تاثیرات استرس بر روح و روان و مشکلات و پیامد های آن

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1390 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

استرس. این یک کلمه پنج حرفی است که بسیاری از ما با آن روزانه دست و پنجه نرم می­کنیم. از بحث شدید با رئیس در محل کار گرفته تا فشار هایی که ممکن است از طرف دوستان و خانواده، به ما بیاید. همه ما روزانه با شرایط استرس زا روبرو می شویم. برای برخی از ما این حوادث پراکنده اتفاق می­افتد و باعث استرس می­شود. اما برخی دیگر هستند که این استرس، روزانه بخش منظمی از زندگی آنهاست، غافل از اینکه تاثیرات استرس بر روح و روان آنها چیست.

آیا استرس همیشه مضر است؟

همه ما استرس منفی را می­شناسیم. استرسی که به سراغ ما می­آید، اعصاب ما را بهم می­زند، تمرکز را از ما می­گیرد و بر روح و روان ما تاثیر می­گذارد. اما جالب است بدانید که ما یک استرس خوب هم داریم. این استرس را که اصطلاحا eustress هم می­نامند، می­تواند برای ما مفید باشد. در حقیقت تاثیرات استرس بر روح و روان به دو بخش تقسیم می­شود. استرس خوب بر خلاف استرس بد یا اضطراب، می­تواند باعث انگیزه، تمرکز، انرژی مضاعف و عملکرد خوب شود. همچنین می­تواند باعث ایجاد حس هیجان و خوبی در ما بشود.

اما بر خلاف آن یک استرس به نام استرس بد هم داریم، که باعث اضطراب، نگرانی و کاهش عملکرد و بازدهی ما می­شود. این استرس در صورت عدم رسیدگی ممکن است حتی به مشکلات جدی برای روح و روان ما تبدیل شود.

تاثیرات استرس بر روح و روان انسان

تقریبا همه می­دانند که استرس دائم می­تواند به سلامت روان ما آسیب بزند. استرس می­تواند باعث مشکل در زندگی ما بشود، و همچنین مشکلات گوارشی و اختلالات خواب را ایجاد کند. همچنین می­تواند باعث فشار های روانی و حتی عاطفی بشود. از دیگر تاثیرات استرس بر روح و روان می­تواند به اضطراب، افسردگی و همچنین گیجی اشاره کرد.

علائم روانی استرس

در بحث استرس ما با دو کلمه کاملا متفاوت روبرو هستیم، استرس و عامل استرس زا. عامل استرس زا می­تواند یک فرد، یک موقعیتی که ما در آن قرار می­گیریم و یا حتی یک مکان باشد، که باعث می­شود ما استرس بگیریم. اما استرس پاسخی به این عامل است. بنابراین طبیعی است که با از بین رفتن آن عامل استرس ناشی از آن نیز از بین برود بنابراین ما دیگر احساس استرس و اضطراب نکنیم. برخی از عوامل شایع استرس زا موارد زیر است:

  • کار های جدید و یا افزایش مقدار کار
  • افزایش توقعات اطرافیان
  • مشکلات سلامت روان یا جسم
  • قرار گرفتن در معرض یک حادثه شدید، مانند تصادف یا یک عمل مجرمانه خشونت آمیز
  • فشار مالی
  • از دست دادن عزیزان
  • مشکلات در خانه
  • تغییرات شدید و ناگهانی در زندگی

دانستن عامل استرس، می­تواند کمک کند تا ما بتوانیم آن را حل کرده و در نتیجه تاثیرات استرس بر روح و روان خود را کنترل کنیم. نکته بعدی که باید بدانیم علائم این استرس است. ما باید بدانیم که استرس چه علائمی دارد تا بتوانیم متوجه شویم آیا دچار استرس هستیم یا خیر. تعدادی از علائم استرس را برای شما لیست کرده ایم:

  • مشکلات خواب
  • فشار خون بالای ناگهانی
  • ضربان سریع قلب
  • احساس گیجی
  • احساس غرق شدن
  • احساس ضعف
  • احساس ترس

پیامد های ظاهری استرس

جالبه بدانید که گاها چندین سال طول می­کشد شما متوجه شوید که استرس چه آثاری بر روی جسم شما گذاشته است. متاسفانه ما مجبور به زندگی در دنیایی هستیم که عوامل تنش زا و استرس زای زیادی وجود دارد. از ترافیک و استرس دیر سیدن تا غیره که بالا به آن اشاره شد. آثار فیزیکی و ظاهری استرس می­تواند شامل موارد زیر باشد:

آکنه: بخصوص در جوانان و نوجوانان علاوه بر تاثیرات استرس بر روح و روان، یکی از مواردی که خیلی زود بروز می­کند، آکنه و جوش های صورت است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که پیامد های فیزیکی استرس می­تواند ضربه به پوست را هم در بر بگیرد.

ایجاد خط عمودی زیاد روی ناخن: خطوط عمودی روی ناخن تا حدی طبیعی هستند، اما اگر تعداد آن زیاد باشد می­توان به وجود استرس بیش از حد مشکوک شد.

سفیدی مو: سفیدی مو معمولا ژنتیکی است اما استرس می­تواند باعث تسریع این فرآیند شود. بنابراین باید سعی کنید از استرس بکاهید تا بتوانید بر سفید شدن زودهنگام مو غلبه کنید.

تیک عصبی: استرس بیش از حد می­تواند باعث تیک عصبی موقت و یا حتی دائم بشود. بنابراین اگر به صورت ناگهانی احساس کردید که دارای یک تیک عصبی شده اید، بدانید که می­تواند ناشی از استرس زیادی اخیر شما باشد.

راههای کنترل تاثیرات استرس بر روح و روان

زمانی که متوجه تاثیرات استرس بر روح و روان و همچنین بر روی ظاهرمان شدیم، نوبت به مدیریت استرس می رسد. ایجاد تغییرات ساده می تواند در بهبود سلامت کلی شما و کاهش استرس بسیار موثر باشد. داشتن ابزارها، روش ها و استراتژی هایی که می توانید در شرایط استرس زا به آنها مراجعه کنید می تواند از افزایش سطح استرس شما جلوگیری کند.

به افرادی که به آنها اعتماد دارید تکیه کنید

در هنگام استرس، با شخصی که به او اعتماد دارید، مانند یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا شریک عاطفی خود و یا هر شخصی که فکر می­کنید ممکن است استرس شما را کمتر کند تماس بگیرید. به اشتراک گذاشتن احساسات یا بیان نگرانی ها ممکن است به کاهش استرس شما کمک کند.

مهربانی با خود کلید حل استرس و تاثیرات آن بر روح و روان

احساس استرس یک چیز طبیعی است، و ممکن است در هر فردی رخ بدهد. حتی اگر شما زیاد از حد احساس استرس می­کنید هم باز، این موضوع به معنی ضعیف بودن شما نیست. پس اگر می­خواهید تاثیرات استرس بر روح و روان خود را کنترل کنید، حتما استرس را به عنوان یک واکنش بسیار عادی به عوامل استرس زا در زندگیتان بپذیرید.

غذاهای متعادل و منظم بخورید

تغذیه مناسب دوست شماست. حذف وعده های غذایی می تواند قند خون شما را کاهش دهد ، که می تواند خلق و خوی شما را تحت تاثیر قرار دهد. براون می گوید ، در برخی موارد ، این می تواند احساسات شدید عصبانیت و سرخوردگی را ایجاد کند.

تعادل در کار را رعایت کنید

کار کردن زیاد، لزوما به معنی بهتر کار کردن نیست. شما اگر به اندازه کار کنید، ممکن است بهره وری شما حتی بالاتر هم برود. بنابراین یک تعادلی را بین زندگی و کار کردن پیدا کنید، تا بتوانید از سطح استرس خود کم کنید

ورزش، کنترل کننده تاثیرات استرس بر روح و روان

انجام فعالیت های بدنی منظم می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و سطح استرس شما را کاهش دهد. هنگام ورزش ، بدن شما اندورفین ترشح می کند. اندورفین باعث حس خوب می­شود و سطح استرس و اضطراب را کاهش می­دهد.

به خودتان بها دهید

زمانی را برای تأمل در روز خود اختصاص دهید. هرگونه فکر یا احساسی را که دارید بنویسید. این کار می تواند یک ابزار مفید برای کمک به شما در درک بهتر عوامل استرس زا و نحوه واکنش شما به استرس باشد. ضمنا بعدا که این نوشته ها را می­خوانید متوجه می­شوید که چقدر استرس شما قابل کنترل بوده و مشکل بزرگی در انتظارتان نبوده است.

استراحت کافی داشته باشید

وقتی خسته هستید توانایی شما در مدیریت استرس کاهش می یابد. سعی کنید هر شب هفت تا نه ساعت خواب را داشته باشید اگر مشکل بی خوابی دارید، سعی کنید تا جایی که می توانید بخوابید، سپس در طول روز کمی استراحت کنید تا بی­خوابیتان را اینطور جبران کنید. بسیاری از تاثیرات استرس بر روح و روان با خواب و استراحت کافی بهبود می­یابد

برای نگران شدنتان برنامه ریزی کنید!

اگرچه ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشید، یا شاید در ابتدا برایتان خنده دار بنظر برسد، اما زمانبندی کردن نگرانی در قسمت های خاصی از روز روش جالبی برای مقابله با استرس و اضطراب است. هنگامی که ما یک عمل ناخودآگاه را تبدیل به یک عمل خودآگاه می­کنیم، دیگر از آن فرار نمی­کنیم و آن را پذیرفته ایم. این موضوع باعث می­شود که آنها قدرت خود را از دست بدهند.

برای استرستان به یک متخصص مراجعه کنید

مانند هر بیماری دیگری، بیماری های سلامت روان هم نیاز به درمان دارند. اگر شما احساس کردید که از پس استرس خود برنیامدید، وقت آن است که به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. یک روان درمانگر خوب می­تواند به شما در یافتن راه هایی برای مدیریت استرستان کمکتان کند. پس اگر استرس شما مزمن است یا همراه با سردردهای روزانه، خستگی مداوم و یا نشانه های مداوم دیگر است به یک مشاور خوب مراجعه کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته