سرد شدن رابطه، 7 روش برای نجات رابطه عاشقانه

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1466 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

هر رابطه ای بالا و پایین های خود را دارد. هیچ رابطه ای ایده آل نیست و مشکلات در رابطه همه اشخاص وجود دارد. اما بعضی اوقات حس می کنیم که رابطه عاشقانه ما سرد شده است. اما به راستی علت سرد شدن رابطه چیست ؟ اصلا آیا این حس سرد شدن رابطه عاشقانه درست است ؟ نجات رابطه عاشقانه ای که سرد شده است چگونه است ؟ اگر می خواهیم سعی کنیم که رابطه زناشویی و یا عاشقانه را که سرد شده است درست کنیم و نجات دهیم یک سوال کلیدی برای ما پیش می­آید: آیا ما می­خواهیم رابطه خود را نجات دهیم یا اینکه خواسته اصلی ما ترک کردن این رابطه است. اگر متوجه سرد شدن رابطه زناشویی و یا عاشقانه شده اید و جواب شما به سوال قبل این است که می­خواهید آن را نجات دهید ما برای شما هفت راهکار آورده ایم که می­تواند به نجات رابطه سرد شده شما کمک کند.

نگرانی های خود را با شریک خود در میان بگذارید

در صورت سرد شدن رابطه، بسیار مهم است که با مشکلی که باعث شده رابطه عاشقانه ما به اینجا برسد مواجه شویم. تعداد بسیار زیادی علت برای سرد شدن رابطه و از بین بردن انگیزه طرفین وجود دارد، عوارض جانبی دارو، استرس و مسائل مالی فقط چند مورد از آنها است. اگر می­دانید که این مورد چیست و چطور در رابطه شما مشکل درست می­کند وقت آن است که بالاخره در مورد آن با شریک زندگی خودتان صحبت کنید. و اگر هم نمی­دانید می­توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. نگرانی های خود را کاملا بیان کنید و همچنین به نگرانی های شریک خود گوش دهید. تعامل ، ارتباط و حرف زدن گام بسیار بزرگی برای حل مشکلات است. تعامل کردن، خوب حرف زدن و خوب گوش دادن هیچ وقت باعث ضرر شما نمی­شود.

برای جلوگیری از سرد شدن رابطه نیاز به تغییر دارید

اگر درگیر روزمرگی با شریک زندگی خود شده باشید، احتمال آن زیاد است که برخی چیزهایی که قبلا برای شما هیجان داشتند تبدیل به چیز های خسته کننده بشوند و رابطه شما راکد بشود. نتیجه این موضوع بی حوصلگی است و این بی حوصلگی می­تواند به سرد شدن رابطه زناشویی منجر شود. یکی از راه های بازگرداندن این هیجان و اشتیاق تغییر دادن برنامه روزمره و ایجاد تجربیات تازه است. به مسافرت بروید. باهم سعی کنید بیرون بروید، جاهای جدید. تجربیات جدید. همه اینها می­توانند لذت بخش باشند. بدون دلیل شریک زندگی خود را سورپرایز کنید. همه اینها ممکن است در ابتدا سخت باشد اما می­تواند دقیقا همان چیزی باشد که رابطه شما به آن احتیاج دارد و این تغییرات با ایجاد تنوع باعث جلوگیری از سرد شدن رابطه عاشقانه شما می­شود.

با احساسات خود کنار بیایید

یکی از دلایلی که بعضی از روابط سرد می­شود این است که یکی یا هر دو شریک رابطه دقیقاً نمی­دانند چگونه با احساسات خود کنار بیایند. هنگامی که بیشترین نیاز را برای ارتباط داریم، دقیقا در همان نقطه احساس آسیب پذیری هم می­کنیم و این موضوع می­تواند به کشیدن یک دیوار و یا فرار منجر شود. به همین دلیل ، مکانیسم های دفاعی خاصی در ما و در ادامه آن در روابط ما ظاهر می شوند. مکانیسم های دفاعی، در واقع شیوه های ناخودآگاهی است که مغز و بدن ما با استفاده از آن می­کوشد تا از ما محافظت کند. در حقیقت اگر آن را خلاصه کنیم، اینها روشهایی برای محافظت از خود در برابر آسیب دیدن است. متأسفانه، در حالی که سعی در محافظت از خودمان را داریم و سعی می­کنیم که قلب ما آسیب نبیند، در حقیقت داریم عشق را از خود دور می کنیم. وقتی احساسات ما در جریان باشد ، می تواند ترسناک باشد و ذهن ما از مکانیسم های دفاعی به عنوان راهی برای کنار آمدن با اضطراب استفاده می کند. اگر می خواهید رابطه ای را که سرد شده نجات دهید، باید بفهمید مکانیسم های دفاعی شما و احساسات شما دقیقا چیست. نکار، فرافکنی، بیش از حد منطقی سازی، شوخ طبعی یا پرخاشگری منفعلانه همه و همه می­توانند نوعی مکانیسم دفاعی باشند. با آگاهی و با شناخت خود، دیگران را نیز خواهید شناخت. کم کم می­توانید از این مکانیسم های دفاعی خود بکاهید و در نتیجه آن به عشق نزدیک تر شوید.

سعی کنید صمیمیت را در رابطه دوباره به وجود آورید

اگر محبت در روابط شما کاهش یافته باشد،به طور خودکار به همان روال قبل بر نمی­گردید. با این حال، ایجاد مجدد آن بسیار بسیار مهم است. عدم صمیمیت در یک رابطه، چه از نظر جسمی و چه از نظر عاطفی، نه تنها باعث بی انگیزگی می­شود، بلکه باعث می­شود سلامت روان دو نفر هم به خطر افتد. این امر مستلزم این است که گارد دفاعی خود را کم کرده و سعی کنید شریک زندگی خود را به خود نزدیک تر کنید. این موضوع یک روند تدریجی است که غالباً با جلب اعتماد شروع می شود. هرچه بیشتر بخاطر آن تلاش کنید، رابطه­تان مستحکم تر خواهد شد.

برای جلوگیری از سرد شدن رابطه به خودتان استراحت دهید

اگر احساس سرد شدن رابطه را دارید، زمان آن فرا رسیده است که استراحت کنید. استراحت به شما فرصت می دهد تا دلتان برای یکدیگر تنگ شود. البته منظور این نیست که شما باید کاملاً از هم جدا شوید، اما وقت گذاشتن برای تمرکز بر روی خودتان به شما کمک می کند تا بفهمید که هر دو در مورد رابطه کجا قرار دارید. اغلب اوقات ، روابط نامتعادل می شوند. اگر احساس شما نسبت به شریکتان بسیار بیشتر از احساس او به شما باشد، این موضوع مضر است و باعث می­شود شما حس بدی از محبت کردن خود بگیرید و حتی باعث دور شدن بیشتر شریکتان شوید. بنابراین مدتی را دور از یکدیگر بگذرانید تا به علایق فردی خود بپردازید و سپس تصمیم بگیرید که چه کاری برای شما بهتر است.

اوقات خوبی را که داشته اید به یاد بیاورید

 این ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، اما اگر رابطه شما سرد شده است، اوقات خوبی که با هم گذرانده اید را به یاد آورید. گاهی  برای رفتن به جلو باید به عقب برگردید.  در زمانی که حس سرد شدن رابطه عاشقانه را دارید، کارهایی انجام دهید که اوقات خوش تری را به شما یادآوری کند. از مکانی که برای اولین قرار ملاقات خود بازدید کرده اید، بازدید مجدد کنید، با هم یک کلاس مشترکی را بگذرانید یا فقط به تصاویر و فیلم های قدیمی نگاه کنید. کار هایی که هر دوی شما با هم انجام داده اید و برایتان لذت بخش بوده.  سعی کنید نگذارید دغدغه های روزمره در رابطه شما خللی وارد کند. بر روی چیزهایی تمرکز کنید که در وهله اول و اولویت شما قرار دارند. خراب کردن همیشه راحت است و ساختن سخت. به راحتی می توان فراموش کرد که چقدر تا امروز زحمت کشیدی تا رابطه ات را به جایی که الان است برسانی. این موضوع نه سحر و جادو بوده و نه اتفاقی. شما هر دو برای آن زحمت کشیده اید. در حقیقت این رابطه نتیجه تلاش هر دوی شماست. هر دوی شما با توجه کردن به همدیگر، با تمرکز روی رابطه و با تلاش این پیوند ویژه را ایجاد کردید. پس نجات دادن این رابطه ارزشش را دارد. بنابراین به یاد آوردن اوقات خوب می تواند به شما کمک کند جرقه روابط خود را دوباره بزنید.

درگیری در گذشته می­تواند یکی از علت های سرد شدن رابطه باشد

 یکی از دلایلی که بسیاری از روابط را سرد می­کند، این است که یک یا هر دو طرف در رابطه از رها کردن گذشته خودداری می کنند و در نهایت باعث آسیب زدن به خودشان و رابطه می­شوند. نبش قبر و مرور مشکلات قدیمی یکی از همین علت های سرد شدن رابطه است. غالباً، ما شریک زندگی خود را مقصر درد خود می دانیم به جای اینکه مسئولیت هر انتخابی را که منجر به ناراحتی ما شده است، به عهده بگیریم. اما ادامه دادن مشکلات گذشته، انرژی شما را می­گیرد، افکار شما را کنترل می­کند و از حرکت به جلو جلوگیری می کند. رها کردن مشکلات گذشته به شما در پیشبرد روابط کمک می­کند و برای ادامه زندگی خوب، امری حیاتی است. پس با بخشش آغاز کنید. اغلب فراموش کردن مشکلات با بخشش آغاز می شود.  وقتی کسی را می بخشید، در حقیقت اول از همه خودتان را از آسیبی که شخص دیگری به شما زده رها می­کنید. پس در وهله اول به خودتان لطف کرده اید.

اگر رابطه شما احتیاج به نجات دارد، این هفت نکته می­تواند شما و شریکتان را به هم نزدیک می کند و عشق از دست رفته شما را تا حدی دوباره زنده کند. اگر هنوز هم با رعایت این هفت نکته حس سرد شدن رابطه را دارید، بهتر است که به یک روانشناس مراجعه کنید تا از او برای بهتر کردن رابطه کمک بگیرید و در نتیجه زندگی بهتری داشته باشید. روانشناسان دل کلینیک می­توانند در مشاوره فردی به شما کمک بکنند تا بتوانید رابطه خود را نجات دهید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته