سرد شدن رابطه بعد از زایمان

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1331 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

سرد شدن رابطه بعد از زایمان یکی از مشکلاتی است که اکثر زوج ها ممکن است در طول زندگی مشترکشان به این مشکل بر بخورند. البته این مشکلی نیست که قابل حل نباشد و خوشبختانه می­توان برای حل این مشکل به راحتی چاره اندیشی کرد. به دنیا آوردن یک فرزند قطعا یک امر مبارک است و به زندگی شور و نشاط خاصی می­دهد اما باوجود این موضوع ممکن است به دلیل یک سری تغییرات جسمی و روحی در خانم ها، و همچنین درگیری هایی که با توجه به شرایط جدید زندگی رخ می­دهد مانند مشکلاتی که با بچه به وجود می­آید یا وظایف جدیدی که زوجین باید بپذیرند و شاید تجربه ای با آن نداشته باشند، ممکن است روابط بین زوجین سرد شود. بنابراین لازم است که ابتدا متوجه شویم که دلیل سردی رابطه بعد زایمان چیست تا بعد از آن بتوانیم رابطه را بهبود ببخشیم. این موضوع قطعا در کیفیت رابطه تاثیر دارد و می­تواند باعث شود از مشکلاتی که ممکن است در آینده بوجود بیاید جلوگیری شود.

از طرفی بچه دار شدن برای زوجین استرس زا است و ممکن است احساس ناامنی و یا حتی افسردگی پیدا کنند. در نتیجه این استرس، ترس و همچنین احساس عدم امنیت، حتی ممکن است در صورت اهمیت ندادن به مشکل در آینده باعث جدایی شود. بنابراین باید دقت کنیم که سریعا در صورت احساس موضوع سرد شدن رابطه بعد از زایمان به دنبال حل آن باشیم. همچنین باید دقت کنیم که یک نکته ای که می­تواند تاثیر بر سردی رابطه بعد زایمان داشته باشد، توجه بیش از اندازه به بچه تازه به دنیا آمده و از آن طرف عدم توجه به همسر است. این موضوع یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که طرفین ممکن است انجام دهند و حتی در تربیت خود کودک هم تاثیر منفی بگذارد.

علت سرد شدن رابطه بعد از زایمان

سرد شدن رابطه بعد از زایمان مسئله ای است که همانطور که در بالا اشاره شد در خیلی از روابط ممکن است به وجود بیاید و عوامل بسیاری هم می تواند در علت سرد شدن رابطه بعد از زایمان تاثیرگذار باشد که در ادامه به آنها می­پردازیم.

عدم توجه کافی

شاید بتوان گفت که مهم ترین دلیلی که می­توان برای سردی رابطه بعد زایمان به آن اشاره کرد، عدم توجه کافی زوجین به یکدیگر است. درست است که زوجین بعد از بچه دار شدن و به خصوص بعد از بچه اول، نقش جدید والدین را دارند، اما گاهی فراموش می­کنند که آنها همچنان نقش همسر را هم دارند. یعنی باید به وظایفی که در مقابل همسر خود دارند هم توجه کنند، چه بسا که این عدم توجه حتی در تربیت کودک نیز تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین چه زن و چه مرد باید به همسر خود توجه کنند. و این توجه نیاز همسر شماست، بنابراین در صورت کم شدن و یا نبود توجه واضح است که رابطه به سمت سرد شدن پیش می­رود.

سرد شدن روابط جنسی بعد از تولد فرزند

بعد از زایمان مورد دیگری که در بین زوجین بسیار رایج است، سرد مزاجی است. زایمان یک فرآیند پیچیده است. بنابراین ممکن است هم بر روی روح و روان خانم و همچنین بر روی جسم او و هورمون های او تاثیر بگذارد. به همین دلیل گاهی بعد از زایمان مدتی زمان نیاز است که فرد برای رابطه جنسی خود را آماده کند. این مدت زمان می­تواند متفاوت باشد و بعد از چند هفته خانم آمادگی خود را بدست بیاورد و بعضی اوقات حتی ممکن است تا چندین ماه طول بکشد. البته قطعا اگر این موضوع از 6 ماه بیشتر طول کشید، باید زوجین به یک متخصص مراجعه کنند. البته این هم مهم است که آقایان از این مسئله اطلاع داشته باشند، تا بدانند که دلیل این سرد مزاجی چیست و بتوانند با آن کنار بیایند. در مقابل خانم هم باید از این موضوع اطلاع داشته باشد، تا باعث کم شدن اعتماد به نفس وی نشود و او فکر نکند که مشکلی دارد که باعث این عدم تمایل به رابطه شده است. بنابراین در این صورت دریافت مشاوره شدیدا به زوجین توصیه می­شود.

عدم درک موقعیت همسر در مردان

یکی دیگر از دلایلی که برای سرد شدن رابطه بعد از زایمان شایع است، عدم درک موقعیت سخت خانم توسط مردان است. مردان ممکن است به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی که به دلیل زایمان در خانم رخ داده، احساس کنند که همسرشان دیگر به آنها توجه نمی­کند. در این صورت آن ها افسردگی در خانم را نادیده گرفته و به همین دلیل ممکن است آنها هم به روش هایی مانند مقابله کردن روی بیاورند و در مقابل آنها نیز روابطشان را با همسرشان کم کنند. یا مشکل را از خودشان ببینند و اعتماد به نفسشان آسیب ببیند. بعضی اوقات هم مردان به بلوغ کافی برای پدر شدن نرسیده اند و این دلیل ممکن است باعث شود که از همسر خود هم فاصله بگیرند. در این صورت وقتی زوجین متوجه سردی رابطه بعد زایمان شدند نیاز است که بعد از کسب اطلاعات، در صورت عدم موفقیت باز هم به یک مشاور مراجعه کنند تا با اطلاعات کافی بتوانند با این مشکل کنار بیایند.

مشکلاتی که ممکن است در پی سردی رابطه بعد زایمان پیش بیاید

در زمانی که این مشکل پیش می­آید زوجین روز به روز متاسفانه از هم دور تر می­شوند و این ممکن است باعث وجود مشکلاتی از قبیل بی توجهی زن به مرد و در نتیجه افسردگی بشود. بنابراین می­توان گفت که سرد شدن رابطه بعد از زایمان می­تواند در صمیمیت زن و مرد مشکل آفرین باشد و در نهایت جدایی و یا طلاق عاطفی رخ خواهد داد.

یکی دیگر از پیامد های سرد شدن رابطه بعد از زایمان مشکل در تربیت فرزند است. زمانی که والدین با همدیگر ارتباط خوبی نداشته باشند، بسیار بعید است که بتوانند به خوبی فرزند خود را تربیت کنند و در حقیقت ایفای نقش والدین به بهترین صورت زمانی شکل می­گیرد که والدین در ابتدا یک همسر خوب باشند.

در شرایطی که رابطه بین زن و مرد سرد می­شود حتی ممکن است طرفین به راه حل های اشتباهی روی بیاورند، مثلا سعی کنند با شخص سومی این خلا را در رابطه پوشش دهند. این موضوع نه تنها یک راه حل خوب نیست، بلکه باز شدن پای یک نفر سوم به این رابطه، حتی اگر با نفر سوم رابطه تنها به صحبت کردن هم ختم شود، باز هم می­تواند مشکل زا باشد و به سرد شدن رابطه بعد از زایمان دامن بزند. بنابراین باید طرفین راه حل های منطقی ای را در نظر بگیرند.

راه حل های مقابله با سردی

بسته به اینکه، کدام یک از موارد فوق دلیل سردی رابطه بعد زایمان باشد، و یا اینکه ترکیبی از موارد فوق موثر باشد، راه حل ها متفاوت است و نمی­توان یک راه حل ساده و آسان برای همه در نظر گرفت. اما چیزی که در تمام این راه حل ها یکسان است، گفتگوی زوجین با یکدیگر، و مدیریت مشکل و تصمیمات منطقی است. اگر هر دو طرف به درکی از مشکلات هم برسند می­توان جلوی مشکلات را گرفت و آرام آرام آنهارا حل کرد. صمیمیت را دوباره بوجود آورد و زندگی را با فرزند تازه متولد شده به بهترین شکل پیش برد و از فرزند خود نیز لذت برد. پس به این نتیجه می­رسیم که مهارت های طرفین در خوب گوش دادن، صحبت کردن، تصمیم گیری درست و همچنین ارتباط درست می­تواند به اوضاع کمک کند. در هنگامی که حل این چالش برای طرفین سخت باشد، و یا یکی از طرفین و یا هردو مشکلی در ارتباط برقرار کردن داشته باشند، باید از مشاوره خانواده بهره گیرند تا بتوانند هم رابطه خود را بهتر کنند، و هم حس بهتری نسبت به خود و زندگی مشترک داشته باشند. دل کلینیک در مواردی که سرد شدن رابطه بعد از زایمان اتفاق می­افتد، به شما پیشنهاد می­کند که حتما به یک مشاور مراجعه کنید، چرا که نه تنها آینده شما بلکه آینده فرزندتان هم می­تواند تحت تاثیر سردی رابطه بعد زایمان قرار گیرد. بنابراین بهتر است هرچه سریع تر به یک مشاور مطمئن مراجعه کیند تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید و از مشکل بوجود آمده رهایی پیدا کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته