سایر

نشانه های ارتباط خوب و بد

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1050 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

ارتباط به نظر موضوع ساده‌ای است و همهً ما خود را در آن متخصص می‌دانیم، اما آیا واقعا نشانه های ارتباط خوب و بد را می‌شناسیم؟ به هر صورت از زمان کودکی تا به حال حرف زده‌ایم و معمولا گفت و گو کردن امری طبیعی تلقی می‌شود. خیلی ساده دهنتان را باز می‌کنید و کلمات پشت سر هم از آن خارج می‌شود. وقتی شاد هستید و خود را به کسی نزدیک احساس می‌کنید، ارتباط برقرار کردن کار دشواری به نظر نمی‌رسد. هم شما احساس خوبی دارید و هم آنها و همه چیز به ظاهر خوب و بی کم و کاست است. اما در شرایط اختلاف، وقتی تضادی مطرح می‌شود، آنوقت است که باید مهارت کلامی خود را مورد قضاوت قرار دهید. در حالت عصبانیت چگونه گفت و گو می‌کنید و یا به جای آن با اشخاصی که از شما عصبانی هستید چگونه حرف می‌زنید؟ با انتقاد چه می‌کنید؟ وقتی طرف مقابل شما غیر منطقی است و به حرف های شما گوش نمی‌دهد چه می‌گویید؟ در شرایط احساس رنجش چگونه ارتباط برقرار می‌کنید؟ قرار است که در این مقاله ببینیم نشانه های ارتباط خوب و بد چه مواردی است و چگونه می‌شود از ارتباط بد پرهیز کرد، پس لطفا با ما همراه باشید.

ارتباط موثر چیست؟

اشخاصی که در این مواقع بتوانند به خوبی و به گونه‌ای موثر ارتباط برقرار سازند به شدت کم شمارند و حال آنکه دقیقا در همین مواقع است که نقش ارتباط خوب حیاتی می‌شود. کلید صمیمیت، دوستی و موفقیت در کسب و کار بستگی به این دارد که با اختلافات خود چگونه روبرو می‌شوید. اشخاص در این زمینه با دشواری زیادی روبرو هستند. اغلب زوج ها از طرز برقراری ارتباط موثر بی اطلاعند. دوستان با هم آن طور که باید حرف نمی‌زنند. اعضای خانواده هم اغلب آن طور که شاید و باید مسائل خود را حل و فصل نمی‌کنند. بنظر شما ارتباط خوب و بد چه تعاریفی دارد؟

شناخت ارتباط خوب و بد آسان نیست!

حتی گاهی افرادی که متخصص امر هم هستند در شناخت ارتباط خوب و بد دچار مشکل می‌شوند! برای شناخت هر چه بیشتر شما باید دقت کافی داشته باشید و به تمرین در این زمینه بپردازید، شاید بنظر شما سخت و طاقت فرسا باشد اما فراموش نکنید که ارتباطات سهم بزرگی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند و ارزشش را دارد.

ارتباط خوب چجوری است؟

آیا مالیدید که بدانید که ارتباط خوب چگونه برقرار است؟ خب در این صورت ابتدا باید ارتباط خوب و بد را تعریف کنیم. هر ارتباط خوب از دو خصوصیت برخوردار است: احساسات خود ار آشکارا ابراز می‌کنید و به طرف مقابل هم امکان می‌دهید تا احساسات خود را ابراز نماید. طرز فکر و احساساتان را در میان می‌گذارید و سعی می‌کنید که احساس و اندیشه طرف مقابل خود را درک کنید. طبق این تعریف، نقطه نظر ها و احساسات هر دو طرف مهم و ارزشمندند.

ارتباط بد چه تعریفی دارد؟

درست به همان گونه که ارتباط خوب به مفهوم ابراز وجود و گوش دادن است، ارتباط بد آن چنان ارتباطی است که شخص از طرح آشکار احساسات خودداری می‌کند و به سخنان طرف مقابل گوش نمی‌دهد.

بحث و جدل و حالت تدافعی گرفتن نشانه‌های ارتباط بد هستند. ممکن است بدون درک احساسات طرف مقابل، در مقام ضدییت با او حرف بزنید. ممکن است این پیام را فرافکن بکنید که: «به حرف تو علاقه ندارم. تنها می‌خواهم حرف خودم را زده باشم و اصرار دارم که تو آن را از من بپذیری.»

نشانه دیگر ارتباط بد انکار احساسات و به نمایش گذاشتن غیر مستقیم آنهاست. ممکن است نیش دار و طعنه آمیز حرف بزنید. این حالت را اصطلاحا «پرخاشگری انفعالی» می‌نامند. پرخاشگری پویا هم ارتباط خوبی نیست. فهرست خصوصیات ارتباط بد، در حکم راهنمایی است که هنگام برقراری ارتباط باید از آن پرهیز کنید. این فهرست را به دقت بخوانید.

ممکن است به این نتیجه برسید که از عادات ارتباطی بدی رنج می‌برید. تغییر این عادت ها می‌تواند از شدت ناراحتی‌های شما در برخورد با اشخاص بکاهید.

فهرست ویژگی های ارتباط بد

    1. حقیقت: اصرار می‌کنید که حق با شماست و طرف دیگر اشتباه می‌کند.
    2. سرزنش: تقصیر را به گردن طرف مقابل می‌اندازید.
    3. شهادت: مدعی هستید که یک قربانی بی‌گناهید.
    4. تحقیر: طرف مقابل را به صرف اینکه مطابق میل شما کار نمی‌کند سرزنش می‌کنید.
    5. توقع: بی آنکه خواستۀ خویش را مطرح کنید خود را شایستۀ برخورد بهتر می‌دانید.
    6. درماندگی: تسلیم می‌شوید و روزنۀ امیدی نمی‌بینید.
    7. انکار: عصبی و رنجیده خاطر هستید و اندوه خود را انکار می‌کنید و حال آنکه وضع ظاهر شما درست خلاف آن را نشان می‌دهد.
    8. پرخاشگری انفعالی: یا حرفی نمی‌زنید یا لحن طنز و تمسخر دارید. در اتاق را به هم می‌کوبید و خارج می‌شوید.
    9. سرزنش خویشتن: به جای برخورد با مسئله، طوری رفتار می‌کنید که انگار آدم بد و وحشتناکی هستید.
    10. کمک کردن: به جای توجه به افسردگی، رنجش یا خشم طرف مقابل می‌خواهید با حل مسئله به او کمک کنید.
    11. طعنه: کلمات یا لحن صدای شما ازخصومت یا تنش حکایت دارند که نمی‌خواهید آشکارا بازگو کنید.
    12. قربانی کردن دیگران: معتقدید که گرفتاری از ناحیۀ طرف مقابل شماست و تقصیری متوجه شما نیست.
    13. حالت تدافعی: هرگونه تقصیر خود را کتمان می‌کنید ومدعی می‌شوید که کار شما بی اشکال است.
    14. پاتک: به جای تصدیق احساسات طرف مقابل، جواب انتقاد او را با انتقاد می‌دهید.
    15. رد گم کردن: به جای توجه به مسئله از بی عدالتی های گذشته حرف می‌زنید.

حال که ارتباط خوب و بد شناختید، ارتباط بد را چگونه ارتباط خوب کنیم؟

در اکثر موارد با صحبت صمیمانه و صادقانه مشکل حل می‌شود اما قبل از این مرحله شما باید ریشه یابی کنید در افکار و رفتار خود تا نشانه‌های ارتباط بد را از بین ببرید. ولی یک نکته را فراموش نکنید، شما قرار است که نشانه‌های ارتباط بد را در خودتان کشف کنید و نه طرف مقابلتان، اینطور نشود که با ذره‌بین به جان طرف مقابلتان بیافتید و به دنبال اصلاح او باشید! البته بعضی از مواقع نیاز است برای اینکه ارتباط شما از حالت بد به حالت خوب بیاید شما از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید، چون ارتباط یک چیز دو طرفه است و شما فقط می‌توانید طرف خودتان را اصلاح کنید.

ما کنار شما هستیم

دل کلینیک با در اختیار داشتن روان‌شناسان و مشاوران مجرب و متعدد آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه‌های زوج‌درمانی و عیب یابی رابطه است. تنها کافیست که با ما تماس بگیرید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته