اهمیت بازی با کودکان و تاثیرش بر تربیت فرزندان

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1534 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

هزاران سال است که بازی یک سنت کودکی است و بدون نظم و ساختار، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.  حتی در دوره های مختلف، مانند جنگ‌های جهانی، کودکان راه‌هایی برای بازیگوشی پیدا می‌کردند.

اما طبق تحقیقات صورت گرفته روانشناسان متوجه شده‌اند که به دلیل مواجهه با فعالیت‎های بیش از حد ساختار یافته، از دست دادن فضای خارج از منزل، زمان استفاده زیاد از دستگاه‌های هوشمند و افزایش فشار تحصیلی، این سنت دیرپا در حال کمرنگ شدن است.

اکنون، برای اولین بار در تاریخ، کودکان کل ملت های صنعتی، فضای طبیعی خود را برای بازی کردن از دست می‌دهند و فراموش می‌کنند که چگونه در یک بازی آزاد و خودجوش شرکت کنند. در نتیجه عواقب این مشکل بسیار عمیق خواهد بود. بنابراین والدین هر فرزند در رابطه با اینکه، بازی با کودکان چه مقدار در تربیت آن‌ها تأثیر مثبتی دارد، باید آگاه شوند.

پیشنهاد می‌کنیم با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا شما را با اهمیت بازی با کودکان آشنا کنیم.

بازی با کودکان

گفته شده است که بازی کار کودکان است. بازی وسیله‌ای برای یادگیری جهان، خود و تعامل با دیگران است. اهمیت آن به حدی است که سازمان ملل آن را به عنوان یکی از حقوق اساسی هر کودک ذکر کرده است و تأکید کرده است که یک پنجره جدید به زندگی و تربیت کودکان باز می‌کند.

دلایل مهم زیادی وجود دارد که شما باید مطمئن شوید کودک شما هر روز بازی می‌کند. برای یادگیری اینکه چرا بچه‌ها باید بازی کنند، ادامه مطلب را بخوانید.

اهمیت بازی با کودکان و تربیت فرزندان

بازی چه بدون ساختار و چه مبتنی بر یادگیری و تربیت می‌تواند برای رشد کودک بسیار مهم باشد.

  1. بازی تخیل و خلاقیت ایجاد می‌کند.

در حین بازی، کودکان اغلب از بزرگسالان تقلید می‌کنند و بازی‌های خلاقانه‌ای ایجاد می‌کنند. هنگامی که کودک این کار را انجام می‌دهد، در واقع تخیل خود را گسترش می‌دهد. آن‌ها روش‌های پیچیده‌ای را امتحان می‌کنند و یاد می‌گیرند به روش های ذهنی فکر کنند. این تفکر ذهنی پایه‌ای برای یادگیری پیشرفته تر و حل مسئله است.

  1. بازی رشد شناختی را تقویت کنید.

انواع متخصصان اتفاق نظر دارند که بازی برای رشد مغز ضروری است. بازی با تأثیر بر نحوه سیم کشی مدارهای عصبی مغز، بر رشد عصبی تأثیر می‌گذارد. بازی تأثیر مفیدی در اعتماد به نفس، هوش و ارتباطات دارد. هر فعالیتی، راهی برای درک کودکان از مفاهیم جدید را فراهم می‌کند. آن‌ها از طریق بازی، جهان را کشف می‌کنند و هنگام کاوش و تحقیق، نحوه کارکرد موارد مختلف را می‌آموزند. در هنگام بازی مغز آن‌ها تحریک شده و به طور مداوم در حال رشد توانایی‌های فکری (شناختی) خود هستند. کودکان مهارت‌هایی مانند حافظه، درک، حل مسئله، مهارت‌های تفکر و غیره را پرورش در خود می‌دهند.

  1. بازی رفتارهای روان‌شناختی و احساسی را بهبود می‌بخشد.

بازی‌های منظم می‌تواند اضطراب، استرس و تحریک پذیری کودکان را کاهش دهد؛ همچنین بازی کردن، باعث افزایش شادی و عزت نفس کودکان نیز می‌شود. بازی با کودکان، انعطاف پذیری آن‌ها را بهبود می‌بخشد و توانایی بیشتری برای مقابله با تغییرات را برای آن‌ها فراهم می‌کند. از طریق بازی، کودکان می‌توانند با چالش‌های زندگی روبرو شوند به گونه‌ای که بتوانند آن‌ها را درک و پردازش کنند.

  1. بازی تعامل گروهی کودک را آسان می‌کند.

بازی گروهی جایی است که کودکان با نقش‌های اجتماعی و هنجارهای فرهنگی آشنا می‌شوند؛ آن‌ها مهارت‌های لازم را برای بازی مشترک در ساختارهای گروهی می‌آموزند. همچنین این فرصت را به آن‌ها می‌دهد تا در مورد خویشتن‌داری، روابط و رفتارهای قابل قبول گروه را بیاموزند. مهارت‌های آموخته شده در بازی گروهی می‌تواند به پایه و اساس مهارت‌های اجتماعی کودک نیز کمک کند.

  1. بازی با کودکان استقلال بیشتر را تشویق می‌کند.

بازی انفرادی می‌تواند به اندازه‌ی بازی گروهی ارزشمند باشد. بنابراین بازی کردن به کودکان کمک می‌کند تا با ایجاد احساس استقلال بیشتر و ارتقا خلاقیت، خود را برای موقعیت‌های اجتماعی آماده کنند. کودکانی که بازی در زمین بازی را به تنهایی انتخاب می‌کنند نیز می‌توانند با مشاهده تعاملات گروهی، نشانه های اجتماعی دیگری را یاد بگیرند.

  1. بازی باعث تقویت آمادگی جسمانی می‌شود.

بچه ها عاشق فعالیت هستند. ورزش به پیشرفت کودکان سالم و توانایی جسمی آن‌ها کمک می‌کند. بازی این فعالیت را تشویق میکند. به کودکان این فرصت را می‌دهد تا بر روی کنترل حرکت کار کنند، مهارت‌های حرکتی نادرست را بهبود بخشند و تعادل بیشتری ایجاد کنند. همچنین آن‌ها با انجام این فعالیت‌ها عضلات قوی ایجاد می‌کنند، تراکم استخوان را بهبود می‌بخشند و عملکرد قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.  تشویق به بازی فعال می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامتی کودکان داشته باشد.

  1. بازی باعث یادگیری بهتر زبان و واژگان می‌شود.

در حالی که کودکان در حال بازی هستند، مهارت‌های زبانی آن‌ها در حال رشد است. قرار گرفتن مداوم در معرض بازی‌های مختلف و فعالیت‌های جدید، واژگان آن‌ها را ساخته و گسترش می‌دهد. بنابراین هنگامی که می‌خواهند در مورد آنچه در بازی درگیر آن هستند صحبت ‌کنند، با استفاده از زبان و یادگیری دستور زبان و جمله سازی خواسته خود را بیان می‌کنند. بدین ترتیب بازی با کودکان باعث بهبود عملکرد زبانی کودک می‌شود.

  1. بازی به توسعه مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند.

هیچ راهی برای یادگیری معاشرت کودکان بهتر از زمان بازی وجود ندارد؛ خواه بین خواهر و برادر باشد یا با دوستان. همچنین کودکان معاشرت را از طریق تعامل با والدین هم می‌آموزند. بازی‌های گروهی معمولا بین دو یا چند کودک است. به این صورت که آن‌ها هنگام بازی کردن در حال ایجاد قوانینی برای یک بازی جدید هستند یا تصمیم می‌گیرند که چه چیزی را با وسایل خود بسازند و یا در طول بازی‌های فانتزی نقش بازی میکنند. در نتیجه بازی کردن برای کودکان باعث می‌شود که در روابط آن‌ها با یکدیگر همیشه مذاکره و سازش وجود داشته باشد.

  1. بازی با کودکان باعث رشد عاطفی کودک می‌شود.

برخی از اشکال بازی، مانند زمانی که کودکان لباس می‌پوشند و بازی می‌کنند، روش‌های بسیار خوبی برای آن‌ها می‌باشد که می‌توانند احساسات خود را با خیال راحت ابراز کنند و در هنگام بازی دنیای خود را درک کنند.فعالیت‌های دیگر مانند شن بازی، آب بازی یا قالب گیری خمیر بازی می‌تواند برای تسکین اضطراب و ارائه یک تجربه مثبت که کودک با آن احساس موفقیت کند، فوق‌العاده باشد.

  1. بازی باعث رشد مهارت‌های حرکتی سالم کودکان می‌شود.

مهارت های جسمی قسمت مهمی از رشد کلی کودک است.در حین بازی جسمی، کودکان عضلات بزرگ خود را از طریق حرکاتی مانند تاب بازی ، پرش، شنا و غیره رشد می‌دهند.

همچنین آن‌ها عضلات کوچک خود را از طریق فعالیت‌هایی مانند بازی با تخته‌های چوبی، نقاشی و سایر فعالیت‌های هنری و غیره رشد می‌دهند.

ایجاد مهارت‌های حرکتی سالم و ظریف برای کودک بسیار مهم است تا بتواند عملکردهای خود را انجام دهد و حرکات روزمره و وظایف مراقبت از خود را بیاموزد و همچنین نوشتن و نگه داشتن مداد را یاد بگیرد.

  1. بازی به مهارت حل مسئله کودک کمک می‌کند.

هنگامی که کودکان درگیر بازی هستند، اغلب باید با چالش‌هایی روبرو شوند و مشکلات را در این راه حل کنند.

این مشکلات ممکن است به صورت درگیری با یک دوست، سقوط مداوم برج از بلوک های بازی یا گم شدن رنگی برای رنگ آمیزی نقاشی باشد. چالش بازی هرچه که باشد، راهی برای یافتن راه حل به روشی سرگرم کننده و تمرین این مهارت مهم زندگی را فراهم می‌کند.

  1. به مهارت‌های ریاضی کمک می‌کند.

مهارت‌های ریاضی در زمان مدرسه رشد نمی‌کنند، بلکه در سال‌های اولیه بازی افزایش می‌یابد.  این زمان معرفی مفاهیم بنیادی است. اگر به اندازه کافی از این تجربیات معنادار در اوایل کودکی استفاده شود، برای کودکان طبیعی خواهد بود که بعداً مفاهیم رسمی ریاضی را یاد بگیرند.

کودکان مفاهیمی مانند تعداد و مقدار، اندازه گیری، ظرفیت، جرم، مساحت و غیره را از طریق بازی یاد می‌گیرند. بهترین مکان برای یادگیری این موارد در گودال ماسه، دهانه آب و آشپزخانه است. ریاضیات در تجربیات روزمره در همه جا وجود دارد.

  1. بازی با کودکان باعث رشد مهارت‌های قبل از خواندن می‌شود.

قبل از اینکه کودکان خواندن را به طور رسمی یاد بگیرند، باید مهارت‌های قبل از خواندن در آن‌ها رشد کند. دو مورد از مهم‌ترین مهارت‌ها، درک بصری و شنیداری است. مغز باید بتواند آنچه را که می‌شنود و می‌بیند به درستی تفسیر کند تا حروف را در ذهن حود ترسیم کند، آن‌ها را تشخیص دهد و کلمات معنی دار را ترکیب کند.

این مهارت‌ها را می‌توان از طریق بازی‌هایی مانند بازی حافظه، بازی‌های تطبیق کلمات، قافیه بازی و غیره به کودکان آموزش داد.

سخن آخر

بازی با کودکان یک فرصت غنی برای رشد کودک شما است، مانند یادگیری مفاهیم جدید و نحوه تعامل آن‌ها با دیگران. بزرگسالان می‌توانند از کودک پیروی کنند یا راهنمایی‌های ملایمی را ارائه دهند، اما هنگامی که کودک به تنهایی در بازی کردن مسئولیت دارد، بازی در غنی ترین حالت ممکن می‌باشد. سعی کنید هر هفته حتی به اندازه یک ساعت را در نظر بگیرید تا با کودک خود کمی بازی کنید و دقیقاً همان کاری را که او می‌خواهد انجام دهید. بازی به کودکان این امکان را می‌دهد تا از آنچه می‌بینند الگوبرداری کرده و مهارت‌های خود را تقویت کنند. این موضوع یک زمینه‌ای برای خلاقیت و آزمایش به آنها می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه با دیگران تعامل و ارتباط برقرار کنند.

اگر برای تربیت فرزندان خود از طریق بازی نیاز به راهنمایی و برنامه‌ریزی دارید با مشاورین ما در تماس باشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته