دکتر روانشناس خوب کیست؟ (15 ویژگی) + پیشنهاد

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 2255 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازیم که یک دکتر روانشناس خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد؟! چگونه می توانیم یک دکتر روانشناس خوب در تهران یا یک شهر دیگر را پیدا کنیم ؟ و در نهایت چگونه تشخیص دهیم که برای ما بهترین دکتر روانشناس در تهران یا شهر های دیگر ایران کیست ؟ به این منظور در انتها ما پیشنهادی برای پیدا کردن روان درمانگر خوب هم به شما می دهیم.

روانشناسی امروزه به اشکال مختلفی اجرا می شود، روش های مختلفی برای درمان، روانشناسی و روانکاوی وجود دارد. هر دکتری بنا بر تخصص و دیدگاه خود می تواند روش متفاوتی داشته باشد، برای اینکه مطلب ساده بماند از توضیح هر کدام از این اشکال فاکتور میگیریم و فقط به این موضوع بسنده می کنیم که قرار نیست هر دکتر روانشناس خوب یک روش مشخص داشته باشد بلکه ممکن است هر دکتری با وجود تجربه بالا روش متفاوتی را داشته باشد. پس بنا بر شرایط متفاوتی از قبیل محیط جغرافیایی، فرهنگ، زمان، چگونگی مشاوره و هم بسته به خود مراجعه کننده می تواند روش های متفاوتی مفید و یا حتی مضر باشند. این وظیفه یک دکتر روانشناس خوب است که بتواند تشخیص مناسبی را بدهد. پس با توجه به این فاکتور های پیچیده چگونه می توانیم یک دکتر روانشناس خوب در تهران را پیدا کنیم ؟

در تمام این روش ها چندین مسئله اصلی وجود دارد که در تمامی روش ها یکسان است و شما با توجه به این مطالب می توانید بهترین دکتر روانشناس که مناسب شما باشد را پیدا کنید:

 

روش های تشخیص دکتر روانشناس خوب

 

 

1. یک دکتر روانشناس خوب قطعا علم بالایی دارد.

یک دکتر روان درمانگر خوب قطعا باید از نظر آکادمیک صلاحیت کافی را داشته باشد و این موضوع را می توانید با داشتن پروانه سازمان نظام روانشناسی بررسی کنید. البته قطعا این موضوع برای اینکه تشخیص دهید یک روان درمانگر خوب است یا نه کافی نیست، اما حتما یکی از حداقلی هاست. در ضمن روان درمانگر خوب همیشه در حال کسب اطلاعات است. دنیای پیرامون ما به سرعت پیشرفت می کند پس یک دکتر روان درمانگر خوب نیز نباید از دنیا عقب باشد، بلکه باید دائم خودش و اطلاعاتش را بروز کند و با زمانه اطلاعات خود را به جلو ببرد.

 

2. شما باید با یک دکتر روانشناس خوب احساس درک شدن و تفاهم را بکنید.

یکی از موثرترین مسائل در روان درمانی درک متقابل است. اگر تفاهمی نباشد و دکتر روان درمانگر نتواند شما را درک کند، اگر شما به او اعتماد نکنید قطعا روند درمان به خوبی پیش نخواهد رفت. پس حتی اگر او بهترین روانشناس در تهران هم باشد نمی تواند به شما کمک کند. بهتر است به دنبال یک روان درمانگر جدید باشید.

 

3. شما به سادگی می توانید با یک روانشناس خوب صحبت کنید.

معمولا بسیار طبیعی است که در جلسه های اول یک مشاوره، احساس کنید که اضطراب دارید، حرف زدن برای شما سخت است یا حس عجیبی دارید. اینجاست که روانشناس خوب به کمک شما می آید. او کمک می کند شما بتوانید راحت تر صحبت کنید، احساس راحتی بکنید و بتوانید راحت احساسات خود را بروز دهید. البته به این موضوع داشته باشید که شما باید با روانشناس خود صحبت بکنید و نه اینکه در مقابل او هم دائم از مشکلات خود با شما بگوید. شما در جلسه مشاوره هستید و نه او.

 

4. یک دکتر روان درمانگر خوب همیشه روان درمانگر شما باقی می ماند.

 

یک دکتر روان درمانگر خوب هیچ گاه به دنبال صمیمی شدن بیش از حد به شما، و همچنین تغییر رابطه به دوستی نیست. بلکه یک درمانگر همیشه باید به عنوان درمانگر باقی بماند. هدف شما و هدف مشاور شما درمان است و باید هر دو به این هدف پایبند باشید. شما نباید از روان درمانگر خود پول قرض بگیرید و یا اینکه با او به فکر راه انداختن یک شغل باشید. معمولا یک روانشناس خوب با شما بیرون از مطب قرار دوستانه نمی گذارد. برای شما کادو نمی گیرد. راجع به بدن و وزن شما نظر نمی دهد و حد و مرز شما را رد نمی کند. پس اگر با روان درمانگر خود وارد رابطه دوستانه شدید، بدانید که او دیگر روان درمانگر شما نیست و دوست شماست. در حقیقت دکتر روان درمانگر خوب نباید هدفی جز درمان داشته باشد. اگر او به دنبال تامین هر یک از اهداف خود بود، یا برای مثال از جزئیاتی از زندگی خود گفت که برای شما هیچ ارزشی به همراه ندارد، احتمالا نمی تواند دکتر روان درمانگر خوبی برای شما باشد.

 

5. روانشناس خدا نیست

انتظار نداشته باشید که روانشناس شما همه چیز را بداند. روانشناس خوب هیچ گاه نمی گوید که همه چیز را می داند و یا طوری رفتار نمی کند که انگار بهترین است و تمامی پاسخ ها را دارد. اگر روانشناسی گاهی اعتراف کرد که پاسخ یک سوالی را نمی داند و یا نمی تواند به یک سوالی پاسخ بدهد، این نشانه ضعف او نیست و بلکه نشان صداقت اوست. روانشناس هم مانند ما انسان است و ممکن است پاسخ برخی سوالات را نداند. اما یک دکتر روانشناس خوب همیشه به دنبال یادگیری، آموختن تجربه های جدید و استفاده از این تجربه ها برای کمک کردن به مراجعین می باشد. پس در نهایت در آینده بهتر می تواند به شما و همچنین مراجعین دیگر کمک کند.

 

6. روان درمانگر خوب شما را قضاوت نمی کند.

یک دکتر روان درمانگر خوب به جای این که شما را قضاوت کند، با شما همدل است، به شما راهکار می دهد و سعی می کند به جای قضاوت کردن و یا بازخواست شما، با شما همدل باشد. همچنین او می کوشد تا شما بعد از مدتی نسبت به خود، اطرافیان و زندگی حس بهتری داشته باشید.

 

 

7. یک درمان خوب باید بر اساس سابقه و همچنین مخصوص به زندگی هر فرد باشد.

همه ما از یک راهی آمده ایم تا به اینجا رسیده ایم. چه بسا اتفاق های کوچکی که راه زندگی ما را بسیار عوض کرده اند. بنابراین یک درمان خوب باید با توجه به بیوگرافی مراجعه کننده باشد.  یک دکتر درمانگر خوب باید با توجه به گذشته، حال و همچنین با توجه به اتفاقاتی که ممکن است در آینده بیوفتد، به درمان بپردازد. البته این به این معنا نیست که ما در گذشته غرق می شویم و از حال غافل، بلکه به این معنیست که باید به گذشته هم توجه کنیم و آن را نادیده نگیریم تا با فهم تجربیات گذشته شخص بتوانیم حال افراد و دلیل تصمیم گیری ها و رفتار های او را به خوبی بفهمیم.

 

8. یک روانشناس خوب در صورت نیاز شما را به فرد دیگری ارجاع می دهد.

هیچ روانشناسی در دنیا وجود ندارد که در تمامی اختلالات و همچنین شاخه های روانشناسی تبحر کامل داشته باشد. اگر یک روانشناسی را دیدید، که تمامی مراجعه کننده ها را می پذیرفت و هیچ کدام را به شخصی ارجاع نمی داد، از کودک تا بزرگسال از مشکلات فردی تا زوج درمانی و سکس تراپی و غیره … بدانید که جایی از این کار مشکل دارد. دقیقا به همین دلیل است که پیشنهاد ما همیشه یک کلینیک روانشناسی است. حتی ممکن است کلینیک روانشناسی هم در صورت نیاز شما را به یک روانپزشک ارجاع دهد که این امر هم طبیعی است.

 

 

9. روانشناس خوب باید به شخصیت و اعتقادات شما احترام بگذارد.

 مهم نیست که چه اعتقادی دارید، چه فرهنگی دارید، از چه قومیتی هستید و یا به چه دین و مذهبی اعتقاد دارید. در هر صورت روانشناس شما این وظیفه را دارد که به تمامی باور ها و اعتقادات شما احترام بگذارد. البته ممکن است در مواردی این اعتقاداتی که شما دارید یا آداب و رسومی که شما به آن عمل می کنید تاثیر منفی روی زندگی شما بگذارد و باعث تشدید برخی اختلالات در شما شود. در این صورت روانشناس می تواند به این مسائل بپردازد اما باز هم حق این که شما را بخاطر داشتن باورهایتان بازخواست کند و یا زیر سوال ببرد را ندارد.

 

10. روانشناس کارآمد به شما به جای ماهی دادن ماهیگیری را آموزش می دهد

شما نباید از روانشناس خود توقع داشته باشید که در هر مسئله ای به جای شما فکر کند. در حقیقت یک روانشناس کارآمد و متبحر به شما حل مسئله را آموزش می دهد و در حل مسئله کمک می کند. بنابراین شما خود می توانید مسئله خود را با تلاش حل کنید. در حقیقت او مسئله را برای شما باز می کند. مشکلاتی که وجود دارد را بازگو می کند. در صورت نیاز مسئله را ساده سازی می کند. مثال می زند. و در نهایت نکات مثبت و منفی را ممکن است بازگو کند. اما انتخاب نهایی با شماست. این شمایید که مسئولیت زندگی خود را دارید پس خودتان هم باید انتخاب کنید. یک دکتر روانشناس کارآمد به جای شما تصمیم گیری یا انتخاب نمی کند.

 

11. یک دکتر روانشناس خوب قطعا در وهله اول یک شنونده خوب است

شما مایلید که وقتی حرف میزنید کسی خمیازه بکشد، با گوشی خود چت کند، بازی کند و یا تلفن صحبت کند، و یا با علاقه و اشتیاق به صحبت های شما گوش دهد ؟ قطعا زمانی که احساس کنید فرد مقابل شما به سخن های شما گوش فرا میدهد حس بهتری دارید. پس یک روانشناس خوب شنونده بسیار خوبی برای حرف های شماست.

 

 

12. یک روان درمانگر خوب خودش هم از کمک باقی استفاده می کند.

فکر نکنید این فقط مراجعه کننده ها هستند که به کمک احتیاج دارند. بلکه یک روانشناس خوب هم نیاز بک همکار و یا یک سوپروایزر دارد که با او هم فکری کنند و در نتیجه بهترین تصمیم ها را برای مراجعه کننده خود بگیرند. همچنین خود روانشناسان هم باید دائم تحت نظر باشند تا خودشان و احساساتشان چک شود و آسیب نبینند.

 

13. روانشناس خوب باید قابل اعتماد و امین شما باشد.

یک دکتر روانشناس خوب تمامی راز های شما را پیش خود نگه می دارد و به هیچ وجه حاضر به افشای این راز ها نیست.

 

14. با یک روانشناس خوب شما حس اتحاد دارید.

اتحاد به این معنی است که شما حس می کنید با روانشناس خود در یک تیم هستید. به این نکات باید دقت کنید که آیا شما حس می کنید اهدافی دارید که شما و روان درمانگرتان بر روی این اهداف با هم موافق هستید ؟ آیا فکر می کنید که روانشناستان به شما کمک می کند تا به یک اهدافی برسید که هر دوی شما بر روی آن موافقید و همچنین آیا فکر می کنید که این موضوع برای او مهم است ؟ اگر جواب این سوال ها بله است یعنی روانشناس شما به خوبی توانسته حس اتحاد را در شما بوجود آورد.

 

15. در نهایت روانشناس شما باید به روند درمان شما اهمیت دهد.

روند درمان شما همیشه به شکل یک نمودار خطی نیست. روانشناس خوب سعی می کند از شما بازخورد بگیرد، دائم روند درمان شما را ارزیابی کند و بر اساس آن بررسی کند که آیا روند درمان شما به درستی پیش می رود یا نه. او در نهایت بر همین پایه دائم تغییراتی را در روند درمان شما انجام دهد.

 

اما چگونه باید بتوانیم یک دکتر روانشناس خوب در تهران و یا شهر های دیگر ایران پیدا کنیم ؟

 

شما می توانید از دوستان و آشنایان خود بپرسید. شاید آنها تجربه خوبی با یک روانشناس داشته باشند. البته به این موضوع دقت کنید که این موضوع می تواند به دلیل فاکتور های زیادی که وجود دارد از شخص به شخص متفاوت باشد، پس انتظار نداشته باشید این موضوع صد در صد جواب دهد.

در اینترنت  به دنبال دکتر روانشناس خوب در تهران سرچ کنید. معمولا سایت هایی که در گوگل بالا می آیند یعنی مطالب قابل توجهی دارند. شما با ارزیابی صفحات اینترنتی، محتوای وبسایت یک روانشناس و غیره می توانید یک دکتر روانشناس خوب را پیدا کنید. همچنین نظراتی که نسبت به روانشناسان در سایت های مختلف دایرکتوری هست هم می تواند منبع تا حدی قابل اعتمادی برای شما باشد.

در مورد روش روانشناس مورد نظر تحقیق کنید. می توانید با او صحبت کنید، حتی یک جلسه را شرکت کنید تا متوجه شوید آیا رواانشناس مورد نظر مناسب شما است یا خیر.

از کلینیک های روانشناسی بهره ببرید. کلینیک های روانشناسی معمولا قابل اعتماد ترند. این کلینیک ها معمولا زیر نظر یک فرد متخصص مدیریت می شود و دائم ارزیابی می شود. همچنین شما می توانید در صورتی که از یک روانشناس به دلیلی ناراضی بودید بازخورد را به کلینیک بدهید. حتی ممکن است گاهی اوقات برای شما جلسه های مشاوره گروهی ترتیب داده شود. بنابراین از مراجعه به کلینیک های روانشناسی قطعا ضرر نمی کنید.

 

سخن آخر در مورد پیدا کردن روان درمانگر خوب در تهران

نتیجه یک روند درمانی خوب می تواند به بسیاری مسائل بستگی داشته باشد. اما دل کلینیک بر این باور است که این 15 فاکتوری که بالا گفته شد برآیند بسیار خوبی در روند مشاوره و درمان دارد. هر دکتر روان درمانگر خوبی ممکن است هر 15 فاکتور را نداشته باشد و یا در شرایطی فاکتور های دیگری اهمیت بیشتری از این فاکتور ها داشته باشند. اما به هر حال این 15 فاکتور قطعا می توانند به صورت کلی به شما کمک کنند تا بتوانید روانشناس و روند درمانی خود را ارزیابی کنید.

 

 

پس اگر به دنبال دکتر روانشناس خوب در تهران می گردید ما برای شما پیشنهادی داریم.

کلینیک روانشناسی دل روانشناسان کارآمد، متبحر و حرفه ای را در تهران و در منطقه نیاوران گرد هم آورده تا بتواند به شما کمک کند، حس بهتری نسبت به خود، زندگی و اطرافیان داشته باشید و قطعا می توانید دکتر روانشناس خوب در تهران را در دل کلینیک پیدا کنید.

 

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته