رابطه ثروت و خوشبختی تا کجاست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1445 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

قطعا همه ما این جمله قدیمی ” پول می‌تواند خوشبختی بخرد ”  را شنیده‌ایم و می‌دانیم که تا حدی این جمله درست است؛ چرا که پول می‌تواند خیال راحت، رضایت، لذت یا احساسات ناشی از خوشبختی را بخرد. اما خوشبخت بودن صرفا فقط با داشتن پول زیاد نیست. می‌پرسید چرا؟ پیشنهاد می‌کنیم تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا در ارتباط با رابطه ثروت و خوشبختی برای شما صحبت کنیم.

خوشبختی

در واقع خوشبختی یک حالت روانی می‌باشد که فرد در خود شادی،عشق و لذت را احساس می‌کند. حال این سوال به وجود می‌آید که شما خوشبختی را چگونه در زندگی خود تعریف می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید خوشبختی همان چیزی است که برای دیگران وجود دارد؟

اگر این سوالات را در ارتباط با معنی خوشبختی از هر فردی بپرسید به جواب‌های متفاوتی خواهید رسید؛ چرا که هر فرد دید متفاوتی از خوشبختی را در زندگی خود دارد.

برخی از افراد می‌گویند خوشبختی به معنای ثروتمند بودن است و برخی دیگر می‌گویند که برای آنها، به معنای سالم بودن می‌باشد. همچنین افرادی را پیدا خواهید کرد که می‌گویند خوشبختی برای آنها به معنای داشتن عشق در زندگی، داشتن دوستان زیاد، شغل خوب یا رسیدن به هدفی خاص است. خوشبختی نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد و می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی را در نحوه‌ی زندگی ما داشته باشد.

در نتیجه خوشبختی می‌تواند در زندگی همه افراد وجود داشته باشد اما به روش‌های متفاوت که در ادامه در رابطه با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

رابطه بین خوشبختی و ثروت

اگر بخواهیم درباره موضوع ثروت و خوشبختی صحبت کنیم باید از دو جهت مختلف آن‌ها را بیان کنیم.

یک‌سری از روانشناسان معتقد هستند که هیچ رابطه مستقیمی بین ثروت و خوشبختی وجود ندارد، بلکه فقط یک ارتباط ادراک شده وجود خواهد داشت. بدیهی است که ثروت خوشبختی را تضمین نمی‌کند زیرا همه ما افرادی را می‌شناسیم که ثروتمند هستند اما خوشبخت نیستند. خوشبختی عمدتاً یک حالت ذهنی است که ارتباط بیشتری با حالت درونی ما دارد تا حالت بیرونی.

اما در مقابل روانشناسانی دیگر معتقد هستند که افراد ثروتمند از افرادی که سطح مالی پایین‌تری دارند احساس خوشبختی بیشتری می‌کنند. به گفته آن‌ها برای خوشبخت بودن باید احساس امنیت کنیم و این شامل امنیت مالی نیز می شود. هر فردی می‌تواند خوشبخت بودن را در هر چیزی ببیند؛ پس در نتیجه احساس خوشبختی در هر فرد متفاوت است. بنابراین هیچ دلیل قاطعی برای ارتباط بین ثروت و خوشبختی که مسئله بسیار پیچیده‌ای است وجود ندارد. ” موضوع اصلی این است که خوشبختی را چگونه در زندگی خود ببینیم. “

آیا پول می‌تواند باعث خوشبختی شود؟

مطالعات متعددی در آمریکا نشان داده شده است افزایش درآمد تا حدود 75/000$ در سال می‌تواند سطح شادی افراد را افزایش دهد اما بیشتر از این مقدار دیگر موجب شادی و خوشبختی نخواهد شد.

برخی از افراد تصور می‌کنند اگر بیشتر از این درآمد پول داشته باشند، در زندگی خوشبخت خواهند شد؛ اما با بررسی‌ها مشخص شده است که با افزایش پول، اضطراب افراد هم بیشتر خواهد شد. محققان در بررسی‌های علمی خود نگاهی به درآمد و ارتباط آن با احساس خوشبختی در عامه مردم انداخته‌اند.

در این بررسی آن‌ها فقط تجربه خاصی از افراد خاص را در نظر نگرفتند و به‌طور کلی مردم را در این خصوص مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند، زمانی که افراد بتوانند برای برخی از کارهای خاص مورد نظر خود پول خرج کنند احساس خوشبختی خواهند کرد؛ بنابراین اگر پول به شکلی صحیح و کافی خرج شود می‌تواند خوشبختی بیاورد. و رابطه ثروت و خوشبختی این چنین است.

7 راه برای احساس خوشبختی

اکنون می‌خواهیم مواردی را که با آن‌ها در جامعه می‌توان حس خوشبختی را تجربه کرد برای شما مطرح کنیم.

  1. داشتن امنیت مالی

پول فقط می‌تواند تا اندازه خاصی خوشبختی بیاورد چرا که در ابتدا موجب احساس امنیت مالی می‌شود اما بعد از مدتی این احساس خوب فراموش می‌شود.

داشتن پول به اندازه کافی به این معنی می‌باشد که وقتی شما برای خرید به فروشگاهی می‌روید یا در رستورانی هستید و یا حتی می‌خواهید اجاره خانه خود را بپردازید، نگران نمی‌شوید. در واقع زمانی که به اندازه کافی پول و امنیت مالی دارید در نتیجه احساس خوشبختی خواهید کرد.

بنابراین این موضوع که می‌توانید بدون هیچ دغدغه و نگرانی هر چیزی که می‌خواهید بخرید، به یاد داشته و قدردان آن باشید احساس خوشبختی بیشتری خواهید کرد. بدون شک داشتن پول کافی برای برطرف کردن نیازهای ضروری شما را شاد تر خواهد کرد. ثروت و خوشبختی رابطه تنگانگی دارند.

  1. خرید تجربه‌های جدید

پول می‌تواند فرصت‌هایی برای شما فراهم کند که تجربه‌های خاطره انگیز داشته باشید؛ البته برای داشتن بعضی از تجربیات خاص نیازی به پول زیادی نیست اما به عنوان مثال برای گشتن دور دنیا با آسودگی، پول کافی نیاز خواهید داشت. بنابراین صرف هزینه در خصوص این نوع تجربیات نه تنها موجب شادی بسیاری برای شما خواهد شد بلکه وقتی به گذشته نگاه کنید خاطرات خوشایند زیادی هم برای شما به وجود می‌آورد.

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دقیقا برای کارهایی که واقعا به آن‌ها علاقه دارید و از آن‌ها لذت می‌برید هزینه کنید نه کارهایی که جامعه برای آن‌ها ارزش قائل است. برای مثال اگر علاقه‌ای به حضور در کنسرت‌ها ندارید، در نتیجه هزینه در این برنامه‌ها روش مناسبی برای خرج کردن پولتان نیست.

  1. کمک به دیگران

توجه به دیگران احساس ما را بهتر خواهد کرد. زمانی که بخشی از پول خود را با افراد نیازمند تقسیم می‌کنید بیشتر از آن‌ها احساس خوشحالی خواهید داشت. دیدن اثر خوبی که بر روی زندگی دیگران گذاشته‌اید احساس خوب و لذت بخشی به شما می‌دهد.

  1. صرف هزینه برای داشتن وسایل ارزشمند

عادی شدن خرید و لذت نبردن از آن یکی از مشکلاتی می‌باشد که ممکن است به مرور زمان برای هر فردی پیش بیاید؛ خرید لوازم مورد علاقه ممکن است در ابتدا به نظر بسیار تازه و هیجان انگیز باشند، اما این امکان هم وجود دارد که پس از مدتی تازگی خود را از دست بدهد و شما دیگر قدر دان آن نباشید. به همین دلیل است که کسب تجربه‌های بیشتر از خرید کالا می‌تواند موجب شادی و احساس خوشبختی شود. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که این مورد در ارتباط همه کالاها صحت ندارد چرا که برخی از کالاها هستند که می‌توانید همیشه از وجود آن‌ها لذت ببرید. برای مثال اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دیدن آثار هنری شما را شاد می‌کند پس خرید تابلو‌ها و نقاشی‌های معنی دار شادتان خواهد کرد. زمانی ثروت و خوشبختی با هم می‌آیند که معنایی در این بین باشد.

  1. بازی مقایسه را متوقف کنید

ظاهراً رسانه های اجتماعی مقصر بزرگی در این پرونده هستند. اگر مقایسه زندگی خود با دیگران فقط باعث ناراحتی و نارضایتی شما از زندگی می‌شود، دست بردارید. کاری که می‌توانید انجام دهید یافتن شخصی است که به خاطر ویژگی هایش و نه لزوماً دارایی، او را تحسین کنید. دانستن اینکه آنها چگونه به زندگی خود رسیده اند می‌تواند به شما نیز الهام دهد.

  1. زبان منفی را متوقف کنید

صحبت های منفی فقط منجر به ناراحتی بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، مجبور شدن دعوت به شام با دوستانتان را رد کنید؛ چرا که تصمیم گرفته‌اید بودجه خود را در جای دیگری قرار دهید. به جای اینکه به صراحت به بعضی از دوستان خود بگویید “من توانایی شام خوردن با شما را ندارم” ، که باعث می‌شود احساس بدی به شما دست بدهد، چطور است بگویید ، “می دانید، من مجبور هستم که روز دیگری به شما بپیوندم؛ این ماه نیاز دارم که پول خود را برای انجام کاری پس انداز کنم ” این حرف، فعال و مسئولانه است و دوستانتان شما را به خاطر آن تحسین می‌کند.

  1. به 3 خرید غیر برنامه ریزی شده خود نگاه کنید

سه خرید اخیر که انجام داده اید کدامند؟ تقریباً می‌توان گفت که شما این چیزها را به دلیل چیزی که احساس می‌کنید مانند استرس، خریداری کرده‌اید. به دنبال روش های بهتر برای مقابله با استرس باشید. ورزش ، سرگرمی، گفتگو با دوستان و مواردی دیگر می‌تواند به شما کمک کند. ثروت و خوشبختی همیشه رابطه مثبت ندارند!

سخن آخر

حقیقت این است که ، همه چیز می تواند ما را خوشحال کند. در واقع انسان پدیده ای به نام سازگاری لذت گرایانه را تجربه می‌کند که در آن، بعضی اوقات خیلی سریع به چیزهای جدیدی که دارد عادت می‌کند. آنها خیلی سریع عادی می‌شوند و سپس ما چیز جدید بعدی را می خواهیم. به همین دلیل است که در نهایت همه چیز واقعاً ما را خوشحال نمی‌کند.

در نتیجه برای ایجاد تعادل درست بین پول و خوشبختی این است که  باید بفهمیم چه چیزی ما را خوشحال می‌کند و پول خود را صرف این کار کنیم نه برعکس. ما نباید پول خود را صرف تعقیب خوشبختی کنیم.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته