راه های افزایش ارتباط اجتماعی

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1332 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

ارتباط اجتماعی به روابط ما با افرادی که در دایره ارتباطات ما هستند اشاره دارد. با این حال جالب است بدانید که منظور ما در اینجا کیفیت روابط ما نیست. بلکه واقعا به معنی ارتباطات ماست. میزان ارتباطی که ما با افرادی داریم که در زندگی ما مهم هستند و ما در زندگی آنها مهم هستیم. نیاز به ارتباط با سایر انسانها در DNA ما برنامه ریزی شده است. ما به دنبال ارتباط اجتماعی هستیم. این موضوع از زمان ماقبل تاریخ وجود داشته است. مردم در گروه هایی زندگی می کردند که در آنها امنیت، کمک به همنوع، حمایت، یک هویت مشترک و تبادل دانش یافت می شد. این موضوع باعث می­شود که افزایش ارتباط اجتماعی در بین ما انسان ها اهمیت زیادی داشته باشد.

تغییرات ارتباطات در طول زمان

در طول تاریخ، خانواده ها زیر یک سقف زندگی می کردند. جوانان از نوزادان و پیرانی نگه داری می­کردند که قادر نبودند از پس امور روزمره بر بیایند. با این حال، با بزرگ تر شدن شهر ها، عوض شدن شغل ها، از هم پاشیدگی خانواده به دلیل مشغولیت های بیشتر افراد یا فاصله فیزیکی که افراد رفته رفته با هم پیدا کردند، پیشرفت فناوری، تغییرات شیوه زندگی، برنامه ها و خواسته های افراد، ارتباط اجتماعی شدیدا تغییر کرد.

ما امروزه بیش از هر زمان دیگری به همدیگر متصل هستیم رسانه های اجتماعی، WhatsApp ، تلگرام، اینستاگرام و … اما برعکس فاقد ارتباط یا حس تعلق به یک گروه و یا جامعه هستیم.

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد بیشتر از همیشه احساس انزوا و تنهایی می کنند. متأسفانه، تنهایی و انزوا می تواند ارتباط اجتماعی را به معنای واقعی، بیشتر از پیش تحت تاثیر قرار دهد. این امر به آرامی، اما پیوسته بر سلامت جسمی و روحی ما تأثیر می گذارد و در نهایت خود را به شکل اختلال، عملکرد ضعیف و … نشان می­دهد. بنابراین افراد امروزه باید به دنبال راهی برای افزایش ارتباط اجتماعی باشند. در غیر این صورت ممکن است به انزوا تن بدهند و این موضوع قبل از هرچیز برای خودشان مضر است.

تاثیر ارتباط اجتماعی کم

سال هاست که علم پزشکی به اهمیت ارتباط اجتماعی در افراد پرداخته است. امروزه همه می­دانند که ارتباط اجتماعی در سلامتی، شادی و افزایش طول عمر تاثیر دارد. این اهمیت اینقدر زیاد است که ما وقتی احساس تنهایی و طرد شدن می­کنیم، مغز ما به همان مقداری که درد جسمی بر آن تاثیر می­گذارد صدمه می­بیند. بنابراین درد های روحی بسیار شبیه به درد های جسمیست. چندین مورد از تاثیرات ارتباط اجتماعی کم در ادامه لیست شده است:

بیماری های مزمن. شواهدی وجود دارد که می­­گوید عدم ارتباط اجتماعی ممکن است با بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان، فشار خون و اختلالات ایمنی بدن مرتبط باشد.

تاثیر سلامت روان. شکی نیست که تنهایی و انزوا بر سلامت روان ما تاثیر گذار است. بنابراین باید توجه کنید که حمایت عاطفی و افزایش ارتباط اجتماعی می­تواند در بهتر شدن سلامت روان ما تاثیر داشته باشد. بسیاری از اختلال ها و مشکلات سلامت روان ریشه در تنهایی دارد. اگر بخواهید در مورد چگونگی افسردگی بدانید لازم است توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین دلایل آن انزوا و تنهاییست

افزایش ریسک ابتلا به مشکلات دیگر. زمانی که ما از نظر اجتماعی ضعیف باشیم، و در حقیقت مغز ما از این موضوع صدمه دیده باشد، آسیب پذیری ما در مقابل بیماری های دیگر، بیشتر هم می­شد. استرس، قند خون و … مواردی از این دست هستند.

در مقابل همه این موارد، افزایش ارتباط اجتماعی، بیشتر کردن ارتباطات و پیوند هایی که ما با افراد و دنیای پیرامون خود داریم از نظر سلامتی برای ما مفید است. افرادی که با دیگران به طور سالم در ارتباط هستند، معمولا از نظر جسمی، روانی و احساسی سالم تر هستند.

چند راه برای افزایش ارتباط اجتماعی

حال که اهمیت ارتباط اجتماعی را متوجه شدیم باید ببینیم که چطور می­توانیم آن را افزایش و ارتقا بدهیم که بتوانیم در نهایت روان سالم تری نیز داشته باشیم. در ادامه 8 راه برای تقویت ارتباط اجتماعی را برای شما لیست کرده ایم

  1. از خودتان شروع کنید: ببینید چرا و چگونه رفتار می­کنید و به اطرافیان واکنش نشان می­دهید. سعی کنید روش های سالم تر و بهتری برای تعامل با دیگران بیابید
  2. مراقب افکار خودتان باشید: کاهش منفی نگری می­تواند به افزایش ارتباط اجتماعی منجر شود. دید شما به زندگی روشن تر می­شود و در نتیجه برای آدم ها جذاب تر هستید.
  3. بیشتر بله بگویید: سعی کنید در رویداد ها و اجتماعات بیشتر باشید. دعوت ها را بیشتر بپذیرید و در فعالیت های اجتماعی که دوست دارید بیشتر شرکت کنید.
  4. مدیریت روابط: ارتباط خود را با دوستان موجود حفظ کرده و با دوستان قدیمی خود ارتباط مجدد برقرار کنید. سعی کنید وقت خود را برای حضور در کنار افرادی که به آنها اهمیت می دهید اختصاص دهید. افزایش ارتباط اجتماعی نیازمند مدیریت درست روابط و زمان است.
  5. از خانه و افکار خود خارج شوید: برای پیاده روی یا دویدن به یک پارک بروید. شروع به صحبت با مردم کنید. به احتمال خیلی زیاد به زودی یک دوست پیدا خواهید کرد و این موضوع در افزایش ارتباط اجتماعی شما می­تواند به شما کمک کند.
  6. تغییر محیط: شرایطی ایجاد کنید که افراد بتوانند گارد خود را رها کرده و با خیال راحت به شما اعتماد کنند. تمرین کنید که در مورد احساسات خود با صداقت صحبت کنید و به دیگران بدون قضاوت و با همدلی گوش دهید.
  7. فعال باشید: حتی اگر درون گرا هستید، لیستی از افرادی که برایشان اهمیت دارید تهیه کنید و با آنها تماس بگیرید. منتظر تماس دیگران نباشید.
  8. در محل کار دوستانه رفتار کنید: روابط کاری می تواند سرمنشا خوبی برای دوستی و حمایت از دیگران باشد. اگر در یک دفتر فیزیکی کار می کنید، برای گفتگو با کسانی که هنگام ریختن چای با آنها برخورد می­کنید آماده باشید. وعده های ناهار را کار نکنید. سعی کنید در کنار همکاران ناهار بخورید.
  9. حضور فیزیکی داشته باشید: هرموقع ممکن بود، کامپیوتر را خاموش کنید، گوشی را کنار بگذارید و با یک دوست یا آشنای خود برای قهوه یا یک سرگرمی دیگر بیرون بروید. ارتباط رودررو، تماس چشمی ، لبخند و نزدیکی تاثیرات شگفت انگیزی دارد.
  10. نزدیک حلقه اصلی دوستان خود بمانید: یک نکته بسیار مهم این است که یک حلقه بسیار نزدیک دوستی داشته باشید که چند دوست صمیمی در آن باشند. این موضوع باعث می­شود که سلامت روانی شما بسیار بهبود پیدا کند و در بهبود و افزایش ارتباط اجتماعی هم تاثیر ویژه ای دارد.
  11. از چیز های به ظاهر کوچک غافل نشوید: ارسال یک پیام تولد کوچک، یک تبریک عید، یا عرض تسلیت برای یک اتفاق ناگوار باعث می شود مردم بدانند که شما به آنها اهمیت می دهید.
  12. نظم و ترتیب: یکی از بهترین راه ها برای افزایش ارتباط اجتماعی، ایجاد و حفظ دوستی ها، نظم و ترتیب است. یک برنامه بچینید که تکرار شود. شاید ملاقات منظم با یک گروه از دوستان یا جمع شدن دور میز و بازی کردن، یا برنامه ریزی یک فعالیتی با خانواده یا دوستان می­تواند کمک کننده باشد.
  13. از مشاوره بهره مند شوید: مشاوره ارتباط اجتماعی می­تواند در بهبود روابط اجتماعی شما نقش داشته باشد. اگر احساس انزوا و یا تنهایی می­کنید می­توانید به یک مشاوره و این مورد به شما کمک می­کند تا بتوانید از پس مشکلات بر بیایید و به خودتان کمک کنید تا بتوانید ارتباطاتی بهتر داشته باشد که در نهایت موجب سلامت روان شما می­شود.

در آخر به یاد داشته باشید، زندگی هر روز به ما می­آموزد که شگفت انگیز ترین، خنده دار ترین، غم انگیز ترین، شاد ترین و جذاب ترین لحظات زندگی ما مربوط به لحظاتی است که با بقیه افراد اشتراک دارد. چیزی که باعث می­شود ما سالم بمانیم و زندگی ما معنا داشته باشد، پول، قدرت یا شهرت نیست، بلکه کیفیت روابط اجتماعی ما است. بنابراین تلاش برای تقویت روابط اجتماعی به راحتی در زندگی ما بازخورد خود را نشان می­دهد. بنابراین ضروری است که به فکر افزایش روابط اجتماعی باشیم.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته