پیامد های بسیاری را ممکن است برای فرد داشته باشد. با توجه به این موضوع بهتر است که علائم افسردگی را بشناسیم تا بتوانیم زود متوجه این موضوع شده و به فکر درمان باشیم. در ایران متاسفانه آمار ها نشان می­دهد که افسردگی در کشور ما شیوع زیادی دارد، به همین دلیل باید در این مورد حساس تر بود و نسبت به علائم افسردگی هوشیار بود.

دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان اشاره کرد: شیوع ابتلاء به افسردگی در ایران براساس آخرین مطالعات حدود ۱۳.۵ درصد بوده است

به گزارش ایلنا

علائم افسردگی چیست ؟

تشخیص افسردگی همیشه خیلی هم آسان نیست. جالب است بدانید که بسیاری از افراد افسرده حتی به سختی می­توانند در مورد خودشان و احساساتشان صحبت کنند. آنها نمی­توانند احساساتشان را راحت بیان کنند و آن را طبقه بندی کنند. یکی از دلایل این موضوع این است که علائم افسردگی بسیار متفاوت می­تواند باشد. بنابراین دقیقا نمی­توان گفت این نشانه را اگر نداشته باشید افسرده نیستید. یک راه ساده که می­تواند علائم زودهنگام افسردگی را نشان دهد آزمون دو سوالی زیر است:

  1. آیا در یک ماه گذشته احساس افسردگی، ناراحتی، یا نا امیدی زیادی داشته اید؟
  2. آیا در یک ماه گذشته تمایل کمتری به کار هایی دارید که معمولا از آن لذت می­برده اید؟

اگر جواب هر دو سوال شما بله است، امکان این وجود دارد که دارای افسردگی باشید. اگر این علائم زودهنگام افسردگی برای شما ظاهر شده است بهتر است که به یک دکتر روانشناس خوب مراجعه کنید تا این موضوع را دقیق تر بررسی کند. احتمال اینکه نیاز باشد شما یک پرسشنامه را پر کنید زیاد است.

علائم مهم افسردگی

یک سری از علائم هستند که علائم اصلی افسردگی شناخته می­شوند و این علائم را باید بسیار جدی گرفت. در حقیقت این مشکلات هستند که باعث بوجود آمدن مشکلات دیگر می­شوند.

نا امیدی

نا امیدی یکی از مواردی است که افراد مبتلا به افسردگی دارند. آنها احساس می­کنند هیچ گاه دیگر اتفاق خوشایندی نمی­افتد. این مسئله ممکن است خیلی حاد شود و حتی به خودکشی هم برسد.

بی انگیزگی

افسردگی سبب می­شود که فرد احساس کند بی انگیزه است. یکی از مهم ترین علائم افسردگی بی انگیزگی است. در نتیجه علاقه به فعالیت های روزمره را از دست می­دهد. او دیگر تجربه ی خوشی و لذت را ندارد. حتی گاهی اوقات علاقه به غذا خوردن را از دست می­دهد و گاهی نیز این مسئله به صورت عدم تمایل جنسی خود را نشان می­دهد.

خستگی

افراد مبتلا به افسردگی معمولا احساس خستگی می­کنند. این افراد گاهی حس می­کنند توانایی انجام فعالیت های روزمره را ندارند و با کوچک ترین کاری احساس خستگی می­کنند. معمولا هم بدخوابی به این موضوع می­افزاید. تمام بدن شما ممکن است احساس سنگینی کند، و حتی کارهای کوچک خسته کننده هستند یا تکمیل آنها بیشتر طول می کشد.

علائم جانبی افسردگی

افسردگی علائم جانبی زیادی نیز دارد. این علائم می­تواند با بیماری های دیگر نیز اشتباه گرفته شود. به همین دلیل باید به دقت بررسی شوند. این علائم به شرح زیر هستند:

تمرکز کم. این افراد در بخاطر سپردن چیز ها، در تصمیم گیری و در تمرکز کردن روی یک کار مشکل دارند. این موضوع باعث می­شود که علاقه آنها بیش از پیش به فعالیت های روزمره شان کمتر شود. فراموشی یکی از موارد ناشی از این مسئله است.

نفرت از خود. افراد مبتلا به افسردگی گاه احساس شدید بی ارزش بودن و یا گناه دارند. آنها بخاطر اشتباهات خود خود را مورد سرزنش قرار می­دهند و حسرت گذشته را زیاد می­خورند.

اشتها یا تغییرات وزن. کاهش یا افزایش بسیار زیاد وزن، تغییر بیش از 5 درصد وزن در یک ماه، همه این ها می­تواند نشانه ای باشد برای افسردگی.

هنجار شکنی و رفتار های خطرناک. سوء مصفر مواد مخدر، اعتیاد به قمار، رانندگی نا درست و حتی ورزش های بسیار خطرناک که فرد قبلا به آنها علاقه نداشته است، می­تواند نتیجه افسردگی باشد.

درد ها و مشکلاتی که توضیح دادن آنها سخت است. درد های عجیب و غیر قابل توصیف، سردرد ها، کمردرد، درد های عضلانی و درد معده همه می­تواند از علائم افسردگی باشد.

عدم اعتماد به نفس و عزت نفس. اعتماد به نفس و عزت نفس می­تواند در نتیجه افسردگی از بین برود. یکی از علائم افسردگی این است که فرد فکر می­کند بی ارزش است، برای خود وقت نمی­گذارد و در نتیجه عزت نفس او نیز خدشه دار می­شود.

.بدخوابی از علائم زودهنگام افسردگی. یکی از علائم زودهنگام افسردگی بدخوابی است. البته که بدخوابی می­تواند نتیجه رفتار روز و یا مشکلات دیگر باشد، اما هنگامی که به صورت مداوم اتفاق می­افتد می­توان به افسردگی هم شک کرد.

با افسردگی چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد کشور ما به شدت درگیر افسردگی است و به همین دلیل نیاز است که بدانیم باید با افسردگی چه کنیم. همچنین برخی گروه ها بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی هستند. برای مثال بانوان و به خصوص بانوان متاهل نسبت به آقایان در خطر بیشتری هستند. افسردگی زنان متاهل بنابراین مسئله ای است که به دلایل مختلف، مثل سو استفاده های احتمالی، یا مشکلات با همسر، عدم وجود صمیمیت و یا مشکلات کاری که باعث می­شود زمان کمتری را کنار همسر بگذرانند رخ می­دهد.

صحبت کردن با بستگان، خانواده و نزدیکان می­تواند برای افسردگی بسیار مفید باشد. صحبت کردن و خوب گوش دادن، یک ابزار مهم برای پی بردن به این است که آیا شما واقعا از افسردگی رنج می­برید یا نه و اگر بله، شدت آن چقدر است. هرچه که بتوانید بهتر و دقیق تر مشکل خود را پیدا کنید، روانشناس و روان درمانگر شما بهتر می­تواند به شما کمک کند.

کمک گرفتن از مشاوره اولین کاریست که زمانی که حس می­کنید ممکن است افسرده باشید باید از آن بهره بگیرید.. فهمیدن زودهنگام علائم و همچنین اقدام درمان برای آن می­تواند پروسه درمان شما را کوتاه تر کند. همچنین می­توانید متوجه این موضوع بشوید که چقدر درگیر این مشکل هستید. هرچه زودتر به فکر درمان باشید نتیجه درمان بهتر است. ضمنا دقت کنید که درمان افسردگی برای همه یکسان نیست. فرد به فرد ممکن است افسردگی ها متفاوت باشند، در نتیجه ممکن است درمان نیز فرد به فرد متفاوت باشد. همچنین استفاده خودسرانه از دارو ها هم تنها عوارض دارد و معمولا به جای بهتر کردن اوضاع، فقط همه چیز بدتر می­شود. بنابراین در هنگام افسردگی بهترین کار این است که به یک مشاور خوب مراجعه کنید و از آن استفاده کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته