افسردگی کرونا: وقتی پاندمی روی روحمان تاثیر می گذارد

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1089 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

افسردگی کرونا مشکلی است که در پاندمی کرونا گریبان هرکدام از ما را می­تواند بگیرد. همینطور ممکن است قرنطینه باعث بشود که وضعیت کسانی که اختلال های روانی دارند بدتر بشود. بنابراین همانطور که تمام کادر درمان به دنبال یک استراتژی مشخص برای درمان کرونا می­گردند و تمرکز آنها بر روی یک برنامه مشخص برای مقابله با کرونا است، کادر سلامت روان هم باید به دنبال یک استراتژی و هدف مشخص برای برخورد با کرونا باشد. به این صورت که آماده انواع اختلال هایی که ممکن است کرونا ایجاد کند از قبیل اضطراب کرونا و افسردگی کرونا باشد.

خود ما هم باید همانطور که در قبال خودمان و عزیزانمان وظیفه داریم که مراقب سلامت جسمی خود باشیم تا کرونا نگیریم و به بقیه منتقل نکنیم، این وظیفه را نیز داریم که از سلامت روان خود و اطرافیان خود مواظبت کنیم. تنهایی ای که ناشی از محدودیت های ارتباطات ما و تماس های ما با عزیزانمان است، ترس از اینکه کرونا نگیریم و یا کرونا را به عزیزانمان منتقل نکنیم، ممکن است روحیه ما را متاثر کند.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

بنابراین هر کسی که بیشتار از 14 روز مداوم احساس افسردگی، غم و اندوه، بی حالی و یا خستگی را دارد باید به یک روانشناس مراجعه کند. علائم هشدار دهنده افسردگی را همیشه باید جدی گرفت، زیرا این بیماری نه تنها بسیار جدی است، بلکه گاهی هم تهدید کننده زندگی است. البته افسردگی کرونا یک بیماری عجیب و جدید نیست، بلکه ما قبل از آن هم با افسردگی مواجه بودیم برای مثال افسردگی زنان متاهل یک افسردگی شایع است که قبلا در رابطه با آن مقالاتی منتشر کرده ایم. اما چیزی که مهم است این است که در پاندمی کرونا افسردگی بیشتر شده است و افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی کرونا هستند. چیزی که مهم است این است که افراد در زمان قرنطینه و در زمانی که احتمال ابتلای آن ها به این افسردگی زیاد است خودشان را تحت نظر داشته باشند و به موقع به دنبال درمان باشند. زیرا هرچه زودتر از کمک برخوردار شوند، می­توانند راحت تر و بهتر از پس اختلال افسردگی کرونا بربیایند.

بهم ریختگی نظام سلامت روان در دوران کرونا

جالب است بدانید، که در زمان بیماری کرونا، نه تنها در تمام جهان نظام سلامت روان متمرکز تر نشده است، بلکه با وجود افزایش نیاز، نظم این نظام بهم ریخته تر شده و مراقبت از افراد دارای اختلال های روانی در سال گذشته به مراتب سخت تر شده است. بسیاری از وقت های درمانگران لغو شده، یا برای مثال افرادی که دارای وسواس فکری هستند، این وسواس در مورد کرونا چند برابر می­شود و اجازه نمی­دهد آنها از ترس گرفتن کرونا در جلسات روان درمانی شرکت کنند.

 

اما راهکار نظام سلامت روان در مقابل افسردگی کرونا چیست؟

البته مشاوره آنلاین هم یکی از مواردی است که به عنوان راه حل اختلال های کرونا و افسردگی کرونا در اختیار مشاوران می­باشد. مبتلایان به افسردگی باید به مرور زمان یک روتین مشخصی برای زندگی داشته باشند تا بتوانند به این اختلال غلبه کنند اما در دوران پاندمی کرونا و افرادی که به افسردگی کرونا دچار هستند، نمی­توانند این روتین را ایجاد کنند زیرا همه چیز ریسک زیادی در این دوران دارد و برنامه ها دائم در حال تغییر هستند. به همین دلیل است که طبق یک تحقیق در آلمان، 44 درصد از افراد مبتلا به افسردگی، گزارش کرده اند که پیشرفت بیماری آنها در طول 6 ماه گذشته بسیار زیاد بوده است و حتی اقدام به خودکشی هم در بین آنها دیده شده. حتی افرادی که از قبل فاقد بیماری روانی بودند نیز اکنون نگران آینده شغلی خود هستند و فشاری که از طرف خانواده به آنها وارد می­شود زیاد است. این موضوع را یک نظرسنجی ویژه که یک مرکز سنجش افسردگی در آلمان انجام می­دهد گزارش داده است.

 

نکاتی برای مقابله با افسردگی کرونا

 

این نکات می­تواند به شما کمک کند تا از پاندمی کرونا بهتر عبور کنید و دچار افسردگی کرونا نشوید و یا بتوانید با آن کنار بیایید

 

  1. یک برنامه هفتگی داشته باشید: فعالیت های هر روز خود را یادداشت کنید و بدانید هر روز و هر ساعت باید چه کار بکنید. دقت کنید در کنار وظایف خود کارهایی که به شما احساس خوبی را می­دهد را هم حتما بنویسید
  2. اگر وقت اضافه دارید از این وقت استفاده کنید : سعی کنید دنبال یک سرگرمی جدید باشید، یک ورزش جدید را تجربه کنید یا یک کتابی که مدت هاست می­خواهید آن را بخوانید را شروع کنید. این کار ها به شما کمک می­کند تا انگیزه خود را حفظ کنید.
  3. مواظب خواب خود باشید. خواب یک مسئله بسیار مهم است و باید منظم باشد. هنگامی که به پاندمی کرونا بر می­خوریم می­بینیم که به علت اینکه افراد اجباری برای زود پا شدن از خواب ندارند، برنامه خوابشان به هم ریخته است. بنابراین پیشنهاد می­شود به خصوص برای مقابله با افسردگی کرونا یک برنامه خواب منظم را رعایت کنید. خوابیدن و دراز کشیدن دائم در طول روز، می­تواند منجر به بدتر شدن افسردگی شما شود.
  4. تماستان را با اطرافیانتان حفظ کنید. درست است که نباید با اطرافیانتان قرار های حضوری بگذارید، اما این به این معنی نیست که نمی­توانید با آنها تماس داشته باشید و صحبت کنید. به لطف اینترنت امروزه می­توانید بسیار راحت یک تماس واتس اپی داشته باشید. اگر ویدیویی باشد که چه بهتر.
  5. اطلاعات خود را افزایش دهید. یکی از مواردی که می­تواند به افسردگی کرونا منجر شود این است که اطلاعات شما از ویروس کم باشد. هر چه شما اطلاعات بهتری داشته باشید از یک مسئله، کمتر از آن می­ترسید و این مسئله به شما کمک می­کند تا بتوانید با آن موضوع کنار بیایید. پس بهتر است که اطلاعات کسب کنید. البته چک کردن دائم اخبار و دیدن آمار و ارقام روزانه جزو این اطلاعات نیست و می­تواند بیشتر به افزایش اضطراب شما کمک کند.
  6. از مشاوره روان درمانگران استفاده کنید. اگر حس می­کنید که به افسردگی کرونا دچار شده اید و یا احتمال اینکه با آن روبرو شوید زیاد است، بهتر است هرچه زودتر به یک روان درمانگر خوب مراجعه کنید تا بتوانید از کمک های او بهره مند شوید. دقت داشته باشید همانقدر که جسم شما نیازمند توجه است، روان شما نیز نیاز به توجه دارد. بنابراین بسیار مهم است که در زمان مناسب به دنبال کمک، مشاوره و درمان باشید.

 

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته