عوارض وابستگی به گوشی همراه چیست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1210 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

در حالی که یک تلفن هوشمند، می‌تواند ابزاری بسیار پر کاربرد باشد، استفاده اجباری از این دستگاه‌ها هم می‌تواند در کار، تحصیل و روابط اجتماعی تداخل ایجاد کند. زمانی که شما بیش از اندازه با افراد داخل گوشی وقت گذرانده و دائما در حال بازی با گوشی همراه خود هستید زمان آن فرا رسیده است تا خود را به عنوان یک فرد وابسته به گوشی همراه‌تان بشناسید. امروزه، از هر 5 نفر در جهان یک نفر تلفن هوشمند دارد که همین مورد باعث شده تا وابستگی به گوشی همراه به وجود آید.

در این سری از مجله دل کلینیک قصد داریم در ارتباط با وابستگی به گوشی همراه و عوارض آن برای شما بگوییم.

وابستگی به گوشی همراه به چه معناست؟

وابستگی به گوشی همراه، که بعضاً به طور عامیانه به آن “نوموفوبیا” (ترس از بی موبایل بودن) می‌گویند؛ این مشکل اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت یا اختلال اعتیاد به اینترنت در افراد شکل می‌گیرد. به این صورت که فرد دائما گوشی همراه خود را در دست دارد و حتی شب‌ها هنگام خواب، با گوشی همراه خود می‌خوابد.

علائم و نشانه‌های وابستگی به گوشی همراه

  1. مشکل در انجام کارها در محل کار یا خانه

زمانی که به صورت دائم از تلفن همراه خود استفاده می‌کنید، قطعا دچار اختلال در انجام کارهای روزمره خود خواهید شد. برای مثال اگر شما یک فرد خانه دار باشید و از زمانی که بیدار می‌شوید تلفن همراه خود را در دست گرفته و از آن استفاده کنید بعد از ساعت‌ها متوجه خواهید شد که کارهایی که در نظر داشتید تا برای آن روز انجام دهید را فراموش کردید و دیگر وقتی برای انجام آن‌ها ندارید.

  1. دوری از خانواده و دوستان

به طور معمول افرادی که وابستگی به گوشی همراه خود دارند، در یک جمع خانوادگی یا دوستانه دائما گوشی خود را چک می‌کنند و تمامی وقت خود را صرف استفاده از تلفن همراه خود کرده و متوجه مباحث موجود در آن جمع نخواهند شد. این کار باعث می‌شود که اطرافیان و از این که شما دائما در گوشی همراه خود می‌گذرانید، ایراز نگرانی کنند. هم‌چنین این افراد هیچ‌گاه وجود خانواده و یا حتی همسر خود را در زندگی واقعی خود حس نخواهند کرد.

  1. استفاده پنهانی از گوشی هوشمند خود

اگر شما هم برای استفاده از تلفن خود سری به مکانی آرام می‌زنید و یا استفاده از تلفن هوشمند خود را پنهان کرده و به رئیس و خانواده خود در مورد مدت زمانی که در اینترنت می‌گذرانید دروغ گفته و اگر زمانی اینترنت شما قطع شود، عصبانی می‌شوید، باید بدانید که شما وابستگی به گوشی همراه خود دارید.

  1. داشتن “ترس از دست دادن

آیا از اینکه مرتباً تلفن خود را چک نکنید، احساس ناراحتی می کنید؟ یا فکر می‌کنید اخبار و اطلاعات مهم را از دست می‌دهید؟  آیا مجبور به بررسی اجباری شبکه‌های اجتماعی هستید؟ آیا شب بیدار می‌شوید تا تلفن خود را چک کنید؟ اگر پاسخ به تمامی این سوالات مثبت است، شما یک فرد وابسته به گوشی همراه خود هستید.

  1. اگر تلفن هوشمند خود را در خانه بگذارید

این افراد اغلب زمانی که باتری گوشی‌شان تمام شود یا سیستم عامل آن خراب شود، احساس ترس، اضطراب یا وحشت می‌کنند. همچنین این افراد دائما به این موضوع فکر می‌کنند که دیگر نمی‌توانند با وجود این مشکلات پیامی ارسال کنند یا از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

عوارض وابستگی به گوشی همراه

  1. آسیب دیدن گردن و انگشتان دست

“Text Claw” یک اصطلاح غیر پزشکی است که برای توصیف تمام گرفتگی انگشتان و درد عضلات ناشی از پیمایش مداوم، ارسال پیام کوتاه و بازی در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود.

استفاده بیش از حد از تلفن می‌تواند باعث ایجاد التهاب در تاندون‌ها شود و شرایط موجود را افزایش دهد، مانند التهاب مفصلی. هم‌چنین استفاده مداوم از تلفن همراه باعث گزگز یا بی حسی انگشتان می‌شود.

اگر بعد از استفاده مداوم از تلفن هوشمند خود احساس درد و ضعف می‌کنید، برخی از تمرینات کششی را انجام دهید. تلفن را پایین بگذارید، سپس مچ دستان خود را به عقب خم کنید، دستان خود را مانند زمان خواندن نماز کنار هم قرار داده و به پایین فشار دهید. سپس، انجام برخی از تمرین‌های انعطاف مچ دست را امتحان کنید. همچنین باید بدانید که شل شدن بیش از حد بر روی تلفن خود برای ساعت‌های طولانی باعث از بین رفتن گردن و آسیب رساندن به عضلات کمر می‌شود. طبق مطالعاتی بر روی بزرگسالان جوان، 84٪ از کسانی که ردیابی کرده اند، کمر درد را در طول سال گذشته تجربه کرده اند، که عمدتا به دلیل خم شدن زیاد بر روی تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها بوده است.

  1. اختلالات بینایی

خیره شدن به قلم ریز متن‌ها و وقت گذرانی در شبکه‌های اجتماعی، منجر به خستگی چشم، تاری دید، سرگیجه و خشکی چشم می‌شود. همچنین باید بدانید که تاری دید به همراه درد عضلات گردن نیز می‌تواند باعث سردرد نیز شود.

اگر احساس ناراحتی در چشم دارید، اندازه قلم گوشی خود را بزرگتر کنید. یکی از متخصصان بینایی می‌گوید که کاربران تلفن همراه باید سعی کنند تلفن‌های خود را حداقل 16 اینچ از چهره خود دور کنند. هر چند دقیقه یکبار برای وقفه‌های کوتاه از صفحه خود به چیزی دور نگاه کنند و چشمک زدن را فراموش نکنند.

  1. افزایش تنهایی و افسردگی

اگرچه ممکن است به نظر برسد که غرق شدن در اینترنت و تلفن همراه باعث می‌شود موقتاً احساساتی مانند تنهایی، افسردگی و دلزدگی نکنید، اما می‌تواند احساس بدتری در شما ایجاد کند. یک مطالعه در سال 2014 ارتباطی بین استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و افسردگی و اضطراب را نشان داده است. به این صورت که کاربران شبکه‌های اجتماعی، به ویژه نوجوانان، تمایل دارند خود را با همسالان خود در رسانه‌های اجتماعی مقایسه کنند که این موضوع احساس تنهایی و افسردگی را در آن‌ها تقویت می‌کند.

  1. ترس نداشتن تلفن همراه یا نوموفوبیا

اصطلاح “ترس نداشتن تلفن همراه، دقیقاً مانند این است که از نداشتن هوا برای تنفس بترسید.

طبق مطالعه‌ای که بر روی 1000 نفر  انجام شد، 66٪ مردم هر زمان از گم شدن یا بی تلفن بودن ترس دارند. برخی از علائم نوموفوبیا شامل اضطراب یا علائم منفی جسمی و وسواسیت فکری می‌باشد که در صورت گم شدن یا عدم استفاده از تلفن همراه به وجود می‌آید. جالب اینجاست که این مطالعه نشان داد که زنان بیشتر از مردان از نوموفوبیا رنج می‌برند.

  1. بی خوابی

استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند می‌تواند خواب شما را مختل کند؛ این اختلال می‌تواند تأثیر جدی بر سلامت روان شما داشته باشد، بر حافظه شما تأثیر بگذارد، توانایی تفکر شما را تحت تأثیر قرار دهد و مهارت‌های شناختی و یادگیری شما را کاهش دهد.

  1. اختلالات شخصیتی

یک مطالعه در انگلیس نشان داد افرادی که وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند بیشتر از دیگران ویژگی‌های منفی شخصیتی مانند خودشیفتگی را از خود نشان می‌دهند. گرفتن عکس‌های سلفی بی‌پایان، ارسال تمام افکار یا جزئیات مربوط به زندگی روزمره شما می‌تواند یک خودمحوری ناسالم ایجاد کند، شما را از روابط زندگی واقعی دور کند و کنار آمدن با استرس را برای شما دشوارتر کند.

سخن آخر

اگر برای جلوگیری از وابستگی به گوشی همراه یا اینترنت به کمک بیشتری نیاز دارید، درمان فردی و گروهی می‌تواند به شما در کنترل استفاده از فن آوری کمک فوق العاده‌ای کنند. شما می‌توانید با یک مشاور متخصص در این زمینه صحبت کنید و برنامه‌ای برای حل این مشکل را دریافت کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته