دوستی با شریک عاطفی سابق – باید ها و نباید ها

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
برگرفته از: تحقیقات راشل ساسمن
تعداد کلمات: 1454 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

تعداد کمی از سوالات در رابطه هستند که جواب آنها مشخصا بله یا خیر است. یکی از این سوال ها درستی دوستی با شریک عاطفی سابق است. آدم ها متفاوت هستند. بعضی از آن ها دوست دارند خوبی ها را به خاطر بسپارند و بدی را فراموش کنند. بعضی دیگر خیلی راحت از یک نفر برای همیشه رد می شوند و شاید هیچوقت هم به گذشته نگاه نکنند. بنابراین جواب به این سوال می­تواند در آدم های مختلف فرق کند. اما کارشناسان در مورد دوستی با شریک عاطفی سابق چه می گویند؟

راشل ساسمن(Rachel Sussman)  ، روان درمانگر ساکن شهر نیویورک و نویسنده کتاب The Breakup Bible ، در مورد دوستی بعد از جدایی می گوید که زن و مرد باید با احتیاط بسیار عمل کنند. البته در ادامه او می گوید، زن و شوهرهایی هم وجود دارند که دوستی با شریک عاطفی سابق آنها بدون مشکل است. بنابراین در نهایت، او می گوید، “این یک تصمیم فردی است”.  با این وجود، ساسمن می گوید که یک سری دستورالعمل مشترک هم وجود دارد که قطعا زن و مرد بعد از جدایی باید آنها را رعایت کنند.

وقت قطع رابطه کامل با شریک عاطفی سابق کی است؟!

ساسمن می گوید ، تحت هیچ شرایطی نباید رابطه ای که در آن یکی از طرفین مورد سواستفاده و یا آزار و اذیت قرار می­گرفته ادامه پیدا کند. اما حتی اگر رابطه شما به طور کلی سالم بود اما به طور کلی مشکلاتی وجود داشت و شاید اخلاق طرفین با هم جور نبود، باز هم باید در رابطه با دوستی با شریک عاطفی سابق بیشتر فکر کنید. به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2000 نشان داد که دوستی بین همسران سابق معمولا یشتر از دوستی های معمولی، نکات منفی، و کمتر از دوستی های معمولی، نکات مثبت دارد.

رابطه جدید هنگام دوستی با شریک عاطفی سابق

ساسمن در این رابطه می گوید دوست ماندن با یک شریک عاطفی سابق جنبه های منفی دارد. برای مثال یکی از هشدار های او این است که: “دوستی با شریک عاطفی سابق گاهی اوقات مانع از برقراری رابطه جدید می شوید.” (حتی برای تأیید این موضوع تحقیقاتی هم وجود دارد). حال آنکه در صورتی که با فرد جدیدی هم وارد رابطه شوید قطعا برای او قبول کردن دوستی شما با شریک عاطفی سابقتان سخت است. بنابراین ممکن است رابطه قدیمی شما مانع از ایجاد یک رابطه صمیمانه جدید شود.

تجربه یک روانشناس

اشلی برت(او یک اسم مستعار برای مخفی ماندن هویت خود استفاده کرده است)، یک محقق روانشناسی، در اواخر 20 سالگی این موضوع را تجربه کرده است و کاملا با این مقوله آشناست. برت پس از حدود یک سال و نیم از دوست پسرش جدا شدن، با او دوست ماند. جالب اینجاست که اشلی هیچ گاه نتوانست یک دوستی واقعی بعد از جدایی داشته باشد. در حقیقت او با دوست پسر سابق خود دائما وارد رابطه می­شد و دوباره تبدیل به یک دوست عادی می­شدند. این وضعیت پنج سال به طول انجامید. اشلی می گوید: “این دوستی هرگز واقعاً از رابطه عاشقانه قبلی جدا نبود. در واقع اصلا یک رابطه دوستانه نبود.” او همچنین می گوید: “یک چرخه وجود داشت. رابطه ما دائما به دوستی و دوباره به رابطه عاطفی و عاشقانه تغییر پیدا می کرد.”

البته این نکته نیز قابل توجه است که اشلی برت می گوید بعد از دوستی با شریک عاطفی سابق احتمالا این رابطه به اندازه کافی نکات مثبت داشته است که باز هم همان اشتباه را تکرار کرده است و دوباره وارد رابطه عاشقانه شده، اما در عین حال او می گوید که به احتمال خیلی زیاد این توصیه را نمی­تواند به یک دوست یا مراجعه کننده خود بکند. اشلی در این رابطه توضیح می­دهد که بزرگ ترین مشکل، این است که آدم در قبال دوستی ها و رابطه های جدید گارد می­گیرد و با گاردی بسته با تمام آدم ها برخورد می­کند. خب این موضوع از نظر روانشناختی احتمالا سالم ترین حالت زندگی نیست.

آدم ها چرا سعی می کنند با شریک عاطفی سابق خود دوست بمانند ؟

آدم ها می­خواهند همه چیز جاودانه باشد یا لااقل به صورت ناخوشآیندی به پایان نرسید.بنابراین آنها معمولاً به این خاطر با شریک عاطفی سابق شان دوست معمولی می مانند. آنها نمی­خواهند ناگهان با یک زندگی جدید رو به رو شوند که شخصی که اهمیت زیادی برایشان داشته دیگر در آن وجود ندارد. در حقیقت ما معمولا فکر می­کنیم که دوستی با شریک عاطفی سابق باعث می­شود از شکست عشقی و حس بد ما کم شود. اما اینجاست که ما داریم اشتباه می­کنیم. در حقیقت این موضوع از رشد آینده ما هم جلوگیری می­کند.

اما دوستی بعد از جدایی چه زمانی درست است ؟

البته که در اکثر مواقع راحت ترین تصمیم قطع ارتباط کامل است اما این موضوع استثنا هایی هم دارد. ساسمن می گوید، برای مثال همسرانی که دارای فرزند مشترک هستند بهتر است سعی کنند در صورت امکان در یک رابطه دوستانه خوب باقی بمانند، زیرا آنها به هر حال به واسطه فرزند خود در دراز مدت در زندگی یکدیگر خواهند بود. همچنین افرادی که قبل از رابطه عاطفی با هم برای طولانی مدت دوست بوده اند، یا برای مدت کوتاهی وارد رابطه عاطفی شده اند هم کاندید های خوبی برای دوستی بعد از جدایی هستند.

تحقیقات به این موضوع اشاره می کند که تکلیف طرفین با هم باید مشخص باشد. مطالعات نشان می دهد که زوجینی بعد از جدایی به یک دلیل مشخص باهم در تماس هستند، و هر دو هم در جریان هستند، چه دلیل احساسی باشد و چه به یک دلیل منطقی مشخص، احتمالاً دوستی موفقیت آمیز تری دارند. در حالی که به دلیل مشکلات و خواسته های عاشقانه ای که حل نشده اند،  در تماس بودن، به احتمال زیاد باعث مشکل می­شود. پیش بینی محققان از این مورد معمولا یک نتیجه منفی و یک رابطه مضر است. دوستی بعد از جدایی باید حداقل یک دلیل مشخص برای طرفین داشته باشد.

چگونه با شریک عاطفی سابق دوست بمانیم ؟

اگر تصمیم دارید دوستی با یک همسر سابق خود را امتحان کنید، ساسمن پیشنهاد می کند ابتدا به مغز خود استراحت دهید و سر فرصت و در کمال آرامش تصمیم گیری کنید. او می گوید: “معمولا زوج هایی که بلافاصله بعد از جدایی می­خواهند دوست بمانند و این موضوع را به من می­گویند، من نظر مناسبی نسبت به آنها ندارم.” او در ادامه می گوید “زمان مرحم بسیاری از دردهاست. بسیاری از وابستگی ها را زمان می تواند به خوبی درمان کند بنابراین دو طرف باید به هم زمان دهند. “

تاثیرات شبکه های اجتماعی بر روی روابط طرفین

زمانی که بالا به آن اشاره کردیم قطعا در مورد شبکه های اجتماعی هم صدق می­کند. بهترین حالت جدایی این است که طرفین بعد از جدایی هیچ گونه رابطه ای با هم حداقل برای چند ماه نداشته باشند. فرض کنید فردای جدایی، اینستاگرام را باز می­کنید و تمام پست های شریک عاطفی سابقتان جلوی چشمتان می­آید. حالا تمام احساسات شما دوباره برانگیخته شده و شما احساس وابستگی شدید می­کنید. تمام احساسات شما دوباره زنده می­شود و این موضوع باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات است. در نهایت این موضوع باعث می­شود شما به سمت برقراری ارتباط دوباره با شریک عاطفی سابقتان می­شود.

برای دوستی خود مرز قائل شوید.

ساسمن می گوید مرزها برای زوج هایی که تبدیل به دوست می شوند نیز مهم است، شما باید حد و حدودی برای رابطه خود تعیین کنید. دوستی با شریک عاطفی سابق نیازمند این حد و حدود هاست تا رابطه سالم بماند.هرچند این موضوع در مورد افراد مختلف متفاوت است. مثلا به هم بگویید، بیا هر روز به هم پیام ندهیم یا هر روز تلفنی با هم صحبت نکنیم. واقعا تماس روزمره لازم نیست. اگر قرار است با هم غذا بخورید، دو ماهی یکبار شاید کافی باشد. اگر می خواهید فیلم ببینید هم ماهی دو ماهی یک بار کافی است. اما تماس روزمره واقعا مناسب نیست.

با خود صادق باشید.

همیشه خودتان را زیر نظر بگیرید و با خودتان صادق باشید. احساس شما از رابطه چیست؟ آیا این دوستی باعث حال بهتر شما می­شود یا اینکه بدتر ؟ با خودتان روراست باشید و جواب صادقانه به خودتان بدهید. شاید این رابطه مریض فقط یکی از علل افسردگی شماست. اگر این دوستی باعث آزار و اذیت شماست، از قبول این حقیقت فرار نکنید. اگر این موضوع چیزیست که تجربه می­کنید بهتر است خیلی راحت و سریع رابطه را ترک کنید. بگذارید زمان بگذرد. نگران نباشید. شاید در ابتدا کمی سخت باشد، اما در بلند مدت حال شما را بهتر می­کند. اگر حس می­کنید نمی­توانید این کار را بکنید، و یا مانده اید که دوستی با شریک عاطفی سابق شما باعث مشکل شماست و یا حالتان را بهتر می­کند بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. دل کلینیک با مشاوره فردی می تواند یکی از بهترین کمک ها به شخص شما باشد.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته