بی حوصلگی کرونا چگونه است و راهکار آن چیست

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1350 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

ما هنوز وسط سال 1400 هستیم و هنوز بحبوحه یک بیماری همه گیر ادامه دارد. همچنان کرونا می­تازد و همچنان زندگی ما به حالت عادی باز نگشته: هنوز فاصله اجتماعی است، هنوز در قرنطینه ایم. هنوز ماسک می زنیم و همچنان احساس می کنیم زندگی انگار ایستاده است. این محدودیت ها، هر چقدر هم که لازم باشد، باز به این معناست که اکثر ما در یک محیط محدود شده و با فعالیت هایی محدود زندگی می کنیم و در حقیقت خودمان را مشغول کنیم تاز نیاز های خود را برآورده کنیم و به زندگی معنا ببخشیم. این موضوع باعث غمگینی و بی حوصلگی کرونا می شود. این بی حوصلگی در دوران کرونا بسیار طبیعی است و افراد زیادی به آن دچار می­شوند.

این که ما خودمان را از بعضی تجربیات خوب که در گذشته داشتیم منع می­کنیم، این که حتی امکان اتفاق برخی فعالیت ها وجود ندارد، تماما می­تواند باعث شود که ما بی حوصله شویم و این دقیقا همان چیزیست که در این مقاله راجع به آن صحبت می­کنیم: بی حوصلگی کرونا

بیشتر از یک سال از همه گیری کرونا گذشته است و بسیاری از چیز هایی که مفرح بود و برای مدتی ما را از مشغولیت های روزمره دور می­کرد، از بین رفته است. جالب اینجاست که برخی فعالیت های سرگرم کننده قدیم هم ممکن است برای شما حوصله سر بر بنظر بیایند. برای مثال ممکن است حس کنید دیگر دیدن تلویزیون برای شما حوصله سر بر است و معنای خاصی ندارد. اینها همگی به بی حوصلگی کرونا مربوط است که اگر ادامه پیدا کند حتی ممکن است تبدیل به افسردگی کرونا هم بشود.

اخبار در دوران کرونا

جالب است بدانید که این روز ها حتی اخبار هم یکنواخت شده است. یک بحران طولانی و فرسایشی به نام کرونا. توصیه های هرروزه مسئولین و ترس ها و نگرانی هایی که دائما در اخبار می­بینیم. تعداد کشته ها و تمامی اتفاقاتی که هر روز تکرار می­شود و فقط در جزئیات با هم فرق دارند. اگر دقت کنید در این مدت تعداد شایعات نیز افزایش پیدا کرده و همچنین مردم به تئوری توطئه روی آورده اند. دلیل آن این است که شایعات و تئوری توطئه جذاب تر و ساده تر از حقیقت هستند و پذیرفتن آنها راحت تر است. تمام این ها دلایلی است که زندگی در شرایط کرونا سخت تر از گذشته شده و بی حوصلگی کرونا بسیار شایع است.

بی حوصلگی چگونه است

بی حوصلگی نقش جالبی در زندگی همه ما دارد و می­تواند زندگی ما را تغییر دهد. گاهی اوقات حتی می­تواند مفید باشد و به ما بگوید که باید فعالیت های معنا دار تری را انجام دهیم تا حال بهتری داشته باشیم. اما گاهی این بی حوصلگی به خصوص در بی حوصلگی کرونا نه تنها ما را از کار های به ظاهر بی معنی باز نمی­دارد بلکه در عوض ما را مجبور می­کند که بیشتر و بیشتر کار هایی را انجام دهیم که ما را بی حوصله تر می­کند. برای مثال پرخوری در جلوی تلویزیون را در نظر بگیرید. این کار احتمالا از نظر همه حوصله سر بر است اما ما ممکن است در زمان کرونا و در دوران بی حوصلگی همه گیری برنامه های بیشتر و بیشتری را ببینیم و پرخوری خود را بیشتر کنیم. شاید این موضوع به این دلیل ابشد که در حقیقت ما بخواهیم خود را تحریک کنیم تتا فعالیت هایمان را بهتر کنیم اما در نهایت به نظر می­رسد این اثر تنها باعث بی حوصلگی بیشتر می­شود و حتی ممکن است این موضوع به افسردگی و اضطراب در دوران کرونا منجر شود.

اینجاست که فعالیت های فردی اهمیت بیشتری پیدا می­کند. ما باید بتوانیم خودمان به خودمان کمک کنیم. باید بتوانیم طوری تجربه های خوبی که قبلا داشته ایم را برای خودمان به صورت فردی باز سازی کنیم. معمولا افراد در این نقطه سعی می­کنند برای دور شدن از بی انگیزگی و بی حوصلگی کرونا از فعالیت های خود معنای بیشتری بگیرند و سعی کنند معنا به فعالیت های خود بدهند تا بالاخره حس کنند که مفید هستند و آینده را از دست نداده اند. اما باید قبول کنیم که به هر حال در میانه یک همه گیری هستیم، که زندگی عادی را متوقف کرده است. از کار تا تحصیل و حتی کار های پزشکی و مسافرت ها. تصمیمات همگی به تعویق می­افتند و برنامه ریزی ها با مشکل مواجه می­شوند. این موضوع طبیعیست و ما آن را باید بپذیریم.

افسردگی یا بی حوصلگی کرونا ؟

در طول همه گیری کرونا، بی حوصلگی تبدیل به یک کلمه رمز و پر تکرار شده تا هرجا که مردم حس می­کنند زندگی جالب نیست و یا بی معنی است از آن استفاده کنند. باید دقت کنید که بین احساس بی حوصلگی کرونا و همچنین افسردگی فرق زیادی هست و روانشناسان سعی می­کنند این دو را از هم جدا کنند. درست است که بی حوصلگی ما را به چالش می­کشد و در نهایت سعی می­کنیم خود را از آن برهانیم اما در مورد افسردگی اینطور نیست و افسردگی نشانه های جدی تری دارد و گاها حتی فرد برای رهایی از آن تلاش هم نمی­کند.

چیزی که تفاوت بین افسردگی کرونا و بی حوصلگی کروناست و تشخیص آن هم سخت است این نکته مهم است که آیا ما واقعا دیگر فعالیت های جذاب گذشته برایمان بی معنی و خسته کننده است، یا صرفا نمی­توانیم فعالیت های جذاب را انجام دهیم. فرق این دو حالت فرق بی حوصلگی کرونا و فرق افسردگیست. در افسردگی ما حتی اگر بتوانیم فعالیت هایی که قبلا از آن لذت می­بردیم را داشته باشیم باز هم ترجیح می­دهیم که آن ها را انجام ندهیم و حتی اگر هم خود را مجبور کنیم که انجام دهیم باز از آن لذت نمی­بریم.

اما راهکار بی حوصلگی کرونا چیست؟

با توجه به توصیه های معاونت بهداشت بهتر است در مورد احساس ها و نگرانی های خودمان با دوستانمان صحبت کنیم. به آن ها خوب گوش دهیم و تماس تلفنی و تصویری را با عزیزانمان حفظ کنیم.

بهتر است از فعالیت های کوچک که ممکن است برایمان لذت بخش باشد غافل نشویم. بازی، فیلم دیدن، کتاب خواندن و هر فعالیتی در خانه که قبلا برایمان لذت بخش بوده است می­تواند مانند یک طناب برای رهایی ما از وضع فعلی باشد. حتی ورزش کردن در خانه می­تواند برای ما بسیار مفید باشد و گاهی هم می­توانیم به یک پارک یا مکان خلوت برای پیاده روی و یا دوچرخه سواری برویم. نکته ای که خیلی مهم است این است که زندگی ما باید روی نظم خود بماند. ما نباید ساعت خوابمان را بهم بزنیم. باید سعی کنیم وعده های غذایی ما ساعتی مشخص داشته باشد و روی نظمی که قبلا داشته بماند.

اگر احساس بی انگیزگی می­کنید اولا بدانید که این احساس در شرایط همه گیری کرونا کاملا طبیعی است، سعی کنید برای خود فعالیت هایی هرچند کوچک را در نظر بگیرید و آنها را انجام دهید. برای مثال می­توانید یک کتاب را که قبلا می­خواستید تمام کنید برای خود در طول یک هفته و یا دو هفته تمام کنید. می­توانید در صورت امکان کار خود را از خانه انجام دهید یا می­توانید روی تمرینات ورزشی تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که همه گیری کرونا بالاخره روزی می­گذرد اما زندگی هنوز جریان دارد. بنابراین استفاده از الکل، سیگار و  یا مواد مخدر نه تنها به شما کمک نمی­کند بلکه بعد از همه گیری کرونا یک بحران جدیدی را به زندگی شما اضافه می­کند. پس برای مقابله با احساسات و افکارتان از آن استفاده نکنید.

در نهایت دقت کنید که همه گیری کرونا یک تجربه نیست که مخصوص به شما باشد و زندگی همه متاثر از این بحران بوده است. بنابراین باید آن را بپذیرید و سعی کنید با آن کنار بیایید و توجه داشته باشید که بسیاری از افراد ممکن است این بی حوصلگی کرونا را تجربه کنند. اگر احساس کردید که افکار منفی شما زیاد شده است و یا نمی­توانید خودتان از پس مشکلات بر بیایید ایرادی ندارد، حتی اگر نمی­توانید تشخیص دهید که دچار افسردگی شده اید یا این حس صرفا یک بی حوصلگی کرونا و زودگذر است مشکل را با یک روانشناس در میان بگذارید. کلینیک روانشناسی دل با داشتن روان شناسانی مجرب حتما می­تواند در این مورد به شما کمک کند تا بتوانید با حسی بهتر زندگی کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته