بیش فعالی چه اختلالی است و چگونه درمان می شود

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1558 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

یکی از اختلالاتی که بخشی از کودکان با آن مواجه هستند، بیش فعالی است. در واقع این اختلال جز شایع ترین اختلالات روانپزشکی است که در بخشی از کودکان وجود دارد. به همین دلیل یکی از سوالات بسیار مهمی که همواره پرسیده می شود این است که بیش فعالی چیست و چگونه درمان می شود. اگر سری به ویکیپدیا بزنیم اختلال بیش فعالی در ویکیپدیا این چنین تعریف می شود: .

اختلال کم‌توجّهی – بیش‌فعالی (به انگلیسی: Attention-deficit hyperactivity disorder)(به صورت مخفف: ADHD) یک اختلال رفتاری رشدی است. معمولاً فرد توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و فرد از فعّالیّت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است

به منظور بررسی این مسئله با ما همراه باشید تا در رابطه با این اختلال صحبت کرده و اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با این مدل از اختلالات روانپزشکی را به شما ارائه دهیم.

بررسی و معرفی بیش فعالی

به منظور بررسی و معرفی بیش فعالی باید به این نکته اشاره کنیم که بین ۸ تا ۱۰ درصد از کودکان با چنین اختلالاتی مواجه هستند. بررسی ها و ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد که پسران سه برابر بیشتر از دختران با اختلال بیش فعالی مواجه هستند. البته هنوز تحقیقات صورت گرفته نشان داده که چرا پسران بیشتر از دختران را در معرض این اختلال روانشناسی بوده و آمار پسران بیش فعال بیشتر از دختران است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که والدین کودکان بیش فعال باید در کنار استفاده از داروهای مناسب از روش های تربیتی درست و اصولی نیز استفاده کنند، چرا که اگر تنها از داروها برای درمان بیش فعالی استفاده شود ممکن است نتیجه مناسب را دریافت نکرده و کودک تان نیز به درستی مسیر درمان و بهبود وضعیت را طی نکند.

به همین دلایلی که در بالا به آن اشاره شد لازم است تا در کنار این که از متخصصین کمک گرفته و از روش های درمانی دارویی استفاده می کنید، به سراغ روش های تربیتی هم رفته و از این طریق نیز به بهبود وضعیت فرزندتان کمک کنید. در همین راستا در ادامه شما را با علائم بیش فعالی آشنا کرده و سپس مهم ترین روش های درمان بیش فعالی را معرفی می کنیم. در نهایت نیز بیان می کنیم که چگونه می توان اقدام به درمان پیش فعالی کنید.

علائم و نشانه های بیش فعالی

یکی از چالش هایی که بسیاری از افراد ممکن است با آن مواجه باشند این است که نمی دانند آیا کودک شان دارای رفتارهای طبیعی است و یا رفتارهای او بیش فعالانه به حساب می آید. در همین راستا اگر بخواهیم شما را با برخی از رایج ترین علائم بیش فعالی آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت فیزیکی مداوم و خستگی ناپذیری
  • رفتارهای پرخاشگرایانه
  • رفتارهای هیجانی و ناگهانی
  • تغییرات احساسی ناگهانی
  • مشکلات در مدرسه و به همین سبب ترس از مدرسه
  • نداشتن تمرکز

با وجود این که توجه به این علائم و نشانه ها می تواند به شما کمک کند تا متوجه بیش فعالی فرزند خود شوید، اما یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن دقت داشته باشید این است که بیش فعالی جز اختلالاتی است تشخیص آن باید توسط افراد متخصص و خبره در این حوزه انجام شود.

به همین دلیل اگر احساس می کنید که کودک تان دارای برخی از رفتارهای مربوط به اختلال بیش فعالی است، پیشنهاد ما این است که پیش از آن که بخواهید از روش های مختلفی درمان استفاده کنید، به سراغ مشاور و روانشناس متخصص در حوزه کودک رفته و از او بخواهید تا با ارزیابی وضعیت فرزندتان تشخیص دهد که آیا رفتارهای کودک شما معمولی است و یا فرزندان دارای رفتارهای بیش فعالانه است.

روش های درمان بیش فعالی

امروزه شاهد روش های مختلفی برای درمان بیش فعالی هستیم. اگر بخواهیم شما را با این روش های درمانی آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از روش های دارویی

یکی از روش هایی که امروزه برای درمان بیش فعالی از آن استفاده می شود، استفاده از داروهای مخصوص این اختلال است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تجویز داروها برای درمان بیش فعالی باید توسط متخصص انجام شود، چرا که اگر داروهای درستی برای کودک تجویز نشود، می تواند نتیجه عکس داشته باشد و بیشتر از قبل کودک را با چالش های اساسی و مختلف مواجه کند.

نوروفیدبک یک روش موثر

برای درمان اختلال پیش فعالی در کودکان بسیاری از متخصصین روش نوروفیدبک را پیش می گیرند و مشاهده شد بعد از تکرار چند جلسه اثربخشی رضایت بخش است.

گوش دادن و صحبت کردن درست و اصولی با فرزند

یکی دیگر از روش های درمان بیش فعالی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید به صورت کامل اقدام به گوش دادن و صحبت کردن با کودک تان کنید. در واقع اگر متناسب با سن کودک تان رفتارتان را تعیین کرده و در هنگام صحبت با او به نکاتی مختلف توجه داشته باشید، این مسئله باعث می شود تا بیش فعالی کودک آرام آرام درمان شود.

به عنوان مثال متخصصین پیشنهاد می دهند که در هنگام صحبت با کودک تان با او ارتباط چشمی داشته باشید. همچنین پیشنهاد می شود که صحبت های خود را با جملات ساده انجام دهید و خودتان را به جای کودک بگذارید. انجام این کار باعث می شود تا بتوانید در مسیر درمان بیش فعالی کودکان قدم برداشته و به او کمک کنید تا مسیر درمان را به بهترین شکل ممکن طی کند.

کودک تان را به خاطر رفتارهای خوب تحسین کنید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از والدین در هنگام مواجهه با کودکان بیش فعال انجام می دهند این است که کودک خود را به خاطر رفتارهای اشتباه تنبیه کرده و با او برخورد بدی می کنند. این مسئله باعث می شود تا کودک نتواند الگوها و رفتارهای مناسب را پیدا کرده و رفتارهای بد خود را جایگزین کند.

در همین راستا متخصصین پیشنهاد می دهند که به منظور درمان بیش فعالی تلاش کنید تا هر زمانی که کودک تان رفتار خوبی از خود نشان می دهد او را تحسین کرده و همچنین در طول روز چندین و چند بار به خاطر رفتارهای خوب فرزندتان، با او صحبت کرده و او را تشویق کنید.

این مسئله باعث می شود تا رفته رفته بود کودک بتواند رفتارهایی که شما به واسطه آن او را تشویق می کنید پیدا کرده و این قبیل از رفتارها را بیشتر انجام دهد. انجام این کار به عنوان یکی از روش های مناسب برای درمان بیش فعالی شناخته می شود و می توانید از این تکنیک نیز برای درمان بیش فعالی کودک خود استفاده کنید.

با سایر والدین در ارتباط باشید

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها شما نیستید که با مشکل بیش فعالی کودکان مواجه هستید و ممکن است در پیرامون شما خانواده های بسیار زیادی باشند که با چنین چالشی روبرو هستند.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که حتما سایر افرادی که دارای کودکان بیش فعال هستند را پیدا کرده و از تجربیات آن ها استفاده کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا دید بهتری نسبت به وضعیت کودک خود داشته باشید و متوجه شوید که سایر خانواده ها از چه تکنیک هایی برای بهبود وضعیت فرزندشان استفاده می کنند.

ارزیابی و بررسی مدام رفتار کودک

یکی از مهم ترین مواردی که به منظور طی کردن مسیر درمان بیش فعالی باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید تمامی شرایط پیرامون کودک تان را بررسی کرده و زیر نظر داشته باشید.

شما با بررسی این پارامتر بسیار مهم متوجه خواهید شد که در چه شرایطی و به چه دلایلی رفتارهای کودک شما شدیدتر شده و چه عواملی باعث می شود تا چالش های شما برای مدیریت فرزندان افزایش پیدا کند.

بررسی رفتارهای کودک و زیر نظر داشتن او به شما کمک می کند تا بتوانید به خوبی درک درستی از رفتارهای فرزندتان داشته باشید و اطلاعات مختلفی را از این طریق به دست بیاورید. نکته لازم به ذکر آن است که ارزیابی و تحلیل رفتارهای کودک و ارائه این دسته از اطلاعات به روانشناس و مشاور نیز به شما کمک می کند تا به شکل بهتری در مسیر درمان بیش فعالی کودک خود قدم بردارید، چرا که پزشکان متخصص با ارزیابی و بررسی این رفتارها می توانند به شما کمک کنند تا روش درمانی بهتری را برای بیش فعالی کودک تان انتخاب کنید.

از مشاورین متخصص و مجرب کمک بگیرید

یکی از مهم ترین نکاتی که در درمان بیش فعالی باید به آن توجه داشته باشید این است که با وجود چارچوب ها و قواعد کلی که برای درمان بیش فعالی وجود دارد، اما امروزه شاهد به وجود آمدن مدل های مختلفی از بیش فعالی هستیم که روش های درمان هر یک از این اختلالات نیز تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. به همین دلیل اگر قصد دارید تا برای درمان این اختلال اقدام کنید حتماً به سراغ متخصصین و روانشناسان مجرب در حوزه کودک رفته و از آن ها بخواهید تا متناسب با شرایط فرزندان بهترین روش های درمانی را پیشنهاد بدهند.

مشاورین فعال در حوزه کودک با ارزیابی و بررسی شرایط فرزندتان می توانند به بهترین شکل ممکن یک روش درست و اصولی برای درمان بیش فعالی را به شما پیشنهاد دهند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که حتماً توجه بسیار زیادی به مسئله داشته باشید و از پزشکان متخصص و مجرب در حوزه درمان بیش فعالی کمک بگیرید در این موارد نکته مهم این است که یک دکتر روانشناس خوب پیدا کنید. پیشنهاد ما معمولا در اینجور موارد این است که از یک کلینیک روانشناسی بهره بگیرید. زیرا کلینیک های روانشناسی معمولا از چندین روانشناس مختلف با رویکرد ها و تخصص های مختلف بهره مند هستند. کلینیک روانشناسی دل با مشاوران مجربی که در این حوزه دارد می تواند به شما و کودکتان کمک کند تا بتوانید از چالش ها به بهترین نحو عبور کنید..

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته