راه های مقابله با تنبلی

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 2133 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

همانطور که می‌دانید تنبلی معضل بزرگی در زندگی اکثر افراد می‌باشد که باعث تغییر در نحوه زندگی شده است و با زندگی ماشینی قرن بیست و یکم راه های مقابله با تنبلی سخت و سخت تر می‌شود.

اگر از گروه افرادی هستید که با این اختلال رفتاری مواجه هستند تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا راهکارهای مناسبی را به شما آموزش دهیم.

این مقاله شامل نکته هایی می‌باشد که بتوانید با تنبلی به صورت اصولی و صحیح مقابله کنید و در زندگی خود تغییر بزرگی را ایجاد کنید.

قبل از شروع مقابله با تنبلی باید بدانیم که تنبلی به چه معناست؟!

در واقع حس  تنبلی در ذهن ما به معنای امتناع کردن از انجام کاری برای رسیدن به هدفی که به آن فکر می‌کنید می‌باشد. زمانی که شما می‌خواهید کاری را شروع کنید صد در صد حس تنبلی به سراغ شما می آید و دائما کارها را به تأخیر می‌ندازید.

تنبلی می‌تواند بر اثر مواردی مثل خستگی، نداشتن انرژی، نبودن علاقه برای انجام کار و دلایل مختلف دیگری باشد. فرقی ندارد دلیل تنبلی در فرد چیست؛ نکاتی که گفته می‌شود می‌تواند به شما در برطرف کردن و مقابله با تنبلی کمک بسیار زیادی کند.

عوامل به وجود آمدن تنبلی در فرد چیست؟

به طور کلی عوامل به وجود آمدن تنبلی در یک فرد را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

  • مشکلات و ناهنجاری هایی که در درون افراد است؛ به طور مثال داشتن توقع زیاد فرد از خود، نداشتن صبر و تحمل، نبودن حس اشتیاق، کمال گرایی و نداشتن اعتماد به نفس.
  • مشکلاتی که افراد در زمان ارتباط با دیگران یا محیط اطراف خود با آن مواجه می‌شوند؛ به طور مثال نداشتن تسلط بر کار، نبودن حس مسؤولیت در برابر دیگران و لجبازی با دیگران
  • خانواده: شاید برای شما هم عجیب باشد که الگوهای رفتاری خانواده می‌تواند تأثیرات بدی در افراد و به وجود آمدن تنبلی در آن ها داشته باشد.برای مثال به دلیل حس دوست داشتن زیاد تمامی امکانات را در اختیار فرزندشان قرار دهند و از تلاش و فعالیت فرزندشان به طور ناخواسته جلوگیری کنند.
  • بیماری: گاهی اوقات ممکن است فرد به دلیل داشتن بیماری امکان فعالیتی را نداشته باشد و نتواند کاری را انجام دهد. بیماری هایی مثل کم خونی، کم کاری تیروئید و یا بیماران دیابتی که به دلیل نداشتن انرژی کافی توانایی انجام کاری را ندارند. این موضوع میتواند یکی از عوامل تنبلی باشد که با مصرف دارو ها و راه کارهای گفته شده در ادامه مطلب میتوان با آن مقابله کرد.

راهکارهای مقابله با تنبلی

کاری را شروع کنید که برای شما اهمیت داشته باشد

این موضوع را همیشه برای شروع هر کاری رعایت کنید و به سمت کاری بروید که با علایق و استعداد شما یکسان است.این کار باعث می‌شود که کمتر احساس خستگی کنید و به سمت تنبلی کشیده نشوید.

برای مقابله با تنبلی از اهداف غیر واقعی و بزرگ بپرهیزید

قرار دادن اهداف غیر واقعی برای زندگی یکی از عوامل به وجود آمدن تنبلی است. زمانی که شما هدفی بزرگ و غیر واقعی برای خود مشخص میکنید نه تنها به آن نمیرسید بلکه حتی برای اون هدف هم قدمی برنمیدارید. رسیدن به اهداف بزرگ امکان پذیر میباشد اما در مدت زمان زیاد!

بهترین گزینه این است که اگر شما هدفی بزرگ دارید آن را به اهداف کوچکتری تقسیم کنید تا به راحتی اقدام به عمل کنید، انگیزه بگیرید و تنبلی را کنار بگذارید.

اگر بخواهیم در رابطه با این نکته اصولی مثالی بزنیم میتوانیم روند خواندن کتاب را نشان دهیم.

ابتدا تصمیم به خواندن کتاب میکنیم اما مغز ما به ما فرمان میدهد که خواندن کتاب مثلا 100 صفحه ای زمان گیر، سخت و خسته کننده است. پس ما برای رسیدن به هدف که در اینجا خواندن یک کتاب 100 صفحه ای است باید آن را کوچک کنیم؛ پس این هدف را در ذهن خود میگذاریم که روزی یک صفحه از کتاب مورد نظر را بخوانیم.

به همین سادگی در دراز مدت شما هم کل کتاب را خواندید هم ذهن و مغز خود را به آرامی مجبور به شروع فعالیت کردید. مقابله با تنبلی دقت و رعایت همین نکات کوچک است

در زندگی نظم داشته باشید

نداشتن نظم و نامرتب بودن محیطی که در آن زمان زیادی رو میگذرونید باعث میشود که انرژی بسیار زیادی را از دست بدهید و همیشه احساس خستگی را در وجود خودتان داشته باشید.

همچنین بی نظمی و آشفتگی  باعث میشود که ذهنتان بهم بریزد و درگیری ذهنی داشته باشید که این موضوع هم یکی از عوامل روی آوردن به تنبلی است.

به این نکته توجه داشته باشید، هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد(چه انسان و چه اشیأ) روی ما تأثیر می‌گذارد.پس سعی کنید برای مقابله با تنبلی محیط اطراف خود را تمیز و مرتب نگه دارید و از بی نظمی دوری کنید. همچنین سعی کنید در جمع افراد با انگیزه، سرحال و خوش بین قرار بگیرید، چرا که همین موضوع باعث جذب انرژی مثبت و سرحال شدن شما خواهد شد.

از اصل یک دقیقه استفاده کنید

اصل یک دقیقه یک متد و روش ژاپنی به نام «کایزن» می‌باشد که برای مقابله با تنبلی و رسیدن به اهداف طراحی شده است.

این متد توسط ” ماساکی ایمایی ” ابداع شده و در آن گفته شده: هر کاری را که میخواهید انجام دهید و به هدفتان برسید کافیست آن را فقط یک دقیقه در یک زمان مشخص انجام دهید و همین روند را هر روز در همان زمان به مدت یک دقیقه انجام دهید. این سبک به تنبل ترین افراد هم کمک خواهد کرد تا کارهای خود را شروع  و آن را به انتها برسانند.

این متد بهترین راهی است که به شما این امکان را میدهد در زندگی خود تغییر ایجاد کنید و به آن ها عادت کنید.

برای مقابله با تنبلی از خودتان توقع بیش از حد توان نداشته باشید

داشتن انتظارات زیاد از خود باعث میشود که به فردی وسواسی و حساس تبدیل شوید.

شاید به نظر شما این موضوع درست باشد که اگر برای انجام کاری حساس باشید آن کار بدون هیچ نقضی انجام میشود؛اما باید بدانید برای شروع کار نباید اینقدر حساسیت به خرج بدهید و انتظار بیش از حد از خود داشته باشید، چرا که این کار باعث میشود که خود را کامل نبینید و با داشتن محدودیت هایی کار را به تعویق انداخته و راه تنبلی را پیش بگیرید.

برنامه ریزی و تعیین وقت برای انجام کارها

وجود یک برنامه ریزی مرتب و دقیق و تعیین زمان برای پایان یک کار باعث میشود که خود را موظف به انجام کار کنید و آن را به صورت منظم انجام دهید. داشتن یک برنامه میتواند شما را به یک فرد متعهد تبدیل کند که همین موضوع موجب بالا رفتن اعتماد به نفس شما و مقابله با تنبلی میشود. برای این کار میتوانید تمامی اهدافی که در ذهن دارید را یادداشت کنید و تمرکزتان را بر روی یک به یک آن ها بگذارید.

ورزش را شروع کنید

احتمالا پیش خود فکر میکنید که یک فرد تنبل حس انجام هیچ کاری را ندارد پس چگونه میتواند ورزش کردن را شروع کند؟! اگر بدانید که فقط 30 دقیقه پیاده روی یا دویدن و یا حتی تمرینات کششی تا چه اندازه در روحیه و زندگی شما تأثیر دارد تعجب خواهید کرد.

ورزش کردن در طول هفته باعث میشود که ذهن و بدن شما سبک شده و بهتر بر روی برنامه ها و کارهای روزمره خود متمرکز شوید.

پس هیچ وقت ورزش کردن و پیاده روی را از عادات زندگی خود حذف نکنید.

مثبت اندیش باشید

برای خداحافظی با تنبلی مثبت بیاندیشید. هیچ وقت در ذهن خود فعل نتوانستن را قرار ندهید. همیشه این اعتماد به نفس را داشته باشید و کاری که به آن علاقه دارید را شروع کنید؛ حتی اگر کم ترین امکانات را در اختیار دارید.

داشتن افکار منفی باعث میشوند که شما از انجام کار مورد نظر خود صرف نظر کنید و راه تنبلی را پیش بگیرید. برای بهتر انجام دادن این کار میتوانید بعد از انجام کار به خودتان استراحت بدهید و نوشیدنی یا خوراکی مورد علاقه تان را تهیه کنید. در نظر داشته باشید که استراحت با تنبلی متفاوت است.

برای شروع، بر روی یک کار تمرکز کنید

شاید برای شما هم پیش آمده که چند کار را به صورت همزمان شروع کرده اید و بعد از چند وقت همه آن ها را کنار گذاشتید و به نتیجه ای نرسیدید.

باید بدانید انجام چندین کار به صورت همزمان باعث میشود که تمرکز کافی را نداشته باشید و با شکست مواجه شوید.

در نتیجه برای شروع چند کار آن ها را بر اساس اهمیت و زمان الویت بندی کنید و هر کاری را تا به طور کامل به پایان نرساندید کار بعدی را شروع نکنید.

برای انجام این کار میتوانید برای هر کار محدوده زمانی شروع و پایان تعیین کنید که اینکار میتواند برنامه ریزی دقیقی برای شما داشته باشد.

برای خود یک شریک کاری انتخاب کنید

خیلی از افراد اغلب برای شروع کردن کاری نیاز به یک نفر دارند تا با او کار را پیش ببرند و در واقع کسی را داشته باشند تا به آن ها انگیزه بدهد. پس یکی از روش هایی که میتوانید برای جلوگیری از تنبلی انجام دهید شریک شدن با فردی است که میتواند پا به پای شما باشد و به شما انگیزه دهد.

برای مقابله با تنبلی از تنبلی خود سوء استفاده کنید!

یک جمله معروف از بیل گیتس گفته شده است که:(من همیشه برا انجام دادن کاری یک فرد تنبل را انتخاب میکنم، چرا که یک فرد تنبل برای انجام هر کار آسان ترین روش را انتخاب میکند و راه حلی آسان در اختیار شما قرار میدهد.)

پس اگر فرد تنبلی هستید از تنبلی خود نهایت استفاده را ببرید و آسان ترین، کم زحمت ترین روش ر ا برای انجام کارهای خود انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که مقابله با تنبلی همیشه به این معنا نیست که از آن فرار کنید.

از شکست نترسید

بیشتر افرادی که تنبل هستند بزرگترین دغدغه شان این است که ” اگر موفق نشدم چی” یا ” اگر شکست بخورم چی میشه”  همین جملات باعث میشود که به سمت کاری نروند و یا انجام کارها را به عقب بیندازند.

هیچ وقت در ابتدای شروع کاری به شکست فکر نکنید چرا که با داشتن این افکار باعث میشوید که سرانجام به چیزی که فکر میکنید برسید و شکست بخورید.

حتی اگر در کاری که انجام دادید هم شکست خوردید، خوشحال باشید چرا که با شکست خوردن تجربه کسب کردید و با همین شکست ها است که شکوفا خواهید شد.

به انتها و لذت کار فکر کنید

اگر برای شروع کار انگیزه ای ندارید و دوست ندارید کاری را شروع کنید به نتیجه آن فکر کنید.

برای مثال در ابتدا کاری را در ذهن خود برای انجام انتخاب کنید و مراحل انجام آن را با خود مرور کرده و به نتیجه و عواقب کار فکر کنید. همین کار باعث میشود انگیزه ای در شما ایجاد شود تا کاری را شروع کرده و آن را کامل به اتمام برسانید.

به خودتان افتخار کنید و خود را تشویق کنید

همیشه این را به یاد داشته باشید که تمامی انسان ها بر اساس حکمتی برای انجام کاری آفریده شده اند. به خودتان افتخار کنید و مطمئن باشید که شما بهترین خودتان در کارتان هستید و سعی کنید برای به اتمام رساندن کاری که انجام دادید جایزه ای به خود بدهید.مثلا میتوانید بعد از انجام پروژه ای با دوستانتان جشن کوچکی گرفته و لحظات خوشی را داشته باشید.

از امروز با تنبلی خداحافظی کنید

با زندگی مدرن و امکاناتی که عصر دیجیتال برای ما بهمراه داشته هر روز نسبت به دیروز کم تحرک تر می‌شویم و کارهای بیشتری را به ماشین‌ها و کامپیوتر‌ها می‌سپاریم. اما اگر قصد خداحافظی با تنبلی را دارید باید از همین امروز اقدام کنید و در این مسیر به دو فاکتور مهم توجه ویژه داشته باشید. ورزش و خواب کافی و منظم مهمترین دو عاملی است که باعث می‌شود شما از تنبلی و افسردگی دور باشید.

نتیجه گیری در مورد مقابله با تنبلی

تمامی نکاتی که گفته شد تا حد زیادی می‌تواند شما را از معضل تنبلی خلاص کند. اما موضوعی که حائز اهمیت می‌باشد ذهن شما است. این ذهن ما انسان هاست که زندگی را به حرکت در می آورد و آینده را می‌سازد. پس ذهن خود را تقویت کنید و با استفاده از نکاتی که گفته شد عادات جدیدی را به زندگیتان وارد کنید.

امیدواریم از مطالب گفته شده استفاده کرده باشید.

آیا راهکارهای دیگری برای مقابله با تنبلی می‌شناسید؟ برای ما نظراتتان را ارسال کنید.

سوالات متداول

  • راه های مقابله با تنبلی چیست؟

برای مقابله با تنبلی روش های بسیاری وجود دارد که مراحل انجام آن در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

  • چرا احساس تنبلی می‌کنیم؟

عوامل به وجود آمدن تنبلی در هر فرد با یک فرد دیگر کاملا متفاوت است و حتی می‌تواند ریشه در خانواده داشته باشد. برای رفع این مشکل می‌توان با یک مشاوره راه درست را پیش برد.

  • چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟

کنار گذاشتن تنبلی بسته به ذهنیت هر فرد راهکارهای مختلفی را به همراه دارد که با استفاده از آن ها می‌توانید تنبلی را کنار گذاشته و کارهای مورد علاقه خود را شروع کنید. می‌توانید با گرفتن راه حل از یک مشاور این مشکل را برطرف کنید.

  • در دل کلینیک چه میگذرد؟

کلینیک روانشناسی دل با داشتن متخصصانی در حوزه زوج درمانی، فردی، کودک و نوجوان،طلاق و خیانت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته