اینترنت کودکان | بد یا خوب استفاده از اینترنت در کودکان

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1553 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

خیلی سال های دوری نبود که اینترنت فقط مخصوص برخی از برگسالان بود. اما امروزه اینترنت در همه سنین استفاده می شود. از کودکان تا افراد سالخورده همگی از اینترنت استفاده می کنند و حتی زندگی روزمره بسیاری از ما به اینترنت گره خورده است. اما آیا فضای اینترنت کودکان مناسب است ؟ آیا کودکان در اینترنت امن هستند ؟ والدین خیلی اوقات از استفاده کودکان از اینترنت نگران می شوند و البته که با وجود اینکه فضای اینترنت بسیار فضای گسترده ای است و هر نوع مطلبی در آن یافت می شود، والدین کاملا حق دارند. اما آیا راه حل مسدود کردن اینترنت برای کودکان است ؟ اصلا با وجود زندگی های امروزی امکان این موضوع وجود دارد ؟ مسلما خیر! کودکان بالای هفت سال در دوران کرونا احتیاج دارند که از اینترنت استفاده کنند. اینترنت برای کودکان بالای 6 تا 7 سال که مدرسه می روند این امکان را بوجود می آورد تا بتوانند به محتوای مدرسه و کلاس های آنلاین دسترسی پیدا کنند و این موضوع بیش از پیش اینترنت برای کودکان را پر اهمیت کرده است.

 

آیا ممکن است اینترنت برای کودکان خطرناک باشد ؟

 

دنیای اینترنت بسیار بزرگ است. در این دنیا سایت هایی وجود دارند که همه نوع اطلاعاتی دارند که قطعا بسیاری از آنها برای کودکان مناسب نیست. در این دنیای بزرگ فضای مجازی هم وجود دارد که در آن مانند هر جامعه ای آدم خوب و آدم بد هم وجود دارد. در اینترنت برای کودکان بازی های جذاب و آموزنده وجود دارد، بازی های مخرب هم وجود دارد. اطلاعات مفید و آموزنده و همچنین محتوا های نامناسب هم وجود دارند. اطلاعات ما و فرزندانمان هم در این دنیای بزرگ در خطر دزدان و یا هکر هاست. پس برای اینکه کودکان عزیزمان از اینترنت استفاده کنند، نیاز به نظارت و حفاظت است. والدین وظیفه دارند تا با نظارت درست، آموزش و همچنین در صورت نیاز اعمال برخی محدودیت ها در این دنیای بزرگ از فرزندانشان محافظت کنند. در بعضی کشور ها مانند آمریکا قانونی وجود دارد که اجازه جمع آوری اطلاعات از افراد زیر 13 سال را به سایت ها و ترکر های تبلیغاتی نمی دهد. اما در کشور ما چنین قانونی موجود نیست. بنابراین این موضوع هم به مخاطرات ما وجود دارد که باید مواظب باشیم تا فرزندانمان اطلاعت شخصی خود و خانواده را در سایت ها و معرض دید عموم قرار ندهند.

 

پس امنیت اینترنت کودکان را چطور تامین کنیم؟

 

خلاصه ای از کار هایی که والدین برای محافظت و کنترل اینترنت کودکان باید انجام دهند را برای شما لیست کرده ایم تا بتوانید با اعمال این محدودیت ها و موارد نظارت درستی بر اینترنت کودکتان داشته باشید. امنیت اینترنت کودکان با استفاده از نظارت درست حاصل می شود.

 دقت کنید که محتوای اینستاگرام شدیدا برای کودکان نامناسب بوده و به هیچ عنوان نباید اجازه دهید آنها از اینستاگرام استفاده کنند.

شما باید با کودکتان درباره خطراتی که در اینترنت آنها را تهدید می کند به زبان ساده ای که آنها متوجه می شوند صحبت کنید.

 تا آنجایی که وقت دارید در زمان استفاده کودکتان از اینترنت در کنارش باشید.

برای او محدودیت بگذارید و توضیح دهید در چه برنامه ها و سایت هایی اجازه دارد برود. سعی کنید با ابزار هایی که وجود دارد مانند ابزار تاریخچه مرورگر و … آنها را کنترل کنید و دائما حواستان باشد که محدودیت های شما را زیر پا نگذارد.

کامپیوتر کودکان را در محلی بگذارید که بتوانید در حالی که مشغول کار خودتان هستید به راحتی آنها را ببینید. اگر اینترنت کودکتان با استفاده از تبلت و یا موبایل است، سعی کنید کاری کنید که نزدیک شما باشد.

سایت ها را نشان کنید. اینترنت برای کودکان را می توانید با نشان کردن یا bookmark کردن سایت هایی که برای آنها مفید است محدود کنید. به او توضیح دهید که او فعلا حق دارد فقط از همین سایت ها که مطمئن هستند استفاده کند.

حواستان به موجودی کارت هایی که رمز دوم دارید باشد. کودکان امروز خیلی باهوش هستند. شیطانی هم طبیعت کودکان است. آنها ممکن است برای تهیه بازی ای که اجازه اش را ندارد، و یا چیزی که شما از آن خبر ندارید از رمز کارت شما استفاده کند. شما با توجه به موجودی کارتتان می توانید در این مورد هم او را محافظت کنید.

کودکتان را جدی بگیرید. اگر کودکان در اینترنت به چیزی بر بخورند، که برای آنها احساس ناخوش آیندی داشته باشد و یا برای آنها تعجب بر انگیز باشد، احتمالا در این مورد با شما صحبت می کنند. این موارد را بسیار جدی بگیرید چون ممکن است سر نخ مشکل بزرگی باشد. حتی احتمال این وجود دارد که نیاز باشد به مشاوره برای کودکتان نیاز داشته باشید.

 

قفل اینترنت برای کودکان

 

از زمانی که کودکان با اینترنت ارتباط برقرار کردند، نیاز به کنترل آنها نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا حس شد. به همین دلیل ابزار های بسیاری برای کنترل اینترنت در کودکان وجود دارد.

تنظیم گوگل برای استفاده کودکان

شما می توانید ابزار نتایج صریح و جستجوی ایمن گوگل را استفاده کنید. این قابلیت تا آنجا که ممکن است در جستجوی گوگل سایت هایی که محتوای نامناسب برای کودکان را دارد از جستجو حذف کرده و فقط سایت هایی را که برای سن کودکان هم مناسب است در جستجو می آورد. البته که قطعا توانایی 100% ای برای حذف تمامی موارد را ندارد.

 

تنظیم آیفون برای اینترنت کودکان

در گوشی های آیفون ابزاری وجود دارد که شما با رفتن مراحل زیر به ترتیب می توانید قفل اینترنت برای کودکان را مناسب سن آنها تنظیم کنید تا آنها به سایت هایی که محتوای نامناسب دارند دسترسی نداشته باشند

 

  1. به قسمت Settings و پس از آن Screen time بروید
  2. گزینه This is my child device برای گوشی فرزند و This is My device را برای گوشی خودتان انتخاب کنید.
  3. Content & Privacy Restrictions را انتخاب کنید و پسوردی را ایجاد کنید. پس از آن پسورد اپل آیدی اگر از شما خواسته شد آنرا هم وارد کنید.
  4. در اینجا برای قفل اینترنت برای کودکان گزینه های زیادی موجود می باشد، حتی می توانید برنامه هایی را هم برای استفاده های آنها محدود کنید. (درصورتی که به اطلاعات تکمیلی احتیاج داشتید در سایت اپل به این لینک موجود است)

 

تنظیم اندروید برای اینترنت کودکان

در گوشی های اندروید هم ابزاری وجود دارد به نام Family link که با استفاده از مراحل زیر به ترتیب می توانید قفل اینترنت برای کودکان را مناسب سن آنها تنظیم کنید تا آنها به سایت ها و برنام هایی که محتوای نامناسب دارند دسترسی نداشته باشند.

 

تنظیم مرورگر برای استفاده کودکان در اینترنت

تمامی مرورگر های معروف مانند Firefox, Google chrome و … قابلیت محافظت از فرزندان و همچنین قابلیت قرار گرفتن اکانت شما را دارند. اگر شما مرورگر کودکتان را با اکانت خود هماهنگ کنید در حقیقت می توانید تمامی فعالیت های او در اینترنت را از طریق سابقه زیر نظر بگیرید.

 

مواردی که باید با کودکتان در میان بگذارید تا از خطرات در امان باشند.

 

علاوه بر اینکه محدودیت، کنترل و نظارت اهمیت جدی برای استفاده اینترنت در کودکان دارد، تنها اکتفا به این موارد کافی نیست و آموزش درست هم نقش بزرگی را در امنیت کودکان ایفا می کند. مواردی که حتما باید برای امنیت اینترنت برای کودکان باید با آنها در میان بگذارید را هم برای شما لیست کرده ایم. برای آنها توضیح دهید که:

 

  • باید همواره قوانینی که در خانواده وجود دارد را رعایت کنند.
  • هیچ گاه عکسی از خودشان را با هیچ کسی در اینترنت بدون اجازه شما تبادل نکنند و یا عکسی را جایی پست نکنند.
  • اطلاعات شخصی را نباید برای هیچ کسی ارسال کنند. مانند آدرس شما، شماره تلفن و حتی نام مدرسه یا لوکیشن زندگیتان.
  • کودکان در اینترنت، رمز عبورشان را فقط اجازه دارند به پدر و مادر بدهند.
  • با هیچ کس از اینترنت حق ملاقات را ندارند. مگر اینکه والدین همراهشان باشند.
  • در هنگام استفاده اینترنت برای کودکان، آنها نباید به ایمیل های غریبه، پست های تهدید آمیز و یا متون تهدید آمیز هیچ پاسخی بدهند.
  • آنها را ترغیب کنید که هر چیزی که در اینترنت آنها را ترساند و یا اذیت کرد را با شما در میان بگذارند.

 

نشانه های خطر اینترنت برای فرزندانمان

 

اگر یک یا چند تا از نشانه های زیر را در هنگام استفاده اینترنت کودکان در آنها مشاهده کردید نیاز است که حتما بررسی های بیشتری در مورد آنها و استفاده آنها از اینترنت صورت بگیرد

 

  • اگر بیش از حد و مخصوصا شب ها از اینترنت استفاده می کنند.
  • اگر با کسی که شما نمیشناسید تماس گرفتند.
  • اگر به صورت پستی بسته ای دریافت کردند که شما از قبل نمی دانستید
  • اگر تا نزدیکشان شدید اینترنت و یا گوشی را خاموش کردند و یا صفحه های باز را بستند
  • اگر از اجتماع و یا خانواده دائما دوری کردند تا آنلاین باشند.

 

اگر نشانه های بالا را دیدید با آنها صحبت کنید و در صورتی که نتوانستید مشکل را بیابید و یا مشکل را حل کنید از روانشناسی استفاده کنید که در حوزه کودکان ماهر است. ما در دل کلینیک با روانشناسان و روان درمانگران ماهر، قطعا می توانیم در چنین شرایطی به شما کمک کنیم، تا مشکلات بزرگتر نشوند. کلینیک روانشناسی دل با در اختیار داشتن دپارتمان مجزا برای کودکان، آمادگی کامل را دارد تا در شرایطی که احساس کردید خودتان و کودکتان نیاز به مشاوره دارند بتواند به شما کمک کند.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته