اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1348 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک یکی دیگر از اختلال هاییست که جزء اختلال های خوشه B حساب می­شود. افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک هستند، می­خواهند همیشه در مرکز توجهات باشند، آنها جلب توجه را بسیار دوست دارند و در این راه از ابزار های زیادی استفاده می­کنند. برای مثال لباس های نامتعارف و یا رفتار عجیب و غیر معمول. در کل برای این افراد غیرمعمول بودن بهترین چیز است. آنها معمولا سعی می­کنند کانون توجه باشند و برای این کار ممکن است برای مثال با صدای بسیار بلند بخندن و احساس بی توجهی می­تواند باعث شود به خودشان و یا دیگران حتی آسیب بزنند.

این افراد معمولا در ظاهر و نگاه اول بنظر افراد خوش مشرب، معاشرتی و جذاب ی آیند اما افرادی که با آنها سر و کار دارند معمولا آنها را فردی ریاکار می­خوانند. به این دلیل که حس می­کنند آنها با شوآف و نمایش دادن خود به دنبال جذب تحسین طرافیان هستند. عزت نفس این افراد به شدت بستگی به تایید دیگران دارد و حرکات نامناسب انجام می­دهند تا توجه دیگران را جلب کنند. این افراد معمولا به خوبی با ناز کردن به جای کسب مهارت به خواسته هایشان می­رسند چون دیگران آن کار ها را برای آنها انجام می­دهند.

در مواردی ممکن است این افراد برای جلب توجه حتی دست به خودکشی بزنند و در صورتی که به خواسته خود نرسند افسرده و سرخورده خواهند شد. این موضوع باعث می­شود نزدیکان فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی از دست او آزرده و آشفته باشند زیرا هیچ میزان از توجه بنظر برای این اشخاص کافی نیست.

نشانه های اختلال شخصیت نمایشی

افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی هستند، ممکن است دست به رفتار های متفاوتی بزنند، بنابراین نمی­توان نشانه های دقیق و ثابتی برای اختلال شخصیت هیستریونیک بیان کرد اما معمولا این افراد دارای نشانه های زیر می­باشند: (دقت کنید که حداقل چند مورد برای اینکه بتوان به این اختلال مشکوک شد نیاز است)

  • او در هنگامی که در کانون توجهات نیست آشفته و ناراحت است.
  • معمولا سعی می­کند دیگران را با رفتار های نامناسب و حتی جنسی اغوا و تحریک کند.
  • آنها معمولا زیاد به ظاهر خود می­رسند. با اینکار سعی می­کنند با ظاهر خود جلب توجه دیگران را انجام دهند.
  • تهدید و یا اقدام به خودکشی برای جلب توجه
  • ساده لوح بودن یا ساده لوح نمایی
  • او در ابراز احساسات خود بسیار زیاده روی می­کند. در همین راستا معمولا فرد سعی می­کند با ابراز احساست از دیگران توجه بگیرد.
  • به راحتی تحت تاثیر سخن و تمجید دیگران قرار می­گیرد.
  • با افراد زیادی و سریع خودمانی می­شوند.
  • از این شاخه به آن شاخه پریدن. این افراد معمولا دوست دارند در ابتدای شروع هر کاری مورد تحسین قرار گیرند و به همین دلیل به راحتی از روزمرگی ها و یا شروع تلاش برای کاری سرخورده شده و آن کار را رها می­کنند.

تفاوت با شخصیت مرزی و خودشیفته

این افراد مانند افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی معمولا هیجانات زیادی را تجربه می­کنند. و همینطور احساس پوچی نسبت به خودشان دارند. البته لازم به ذکر است که نوسان احساسات و دمدمی بودن در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بسیار بیشتر است.

تفاوت افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت نمایشی در این است که افراد مبتلا به اختلال خودشیفتگی خودشان را تغییر نمی­دهند و دوست دارند مورد تحسین باشند. اما افراد مبتلا به شخصیت نمایشی حاضرند هر کاری بکنند تا بیشتر و بیشتر در معرض توجه باشند.

شخصیت نمایشی در زنان

معمولا اختلال شخصیت نمایشی در زنان بیشتر است و می­توان اولین نشانه ها را به وضوح در اوایل بزرگسالی دید. در حقیقت زنان بیشتری هستند که به اختلال شخصیت نمایشی مبتلا هستند اما در مقابل اگر مردان به این اختلال دچار باشند معمولا نشانه های آن افراطی تر است. مثلا آنها سعی می­کنند بسیار قدرت نمایی انجام دهند. البته داشتن چند مورد از ویژگی های اختلال شخصیت نمایشی در زنان به این معنی نیست که او صد در صد دچار است بلکه صرفا می­توان با دیدن چند مورد از نشانه ها به این مورد شک کرد و برای قطعیت نیاز به مشاوره با روانشناس می­باشد. اختلال شخصیت نمایشی در زنان معمولا به صورت عشوه گری و جلوه گری رخ می­دهد و آنان معمولا در نگاه اول مردان زیادی را جذب می­کنند اما در نهایت همین اختلال باعث می­شود که کسی نتواند مدت طولانی را در کنار این افراد سپری کند و سریع کلافه شود. زنان مبتلا به اختلال شخصیت نماشی معمولا بسیار گرم و پر انرژی هستند.

آیا افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی در رابطه جنسی بهتر هستند؟

خیر. به دلیل رفتار های فریبنده معمولا اینطور به نظر می­آید که این افراد میل جنسی بالاتری دارند، گرم تر هستند و در رابطه جنسی بسیار خوب هستند اما این تصور معمولا اشتباه است. آنها بر خلاف تصوری که همه دارند برعکس از میل جنسی داشت می­ترسند و با این رفتار های سطحی سعی در سرکوب آن دارند. برای آنها رابطه جنسی مرتبط با عشق نیست بلکه ابزاری برای جذب افراد و نمایش هیجان است.

چگونه با فرد مبتلا به شخصیت نمایشی رفتار کنیم؟

اگر شما قصد ازدواج با شخصیت نمایشی را دارید، و یا اینکه با شخصی در ارتباط هستید که حس می­کنید ممکن است به اختلال شخصیت نمایشی دچار باشد باید سعی کنید نکاتی را رعایت کنید.

  1. سعی نکنید او را تغییر دهید.
  2. رفتار های او را درک کنید و فکر نکنید در پشت این رفتارات نیت بدی وجود دارد.
  3. در صورت تغییر اندک او را تحسین کنید.
  4. دقت کنید که او شما را به بازی نگیرد.
  5. از نصیحت کردن شخصیت نمایشی بپرهیزید.

درمان اختلال شخصیت نمایشی

در پروسه درمان اختلال شخصیت نمایشی سخت ترین بخش مراجعه آنها به روان درمانگر است زیرا آنها قبول نمی­کنند که ایرادی دارند. آنها می­خواهند همیشه بشنوند که کامل و بی نقص هستند و در مقابل هرگونه انتقادی جبهه می­گیرند. بنابراین معمولا به دلیل علائم اختلال خود به روان درمانگر مراجعه می­کنند. برای مثال ممکن است بخاطر افسردگی و اضطراب خود به روانشناس مراجعه کنند و در نتیجه روان درمانگر در پروسه درمان متوجه اختلال او شود.

آیا برای درمان از دارو استفاده می­شود؟

هیچ دارویی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی وجود ندارد. بنابراین برای کنترل علائم ناشی از اختلال شخصیت نمایشی ممکن است در مواردی دارو تجویز شود. مانند دارو های کنترل استرس و اضطراب و یا دارو های کنترل افسردگی.

درمان با روان درمانی

یکی از روش های درمان اختلال شخصیت نمایشی ایجاد تغییر نگرش در این افراد است. آنها در ابتدا باید قبول کنند که باید درمان شوند. یکی از راهکار های دیگر مقابله با اختلال شخصیت نمایشی گروه درمانیست. گاهی روان درمانگر از فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی می­خواهد که افکار خود را در زمانی که مورد توجه نیستند بنویسد و سپس در این موارد با روان درمانگر خود صحبت کند. همچنین این که در هنگام مواجهه با این افکار شخص چه رفتاری از خود نشان می­دهد نیز حائز اهمیت است. در این صورت با جایگزین کردن این رفتار به رفتار مناسب ­می­توان باعث تغییر رفتار شد. در این افراد نیاز هست که حتما به یک دکتر روان درمانگر خوب مراجعه کرد زیرا که این افراد حتی ممکن است به جذب روان درمانگر خود بپردازند و اگر درمانگر از این موضوع به خوبی آگاه نباشد ممکن است پروسه درمان دچار مشکل شود.

مشکل دیگری که در پروسه درمان وجود دارد این است که این افراد معمولا مشکلی در خود نمی­بینند زیرا دیگران برای رفتار آنها به آنها توجه می­کنند و این مسئله برای آنان به مانند پاداش است. این افراد دلایل مشکلات خود مانند افسردگی را به گردن دیگران می­اندازند. پس بنابراین نیاز است که حتما به یک کلینیک روانشناسی مناسب با روانشناسان مجرب مراجعه کنید. درمان اختلال شخصیت نمایشی را جدی بگیرید زیرا در غیر این صورت با اینکه ممکن است در ابتدا مشکلی نبینید، اما این موضوع باعث مشکلات در محل کار شما و همینطور ارتباطات فردی شما می­شود. پس ارتباط با یک روانشناس خوب باعث می­شود که شما بتوانید ارتباطات بهتر و در نتیجه زندگی با کیفیت بهتری را تجربه کنید. کلینیک روانشناسی دل، در پروسه درمان شما در کنار شماست تا بتوانید به بهترین شکل از زندگی خود لذت ببرید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته