برخورد با همسر لجباز چگونه باید باشد؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1145 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

برخورد با همسر لجباز می تواند چالش برانگیز و خسته کننده باشد. با این حال، بهتر است صبور باشید و به خاطر داشته باشید که یاد گرفتن روش های برخورد با همسر لجباز می­تواند به بهتر شدن وضعیت کمک کند و به شما نیز کمک کند تا آن ها را درک کنید. لجبازی در حقیقت رفتاری است که در بزرگسالان باعث می­شود تا فرد از خود رفتار های گاها بچه­گانه ای از خود بروز دهد. جالب است بدانید که برخی از زوجین دانسته اقدام به لجبازی می­کنند زیرا می­خواهند به شخص مقابل نشان دهند که صاحب قدرت هستند. در حقیقت این را یک راه می­دانند تا به همسرشان نشان دهند که آنها مستقل هستند.

در این حالت لازم است که هر دو طرف بدانند که لجبازی نه تنها راه درست برای رسیدن به خواسته ها نیست بلکه فقط و فقط باعث بدتر شدن اوضاع بین طرفین می­شود. طرفین در این حالت ممکن است فکر کنند که با به دنیا آمدن فرزند مشکل حل می­شود یا رفته رفته اوضاع بهتر می­شود اما این گزاره درست نیست. زیرا اگر طرفین متوجه نشوند که لجبازی چه عواقبی دارد و روش های درست برخورد با همسر لجباز چیست، به احتمال زیاد فقط و فقط اوضاع بدتر می­شود و این موضوع حتی ممکن است به شکست زندگی مشترک و یا طلاق عاطفی منجر شود. بنابراین ضروری است که طرفین به فکر حل مشکل باشند.

اما چگونه باید با همسر لجباز برخورد کرد؟

رفتار شما با همسر لجباز می­تواند تاثیر مستقیم روی لجبازی همسرتان بگذارد. قطعا برخورد با همسر لجباز ممکن است سخت باشد، اما توجه داشته باشید که اگر اطلاعات کافی داشته باشید این موضوع برای شما راحت تر خواهد شد. بنابراین در ادامه مواردی را برای شما آماده کرده ایم که با انجام آنها می­توانید برخورد بهتری با همسر لجباز داشته باشید.

بدانید که چرا همسر شما لجبازی می­کند؟

درک کنید که شما و شریک زندگی خود دو فرد متفاوت هستید. بنابراین، دیدگاه شما نسبت به مسائل ممکن است متفاوت باشد. به جای قضاوت در مورد شریک زندگی خود، سعی کنید بفهمید که دلایل و ریشه رفتار او از کجاست و چرا اینگونه رفتار می­کند. همیشه به خاطر داشته باشید که بودن در یک رابطه به این معنی است که شما آماده اید تا اختلافات خود را حل کرده و فداکاری کنید. بودن در رابطه به این معنی نیست که شما باید یک فرد ایده آل را داشته باشید، دقیقا همانطور که شما انتظار دارید.

خوش بین باشید و مثبت رفتار کنید

نکته کلیدی در مورد نحوه برخورد با همسر لجباز این است که شما باید تمام سعی خود را بکنید که لجبازی نکنید. به خشونت متوصل نشوید و سعی نکنید رابطه شما تبدیل به یک خصومت شود زیرا هر دو در نهایت بازنده این موضوع خواهید بود. دعوا کردن، فریاد زدن و تلافی کردن هرگز جواب نمی دهد. بهتر است که خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید با آرامش و منطقی در مورد موضوع صحبت کنید. به او خوب گوش دهید و به خاطر داشته باشید که هیچ چیزی نمی تواند بهتر از یک صحبت خوب حل کننده ماجرا باشد.

در برخورد با همسر لجباز از مشاجره بپرهیزید

ممکن است شما دوست داشته باشید با طرف مقابلتان مشاجره کنید. این یک میل طبیعی است زمانی که با شما لجبازی می­شود. اما دقت کنید که به ویژه زمانی که با طرف مقابلتان هم نظر نیستید باید احساسات خود را کنترل کنید و اجازه ندهید عصبانیتتان شما را کنترل کند. بدانید که با مشاجره و دعوا فقط و فقط اوضاع بدتر خواهد شد. بنابراین در برخورد با همسر لجباز به جای مشاجره ، سعی کنید با او گفتگو کنید و گوش دهید. همچنین، ذهن باز داشته باشید و سعی کنید به مشکلات از دور نگاه کنید.

صبر داشته باشید

منتظر بهترین لحظه باشید تا نظر خود را بیان کنید. قبل از صحبت کردن، ابتدا از آرام بودن طرف مقابل مطمئن شوید. صبر کردن را بیاموزید. درست است که سخت است اما بدانید برخورد با همسر لجباز نیاز به صبر دارد. قطعا در زمان مناسب و زمانی که طرف مقابل شما احساسی و عصبانی نیست، رفتار بهتری از خود نشان می­دهد.

به لجبازی او بها ندهید.

این یکی از مهمترین نکات برای برخورد با یک شریک زندگی لجباز است. اگر به لجبازی همسرتان دائم توجه کنید، شما هم لجبازی کنید و… در واقع او را تشویق می کنید که به لجبازی ادامه دهد. با نادیده گرفتن لجبازی همسرتان ، باعث می شود او در مورد نگرش خود نسبت به شما تجدید نظر کند.

بیشتر صحبت کنید

بهتر است در مورد مشکلاتی که لجبازی همسرتان بر روی رابطه شما دارد با او صحبت کنید و بحث کنید. مشکلات را در میان بگذارید، اما با لحن خوب و دوستانه. برخورد با همسر لجباز باید منطقی باشد. شما می توانید با آرامش به شریک خود توضیح دهید که چرا لازم است او رفتار خود را برای بهبود رابطه شما تغییر دهد. بعد از آن قطعا نتیجه این صحبت را در زندگی خود خواهید دید.

قاطع باشید

دلیل اینکه افراد به لجبازی خود ادامه می­دهند این است که اطرافیان معمولا وارد بازی آنها می­شوند و در نهایت به آنها اجازه می­دهند به آنچه که می­خواهند برسند. در حقیقت در برخورد با همسر لجباز شما باید از ابتدا بدانید که هدف شما چیست. اگر واقعا تصمیمی دارید تسلیم هر چیزی که او می­خواهد نشوید. اگر بنظر شما او درست می­گوید از ابتدا حرف او را قبول کنید و اگر هم نمی­خواهید این کار را بکنید، نگذارید که لجبازی او برای شما تبدیل به یک اهرم شود تا به واسطه لجبازی حرف های او را قبول کنید. این موضوع به همسر لجباز این تصور را می­دهد که می­تواند با لجبازی نظر شما را عوض کند و همینطور با تحریک احساسات شما، خواسته های شما را کنار بگذارد. البته محکم بودن و قاطع بودن به هیچ وجه به این معنی نیست که شما هم در مقابل لجبازی کنید. بلکه به حرف خود پایبند باشید و استدلال های درست و منطقی ارائه دهید که چرا حرف شما درست است. به هیچ عنوان به پرخاشگری، دعوا، مشاجره و یا فریاد زدن روی نیاورید. افراد لجباز معمولا در یک لاک دفاعی هستند و این موضوع باعث می­شود که احساس خطر بیشتری بکنند و در نتیجه لجباز تر شوند.

از مشاوره برای برخورد با همسر لجباز کمک بگیرید

برخورد با همسر لجباز یک موضوع جدی است و به مانند این است که شما بر روی یک لبه تیغ حرکت می­کنید بنابراین اگر احساس می­کنید که راهکار های شما جواب نمی­دهد و اوضاع در حال بدتر شدن است بهتر است که هرچه سریع تر در رفتار خود تجدید نظر کنید و از یک مشاور خوب کمک بگیرید تا بدانید چه برخوردی در مقابل همسر لجباز درست است. همچنین مشاوره می­تواند به همسر شما هم کمک کند تا رفتار بهتری داشته باشد. کلینیک روانشناسی دل در نیاوران می تواند به شما به کمک روانشناسان ماهری که دارد کمک کند تا این موضوع را در زندگی خود به خوبی هرچه تمام تر مدیریت کنید

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته