راه و روش آموزش جنسی به کودکان

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1531 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 17 دقیقه

برای اینکه بدانید چه چیزی بر سلامت و رشد جنسی شما تأثیر می‌گذارد، باید تفاوت‌های میان جنسیت‌ها را درک کنید. در حالی که این اصطلاحات بنا به دلایلی از سوی والدین به فرزندان انتقال داده نمی‌شود، اما باید بدانید رابطه جنسی یکی از بخش‌های جنسیت فرد است. والدین باید تشخیص دهند که کودکان حق آموزش جنسی دارند و اگر در خانه به درستی آموزش نبینند، از رسانه‌های اجتماعی اطلاعات گمراه کننده‌ای را دریافت خواهند کرد. آموزش جنسی باید به جوانان کمک کند تا توانایی کنترل احساسات جنسی خود، ایجاد دستورالعمل‌ها و استانداردهای شخصی برای رفتارهای جنسی مسئولانه و ایجاد روابط بین فردی سالم را داشته باشند.

در این سری از مجله دل کلینیک قصد داریم راه و روش آموزش جنسی به کودکان را به شما آموزش دهیم.

جنسیت چیست؟

جنسیت یک قسمت مهم و اصلی هر انسانی است؛ جنسیت فرد شامل جنس بیولوژیکی، هویت جنسیتی و گرایش، بارداری و تولید مثل است. اگرچه رابطه جنسی می‌تواند شامل همه این ابعاد باشد، اما همه آن‌ها همیشه تجربه یا بیان نمی‌شوند. رابطه جنسی تحت تأثیر تعامل عوامل بیولوژیکی، روانشناختی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، حقوقی، تاریخی، مذهبی و معنوی می‌باشد.

والدین باید به فرزندان خود در کنار رابطه جنسی، بهداشت جنسی  را هم آموزش دهند. سلامت جنسی شامل مواردی نظیر بهداشت شخصی، روابط سالم، رابطه جنسی، سلامتی جسمی، سلامتی روحی، سلامتی عاطفی و رضایت جنسی می‌باشد. مراقبت از سلامتی جنسی، بخش مهمی از سلامتی شماست. یادگیری در مورد بهداشت جنسی به معنای اطمینان از داشتن دانش، مهارت و توانایی محافظت از سلامتی خود و دیگران، در زمان حال و آینده می‌باشد.

چرخه جنسی نشان دهنده این است که واقعاً ایده جنسیت گسترده است. هر قسمت از چرخه در واقع نشان دهنده بخشی از ما است و نحوه اتصال و تأثیرگذاری این قطعات بر یکدیگر می‌باشد.

رابطه جنسی چیست؟

جنسیت، ویژگی‌های بیولوژیکی است که افراد را از بدو تولد به عنوان مرد یا زن مشخص می‌کند؛ در حالی که اکثر افراد به وضوح  در ظاهر مرد یا زن هستند، از طرفی دیگر دارای ویژگی‌های بیولوژیکی مانند آلت تناسلی مرد و رحم زن می‌باشد.

اصطلاح “جنس” اغلب به معنای “فعالیت‌های جنسی” یا “رابطه جنسی” است؛ با این حال، هنگام صحبت در مورد زن و مرد از اصطلاح “جنسیت” و هنگام صحبت در مورد رفتارهایی مانند بوسیدن و آمیزش “فعالیت جنسی” استفاده می‌کنیم.

چه زمانی باید در مورد بلوغ ، رابطه جنسی ، رابطه جنسی و روابط با کودک خود صحبت کنید؟

در مدرسه آموزش‌هایی در ارتباط با بلوغ، جنس مخالف، رابطه جنسی و روابط را در یک سطح متناسب با سن کودکان انجام می‌دهند. شما باید بدانید مدرسه کودک شما چه موقع این آموزش‌ها را می‌دهد و چه موقع باید به همراه همکاری مدرسه با اطمینان از سازگاری بین توضیحات خانه و مدرسه کمک کنید.

چگونه می‌توانم به فرزندم در مورد رابطه جنسی آموزش دهم؟

بهتر است از سنین پایین با استفاده از زبان متناسب با سن و سطوح جزئیات، در مورد جنسیت، رابطه جنسی و اصول فعالیت‌های جنسی و تولید مثل با کودک خود صحبت کنید. در واقع شما باید با کودک خود رابطه‌ای باز و قابل اعتماد برقرار کنید، تا آن‌ها بتوانند برای مشاوره و پاسخ دقیق به سوالات خود در مورد جنسیت و رابطه جنسی به شما مراجعه کنند.

محتوای آموزشی باید متناسب با سن کودک باشد؛ به عنوان مثال، به کودکان بسیار کوچک باید واژه‌های صحیح اندام‌های جنسی و دفع را آموزش داد. اگرچه کودکان کوچک نباید غرق در اطلاعات واقعی شوند، اما ارائه داستان‌های خیالی هم منجر به بی اعتمادی والدین می‌شود. نوجوانان باید در مورد تغییراتی که در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود مطلع شوند و اطمینان حاصل کنند که این تغییرات طبیعی است.

صادقانه به هر سوالی در مورد بلوغ و بدن فرزندتان پاسخ دهید. این موضوع به کودک شما کمک می‌کند تا یاد بگیرد که بلوغ موضوعی نیست که از آن خجالت بکشد و می‌تواند به شما اعتماد کند تا اطلاعات صحیح را به او بدهید. اگر از پاسخ درست اطمینان ندارید، بهتر است بگویید که از این موضوع مطمئن نیستید. همچنین اگر پاسخ شما روشن نباشد ممکن است کودک شما گیج شود.

کودک شما ممکن است در لحظات نامناسبی سوالی بپرسد. در نتیجه شما باید یک پاسخ استاندارد و مناسب را ایجاد کنید، که همه افراد خانواده به طور عامیانه از آن استفاده می‌کنند. مانند “سوال خوبی بود؛ بیایید در مورد این موضوع در خانه صحبت کنیم. به یاد داشته باشید وقتی به خانه می‌روید با این سوال کنار بیایید و آن را بیان کنید، چرا که ممکن است فرزند شما تمایلی به پرسیدن مجدد این سوال از شما را نداشته باشد.

پزشک‌ها و روانشناسان متخصص در این زمینه می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند، به خصوص اگر کودک شما فقط با یک جواب دقیق، کامل و علمی راضی باشد. مشارکت با یک روانشناس ممکن است به کودک شما کمک کند تا در آینده در مورد بدن خود، مثلاً در مورد سلامت جنسی یا پیشگیری از بارداری، با او راحت باشد.

نقش والدین در آموزش جنسی به کودک خود

  • ارائه دیدگاه‌های خانواده به کودک خود
  • حمایت از سطح راحتی کودک در مورد مسائل مربوط به رابطه جنسی
  • حفظ یک گفتگوی آزاد با مدرسه در مورد برنامه آموزش جنسی مبتنی بر مدرسه
  • پاسخ مثبت و پشتیبانی از فرصت‌های یادگیری در خانه
  • شرکت در جلسه اطلاعات والدین مدرسه

آموزش جنسی ایمن تر از عدم آموزش جنسی است

مطالعات نشان می‌دهد هرچه کودکان در رسانه‌های اجتماعی بیشتر در معرض تصاویر جنسی قرار بگیرند، احتمال رفتارهای جنسی آن‌ها در سنین پایین بیشتر است. با این حال، باید بدانید که آموزش جنسی واقعی از طریق والدین منجر به بی بند و باری کودک نمی‌شود. کودکانی که در خانه آموزش جنسی می‌بینند در واقع کمتر فعالیت جنسی پرخطر انجام خواهند داد.

برقراری ارتباط آزاد با کودکان در مورد رابطه جنسی و سایر موارد در طولانی مدت باعت به وجود آمدن روابطی سالم و ایمن می‌شود.

همچنین والدین برای آموزش جنسی نباید به سیستم مدرسه اعتماد کنند. بسته به محل زندگی شما، ممکن است آموزش جنسی حتی در دسترس نباشد و کودک شما نکات لازم را آموزش نبیند. اما اگر در مدرسه به فرزند شما آموزش جنسی یاد د اده شده است، آن را با فرزند خود مرور کنید. از آن‌ها بپرسید چه آموخته‌اند و بخواهید تمامی نکاتی را که به یاد دارد برای شما بیان کند.

آنچه کودک شما در حیاط مدرسه، از دوستان و رسانه‌های اجتماعی می‌آموزد ناقص است و ممکن است نادرست باشد. همچنین ممکن است تحقیر کننده یا حتی خطرناک باشد.

اگرچه رسانه‌ها مملو از جنسیت و رابطه جنسی است، اما اغلب آن‌ها به معنای واقعی احساسی و گول زننده به تصویر کشیده می‌شوند. نمایش واقع بینانه روابط و رابطه جنسی در این رسانه‌ها نادر است. در بیشتر مواقع، مسائل پیرامون رابطه جنسی بدون هیچ زمینه‌ای یا بدون هیچ عامل عاطفی یا رابطه‌ای ظاهرشده و به نمایش گذاشته می‌شوند. علاوه بر این، خطرات ناشی از فعالیت جنسی اغلب در رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود.

ده نکته طلایی برای والدین در ارتباط با آموزش جنسی

  • 1) از همان ابتدا همیشه با اصطلاحات صحیح به قسمت‌هایی از بدن خود اشاره کنید؛ به عنوان مثال، پسران دارای آلت تناسلی مرد و دختران نیز واژن دارند.

 

  • 2) اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از 4 قسمت بدن خود آگاه هستند و هیچ کس نباید آن‌ها را لمس کند، مگر اینکه بخواهند؛ این نواحی عبارتند از: ناحیه تناسلی (آلت تناسلی، واژن)، باسن، قفسه سینه و دهان

 

  • 3) به آن‌ها اطمینان دهید اگر کسی آن‌ها را لمس کند یا از آن‌ها بخواهد یک راز نگه دارند، می‌توانند به شما مراجعه کنند (غافلگیری‌ها خوب است، اسرار نه)

 

  • 4) هرگز انتظار نداشته باشید یا آن‌ها را وادار نکنید که هنگام خداحافظی با دیگران، آن‌ها را ببوسند.

 

  • 5) اگر کودکی می‌خواهد دستگاه تناسلی خود را لمس یا کاوش کند، با مهربانی توضیح دهید که این کاری است که ما در خلوت انجام می‌دهیم و نه در اجتماع عمومی.

 

  • 6) در مورد “دوست پسر” یا “دوست دختر” به دنبال جایگزین “دوستان پسر ” یا “دوستان دختر”  نباشید و آن‌ها را تشویق به داشتن دوستان هم جنس خود نکنید. احساس فشار توسط این مسئله می‌تواند منجر به مشکلاتی در مدرسه و هم سن و سالان کودک‌تان شود. بگذارید آن‌ها کودک باشند و از دوستی‌هایشان لذت ببرند.

 

  • 7) به کودکان اجازه دهید بدانند ارزش‌های خانوادگی شما یا اصول اخلاقی مدرسه در مورد روابط و نحوه برخورد ما با دیگران چیست.

 

  • 8) تصور نکنید که همه کودکان آگاه از آموزش‌های جنسی هستند.

 

  • 9) به آن‌ها بگویید که آن‌ها همیشه می‌توانند به عنوان یک والدین یا یک فرد بزرگسال مورد اعتماد در مدرسه با شما صحبت کنند، و از چیزهایی که دیده‌اند یا شنیده‌اند و آن‌ها را نمی‌فهمند (با توجه به این که تصور نکنید که آن‌ها این را می‌دانند) با شما صحبت کنند.

 

  • 10) به عنوان والدین کانال‌های ارتباطی خود را ادامه دهید، علاقه‌مند شوید که دوستان آن‌ها در مدرسه چه کسانی هستند؟ با چه کسانی در ارتباط هستند؟ در ارتباط با چه موضوعی باهم صحبت می‌کنند؟ وقت بگذارید و صحبت کنید.

کلام آخر

با تمام نکات گفته شده توصیه ما به شما این است که تا قبل از آگاهی فرزندتان در ارتباط با رابطه جنسی و مسائل مربوط با آن، حتما آموزش‌های لازم را به او بدهید. اگر به هر دلیلی از این موضوع حساس و مهم چشم پوشی کنید، ممکن است نتایج ناراحت کننده‌ای را برای شما و خانواده‌تان داشته باشد.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته