ترس از بچه دار شدن چقدر درست است؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1204 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

همه افراد در طول زندگی خود لازم است تا تشکیل خانواده داده و با بچه دار شدن خانواده خود را رشد بدهند. در این بین اما برخی از افراد با مشکلات مختلفی مثل ترس از بچه دار شدن مواجه هستند که این مسئله می تواند چالش ها و مشکلات مختلفی را برای افراد به وجود بیاورد.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به ترس از بچه دار شدن انداخته و بیان کنیم که این ترس چه دلایلی دارد و به منظور غلبه بر این ترس باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم. پس با ما همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی این مسئله بپردازیم و در مورد آن صحبت کنیم.

دلایل ترس از بچه دار شدن

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در راستای بررسی ترس از بچه دار شدن باید به آن توجه داشته باشید، بحث علل و ریشه های چنین مشکلی است. در واقع شما می توانید با فهمیدن علل چنین مشکلاتی، برای حل آن اقدام کرده و جلوی ترس خود را به بهترین شکل ممکن بگیرید. در همین راستا اگر بخواهیم شما را با مهم ترین علل ترس از بچه دار شدن آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات شغلی و اقتصادی

یکی از مهم ترین مواردی که امروزه باعث شده تا بسیاری از افراد با ترس از بچه دار شدن مواجه شوند، نداشتن امنیت شغلی و اقتصادی است. در واقع اگر زوج ها شرایط اقتصادی مناسبی نداشته باشند، عموما ترجیح می دهند تا بچه دار نشده و چالش های خود را بیشتر نکنند.

تحلیل آن ها این است که با بچه دار شدن باید مخارج بیشتری در رابطه با فرزندشان را نیز در نظر گرفته و همین مسئله می تواند مشکلات مختلفی را برای آن ها به وجود بیاورد. این موضوع باعث می شود تا بسیاری از زوج ها تا زمانی که به یک ثبات اقتصادی نرسیدند، بچه دار نشده و جلوی این اتفاق را بگیرند.

نداشتن حمایت از سوی اطرافیان

از دیگر مواردی که امروزه باعث ایجاد ترس از بچه دار شدن در زوج های جوان شده، بحث نداشتن حمایت از سوی اطرافیان است. در واقع بسیاری از زوج ها این احساس را در خودشان به وجود آوردند که پس از بچه دار شدن لازم است تا اطرافیان آن ها مثل پدر و مادرشان به آن ها در راستای بزرگ کردن بچه کمک کنند. همین طرز فکر باعث شده تا افرادی که با مشکل نداشتن حامی در کنار خود مواجه هستند، با ترس از بچه دار شدن مواجه شوند. این مسئله نیز یکی دیگر از ترس های رایج است که باعث شده تا زوج ها تصمیم بگیرند که بچه دار نشده و یا تعداد فرزند کمی به دنیا بیاورند.

عوض شدن سبک زندگی

یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا امروزه زوج ها با ترس از فرزند آوری و بچه دار شدن مواجه شوند، بحث عوض شدن سبک زندگی است. در واقع مهاجرت به شهرهای بزرگ سبب گشته تا شیوه زندگی مردم تغییر پیدا کند. همچنین دلایلی مثل افزایش سطح تحصیلات و اشتغال خانم ها یکی دیگر از مهم ترین عواملی است که باعث کاهش تمایل به بچه دار شدن در بین زوج های جوان شده است.

اختلافات زناشویی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که همواره باید به آن توجه داشته باشید این است که پس از ازدواج تا ۵ سال اول به وجود آمدن اختلاف و تعارض های مختلف در زندگی زناشویی امر عادی است و می تواند افراد را با چالش های مختلفی مواجه کند اما پس از گذشت این دوره زوج ها به یک ثبات می رسند.

بسیاری از افراد در سال های اول به دلیل همین اختلافات است که ترجیح می دهند تا بچه دار نشده و زمان آن را به تعویق بیاندازند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پس از گذر از این پنج سال کلیدی و رسیدن به ثبات نسبی شما از نظر روحی و روانی آمادگی قابل قبولی برای بچه دار شدن خواهید داشت و می توانید بدون ترس اقدام به بچه دار شدن کنید. کودکان همیشه از طلاق والدین ضربه می‌خورند.

عدم مهارت در تربیت فرزند

از دیگر دلایل مهمی که باعث شده تا امروزه زوج های جوان ترجیح دهند که بچه دار شدن خود را به تعویق بیاندازند، نداشتن مهارت کافی در تربیت فرزند و فرزند پروری است. در واقع این مسئله باعث می شود تا بسیاری از افراد ترجیح می دهند که دانش خود را در رابطه با تربیت فرزند افزایش داده و سپس اقدام به بچه دار شدن کنند.

ترس از دوران بارداری

یکی دیگر از موضوعاتی که امروزه بسیاری از خانم های جوان با آن مواجه هستند، ترس از بارداری است. در واقع آن ها به دلیل تغییرات مختلفی که از نظر روحی و روانی در طول دوران بارداری برای آن ها به وجود می آیند با ترس از بچه دار شدن مواجه هستند.

بسیاری از خانم ها با موضوعاتی مثل تهوع و استفراغ در دوران بارداری مشکل داشته و همچنین از درد زایمان و به دنیا آوردن بچه می ترسند. همین موضوع و اضطراب باعث شده که بسیاری از خانم های جوان با مشکل ترس از بچه دار شدن مواجه شوند.

غلبه بر ترس از بچه دار شدن

حال که شما را با مهم ترین دلایلی که باعث شده تا بسیاری از افراد با ترس از بچه دار شدن مواجه هستند آشنا کردیم، باید به این مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید که شما به منظوره غلبه بر این ترس ها می توانید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید.

در وهله اول شما می توانید با یادگیری مهارت های زندگی زناشویی، فرزند پروری و داشتن خانواده سالم اضطراب خود در مورد بچه دار شدن را به طرز چشمگیری کاهش دهید. همچنین باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که هیچ پدر و مادری کامل نیست و قرار نیست تا به صورت ۱۰۰ درصدی برای بچه دار شدن آماده شده و سپس اقدام به فرزند آوری کنید، بلکه اگر شما یک پدر و مادر خوب و قابل قبول باشید باز هم می توانید اقدام به بچه دار شدن کنید و در آینده مشکلات خود را برطرف کنید.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشید که برای هر یک از علل و مشکلات مربوط به بچه دار شدن روش های مختلفی وجود دارد و شما می توانید با رفتن به سراغ مشاور از افراد متخصص و خبره کمک گرفته تا این مشکلات را به بهترین شکل ممکن برطرف کنید. کمک گرفتن از مشاور به شما کمک می کند تا چالش های اساسی بچه دار شدن را برطرف کرده و بدون هیچ ترس و نگرانی اقدام به فرزند آوری کنید.

کمک گرفتن از یک مشاور متخصص و خبره باعث می شود تا دید شما در رابطه با بچه دار شدن باز شده و آگاهی کاملی در رابطه با این مسئله به دست بیاورید. متاسفانه بارها دیده شده که بسیاری از افراد به دلایلی مختلفی ترجیح می دهند که بچه دار شدن خود را به تعویق بیاندازند اما زمانی که با یک مشاوره خبره صحبت می کنند، با انجام چند تکنیک ساده می توانند بر مشکلات خود غلبه کرده و بدون هیچ ترسی اقدام به بچه دار شدن کنند. همین مسئله باعث شده تا امروزه اهمیت کمک گرفتن از مشاورین حوزه خانواده اهمیت دو چندانی پیدا کند و این مشاورین می توانند به کمک شما بیایند. دل کلینیک با در اختیار داشتن مشاورین مجرب در زمینه خانواده در این راه همراه شماست.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته