برای دریافت مشاوره اختلافات زناشویی باید چه کار کنیم؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1521 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

اختلافات زناشویی در زندگی همه زن و شوهرها وجود دارد. حال برخی کمتر و برخی نیز بیشتر از دیگران! به هر حال مسئله جدیدی نیست و اصولا هر فردی در زندگی مشترک به دفعات چنین لحظات تنش زایی را تجربه می کند. مشاوره اختلافات زناشویی راهکاری نوین برای بررسی مسئله و پایان بخشیدن به اختلافات جدی در زندگی زناشویی است.

مشاوره اختلافات زناشویی که یکی از شاخه های مشاوره زوج درمانی می باشد در دنیای امروز به روش های مختلفی ارائه می گردد؛ مشاوره حضوری و مشاوره غیر حضوری که اصولا از طریق شبکه های اجتماعی و حتی به صورت آنلاین و تلفنی صورت می گیرد.

می خواهیم علاوه بر شفاف سازی اختلافات زناشویی، روش های مختلف مشاوره در این زمینه را به شما معرفی کرده و در نهایت مهمترین راهکارهای مشاوره اختلافات زناشویی برای کاهش مشاجرات یا بی تفاوتی میان زوجین را ارائه کنیم.

منظور از اختلافات زناشویی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به تشریح کامل روش های موجود جهت مشاوره در این زمینه بپردازیم باید این قضیه مشخص شود که دایره اختلافات زناشویی تا چه اندازه گسترده است؟ شاید قدری تعجب برانگیز باشد که روانشناسان تاکنون مرز مشخصی برای تعیین گستره این دایره کشف نکرده اند و با گذر زمان با اختلافات جدیدی مواجه می شویم که در این دایره قرار می گیرند.

شایع ترین مشکلات زناشویی، مسائل جنسی است. سردمزاجی، گرم مزاجی زیاد از حد یا همان اعتیاد به سکس، اضطراب در زمان رابطه، مشکلاتی از قبیل عدم نعوظ، خشکی واژن و … همگی در این دسته قرار می گیرند. بعد از آن باید به مشکلات خلق و خو اشاره کرد. یکی از مهمترین علل تلخ شدن زندگی مشترک، تند خویی یکی از طرفین یا هر دو طرف رابطه است. این تند خویی صرفا به کتک زدن و آزار و اذیت های بدنی اطلاق نمی گردد بلکه بددهانی های ساده و روزمره را نیز در بر می گیرد.

یکی دیگر از اختلافات زناشویی، بی تفاوتی زوجین یا یکی از آن ها نسبت به اهداف والای ازدواج و زندگی مشترک است. دخالت والدین یا دوستان نیز نمونه دیگری است که به صورت غیرمستقیم در بروز اختلافات زناشویی موثر واقع می شود.

اهداف متمایز، آرزوهای متضاد، فرهنگ ها و سنت های ناهماهنگ نیز نوع دیگری از اختلافات زناشویی است که اگر طرفین درک مشترکی از علایق و خواسته های یک دیگر نداشته باشند دیر یا زود به اختلافات زناشویی تبدیل می گردد. این جاست که مشاوره زوج درمانی و اختلافات زناشویی می تواند به کمک زوجین شتافته و یک زندگی آرام و شکوه مند را به طرفین هدیه کند.

انواع مشاوره اختلافات زناشویی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم در دنیای امروز و با افزایش امکانات و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین با افزایش سرعت اینترنت در همه نقاط جهان شاهد بروز نوع دیگری از کسب و کارها به صورت غیرحضوری و در دنیای مجازی بوده ایم. به همین علت می توان انواع مشاوره اختلافات زناشویی و انواع مشاوره زوج درمانی را شامل موارد ذیل دانست:

دو مورد اخیر نوع جدیدتر مشاوره زوج درمانی است که به عنوان مشاوره زوج درمانی غیرحضوری نیز شناخته می شود.

مشاوره اختلافات زناشویی به صورت حضوری

سنتی ترین و البته شناخته شده ترین روش مشاوره در تمام عرصه ها اعم از مشاوره زوج درمانی و غیر آن، همین مشاوره حضوری است. در این روش زوجین و یا فردی که تصور می کند مشاوره حضوری می تواند راه حلی برای رفع مشکلات موجود ارائه کند به مشاور مورد نظر مراجعه کرده و به صورت حضوری تمام مسائل را تشریح می کند.

اصولا مشاورین از هر دو طرف دعوت می کنند تا در جلسات مشاوره حاضر شده و در کمال صلح و دوستی به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات موجود باشند. البته در برخی از شرایط نیز لازم است تا به صورت جداگانه با هر کدام از آن ها صحبت کنند. نباید از تنش های احتمالی نیز غافل گردید که گزارشات زیادی در خصوص ایجاد جنجال های زوجین در دفاتر مشاوره به دست رسیده است.

مشاوره اختلافات زناشویی به صورت تلفنی

این روش معمولا برای کسانی کاربرد دارد که به صورت حضوری در جلسات مشاوره شرکت کرده اند اما رفع مشکلات آن ها به زمان بیشتری نیاز دارد. به همین علت برخی از مشاورین به دنبال ایجاد صمیمت با طرفین سعی می کنند به صورت تلفنی مسائل هر دو طرف را شنیده و راهکارهای خود را ارائه دهند.

مشاوره تلفنی محبوبیت چندانی ندارد با این حال بخصوص در شرایط کرونا مورد توجه افرادی واقع گردید که تا قبل از آن به صورت حضوری به مشاورین مورد نظر خود در خصوص زوج درمانی مراجعه کرده بودند. البته ناگفته نماند که مشاوره اختلافات زناشویی به صورت تلفنی برای کسانی هم که تاکنون به صورت حضوری مشاوره دریافت نکرده اند امکان پذیر است اما معمولا این افراد را به سمت مشاوره آنلاین یا حضوری تشویق می کنند.

مشاوره اختلافات زناشویی به صورت آنلاین

جدیدترین روش مشاوره در عصر حاضر همین روش آنلاین و اینترنتی است. در این روش شما از طریق اکانت واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و مانند آن ها به مشاور مربوطه متصل شده و بسیار راحت تر از مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی می توانید به بیان مسائل خود و همسرتان بپردازید. حتی امکان تشکیل گروه میان شما، همسرتان و مشاور اختلافات زناشویی نیز وجود دارد.

در این روش اصولا علاوه بر عدم تحمل ترافیک و شلوغی های شهر یا پرداخت هزینه های بالا برای رفت و برگشت و ویزیت های گران قیمت، از طریق پرداخت یک مبلغ معقول به دریافت مشاوره خواهید پرداخت. حتی می توانید نام و آدرس خود را به صورت واقعی بیان نکرده و مطمئن باشید که اسرار شما هرگز برای دیگران فاش نمی شود. همین مسئله باعث شده است تا مشاوره آنلاین به یکی از مشاوره های محبوب در دنیای امروز مبدل گردد.

اصول مشاوره اختلافات زناشویی

مشاورین حرفه ای در ابتدا به ارائه راهکارهای ساده روی می آورند تا طرفین مجبور به پراخت هزینه های بالای روان پزشکی و امثال آن ها نشوند البته تجویز دارو در حوزه تخصص مشاور نبوده و به حوزه علم پزشکی تعلق دارد. مشاورین مربوطه در این خصوص باید به موارد ذیل دقت کرده و راهکارهای مورد نظر را ارائه کنند:

  • طرفین را به آرامش دعوت کنید. این کار مهمترین و اصلی ترین اقدامی است که باید توسط مشاور زوج درمانی مورد توجه واقع شود.
  • بعد از حصول اطمینان نسبت به حاکمیت آرامش در فضای اطراف، مشکل موجود را از طرفین جویا شوید.
  • اجازه ندهید معرفی مشکل مورد نظر به ایجاد تنش میان طرفین مبدل گردد.
  • ممکن است نتوانید به اصل ماجرا پی ببرید. در اینجا باید به تنهایی با طرفین صحبت کرده و به دنبال سرنخ باشید. به عنوان مثال ممکن است مشکل مطرح شده، سردمزاجی زن نسبت به رابطه جنسی باشد اما سرنخ نهایی این مسئله را شفاف سازی می کند که رفتار مرد باعث ایجاد سردمزاجی شده است.
  • اکنون باید راهکارهای مشاوره ای را ارائه کنید.

راهکارهای رفع اختلاف در زندگی مشترک

راهکارهای مختلفی در این خصوص وجود دارد که بسته به نوع اختلاف میان طرفین باید یک یا تعدادی از آن ها تجویز گردد. این موارد عبارتند از:

  • نحوه برخورد صحیح با اختلافات زوجین را یاد بگیرید.
  • به درستی و کاملا شفاف صحبت کنید. این راهکار تاثیر زیادی در رفع مشکلات شما خواهد داشت.
  • پای اختلافات گذشته را به میان نکشید. قرار نیست در تمام دعواها و تنش ها با نبش قبر کردن خاطرات تلخ گذشته، دعوا را بدتر و حادتر از حد ممکن کنید.
  • به هیچ وجه اجازه ندهید حتی پدر یا مادر شما در خصوص این اختلافات صحبت کند مگر اینکه مصلحت اندیشی یکی از والدین برای هر دوی شما به روشنی اثبات شده باشد.
  • فرد مقابل را تهدید نکنید. تهدید به اینکه دیگر خبری از هم خوابی نیست و یا اگر تکرار کنی دیگر کار به طلاق می کشد! این امر مسئله ایست که به شدت در دنیای زوجین اوج گرفته و به نظر می رسد یکی از مهمترین عوامل افزایش تنش ها می باشد.
  • مقایسه کردن ممنوع است! اما و اگر هم ندارد. اگر زبان به مقایسه باز کردید مسئول تمام تنش هایی خواهید بود که بعد از مقایسه کردن با آن ها مواجه می شوید.
  • دعوا را کش ندهید اما فراموش نکنید که بعدا و زمانیکه طرف مقابلتان و همچنین شما، آرامش کافی را پیدا کرده بودید بهتر است در خصوص اختلافات موجود صحبت نکنید. هرگز اختلافات موجود را بدون صحبت کردن در خصوص آن ها رها نکنید چرا که عوقب بسیار بدی در زندگی آینده شما خواهد داشت البته بهتر است آن را به زمانی بهتر موکول کنید.
  • زمانی که به ناکامی های خود در زندگی فکر می کنید قدری هم به آرزوهای بر باد رفته همسرتان فکر کنید و ببینید که تنها قربانی وضع موجود نیستید.
  • در صورتی که مشکلات شما ناشی از مسائل جنسی یا خلق و خو می باشد باید به مراکز درمانی نیز مراجعه کنید.
  • در نهایت اگر راه حل مناسبی پیدا نکردید بهتر است برای مدتی دور از هم زندگی کنید و ارتباط خود را با طرف مقابل به حداقل ممکن برسانید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته