فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته در 8 قدم

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1307 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

احتمالا تا بحال برای شما زیاد اتفاق افتاده است که خاطراتی از گذشته داشته باشید که به آن علاقه نداشته باشید. گاهی اوقات این خاطرات تلخ گذشته اینقدر ماندگار هستند و اذیت می­کنند که ممکن است تا مدت ها بلای جان ما شوند و به استرس و اضطراب برای ما تبدیل شوند. اما راه حل چیست و در این زمان ها باید چه کرد ؟

آیا خاطرات تلخ گذشته در حال اکنون ما واقعا تاثیر دارد؟

احتمالا این جمله را زیاد شنیده ایم که گذشته ها، گذشته. اما آیا واقعا گذشته ها کاری به حال اکنون ما ندارد؟ قطعا اینطور نیست و خاطرات تلخ گذشته می­توانند در حالی که اکنون داریم، در اینکه چگونه تصمیم های امروزمان را می­گیریم و حتی این که چه مشکلاتی اکنون داریم هم تاثیرگزار است. چیزی که مشخص است این است که گیر کردن در گذشته باعث می­شود که ما از زندگی و حالمان غافل شویم. حال زمانی که بحث خاطرات تلخ گذشته باشد، به مشکلی دو چندان تبدیل می­شود. در این حالت ما دائما با خودمان به مشکل می­خوریم و خودمان را بازخواست می­کنیم. این موضوع باعث می­شود که حتی آینده ما نیز تلخ شود. پس باید برای این مشکل به دنبال یک راه حل باشیم. به همین دلیل است که روانشناسان معمولا به گذشته برمی­گردند و آن را کلیدی برای حل مشکلات شما می­دانند. در حقیقت سبک های مانند طرح واره درمانی هم از همین موضوع ریشه گرفته است.

فراموش کردن خاطرات چگونه است؟

در این مقاله ما نه به دنبال یک ورد هستیم که شما آن را بخوانید تا همه گذشته از ذهنتان پاک شود و نه به دنبال هیپنوتیزم شما هستیم. چیزی که ما از آن به عنوان فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته یاد می­کنیم، در حقیقت به معنی پذیرش آن است. شما باید با گذشته خود کنار بیایید. زمانی که این موضوع را بپذیرید، اگر اشتباهی کرده اید که باعث این خاطرات تلخ گذشته شده دلیل اشتباهتان را بفهمید و خودتان را ببخشید، میشه گفت بزودی شما می­توانید خاطرات گذشته را پاک کنید. بنابراین به این موضوع دقت کنید که فراموش کردن گذشته یعنی قبول کردن آن. شما باید بدانید که اگر اشتباهی از سمت شما سرزده به چه دلیل بوده و اگر برگردید چه کاری انجام می­دهید؟

چند روش برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته

اگر شما می­خواهید خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنید، باید بتوانید واقع بین باشید. باید بتوانید خودتان و افکارتان را به خوبی مدیریت کنید و این مدیریت مستلزم این است که در ابتدا به خودتان مسلط باشید.

قدم اول – مدیریت ذهن

شما باید بتوانید ذهنتان را مدیریت کنید. برای خودتان برنامه ریزی کنید و نگذارید که دائما در گذشته غرق شوید. به افکار بد نه بگویید و سعی کنید به چیز هایی فکر بکنید که مختص به روز و آینده هستند. در حقیقت از حذف یک عادت حرف می­زنیم. عادت فکر کردن دائم به گذشته. تمرکزتان را از روی احساسات بد خود به سمت احساسات مثبت ببرید. به چیز های زیبا و جنبه های مثبت زندگی فکر کنید.

قدم دوم – بخشش

اگر اشتباهی در گذشته کردید، تا زمانی که خودتان را نبخشید این اشتباه گریبان شما را گرفته است. شما هنوز خودتان را مقصر می­دانید و به دنبال تنبیه خودتان هستید و یا در حال حسرت خوردن. بیایید واقع بین باشیم، شما در آن زمان کاری کردید یا تصمیمی گرفتید. آیا شما باید در همه حال بهترین تصمیم را بگیرید؟ حتی اگر الآن هم به آن موقع برگردید شاید با شرایط موجود باز همان تصمیم را بگیرید. اگر هم اشتباهی کرده اید که باعث خاطرات تلخ گذشته شده است، باز هم به معنی آخر دنیا نیست. این موضوع را بپذیرید و سعی کنید خطایتان را ببخشید، تا بتوانید به تصمیمات جدید فکر کنید.

قدم سوم – تغییر عادات برای غلبه بر خاطرات تلخ گذشته

همینطور که گفته شد باید ذهنتان را مدیریت کنید. سعی کنید تمام چیز هایی که در زندگی شما را به سمت گذشته هدایت می­کند و تمام عاداتی که دارید که شما را به گذشته می­برد را کنار بگذارید. در هنگام صحبت کردن به دوستانتان به آنها دائما از گذشته نگویید. اصلا بگذارید آنها برای شما حرف بزنند. اگر شخصی با شما از خاطرات تلخ گذشته تان حرف زد به او بفهانید که دوست ندارید در مورد گذشته حرف بزنید و سعی کنید برای دوستان نزدیکتان توضیح دهید که تصمیم جدیدی گرفته اید.

قدم چهارم – مدیریت احساسات

اگر برای شما سخت است که عادت های خود را تغییر دهید و یا دائما به فکر خاطرات تلخ گذشته می افتید، حداقل سعی کنید این احساسات بدی را که از آن می­گیرید از خودتان دور کنید برای مثال اگر دائما احساس اضطراب و استرس از یادآوری آن خاطره تلخ دارید، این بار با تمرینات تنفسی، با تلاش برای آرامش و حتی کار هایی که به شما آرامش می­بخشند مانند موسیقی و یا هنر، سعی کنید به خودتان آرامش دهید. به این صورت ذهن شما یاد می­­گیرد که از آن خاطره مضطرب نشود.

قدم پنجم – مواجهه

سعی کنید با خاطرات تلخ گذشته مواجه شوید. سعی کنید آن را برای خودتان یادآوری کنید اما این بار کاملا واقع بینانه و سعی کنید همانطور که گفته شد احساسات بد را کنار بگذارید. این بار تمرین کنید که از یادآوری آن احساس مثبت می­گیرید. اینکار شاید سخت باشد اما کم کم به شما کمک می­کند تا با خاطرات تلخ گذشته کنار بیایید.

قدم ششم – تغییر محیط

حال که توانستید با خاطرات خود تا حدودی کنار بیایید وقت آن است که به با تغییر محیط پیرامون به ذهنتان برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته کمک کنید. سعی کنید که با افراد جدید ارتباط ایجاد کنید. افراد جدید، دوستان جدید و ارتباطات تازه به شما کمک می­کند تا بتوانید یک دنیای جدید را تجربه کنید و بفهمید که وارد برهه ای جدید از زندگیتان شدید. در حقیقت ضمیر ناخودآگاه شما حس می­کند که وارد یک زمان تازه ای شده است و باید گذشته را کنار بگذارد. برای این کار شما حتی می­توانید کارهای جدید و یا مکان جدیدی را تجربه کنید. اگر نمی­توانید خانه خود را عوض کنید برای یک مدت به مسافرت بروید. یک سرگرمی جدید را تست کنید. ورزش را شروع کنید و یا به یادگیری یک هنر تازه بپردازید. همه این ها علاوه بر اینکه برای سلامت روح و روان شما و مناسب است می­تواند کمک کند که حس کنید وارد مرحله تازه ای از زندگی شده اید و ذهن شما راحت تر می­تواند خاطرات تلخ گذشته را کنار بگذارد.

ورزش علاوه بر اینکه این خاصیت را دارد باعث می­شود که جسم شما هم شاداب باشد. اگرچه سخت است که بدن خود را به ورزش مداوم عادت دهید اما مطمئن باشید که این موضوع به نفع شما تمام می­شود. همینطور به این موضوع دقت کنید که جسمی سالم و شاداب راحت تر می­تواند پذیرای افکار مثبت و احساسات خوب باشد.

قدم هفتم – اعتماد به زمان

درست است که همه موارد بالا به شما در فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته کمک می­کند اما واقعیت این است که یکی از مهم ترین نیاز های فراموش کردن، سپری شدن زمان است. شما بیش از هر چیزی به زمان احتیاج دارید. پس از خودتان توقع بیش از حد نداشته باشید و به خودتان و ذهنتان زمان دهید تا بتواند مشکلات گذشته را حل کند و آن را فراموش کند.

قدم هشتم – مشاوره برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته

اگر احساس می­کنید که در این راه نیاز به یک همراه دارید، می­توانید از مشاوره بهره بگیرید. برای خودتان زمان بگذارید و به این موضوع فکر کنید که یک مشاوره با یک دکتر روانشناس خوب می­تواند به شما کمک کند تا بتوانید با سرعتی بالاتر و همینطور راحت تر از این مسیر عبور کنید. در ضمن به این موضوع دقت داشته باشید که گاهی ماندن در گذشته یک خطر جدی برای سلامت روان شماست. بنابراین اگر خودتان را در کوچک ترین خطری می­بینید بهترین راه مشاوره از یک روانشناس خوب است. پیشنهاد ما کلینیک روانشناسی دل در نیاوران است که با روانشناسان مجربی که دارد به شما کمک می­کند تا از مراحل سخت زندگی به خوبی عبور کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته