رفتار جرات مندانه چگونه است؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1400 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

داشتن قاطعیت و رفتار جرات مندانه یکی از مهم ترین مواردی است که باید افراد در شرایط مختلف از خود نشان بدهند. در این بین اما بسیاری از افراد نمی دانند که رفتار جرات مندانه چیست و چگونه می توان چنین رفتاری داشت.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با این رفتار آشنا کرده و بیان کنیم که انجام این رفتار چه مزایایی برای شما به همراه خواهد داشت و در صورتی که رفتار جرات مندانه نداشته باشید، با چه مشکلاتی مواجه خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این نوع رفتار توضیحات کاملی را به شما ارائه دهیم.

رفتار جرات مندانه چیست؟

در راستای بررسی و معرفی رفتار جرات مندانه باید به این نکته اشاره کرد که این رفتار یعنی شما بتوانید از حقوق خود دفاع کرده و افکار و احساسات خود را به شیوه مستقیم، صادقانه و مناسب بیان کنید.

افرادی که رفتار جرات مندانه دارند برای خود و دیگران احترام قائل بوده و به هیچ عنوان منفعل نیستند. همچنین این دسته از افراد به خواسته ها و نیازهای دیگران نیز احترام گذاشته و به هیچ عنوان اجازه نمی دهند تا سایر افراد از آن ها سوء استفاده کنند.

در این بین اما مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که جرات ورزی با پرخاشگری به هیچ عنوان یکسان نبوده و این دو رفتار تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و نباید به هیچ عنوان این دو رفتار را با یکدیگر یکسان در نظر گرفت.

در راستای بررسی این موضوع باید گفت که پرخاشگر بودن یعنی از حقوق خود به شیوه ای خصمانه دفاع کرده و سعی کنید تا خواسته های خود را با روش های مثل غالب شدن، تحقیر و یا توهین به دیگران ارجحیت دهید. این مسئله می تواند مشکلات مختلفی برای شما به همراه داشته باشد. در همین راستا لازم است تا حتماً تفاوت های اساسی رفتار جرات مندانه و رفتار پرخاشگرانه را درک کرده و درک درستی از این دو رفتار داشته باشید تا در نهایت بتوانید با رفتار مبتنی بر جرات داشتن، سبک زندگی خاصی داشته باشید.

نکات مهم برای داشتن رفتار جرات مندانه

در راستای داشتن رفتار جرات مندانه لازم است تا به چند اصل بسیار مهم توجه داشته باشید و با دقت کاملی نسبت به این اصول تلاش کنید تا رفتار خود را جرات مندانه کنید. اگر بخواهیم شما را با این اصول و نکات مهم آشنا کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رد تقاضا های غیرمنطقی

یکی از مهم ترین اصول داشتن رفتار جرات مندانه آن است که بتوانید در شرایط مختلف، بدون هیچ نگرانی و اضطراب تقاضاهای غیر منطقی سایر افراد را رد کرده و به آن ها جواب رد بدهید. این مسئله یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید تا در نهایت رفتار با عزت نفس را از خود نشان بدهید.

اعتماد به نفس کافی برای بیان محدودیت های شخصی

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در راستای پیدا کردن رفتار جرات مندانه باید به آن توجه داشته باشید این است که حتماً محدودیت های شخصی خود را به راحتی قبول کرده و در صورتی که لازم است باید به اطرافیان خود نیز این احساس را انتقال بدهید.

چرا که گاهی ممکن است به دلیل محدودیت های مختلفی که شما دارید لازم باشد تا تقاضاهای آن ها رد شود و حتماً لازم نیست تا در تمامی شرایط به تقاضاهای سایر افراد بله بگویید و اقدام به انجام کارهای آن ها کنید.

بهبود روابط اجتماعی

از دیگر مواردی که به شما کمک می کند تا رفتار جرات مندانه داشته باشید این است که با افراد غریبه هم کلام شده و تلاش کنید تا روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید. هم صحبت شدن با افراد غریبه یکی از چالش های اساسی است که می تواند به شما در راستای به دست آوردن رفتار جرات مندانه کمک کند.

درخواست تغییر از افراد

یکی دیگر از کارهایی که باعث می شود تا شما رفتار جرات مندانه از خود نشان بدهید بحث در خواست تغییر رفتار از دیگران است. در واقع شما باید به راحتی و بدون هیچ نگرانی از سایر افراد بخواهید تا رفتارهای اشتباه خود را تصحیح کرده و کارهایشان را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

جرات ورزی در موقعیت های مختلف

همه افراد در طول زندگی خود با موقعیت های مختلفی مواجه می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به موقعیت های شغلی، تحصیلی، اجتماعی و… اشاره کرد.

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در تمامی این شرایط شما باید رفتار شجاعانه ای از خود نشان داده و جرأت ورزی تان را به نمایش بگذارید. توجه به این مسئله باعث می شود تا شما در راستای داشتن رفتار مناسب و قوی قدم بردارید.

مزایای رفتار جرات مندانه

اگر بخواهیم نگاهی به مزایای رفتار جرات مندانه انداخته و در رابطه با آن توضیحاتی را ارائه دهیم، می توان به موارد گوناگون اشاره کرد. از مهم ترین مزایای این مدل رفتار می توان به موارد زیر اشاره داشت:

ایجاد احساس مثبت در فرد

در صورتی که شما رفتار جرات مندانه داشته باشید این مسئله می تواند در طولانی مدت باعث به وجود آمدن احساسات مثبتی در شما شود. این احساس مثبت می تواند به افزایش عزت نفس شما کمک کرده و باعث می شود تا شما مسیر زندگی خود را با احساس بهتری طی کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که افراد جرات مند در مقابل افراد سازش کار و یا پرخاشگر حس بهتری نسبت به خود داشته و این مسئله به آن ها کمک می کند تا در شرایط مختلف زندگی با عزت نفس بالایی در مسیر موفقیت قدم بردارند.

ایجاد حس مثبت برای دیگران

از دیگر مزایای بسیار مهمی که رفتار جرات مندانه دارد، می توان به ایجاد حس مثبت در سایر افراد اشاره کرد. در واقع مردم افراد جرات مند را اشخاصی صریح و صادق می دانند و همین مسئله باعث می شود تا شما در دید مردم، در دسته بندی افراد چاپلوس، متملق و یا دورو قرار نگیرید.

این موضوع بسیار مهم باعث می شود تا مردم با اعتماد بیشتری با شما تعامل داشته باشند. این مسئله نیز از مهم ترین مزایای رفتار جرات مندانه است که باید به آن توجه کنید.

ایجاد معنا در زندگی

روانشناسان همواره به این مسئله اشاره کرده اند که زندگی افراد جرات مند معنادار بوده و همین مسئله به آن ها اجازه می دهد تا مستقل بیاندیشند و عمل کنند. همچنین خواسته هایشان را به دلیل زورگویی های سایر افراد رها نکرده و در مسیر اهداف خود قدم بر دارند. این مسئله باعث شده تا امروزه اهمیت داشتن رفتار جرات مندانه افزایش چشمگیری پیدا کند.

چرا باید رفتار جرات مندانه داشته باشیم؟

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که افرادی که رفتار جرات مندانه ندارند، در طول زندگی خود با مشکلات مختلفی مواجه هستند. در همین راستا باید به این نکته توجه داشته باشید که افرادی که این رفتار ندارند، در طول زندگی با مشکلاتی چون افسردگی، احساس درماندگی، نا امیدی و… مواجه هستند.

همچنین آن ها همواره از سایر افراد عصبانی بوده و ناکامی های زندگی خود را به گردن سایر افراد می اندازند. همچنین بارها مشاهده شده که افرادی که از این رفتار برخوردار نیستند با مشکلاتی مثل انفجار خشم مواجه هستند و اضطراب های پی در پی باعث می شود تا آن ها در موقعیت های مختلف زندگی فرصت های گوناگونی را از دست بدهند.

در کنار معایب مختلفی که عدم داشتن رفتار جرات مندانه برای شما می تواند به همراه داشته باشد باید به مشکلات جسمانی نیز اشاره کرد که ممکن است به دلیل نداشتن این نوع رفتار با این مشکلات مواجه شوید.

در همین راستا باید گفت که مشکلاتی مثل سر درد، زخم معده، فشار خون بالا، استرس و اضطراب و… از مهم ترین عوارض جسمانی هستند که ممکن است افرادی که چنین رفتاری ندارند با آن مواجه شوند.

به همین دلایل است که روانشناسان پیشنهادی می دهند تا اگر در زندگی خود رفتار جرات مندانه ندارید، حتماً در راستای چنین رفتاری در خود قدم برداشته و تمام تلاش خود را کنید تا رفتارتان را جرات مندانه کرده و در شرایط مختلف آن را به نمایش بگذارید.

البته مهم این است که حتماً مرز باریک بین پرخاشگری و جرات مند بودن را در نظر گرفته و با توجه به این مسئله در نهایت رفتار مناسبی را در شرایط و موقعیت های مختلف زندگی تان داشته باشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته