خواب آلودگی و بیحالی و ارتباط آن با افسردگی

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 939 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

افسردگی به دلایل مختلفی به وجود می آید و از طریق راه های مختلفی بروز می کند. ممکن است افسردگی خود را با پر خوری یا بی اشتهایی نشان دهد و یا این که می تواند خود را با خواب زیاد یا بی خوابی بروز دهد. گاهی پیش می آید که فرد دچار یک مشکل مثل پرخوری یا خواب آلودگی هست و افسردگی باعث می شود این موضوع بیشتر خود را نشان دهد و تشدید شود. در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده است و نتایج زیادی حاصل شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی ارتباط خواب آلودگی و افسردگی بپردازیم.

افسردگی چیست؟

پیش از این که به ارتباط افسردگی و خواب آلودگی بپردازیم باید اول افسردگی را بشناسیم. گاهی ممکن است احساس غم و ناامیدی به صورت مقعطی در زندگی یک شخص بوجود بیایند که معمولا این حالت مقعطی نمی تواند باعث اختلال در زندگی تحصیلی، کاری و روابط عاطفی فرد شود.

افسردگی به حالتی می گویند که همین احساسات با یک الگوی متفاوت ظاهر شوند. اگر غم و ناامیدی دو هفته طول بکشد و پایدار باشد می توان آن را افسردگی نامید. اگر بخواهیم تعریف بهتری از افسردگی بیان کنیم باید بگوییم افسردگی شامل احساس ناراحتی، ناامیدی، غم و درماندگی است که با تغییراتی در احساسات ذهن و جسم همراه خواهد بود. در هنگام تعریف افسردگی بهتر است بدانید که افسردگی مخصوص به یک سن نیست. بنابراین نمی توان گفت که کودکان افسرده نمی شوند و یا یک زنان افسرده نمی شوند و یا بیشتر از مردان افسرده می شوند.

ارتباط خواب زیاد و افسردگی

خستگی و خواب آلودگی دائمی می تواند علت های مختلفی داشته باشد. گاهی ممکن است به خاطر مشکلات جسمی نظیر کم خونی فرد دچار خستگی و خواب آلودگی باشد. یکی دیگر از علت هایی که برای خواب زیاد ذکر می کنند افسردگی است. خیلی از افراد افسرده مشکل خواب دارند و نبود اختلال خواب در فرد باعث می شود تشخیص افسردگی در او با شک و تردید همراه باشد.

رابطه افسردگی و خواب یک طرفه نیست بلکه این دو روی همدیگر تاثیر متقابل دارند. خواب بی کیفیت و ناکافی می تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد شود و از طرفی هم افسردگی می تواند باعث ایجاد مشکلات خواب در فرد گردد. تشخیص این که کدام یک از این دو اختلال اول بوجود آمده است و باعث بوجود آمدن اختلال دوم شده است کاری دشوار می باشد که از دست متخصصین ساخته است.

در رابطه با افسردگی سه نوع اختلال خواب وجود دارد. بی خوابی، پر خوابی و آپنه خواب انسدادی (وقفه تنفسی در خواب) سه نوع اختلالی هستند که ممکن است افسردگی عامل ایجاد آن ها در فرد باشد. در میان این سه اختلال، بی خوابی شایع ترین مورد با 75 درصد میان بزرگسالان افسرده است پس از آن آپنه خواب انسدادی با 20 درصد و پرخوابی با 15 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

افسردگی و خواب چگونه روی هم تاثیر می گذارند

سروتونین ماده ای است در بدن که می تواند تحت تاثیر اختلالات خواب قرار بگیرد و نهایتا منجر به افسردگی شود. علاوه بر این افسردگی سبب بروز تغییراتی در انتقال دهنده های عصبی مغز مانند دوپامین و نوراپی نفرین می شود. این انتقال دهنده ها در تنظیم سطوح انرژی، خواب، اشتها و انگیزه نقش زیادی دارند. تحقیقات نشان داده است که با بهبود افسردگی در افراد کیفیت خواب آن ها نیز بالا می رود.

از کجا بفهمیم به افسردگی مبتلاییم یا خسته ایم؟

افسردگی و خستگی علائمی شبیه به هم نظیر سطوح کم انرژی، انگیزه کم و از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت های لذتبخش دارند. یک تمایز بین این دو وجود دارد و آن این است که اگر مثلا علاقه فرد نسبت به انجام کاری در اثر خستگی از دست رفته باشد بعد از رفع خستگی این انگیزه دوباره به او باز خواهد گشت اما در افسردگی این بی علاقگی نسبتا طولانی است.

این که کسالت و خستگی چقدر طول بکشد و این که آیا با استراحت بهبود بیابد یا خیر از مواردی است که می تواند در تمییز بین خستگی و افسردگی به ما کمک کند. مورد دیگر این است که خستگی که ناشی از افسردگی باشد می تواند تمام جنبه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این جنبه ها جسمانی، شناختی و عاطفی هستند.

از نظر جسمانی فرد افسرده ممکن است سنگین کند و کرخت شود و حتی در کارهای روزانه او مثل غذا خوردن دوش گرفتن و لباس پوشیدن اختلال ایجاد کند. از نظر شناختی ممکن افسردگی منجر به این شود که فرد از نظر داشتن تمرکز و پردازش اطلاعات با مشکل روبه رو باشد.

از نظر عاطفی آثار افسردگی بسیار بیشتر و عمیق تر از خستگی است. خستگی ممکن است باعث شود ارتباط فرد با اطرافیان و دوستانش با اختلال روبه رو شود اما در افسردگی فرد ممکن است همیشه احساس تنهایی کند و یا این که همیشه حتی وقتی هم که خسته نیست نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

چه مقدار خواب شبانه طبیعی است؟

برای بزرگسالان، هفت ساعت خواب شبانه نیاز است. این کار برای افراد مبتلا به افسردگی دشوار است. افرادی که به افسردگی دچار می شوند ممکن است هم در به خواب رفتن و هم در خواب ماندن مشکل داشته باشند. افراد مبتلا به افسردگی تمایل به چرت زدن در طول روز دارند که اگر این اتفاق بیفتد شب خوابیدن برای آن ها دشوار خواهد شد.

افسردگی یک بیماری روحی شایع میان جامعه بشری است. درمان افسردگی باید به کمک روانشناس یا روانپزشک انجام شود. اگر شما هم به خستگی و بی خوابی دائمی مبتلا شده اید یا تجربه ای در زمینه افسردگی دارید در کامنت ها با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته