نشانه های اعتیاد به موبایل و راه های درمان آن

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1187 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

اعتیاد به موبایل یکی از مشکلاتی است که در عصر ارتباطات بسیاری از افراد با آن مواجه بوده و شاهد آن هستیم که افراد بسیار زیادی با چنین چالشی مواجه هستند. وابستگی و اعتیاد به موبایل به شکلی است که زندگی عادی و روزمره افراد با اختلالات مشکلی مواجه شده و کنار گذاشتن موبایل نیز کار ساده ای برای افراد نخواهد بود. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با نشانه های اعتیاد به موبایل آشنا کرده و در مورد این مسئله اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

علائم استفاده بی رویه از گوشی

یکی از سوالات مهمی که همواره پرسیده می شود این است که علائم و نشانه های اعتیاد به موبایل چه بوده و چه نشانه هایی بیانگر این مسئله است. اگر بخواهیم شما را با این علائم آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وسواس فکری و چک کردن شبکه های اجتماعی در زمان بیرون بودن
  • استفاده از گوشی در هنگام شب و حتی پیش از خواب
  • تلاش برای چک کردن پیام ها حتی در هنگام حرکت
  • عدم تحمل نداشتن گوشی و اینترنت
  • بردن موبایل به سرویس بهداشتی
  • به یاد نیاوردن شماره تلفن دوستان
  • چک کردن مداوم لایک و کامنت های در شبکه های اجتماعی
  • استرس گرفتن در هنگام دور بودن از گوشی
  • بازی با گوشی و چک کردن شبکه های اجتماعی حتی در هنگام کار
  • کم خوابی های شبانه به دلیل استفاده از گوشی و شبکه های اجتماعی

راه های درمان اعتیاد به موبایل

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از گوشی های موبایل به هیچ عنوان بد نیست و در این دوران نیز نمی توان بدون فناوری های ارتباطی جدید زندگی کرد اما موضوع مهمی که باید بدانید این است که استفاده از گوشی و شبکه اجتماعی باعث بروز مشکل در زندگی افراد می شود.

در همین راستا اگر بخواهیم شما را با روش های درمان اعتیاد به موبایل آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گوشی خود را به اتاق خواب نبرید

به هیچ عنوان گوشی خود را به اتاق خواب نبرید و حتی اگر قصد دارید تا آن را شارژ کنید، در اتاق های دیگر گوشی خود را به برق بزنید این موضوع باعث می شود که در هنگامی که می خواهید بخوابید دائم به موبایل نگاه نکرده و از آن استفاده نکنید. این موضوع همچنین باعث خواب راحت تری برای شما هم خواهد شد..

از ساعت زنگ دار به جای گوشی استفاده کنید

اگر به خاطر زنگ گذاشتن گوشی خود را به اتاق خواب می برید، این مسئله باعث می شود تا ساعت ها قبل از خواب از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. به همین دلیل راحت ترین روش برای کنار گذاشتن گوشی قبل از خواب، استفاده از یک ساعت زنگ دار است که شما را به جای گوشی بیدار کند.

در زمان های مشخصی از گوشی استفاده کنید

برای ترک اعتیاد به گوشی و کنترل زمان، لازم است تا زمان های مشخصی را برای استفاده از گوشی مشخص کرده و تلاش کنیم تا در این زمان ها تنها از گوشی خود استفاده کنید. استفاده از قابلیت هایی چون Mute یا Do Not Disturb باعث می شود تا در هنگام کار پیام هایی که برای گوشی شما می آید، فکرتان را مشغول نکند.

در هنگام غذا خوردن موبایل خود را کنار بگذارید

به جای این که در هر وعده غذایی، در کنار خود گوشی تان را قرار دهید، این زمان را اختصاص به خودتان داده و از خوردن وعده های غذایی خود لذت ببرید.

قوانین مشخصی برای استفاده از گوشی تعیین کنید

اگر قصد دارید تا اقدام به ترک اعتیاد به موبایل کنید، می توانید با تعیین قوانین مختلف، برای خودتان محدودیت های خاصی برای استفاده از تلفن همراه در خانه تعیین کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر این قوانین به صورت خانوادگی رعایت شود، عادت استفاده از گوشی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند و می توانید اعتیاد خود را ترک کنید.

مطمئن باشید که در صورتی که عادت کنید تا تنها در ساعت های مشخصی از روز از گوشی خود استفاده کنید، به مرور می توانید اقدام به کنار گذاشتن گوشی موبایل خود کرده و اعتیادتان را از بین ببرید.

برنامه طولانی مدتی برای ترک اعتیاد به موبایل داشته باشید

یکی از موضوعاتی که افراد برای ترک اعتیاد به موبایل باید به آن توجه داشته باشند این است که شما نمی توانید اعتیاد به موبایل را تنها در چند روز ترک کنید. به همین دلیل لازم است تا برای تغییر عادت ها خود و کنار گذاشتن موبایل عزم جدی داشته و برنامه طولانی مدت را برای خود مشخص کنید.

پیشنهاد ما این است که برای کنار گذاشتن درست و اصولی گوشی موبایل ساعت استفاده نکردن از گوشی موبایل خود را به تدریج افزایش دهید. مطمئن باشید که شروع کار با تغییرات کوچک ولی مستمر به شما می کند تا بتوانید به صورت طولانی مدت اقدام به کنار گذاشتن گوشی موبایل خود کنید.

استفاده از برنامه های مخصوص ترک گوشی موبایل

یکی از روش هایی که به شما کمک می کند تا اقدام به کنار گذاشتن گوشی خود کنید، دانلود و نصب برنامه های محدود کننده روی گوشی است. استفاده از این برنامه ها باعث می شود تا آرام آرام بتوانید اعتیاد خود به گوشی را کنار بگذارید.

بی صدا کردن نوتیفیکیشن ها

اگر با دریافت ایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن شبکه های اجتماعی مجبور می شیود تا به سراغ گوشی خود بروید و همین مسئله باعث می شود تا وقت بسیار زیادی را صرف گوشی کنید، بهتر است تا برای این که درگیر گوشی خود نشوید، اعلان های مخصوص شبکه های اجتماعی را بی صدا کنید. شما می توانید برای انجام این کار علاوه بر انجام تنظیمات خاص بر روی گوشی خود، از حالت پرواز و یا قابلیت Mute گوشی خود استفاده کنید.

همچنین می توانید با قرار دادن گوشی خود روی حالت Do Not Disturb در بازه های زمانی مشخصی، جلوی ارسال نوتیفیکیشن ها را بگیرید. این ویژگی باعث می شود تا دریافت اعلان حواس شما را پرت نکند.

برنامه های غیر ضروری را پاک کنید

در صورتی که برخی از اپلیکیشن های گوشی شما غیر ضروری بوده اما وقت بسیار زیادی از شما را می گیرند، اگر واقعا نیازی به بودن در برخی از شبکه های اجتماعی ندارید یا اگر می بینید برنامه ای نیاز شما را رفع نمی کند اما همچنان از آن استفاده می کنید، می توانید با پاک کردن آن ها، میزان استفاده از گوشی خود را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

بازی نصب نکنید

یکی از دلایل اعتیاد افراد به موبایل، نصب بازی های مختلف بر روی گوشی است. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که برای ترک عادت اعتیاد به موبایل به هیچ عنوان روی گوشی خود بازی نصب نکنید و همچنین بازی های موجود را پاک کنید. متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل اعتیاد به موبایل، زمان زیادی را صرف انجام بازی های استراتژیک کرده و این مسئله باعث می شود تا وقت بسیار زیادی از آن ها هدر شود. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که تا حد امکان بازی های گوشی خود را حذف کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته