راهکار های افزایش هوش هیجانی چیست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1482 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 16 دقیقه

قطعا شما نیز در زندگی با انسان های خاصی مواجه شده‌اید که زندگی موفق و روحیه سرشاری دارند. منظور ما از انسان های موفق صرفا انسان های ثروتمند یا کسانی که جایگاه اجتماعی بالایی دارند نیست بلکه بخش قابل توجهی از آن‌ها یک زندگی کاملا نرمال داشته و یک انسان عادی محسوب می‌شوند. چنین انسان هایی جاذبه خاصی داشته و بسیاری از افراد نیز سعی می‌کنند با آن‌ها در تعامل باشند.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی مهم‌ترین ویژگی انسان هایی است که راه و رسم درست زندگی کردن و واکنش های مناسب در شرایط مختلف را می‌دانند. این افراد می‌دانند که زندگی کردن فرصت کوتاهی است و باید به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کنند. بنابراین تمام تفکرات، رفتارها و فعل و انفعال های این افراد به سمتی می‌رود که یک زندگی رضایت بخش را تجربه خواهند کرد.

از جمله مهم‌ترین ویژگی های این افراد می‌توان به شفاف صحبت کردن، پرهیز از کنایه گویی و بدگویی در خصوص دیگران، عدم واکنش های تند و پرخاشگرانه در شرایط نامساعد، عدم پاک کردن صورت مسئله و رفع کینه‌ها و کدورت‌ها، عدم توقعات بیجا از دیگران، رفتارهای مناسب با افراد مختلف و مواردی از این قبیل اشاره نمود.

روش های افزایش هوش هیجانی

اغلب افراد تاحدودی از هوش هیجانی بهره مند هستند، اما هرچقدر میزان هوش اجتماعی بالاتر برود میزان رضایت از زندگی نیز افزایش خواهد یافت و به جرات می‌توان گفت که صرفا افراد محدودی در جامعه از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند. شما می‌توانید با روش‌ها و راهکارهای ذیل هوش هیجانی خود و فرزندان خود را افزایش دهید.

روابط اجتماعی خود را بالا ببرید

هوش هیجانی هرگز در گوشه اتاق خواب به دست نمی‌آید. برای اینکه بدانید چگونه باید در اجتماع زندگی کرد و بر مشکلات غلبه نمود باید یاد بگیرید که در اجتماع حضور داشته باشید. منظور ما از حضور در اجتماع یک حضور فعال و مشخص است نه اینکه صرفا در یک دور همی‌شرکت کرده و در هیچ گفت و گویی شرکت نکنید. شما بعد از تجربه بسیاری از دورهمی‌ها می‌توانید دایره ارتباطات خود را کاهش داده و بسیاری از افرادی که انرژی منفی سرشاری دارند یا خطوط قرمز یک رابطه را محترم نمی‌شمارند حذف کنید.

انتقادپذیر باشید

انتقاد پذیر بودن با اینکه به دیگران اجازه دهید مدام در مورد شما نظر دهند متفاوت است. شما تنها کافی است قدری خودتان را از منظر دیگران نگاه کنید و یا به صمیمی‌ترین دوست خود بگویید تا رفتارهای ناشایست شما را بیان کند.

هرگز اظهارنظر بی ادبانه دیگران بخصوص در جمع را انتقاد تلقی نکنید و با آن به صورت جدی برخورد کنید. معمولا اغلب سخنانی که در باب انتقاد و در جمع بیان می‌شوند صرفا جنبه تخریب داشته و با سوء نیت اظهار می‌شوند.

به خودتان اهمیت بیشتری بدهید

هرچند بسیاری از ما افراد خیرخواه زیادی را در طول زندگی ملاقات می‌کنیم اما تنها آن هایی از هوش هیجانی برخوردار هستند که در کنار کمک به دیگران، وقت خاصی را هم به خود اختصاص می‌دهند. این روش در افراد مختلف می‌تواند کاملا متفاوت باشد به عنوان مثال برخی از افراد توجه به خود را با استراحت بیشتر به نمایش می‌گذارند و برخی هم با روتین های صبحگاهی یا رسیدگی به وضعیت ظاهر، پوست و مو.

به مسافرت بروید

از قدیم الایام هم گفته‌اند که بسیار سفر تا پخته شود خامی! هیچ چیزی در این دنیا نمی‌تواند به اندازه مسافرت رفتن ذهن انسان را برای پذیرش شرایط جدید آماده کند. مسافرت رفتن به شما اجازه برخورد با مکان های مختلف و افراد متفاوتی را می‌دهد که شخصیت و فرهنگی متمایز دارند بنابراین موقعیت خوبی است تا در تعامل با آن‌ها به شیوه های نوین و بهتری برای افزایش کیفیت زندگی خود پی ببرید.

مطالعه را فراموش نکنید

در دنیای امروز و باتوجه به افزایش مشغله افراد و همچنین با گسترش شبکه های اجتماعی میزان مطالعه کتاب نیز به شدت پایین آمده است. برای افزایش هوش هیجانی خود، مطالعه مستمر و روزانه را به برنامه های خود اضافه کنید و نتایج بی نظیر آن را در سالیان بعد مشاهده نمایید. بهتر است از کتاب های منتخب که در طول زمان نیز ارزش خود را حفظ کرده‌اند شروع کنید.

با واقعیت رو به رو شوید

اگر می‌خواهید به هوش هیجانی دست پیدا کنید ناگزیر باید با واقعیت رو به رو شده و آن را بپذیرید. واقعیت های تلخی همانند مرگ عزیزان، جدایی، عشق های نافرجام، بیماری‌ها و مصائب زندگی همگی مشکلات و واقعیت هایی هستند که می‌توانند انسان را قوی‌تر کنند و روحیه او را برای مقابله با مشکلات دیگر تقویت نمایند.

هرگز صورت مسئله را پاک نکنید! ذهن خود را منحرف نکرده و سعی کنید بر واقعیت تمرکز کنید. رمز موفقیت شما گذر از حوادث و اخبار ناگوار زندگی به صورت کاملا واقعی و محسوس است.

تغییر را تجربه کنید

گاهی باید در ذهن یا احساسمان یک خانه تکانی خوب داشته باشیم. برخی از اندیشه‌ها و برخی از عواطف را در گذر زمان خاک بر می‌دارد و اگر آن‌ها را دور نریزیم اجازه ورود افکار زیبا و احساسات خوشایند را به خودمان نمی‌دهیم.

ترس و هراس از تغییر می‌تواند به قیمت از دست رفتن عمر و جوانی باشد. بگذارید ذهنیات خوشایند و احساسات مطلوب در درون شما شروع به شکفتن کنند و با پر و بال دادن به آن‌ها تجربه یک زندگی لذت بخش را به دست آورید.

وابستگی را خط بزنید

شما هرگز نمی‌توانید به معنای واقعی هوش اجتماعی را کسب کنید مگر اینکه تمام بندهای اسارت و وابستگی را پاره کرده و همانند یک پرنده سبک بال به پرواز درآیید. وابستگی ممکن است مالی باشد یا عاطفی! با کسب درآمد و تلاش فراوان می‌توانید به استقلال مالی دست پیدا کنید؛ همچنین با مطالعه کتاب های روان شناسی می‌توانید به زوایای بسیار زیادی در خصوص عدم وابستگی عاطفی به دیگران (به نحوی که زندگی شما را مختل کند) دست یافته و همانند یک انسان آزاده زندگی کنید.

سبک زندگی سالمی داشته باشید

این گزینه خود می‌تواند تمام گزینه های فوق را در بر گیرد. زندگی سالم در نظر افراد مختلف دارای ویژگی های متفاوت است. برخی می‌گویند پاکیزه بودن و به گونه‌ای وسواس داشتن در نظافت به معنای سبک سالم زندگی است.

برخی هم با پرهیز از غذاهای پرکالری یا سرخ شده سبک زندگی سالم به شیوه خود را به نمایش می‌گذارند. موارد فوق را نمی‌توان سبک زندگی سالم دانست بلکه یک زندگی سالم به معنای رفع نیازهای فرد به صورت متعارف است.

هدفمند زندگی کنید

یک یا چند هدف کوتاه مدت داشته باشید و یک یا چند هدف بلند مدت. به عنوان مثال بگویید من امروز باید با یکی از دوستانم تماس گرفته و جویای حال و احوال او باشم. همچنین باید اتاق خود را کاملا مرتب کرده و برای وعده نهار یک غذای خوشمزه درست کنم.

ممکن است هدف شما به امروز محدود نباشد و بگویید در این ماه باید در یک اکیپ کوهنوردی شرکت کنم. هدف بلند مدت نیز به مواردی همانند کسب و کار شما در چند سال آینده و پیشرفت های حاصله یا مواردی از این قبیل گفته می‌شود.

یادگیری مداوم و اصولی

سعی کنید همواره در حال یاد گرفتن باشید. لازم نیست یادگرفتن صرفا در محدوده کسب و کار شما باشد بلکه می‌توانید چیزهای مختلفی را امتحان کنید. به عنوان مثال امروز سعی کنید طبخ یک غذای جدید را یاد بگیرید. همچنین می‌توانید تعمیر یک قطعه از اتومبیل را یاد گرفته یا حتی سعی کنید با حل کردن جدول به معلومات خود اضافه کنید.

گوش دادن بیشتر از حرف زدن

شما نباید آن قدر حرف بزنید که دیگر نتوانید صدای دیگران را بشنوید. اجازه دهید دیگران هم صحبت کرده و نظرات آنها را جویا شوید. یکی از مهم‌ترین ویژگی های افراد عادی که هوش هیجانی بالایی ندارند این است که به حرف دیگران گوش می‌دهند تا پاسخ کوبنده‌ای داشته باشند، اما افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند این گونه نبوده و هرگز به صورت تدافعی به حرف‌ها و صحبت های دیگران گوش نمی‌دهند.

مسئولیت پذیری را یاد بگیرید

مسئولیت پذیری به این معنا نیست که دیگران کارهای خود را به شما محول کنند و شما نیز از درخواست های آن‌ها اطاعت کنید. همیاری با دیگران برای انجام امور روزمره آن هم به میزانی که سوء استفاده قلمداد نشود یکی از کارهای انسانی و شایسته است، اما مسئولیت پذیری به این معناست که اگر تعهد خاصی را پذیرفته‌اید تلاش خود را برای انجام تعهد بکار ببرید یا اگر به علت خطا و سهل انگاری شما مسئله خاصی پیش آمده است آن را پذیرفته و در صدد جبران باشید.

حافظه و هوش خود را افزایش دهید

برای این کار باید از مصرف شکر و خوارکی های صنعتی پرهیز کنید. همچنین باید ماهی، تخم مرغ و گوشت را به میزان کافی در برنامه غذایی خود قرار دهید. از مصرف سبزیجات و میوه جات غافل نشوید. گردو و آجیل تاثیر بسیار زیادی در افزایش هوش و حافظه دارند. مصرف آووکادو، امگا 3، شکلات تلخ، لبنیات و عسل را هم فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که ورزش سالم و اصولی یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش هوش و حافظه در افراد است.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته