طلاق عاطفی چیست – تعریف و درمان آن

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1953 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

طلاق عاطفی مسئله ای است که از دیرباز تا کنون یکی از مشکلات زوجین می­باش د. گاهی اوقات طلاق برای زوجین در هنگامی که مشکلات به وجود می­آید کاری آسان است و بعضی اوقات به دلایلی مانند دلایل فرهنگی، موقعیت اجتماعی و فرزندان، طلاق گرفتن بسیار سخت است. بنابراین گاهی اوقات زوجین به طلاق عاطفی روی می­آورند که این موضوع در بین ما ایرانیان موضوعی شایع هم هست. پس اگر برایتان سوال شده است که طلاق عاطفی چیست؟ در این مقاله ما به تعریف طلاق عاطفی می­پردازیم.

 زوجین معمولا با دید مثبت وارد یک رابطه می­شوند، در روز ازدواج بسیار خوشحال هستند و با هم تعهد می­کنند که تا آخر عمر با هم زندگی کنند. هرچند معمولا این تعهد و قصد و نیت، با اینکه می­تواند پایه ای برای یک زندگی مشترک موفق باشد اما تضمینی برای آن نیست و گاهی اوقات به دلیل تفاوت های شخصیتی، اختلاف دیدگاه ها در تربیت فرزندان، مشکلات مالی و بسیاری از متغییر های دیگر، رابطه تحت تاثیر قرار می­گیرد و گاهی اوقات این متغییر ها اینقدر قوی هستند که منجر به طلاق می­شوند.

 

طلاق عاطفی چگونه شکل می­گیرد؟

این متغییر ها، اختلافات و مشکلاتی که ریشه ای هستند و حل نمی­شوند با مرور زمان بزرگ و بزرگ تر می­شوند و مانند سمی رابطه زناشویی را آلوده می­کنند و در روند زندگی مشترک اختلال ایجاد می­کنند. این اتفاق باعث می­شود گاها اعتماد و احترام بین زوجین نیز به مرور زمان دچار مشکل شود. طلاق عاطفی منجر به سردی در رابطه جنسی هم می شود.

بنابراین هیچگونه زمان مشخصی برای اینکه این مرحله چقدر طول می­کشد و بحران بین زوجین چقدر باقی می­ماند تا بالاخره یکی یا هر دو طرف رابطه به این دوراهی برسند که جدایی را انتخاب کنند یا بمانند، وجود ندارد. زمانی که زوجین به این دو راهی برسند و جدایی را انتخاب کنند در حقیقت از آن به بعد تلاشی برای رابطه نخواهند کرد و به این نتیجه رسیدند که به پایان خط رابطه رسیده اند.

 

تفاوت طلاق معمولی و طلاق عاطفی چیست؟

 

زمانی که رابطه به اینجا رسید و رابطه از طرف یکی از طرفین یا هردو به پایان خود رسید معمولا زمان جدایی می­رسد. حال زوجین معمولا دو نوع طلاق را انتخاب می­کنند. یا جدایی معمولی و قانونی و یا جدایی عاطفی. تعریف طلاق معمولی که همه ما آن را می­شناسیم شامل جدایی قانونی است که شامل جلسات دادگاه، مشاوره طلاق، تغییرات در شیوه زندگی، در صورت وجود کودک، تصمیم گیری برای حضانت و جدایی در محل سکونت است.

در مقابل این طلاق، طلاق عاطفی وجود دارد. تعریف طلاق عاطفی شامل یک حالتی بین طلاق معمولی و قانونی و رابطه است مانند یک برزخ. حتی جالب است که گاهی زوجین بدون اینکه بدانند طلاق عاطفی چیست، این کار را می­کنند. در این حالت معمولا با اینکه زوجین همچنان زیر یک سقف زندگی می­کنند اما تعاملات خود را با هم کم می­کنند. در نتیجه بحث های آنها، رد و بدل شدن احساسات، روابط زناشویی، انتظارات از هم که محل اصلی اختلاف آنها است هم کاهش پیدا می­کند، اما هنوز زیر یک سقف با هم در حال زندگی هستند.

 

تعریف طلاق عاطفی و انواع آن

برای زوجین معمولا تعریف طلاق عاطفی یک یا ترکیبی از روش های زیر است که به طور خلاصه باعث یک نوع از اجتناب از رابطه می­شود.

 

انواع طلاق عاطفی

 

زندگی در قبرستان عاطفی – در آن یک زوجین تلاش می­کنند وضع موجود را حفظ کنند و به مشغولیت های روزمره خود بپردازند که که در آن تمرکز ارتباطات بیشتر در مورد نیازهای خانگی و مدیریت فرزندان یا سایر تعهدات معمول نسبت به یک زندگی است. در حقیقت زمانی که بررسی می کنیم این نوع طلاق عاطفی چیست به این معنا می­ رسیم که در واقع یک توافق آتش بس برای بین دو طرف رابطه برای عدم اعلام اختلاف نظر در مورد مشکلات زناشویی است که به مرور به “روال جدید” قابل قبول تبدیل می شود. علاوه بر این موضوع، یک قانونی معمولا به وجود می­آید به نام “قانون دیگر هیچ بحثی نمی­کنیم” که در این مورد تعریف طلاق عاطفی یک توافق نامه نانوشته برای به اشتراک نگذاشتن رویاها، تفکرات، سلایق، تجربه ها، آسیب ها و غیره می­باشد. احساسات و اهداف شخصی محفوظ، پنهانی و به دور از توجه است. حمایت عاطفی معمولا در خارج از ازدواج دنبال می شود. این توافق نا نوشته گاهی به صورت علنی بین زوجین بیان می­شود و گاها هم به صورت کاملا ناخودآگاه دو طرف آن را حفظ می­کنند بدون هیچ مهلتی. در حالت دوم ازدواج ها می توانند حتی سالها در یک موقعیت شناور و بلاتکلیف باقی بمانند.

زندگی در میدان جنگ – تعریف طلاق عاطفی در این نوع از طلاق به معنای یک میدان جنگ و تنش دائمی است. رفتاری خصمانه بین زوجین که به یک عادت و روال بعد از مدتی تبدیل می­شود. در این موقعیت زمانی که از خود می­پرسیم طلاق عاطفی چیست، به یک دیوار بسیار قدرتمند بر می­خوریم که شریک زندگی زناشویی را در حدی دور نگه می دارد که ارتباط صمیمانه ای دیگر در میان آنها نمی­ماند و دائما با هم در حال جنگ، دعوا و لجبازی هستند. این نوع از طلاق عاطفی معمولا عمر کوتاه تری دارد و طرفین در مورد وضعیت خود تصمیم گیری می­کنند.

در هر دو سناریو، اگرچه معمولا شرکا در یک خانه زندگی می­کنند اما ممکن است جدا از همسرشان در خارج از خانه زندگی جداگانه ای هم داشته باشند. برخی ممکن است به طور مرتب فعالیت های روزمره خود را انجام دهند، در رویداد های مختلف و جمع های فامیلی شرکت کنند و وقت خود را با دوستان خود بگذرانند بدون اینکه شریک زندگی خود در آنجا حضور داشته باشد.

 

علل طلاق عاطفی

 

قاعدتا هیچ کس دوست ندارد که زندگی اش یکی از روال های بالا را داشته باشد، پس با این وجود علل طلاق عاطفی چیست و  چرا یکی (یا هر دو شریک) می خواهند قبول کنند که از همسر خود از نظر عاطفی جدا شود و با این وجود در یک خانه به زندگی مشترک ادامه دهد؟ چرا آنها می خواهند در رابطه ای باشند که احساس می کند مانند یک گورستان یا یک میدان جنگ است؟ جالب است که آنها معمولا وانمود می­کنند که ازدواج کرده اند اما در خانه و حتی گاها خارج از خانه به یک زندگی مجردی می­پردازند. علل طلاق عاطفی و اتفاقاتی که گفته شد چیست؟

بحث های زیادی درباره علل طلاق عاطفی وجود دارد و افراد نظریه های متفاوتی در این باره دارند، اما به نظر می­آید که دلایل آن ساده است.

 

  • استرس کمتر: بنظر زوجین اینطور می­آید که این نوع از طلاق عاطفی استرس کمتری را برای هر دو طرف می­آورد نسبت به تلاش برای نجات ازدواج که تصور می شود ممکن است ثبات خانه را بهم بریزد و باعث تنش بشود. این مسیر یک مسیر ساده است که کمترین مقاومت را بر می­انگیزد و دو طرف می­توانند بدون بحث کردن این تصمیم را به صورت کاملا یک طرفه بگیرند. مکانیسمی برای زنده ماندن موقتی یا دائمی به جای تصمیم گیری که گاها کاری دشوار است. به زبان ساده “یک مسکن.
  • خریدن زمان: گاهی زمانی که به این موضوع می­پردازیم که علل طلاق عاطفی چیست، به این نتیجه می­رسیم که فقط یک نوع خریدن زمان است که طرفین به این فکر کنند، چگونه می­توان بعد از طلاق از پس مشکلات مالی برآمد. مشکلات قانونی و بیان آن به خانواده چگونه است و در مورد حضانت کودکان تصمیم گیری شود.

 

خطرات طلاق عاطفی چیست؟

 

در حالی که برای برخی از زوج ها، ماندن در یک حالت نامشخص شاید باعث شود که به برخی از اهدافشان برسند و سود هایی برای آنها داشته باشد اما باید به این موضوع نیز دقت کنید که خطرات طلاق عاطفی چیست زیرا حتی در بهترین حالت از انواع طلاق عاطفی می­تواند بسیار خطرناک باشد که به برخی از آنها در ادامه اشاره کردیم.

 

  • مرزهای نامشخص – اگر زوجین از نظر عاطفی طلاق بگیرند، آیا روابط عاشقانه خارج از ازدواج برای آنها قابل قبول است؟ آیا این موضوع باعث می­شود از نظر شریک آنها یک خیانت و عدم تعهد شمرده شود و یا این موضوع مشکلی ندارد؟ این ها سوالاتی است که معمولا در این نوع از روابط بی جواب و آسیب زاست.
  • فرزندان – اگر ارتباط میان شرکا پرتنش باشد یا تقریباً وجود نداشته باشد، کودکان در خانه چگونه تحت تأثیر قرار می گیرند؟ چگونه رابطه سالم به عنوان یک زوج متاهل به عنوان اعضای خانواده در خانه به عنوان الگویی برای آنها تبدیل می شود؟ قطعا کودکان در این وضع آسیب خواهند دید. در این صورت بهتر است بدانیم باید با کودکان چگونه رفتار کنیم و بهترین سن کودک برای طلاق کی است.
  • صداقت / خوشبختی – زمانی که شخص باور دارد ارتباط میان آنها سالم نیست، زمانی که می­داند حقیقت رابطه آنها یک رابطه مریض است چگونه احساس خوشبختی بکند؟ چه مواردی ملاک هایی از خوشحالی، خوشبختی و رضایت در چنین رابطه ای هستند و فرد باید چگونه باشد؟ این سوال ها معمولا سلامت روان فرد را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تحقیقات به شدت احساس بی انگیزی، عدم رسیدن به هدف، ناامیدی و غم و اندوه، افسردگی ، اضطراب و … را به این نوع از طلاق پیوند می دهد (اختلال هایی هم در نتیجه به وجود می­آید مانند اختلال در خواب، خوردن زیاد، وسواس فکری یا آشامیدن، عوارض جسمی و تیک و…)

 

درمان طلاق عاطفی از طریق مشاوره

با توجه به اینکه متوجه شدیم خطرات یک طلاق عاطفی چیست، باید به این نتیجه هم برسیم که طلاق عاطفی بسیار حساس است و به اقداماتی برای درمان طلاق عاطفی و بهبود موقعیت نیاز است. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که معمولا زندگی هایی که به طلاق عاطفی می­رسند به سختی قابل بازگشت هستند. بنابراین باید سریعا پس از متوجه شدن موقعیت به یک مشاوره طلاق عاطفی مراجعه کنید تا مشاوره طلاق عاطفی بتواند موثر واقع شود.

مواردی که ممکن است به شما کمک کند تا در کنار مشاوره طلاق عاطفی به درمان طلاق عاطفی بپردازید و در نهایت از آن بیرون بیایید را در ادامه برای شما توضیح می­دهیم:

 

تلاش برای صمیمیت

قطعا رابطه شما به جایی رسیده که مشکلاتی بین شما وجود دارد. شما گاهی دوست ندارید با همدیگر صحبت کنید و حتی گاهی دوست ندارید شریک زندگی خود را دیگر ببینید. اینجاست که بهتر است به فکر ایجاد صمیمیت بین خودتان باشید. به خاطره های خوبی که با هم داشتید فکر کنید. به این فکر کنید که چه رفتار های خوبی طرف شما دارد و چگونه می­توانید او را ببخشید. به زمانی فکر کنید که به او علاقه داشتید و سعی کنید حس نفرت را از درون خود بیرون ببرید.

اگر حس می­کنید این حس در او وجود دارد می­توانید برای او هدیه بخرید. این مقاله را به او پیشنهاد کنید و حتی گاهی فعالیت های مشترک و گپ های کوچک هم می­تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن

ارتباط برقرار کردن مهم ترین مولفه یک زندگی و ارتباط سالم است. معمولا بزرگ ترین دلیلی که باعث به وجود آمدن مشکل در رابطه بین زوج ها، حل نشدن آنها و غیره می­شود عدم ارتباط برقرار کردن است. مشکلات معمولا در کنار عدم ارتباط می­مانند و ته نشین می­شوند و این برای سلامت رابطه بسیار خطرناک است. بنابراین طرفین باید بتوانند با هم صحبت کنند و اگر نمی­توانند از یک مشاوره طلاق عاطفی بهره بگیرند.

 

مراجعه به مشاوره

مراجعه کردن به یک مشاور در این زمان معمولا راهکاری بسیار مهم و خوب است که می­تواند بسیار تاثیر گذار باشد. به همین دلیل معمولا توصیه می­شود به محض اینکه متوجه این شدید که تعریف طلاق عاطفی چیست و آن را در زندگی خود پیدا کردید، به دنبال یک مشاوره باشید. در غیر این صورت و در صورتی که نتوانید این مشکل را حل کنید ممکن است طلاق عاطفی هم سلامت روان شما و هم خانواده و فرزندانتان را تحت تاثیر قرار دهد. ما در دل کلینیک، کلینیک روانشناسی در نیاوران به همراه مشاوران بسیار مجرب منتظر شما هستیم تا بتوانیم به شما در این وضعیت خطیر کمک کنیم

 

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته