عشق پلاستیکی چیست؟ درباره دوست داشتن های الکی بیشتر بدانید

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1302 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

بزرگ‌ترین معضلی که امروزه وجود دارد، شناخت عشق واقعی از عشق دروغین یا به اصطلاح عشق پلاستیکی است. اعتماد زیر بنای اصلی یک رابطه است و سلب اعتماد زوجین از یکدیگر موجب فروپاشی رابطه عاشقانه‌شان خواهد شد.

گاهی در رابطه عاشقانه خود به این نتیجه خواهید رسید، فردی که خود را عاشق شما نشان داده است، رفتارهای عجیبی را از خود نشان می‌دهد و شما را به شک انداخته است. حال برای اینکه تشخیص دهیم که آیا فردی که با شما در رابطه است، دروغ می‌گوید و احساساتش واقعی نیست، باید نحوه برخورد او را بررسی کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا در ارتباط با عشق پلاستیکی و مواردی که باعث به وجود آمدن آن شده است را برای شما بگوییم.

عشق پلاستیکی

عشق یک احساس عمیق و پیچیده است و احساسی نیست که ما بر آن کنترل زیادی داشته باشیم. ما تصمیم نمی‌گیریم که عاشق چه کسی باشیم یا اینکه چگونه باید نسبت به شخصی ابراز احساسات کنیم؛ بنابراین گاهی اوقات به دنبال شخص اشتباهی می‌افتیم. آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که ما بدانیم چه کسی ارزش ورود به قلب ما را دارد و چه کسی نه، چه کسی واقعاً ما را دوست دارد و چه کسی فقط وانمود می کند.

در نتیجه اگر فردی صرفا فقط برای موقعیت خود و یا استفاده از هر وضعیت در زندگی، وارد رابطه با شما شود و تظاهر به دوست داشتن کند، می‌توان گفت احساسات این فرد به فرد دیگر عشق پلاستیکی است.

عوامل به وجود آمدن عشق پلاستیکی

1) احساس فشار مالی

این مورد در بعضی از افرادی که در خانواده‌ای با توان مالی کم هستند، به وجود می‌آید. این فرد قطعا دارای اهداف و آرزوهایی است که برای برآورده شدن آن‌ها به پول نیاز دارد؛ بنابراین به سراغ شخصی خواهد رفت که از نظر مالی درآمد خوبی دارد و شروع به ابراز احساسات می‌کند تا او را به سمت خود جذب کند. متاسفانه این مورد یکی از  مواردی است که امروزه بیش‌تر به چشم می‌خورد.

2) عزت نفس پایین

نداشتن عزت نفس و اعتماد بنفس، رابطه‌ای متقابل باهم هستند. گاهی اوقات برخی از افراد به دلیل عزت نفس پایین وارد رابطه‌ای می‌شوند که به فرد مقابل احساسی ندارند و بنا بر اجبار، مجبور هستند تظاهر به دوست داشتن کنند.

3) رهایی از تنهایی

تنهایی یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف افراد است. فردی که از تنهایی می‌ترسد دائما به دنبال شخصی است که تنهایی‌اش را با او پر کند، حتی بدون هیچ احساس عاشقانه‌ای؛ در  نتیجه ممکن است برخی از روابط به دلیل تنهایی و یا ترس از تنهایی شکل بگیرد و رابطه‌ای یک طرفه را ایجاد کند.

4) احساس گناه

شاید برای شما یا اطرافیانتان اتفاق افتاده است که به دلیل لطمه نزدن به احساسات فرد مقابل خود یا به اصطلاح نشکستن قلب او، وارد رابطه شوید! داشتن احساس گناه و شروع رابطه‌ای بدون احساس و دروغین، عشق پلاستیکی را به وجود می‌آورد.

5) داشتن خلاء روحی و احساسی

همه‌ی ما در این دنیا به دنبال شناخت جهان هستی و ارتباط خود با آن هستیم و همواره تمامی خلاء های احساسی از جمله توجه و دیده شدن در اجتماع را پر می‌کنیم. اینکه بخواهیم توجه فردی را به خود جلب کنیم و یا به دیگران که می‌توانیم شخصی را برای خود داشته باشیم، یکی از موارد به وجود آمدن عشق پلاستیکی است.

6) گرسنگی جنسی

یکی دیگر از مواردی که امروزه با درصد بالایی در روابط دیده می‌شود، گرسنگی جنسی است. به این صورت که فردی به دلیل داشتن نیاز شدید جنسی، وارد رابطه‌ای بدون احساس شده و برای تداوم این رابطه تظاهر به دوست داشتنی الکی کرده است؛ زمانی که این نیاز با شدت زیادی در فرد وجود داشته باشد، او بدون هیچ احساس عاطفی با اولین فردی که از راه می‌رسد ارتباط برقرار کرده و به او ابراز احساسات می‌کند.

نشانه‌های عشق واقعی و عشق الکی

1) عشق واقعی فداکاری می‌کند.

عشق واقعی، عشقی فداکارانه است؛ اگرچه از خودش هم غافل نمی‌شود، ولی در هر زمان آماده است تا فداکاری‌های بزرگی را انجام دهد تا فرد مقابلش خوشحال شود. اما از طرفی دیگر عشق غیرواقعی بسیار خودخواه است و در همه حال به فکر شرایط و راحتی خودش است.

2) عشق حقیقی از شنیدن حقیقت خوشحال می‌شود.

عشقی که در بین دو فرد واقعی است، از داشتن زندگی صادقانه لذت می‌برند و از دروغ گفتن پرهیز خواهند کرد. داشتن صداقت در رابطه، شک و تردید شما را برطرف می‌کند. اما عشق غیرواقعی از گفتن دروغ برای نگه‌داشتن شرایط بهتر لذت می‌برد و دروغ گفتن را یکی از عادات زندگی خودش می‌داند.

3) عشق واقعی صبور است.

اگر روابط و احساسات شما حقیقی باشد، خطاها و کاستی‌های یکدیگر را می‌پذیرید و می‌بخشید. در واقع صبور بودن به شما فرصت‌های زیادی را خواهد داد تا به سمت تغییراتی بهتر هدایت شوید. از طرفی عشق غلط زمانی که اشتباهی مرتکب می‌شوید، به راحتی عصبانی می‌شود و شما را به سرعت قضاوت خواهد کرد، بدون اینکه از شما توضیحی بخواهد.

4) عشق واقعی محترمانه است.

رابطه‌‌ی عاشقانه حقیقی به عقاید، تصمیمات و حتی جاه طلبی‌های شما احترام می‌گذارد و همچنین باعث افتخار شما در هر جایی، به عنوان یک شخص باوقار خواهد بود. اما رابطه‌ای غیر واقعی به این صورت است که فرد مغرور است و به فکر و احساسات شما اهمیتی نمی‌دهد. او شما را در جامعه یک فرد فرومایه می‌داند که شایسته هیج‌گونه اهمیتی نیست.

5) عشق حقیقی وفادار است.

عشق واقعی نسبت به شما تعهد زیادی دارد؛ این موضوع باعث می‌شود که او بتواند در برابر وسوسه خود را کنترل کند و هرگز شما را فریب ندهد. اما عشق غلط همیشه در حال فریب دادن و خیانت به شما خواهد بود.

6) عشق واقعی از شما محافظت می‌کند.

عشق واقعی گاهی ممکن است به شما درد ببخشد، اما همیشه شما را از هر چیزی که در طولانی مدت رنج می‌برید، محافظت می‌کند. او از شما در برابر چیزهایی که باعث فساد شما می‌شوند دفاع خواهد کرد. در واقع این رابطه شما را در برابر چیزهایی محافظت می‌کند که مانع رشد آن می‌شوند. از طرفی دیگر، عشق جعلی رضایت کاذب شما را به دست می‌آورد که فقط برای مدت کوتاهی ادامه دارد. در نهایت، این به شما یک رابطه غلط  می‌دهد و شما را به عنوان یک فرد نابود می‌کند.

7) عشق واقعی شما را می‌شناسد و شما را می‌فهمد.

عشق واقعی در ابتدا شما را به عنوان یک شخص می‌شناسد؛ مدتی بعد او تلاش می‌کند تا همه چیز را در مورد شما بداند تا بتواند شما را حتی بهتر دوست داشته باشد. او حتی قبل از گفتن هر کلمه‌ای شما را درک می کند، زیرا می‌تواند ذهن شما را بخواند و احساسات شما را احساس کند. از طرف دیگر، عشق جعلی به فکر و احساسات شما اهمیتی نمی‌دهد، بنابراین هیچ تصوری از آنچه در ذهن شما می‌گذرد ندارد.

8) عشق حقیقی از داشتن شما احساس رضایت می‌کند.

عشق واقعی به همراه شما احساس کامل بودن می‌کند. احساس می‌کند که دیگر چیزی برای آرزو ندارد. او همیشه از هر لحظه در کنار شما لذت می‌برد؛ چرا که رویاهای خود در واقعیت می‌بیند. از طرف دیگر، عشق جعلی از شما راضی نیست؛ او همیشه می‌خواهد چیزهای بیشتر و متفاوتی داشته باشد.

جمع بندی

روابط، برای خوشبخت شدن شما نیازی به کامل بودن ندارند؛ اما مهم این است که شما و شریک عاطفی‌تان احساس یکسانی نسبت به هم داشته باشید و هر دو مایل به انجام کاری باشید که برای تداوم روابط لازم است. باید صداقت، اعتماد، احترام و بیش از همه یک عشق واقعی و قلبی بین شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت، شما فقط وقت خود را تلف می کنید و درگیر روابطی غیر واقعی و عشقی پلاستیکی هستید.

بنابراین خود را نجات دهید و نشانه‌های عشق پلاستیکی را بدانید.

اگر در روابط خود با شریک احساسی‌تان دچار مشکل شده‌اید و رابطه‌ای بدون احساس را تجربه کرده‌اید، می‌توانید برای دانستن راهکارهای حل این مشکل با مشاورین ما در تماس باشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته