سرد مزاجی زنان از نظر روانشناسی – علل و درمان

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1160 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

اکثر زنان معمولا در طول زندگی بی میلی جنسی را تجربه کرده اند و یا حداقل سوالی در رابطه با سرد مزاجی زنان برای آنها پیش آمده است. اطلاعات بسیاری در رابطه با بی میلی زنان در کتاب ها و یا اینترنت یافت می شود اما نکته مهم اینجاست که راهکار ها بسیار از شخص به شخص متفاوت است و در حقیقت رابطه جنسی یک موضوع کاملا فردی است که به مسائل مختلفی مانند تجربیات جنسی قبلی، سلامت جسمی و همچنین سلامت روانی وابسته است. حتی وضعیت کلی رابطه هم بر رابطه جنسی تاثیر گذار است.

به همین دلیل است که روانشناسان می­توانند به زنان کمک کنند تا سوالات خود را در ابتدا پیدا کنند، نگرانی های خود را در مورد مسائل جنسی بشناسند و در انتها با آموزش های درست درمان های مبتنی بر اتفاقات و واقعیات را برای آنها ارائه کنند. ما در این مقاله در ابتدا می­خواهیم سرد مزاجی زنان را تعریف کنیم، علائم و دلایل آن را بررسی کنیم و در انتها به دنبال راهکار برای بی میلی زنان پیدا کنیم.

سرد مزاجی زنان چیست؟

در روانشناسی هنگامی که زنان از رابطه جنسی لذت نبرند و یا تمایل نداشته باشند که رابطه داشته باشند می­شود دچار سرد مزاجی هستند. البته این موضوع برای مردان هم وجود دارد اما ما در این مقاله به سرد مزاجی زنان می­پردازیم که یکی از اختلالات جنسی زنان است که بسیار هم دیده می­شود. بی میلی جنسی در زنان همچنین می­تواند حتی مربوط به شریک جنسی هم باشد. در مورد بی میلی زنان می­توان این مثال را زد که فرد تمایل به رابطه با یک شخص را ندارد اما می­تواند برای اشخاص دیگر تمایل داشته باشد.

موارد و علائم بی میلی زنان

انواع علائم و مواردی وجود دارد که می­تواند معنای بی میلی زنان و یا سرد مزاجی زنان باشد. علائم بی میلی زنان شامل موارد زیر است:

  • مشکلات در تمایل
    • عدم تمایل جنسی
    • عدم اشتیاق به رابطه جنسی با شریک جنسی
    • فرار از هرگونه فعالیت جنسی
  • مشکلات در ارگاسم
  • درد در هنگام رابطه
    • هرگونه درد هنگام فعالیت جنسی
    • درد هایی هنگام دخول(مشکلات عصبی یا اضطراب و مشکلات عضلانی)
  • مشکلات در تحریک شدن
    • عدم تحریک جنسی
    • مشکلات خشکی واژن
    • از بین رفتن سریع تحریک جنسی

علت این مشکلات در بانوان

دلایل زیادی وجود دارد که می­تواند باعث سرد مزاجی زنان و یا عدم تمایل به رابطه جنسی در آنان شود. ما مهم ترین های آن ها را برای شما لیست کرده ایم:

  1. عدم وجود اعتماد به نفس
  2. مشکلات هورمونی
  3. افزایش سن
  4. اختلالات روانی مانند اضطراب
  5. افسردگی در زنان متاهل
  6. استفاده از دارو ها و عوارض جانبی آنها
  7. سو مصرف مواد مخدر یا الکل
  8. تجارب بد قبلی در رابطه جنسی
  9. اعتماد به نفس پایین و ترس از ناتوانی جنسی
  10. مشکلاتی که طرفین در ارتباط با همدیگر دارند
  11. باور های غلط و مشکلات فرهنگی در مورد روابط جنسی ( تابو دانستن برخی موارد در سکس و یا اینکه انحراف دانستن برخی فعالیت های جنسی)
  12. مشکلات در کودکی (برای مثال دیدن رابطه والدین و یا سوء استفاده جنسی)
  13. مشکلات جسمانی و بیماری ها
  14. فشار های زیاد فعالیت های روزمره
  15. سرد شدن رابطه بعد از حاملگی
  16. باور های غلط مذهبی مانند بد دانستن رابطه جنسی

انواع درمان بی میلی زنان

درمان های مختلفی وجود دارد که می­تواند به شما کمک کند که روابط جنسی تان را بهبود ببخشید اما با توجه به اینکه مشکل شما چیست سکس تراپیست به شما پیشنهاد می­کند که چه کار باید انجام دهید تا بتوانید روابط بهتری داشته باشید.

برای مثال درمان دارویی و یا هورمون درمانی ممکن است پیشنهاد شود. البته به شرطی که مشکل شما مشکل هورمونی و یا افزایش سن باشد.

روان درمانی یا زوج درمانی هم یک گزینه دیگر است که می­تواند به شما کمک کند. برای مثال اگر شما تجربه های بدی در گذشته داشته باشید که اثرات آنها تا به حال برای شما مانده باشد، دکتر روانشناس با روان درمانی می­تواند مشکل شما را حل کند. یا زوج درمانی میتواند با تلاش برای بهتر کردن رابطه شما و شریک عاطفیتان باعث شود تا مشکلات مربوط به سرد مزاجی زنان نیز برطرف شود.

یک روانشناس چگونه در درمان سرد مزاجی زنان کمک می­کند؟

درمان روانشناختی بی میلی جنسی و بی میلی زنان معمولا با ارزیابی دقیق از اتفاقات گذشته و همچنین شرایط و مشکلات جنسی آغاز می­شود. همچنین این امکان وجود دارد که روانشناس در رابطه با روابط قبلی خانم، سلامت جسمی و همچنین مشکلات عاطفی از وی سوال بپرسد.

درمان بی میلی زنان می­تواند محدود به جلسات مشاوره نباشد. برای مثال این امکان وجود دارد که روانشناس از شما بخواهد برای درمان سرد مزاجی زنان به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید و یا متخصص زنان برای درمان هورمونی.

درمان های روانشناختی بستگی به مشکل و همچنین بستگی به رویکرد روانشناس تا حدودی متفاوت است و این موضوع باعث می­شود که اهمیت پیدا کردن یک دکتر روانشناس خوب چندین برابر شود. البته این نکته نیز بسیار مهم است که این تفاوت مشکل زا نیست. زیرا همانطور که بالاتر گفته شد تفاوت اساسی در بین افراد وجود دارد و مشکل هیچ دو فردی شبیه به هم نیست و تجارب افراد مختلف است. بنابراین ضروری است که روانشناس هم نسبت به موقعیت مراجعه کننده روش خود را با او هماهنگ کند.

اما به طور کلی روانشناسانی که اختلالات جنسی را درمان می­­کنند باید یک جو حمایتی را ایجاد کنند و همچنین از قضاوت کردن بپرهیزند. آنها همچنین معمولا سعی می­کنند تا اطلاعات دقیق نسبت به جنسیت فرد و همچنین موقعیت او در اختیارش قرار دهند. درمان معمولا با توجه به شرایط زندگی و همینطور نیاز های زوج ممکن است متفاوت باشد. درمان CBT و یا درمان رفتاری شناختی در بین روش های درمان سرد مزاجی زنان معمولا بیشترین استفاده را دارد و نتیجه آن در کوتاه ترین مدت مشخص می­شود. در CBT یک زن با روان درمانگرش برای شناختن و همچنین تغییر احساسات و رفتار ها و همچنین افکاری که در میل جنسی او تاثیر گذاشته اند تلاش می­کند.

تعداد جلسات برای درمان بی میلی زنان معمولا به صورت یک جلسه در هفته و یا یک جلسه در دو هفته است و همچنین ممکن است روانشناس برای درمان خانم، به او تمریناتی بدهد تا در خانه انجام دهد.

جالب است بدانید که معمولا تاثیر افکار و همچنین احساسات در روابط جنسی بسیار زیاد است و روانشناس می­تواند به شما کمک کند تا با دور کردن افکار بد و تفکر درست بتوانید روابط جنسی خوبی داشته باشید. به همین دلیل پیشنهاد می­شود که حتما به یک کلنیک روانشناسی خوب مراجعه کنید تا بتوانید روابط جنسی خود را بهبود ببخشید. کلینیک های رواشناسی قطعا می­توانند پاسخگوی نیاز های شما باشند زیرا که کلنیک های روانشناسی دارای روانشناس های مجرب با تجربه و دارای رویکرد های متفاوت هستند و شما می­توانید روانشناسی را پیدا کنید که بهترین رویکرد را برای شما دارد.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته