تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1247 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

قطعا شما هم  افرادی که با هدف راه می روند، به نظر قوی هستند و به هرکسی که در راهرو می‌گذرد لبخند می‌زنند، را می‌شناسید. یک همکار وجود دارد که همیشه با ارائه سخنرانی خود راحت و آماده است، یا پدری که می‌تواند برای هر مشکلی که برایش پیش می‌آید بگوید: “من آن را حل می‌کنم”. این افراد با هر حرکتی که انجام می‌دهند اعتماد به نفس خود را بیرون می‌کشند. اما آیا آنها اعتماد به نفس بالایی دارند یا از عزت نفس بسیاری برخوردار هستند؟

ممکن است با خود فکر کنید، “آیا اعتماد به نفس و عزت نفس با یکدیگر متفاوت هستند؟”

در ادامه ما قصد داریم در ارتباط با تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیزی است که با کارهایی که برای دستیابی به اهداف خاص انجام داده ایم به دست می‌آوریم. برای مثال اگر سال‌ها در زمینه ژنتیک مطالعه کرده‌اید، ممکن است اعتماد به نفس زیادی داشته باشید که می‌توانید توضیح دهید چرا بعضی از افراد چشم‌های آبی دارند و افراد دیگر قهوه‌ای. یا اگر در حال تمرین برای دویدن در مسابقه هستید، ممکن است اعتماد به نفس زیادی در مورد سطح آمادگی جسمانی خود داشته باشید. اما هیچ یک از این موارد به این معنی نیست که از عزت نفس بالایی برخوردار خواهید بود.

اعتماد به نفس در مورد یقین است. وقتی اعتماد به نفس دارید، باور دارید که توانایی دارید. بنابراین، شاید مطمئن باشید که می‌توانید کاری را که می‌خواهید انجام دهید یا از امور مالی خود مراقبت کنید.

افزودن کلمه نفس به اعتماد به نفس، به شما نشان می‌دهد شما فردی توانمند هستید. اما زمانی که از توانایی خود در مراقبت از اکثر کارهای روزمره اطمینان دارید، ممکن است به توانایی خود در انجام کارهای دیگر مانند سخنرانی در جمع یا دادن آموزش به دیگران، شک کنید. بنابراین اعتماد به نفس شما بسته به شرایط متفاوت است.

برای افزایش اعتماد به نفس، باید از منطقه راحتی خود خارج شده و کشف کنید که توانایی بسیار بالاتری نسبت به تصور خود دارید. با افزایش اعتماد به نفس ، شجاعت شما گسترش می یابد.

عزت نفس

این حس ارتباط بیشتری با ادراک اجتماعی دارد. در واقع، مواردی که ما نسبت به آن‌ها اطمینان داریم اغلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند نقشی برای کاهش عزت به نفس باشند. دانشجویی را در نظر بگیرید که خود را غرق در تحصیل کرده است، اما از طرفی دیگر اطمینان دارد که هیچ کس در واقع نمی‌خواهد او به یک مهمانی بیاید. او از نظر علمی اعتماد به نفس دارد، اما از نظر اجتماعی از عزت نفس پایین رنج می برد.

افرد اغلب اعتماد به نفس را با عزت نفس اشتباه می‌گیرند. آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین ورزشکار جهان باشند و از توانایی‌های ورزشی خود بسیار مطمئن هستند؛ اما حتی گرفتن طلای المپیک نیز آن‌ها را خوشحال نمی‌کند. به همه افراد مشهوری فکر کنید که علی رغم دریافت اسکار از زندگی خود راضی نیستند. با گذشت سال‌ها از پیشرفت در یک منطقه خاص از زندگی و دریافت بازخورد مثبت برای آن، ممکن است در آن زمینه اعتماد به نفس داشته باشند، اما اگر عزت نفس آن‌ها پایین باشد، هنوز در خود احساس خوشبختی نمی‌کنند.

احساس سردرگمی بین اعتماد به نفس و عزت نفس اغلب، افراد را در یک مسیر اشتباه قرار می‌دهد، تا تبدیل به آن شخصی شود که بیشتر در پوست خود جای گرفته است. آن‌ها ممکن است احساس کنند که با انجام کاری می‌توانند خودشان را بیشتر دوست داشته باشند. برای مثال می‌خواهند یک عمل بینی یا تزریق ژل را امتحان کنند. اما در پایان تمامی این مراحل هنوز اساساً خودشان را دوست ندارند.

چرا مهم است که کدام کلمه را استفاده می‌کنید؟

همانطور که می بینید عزت نفس و اعتماد به نفس تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

در واقع حتی اگر دارای جسارت و اعتماد به نفس باشید، ممکن است از عزت نفس پایین رنج ببرید. به همین دلیل است که برخی از افراد که بسیار مطمئن به نظر می‌رسند فاقد عشق به خود هستند و به طور مخفیانه به تأیید مداوم نیاز دارند.

اگر عزت نفس شما پایین باشد، تصویری که از خود دارید، آسیب می‌بیند و ارزش خود را تشخیص نمی‌دهید. حتی با دویدن بیشتر از دیگران، بالا رفتن از نردبان شغلی یا جمع آوری تقدیرنامه‌ها نمی‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

همچنین بسیاری از مشاهیر، ستارگان سینما و افرادی که در کانون توجه هستند، از اعتماد به نفس پایینی برخوردار نیستند، بلکهآن‌ها به اندازه کافی احساس خوبی ندارند.

عدم داشتن عزت نفس به روان شما نفوذ می‌کند و بر روی هر کاری که انجام می‌دهید تأثیر می‌گذارد.

عدم اعتماد به نفس معمولاً با کسب دانش، گسترش مهارت‌ها و تمرین تا زمانی که توانایی شما افزایش یابد، برطرف می‌شود.

غالباً، مشکلات عزت نفس در دوران کودکی و هنگامی ایجاد می‌شود که مغز کودک به سرعت رشد می‌کند و به راحتی توسط محیط کنترل می‌شود. همچنین ممکن است عزت نفس خود را پس از یک ضربه سخت یا عقب نشینی مانند یک بیماری پایدار یا یک زندگی دردناک از دست بدهید.

تغییر عزت نفس شما شامل پرداختن به تصویر از خود و دیدن نحوه درخشش شما می‌باشد.

مهم است که تشخیص دهید عزت نفس پایینی دارید یا اعتماد به نفس ندارید؛ بنابراین اگر یکی از این دو مشکل را تشخیص داده و آن را برطرف کنید، می‌توانید زندگی راحتی را در پیش داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده صحیح از کلمات در درک خود و سایر افراد کمک کنید.

آیا می توان یکی را بدون دیگری داشت؟

عزت نفس و اعتماد به نفس همیشه با هم اتفاق نمی‌افتد. کاملاً ممکن است که به توانایی های خود اطمینان داشته باشید اما اعتماد به نفس پایینی داشته باشید. به عنوان مثال، یک ورزشکار یا فرد مشهور حرفه‌ای ممکن است، اعتماد به نفس زیادی در توانایی‌های خود داشته باشد اما از عزت نفس پایین رنج ببرد و در ارزش خود شک کند. در نتیجه، وقتی در زمینه‌هایی از زندگی خود اطمینان داریم، ممکن است به افزایش احساس عزت کلی کمک کند و به ما امکان دهد همزمان روی هر دو کار کنیم.

آیا میتوان اعتماد به نفس بالا و عزت به نفس بالایی داشت؟

بله، ممکن است هم عزت نفس مثبت داشته باشید و هم اعتماد به نفس داشته باشید ، اما واقعاً سیاه و سفید نیست.

برای بیشتر افراد ، این احساسات بسته به شرایط یا مرحله زندگی‌شان کتفاوت می‌باشد. ممکن است شما در دوران دانشجویی اعتماد به نفس نداشته باشید اما در بزرگسالی که وارد اجتماع شوید و کار کنید، بسیار اعتماد به نفس داشته باشید. یا ممکن است شما نسبت به شخصی که دوستش دارید و حس خوبی داشته باشید، اما در مورد چگونگی قرار گرفتن در روابط عاشقانه با او عزت نفس پایینی داشته باشید.

اتفاقاتی که در زندگی رخ می‌دهد نیز می‌تواند این موارد را در درون هر یک از ما تغییر دهد. به عنوان مثال طلاق می‌تواند عزت نفس و اعتماد به نفس شخصی را از بین ببرد. این نوع رخدادها می‌تواند نیاز به ارزیابی مجدد ما و نحوه برخورد ما را برای ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس دوباره ایجاد کند.

بنابراین وقتی به اطرافیان خود نگاه می‌کنید، یادآوری این نکته مهم است که جلد، نحوه قضاوت درباره یک کتاب نیست؛ آنچه در خارج می‌بینید تنها بخشی از تصویر است.

به طور خلاصه، تصور نکنید که به دست آوردن اعتماد به نفس بالا در هر زمینه خاص به طور خودکار منجر به احساس بهتر در مورد خود می‌شود. همچنین بهبود عزت نفس شما شامل کار بر روی پذیرش خود و عشق به خود است.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته