برای درمان افسردگی بدون دارو چه راه هایی وجود دارد؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1408 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 17 دقیقه

اگر یکی از اعضای خانواده شما به افسردگی مبتلا شده است شاید بخواهید بدانید که برای درمان افسردگی بدون دارو چه راه هایی وجود دارد؟ درمان افسردگی بدون دارو یکی از مهمترین کشفیات دنیای پزشکی و روان پزشکی به شمار می رود چرا که تقریبا یک دهم از بزرگسالان با مسئله افسردگی مواجه بوده و تعداد بسیار زیادی نیز به مصرف داروهای ضدافسردگی و داروهای مشابه آن روی می آورند.

این میزان از افسردگی در سطح جهان و مصرف داروهای شیمیایی با ایجاد مضرات جبران ناپذیری همراه است گذشته از اینکه درصد اندکی از بیماران بعد از مصرف داروهای تجویزی به زندگی عادی برگشته و روحیات خود را ارتقا می بخشند. جالب است که بدانید افسردگی در زنان دوبرابر مردان است و این مساله باعث می شود که زنان سخت تر در جامعه حضور پیدا کنند.

افسردگی چیست؟

افسردگی نوعی اختلال روانی است که در برخی از شرایط زمینه بروز بسیاری از بیماری های لاعلاج را فراهم می کند. افسردگی با ایجاد اختلالات بسیار زیاد در زندگی انسان همراه است؛ این بیماری به گونه ایست که تمام عواطف انسان را تحت تاثیر قرار می دهد به نحوی که انسان دیگر احساس شادی، نشاط، امید، هیجان و در موارد حادتر حتی احساس غم را تجربه نمی کند و بدون هیچ گونه انگیزه ای به سپری شدن ثانیه های عمر خود نظاره گر می شود. در این شرایط دو راهکار وجود دارد یا اینکه به سمت مصرف داروهای شیمیایی و داروهای ضدافسردگی روی بیاورید یا اینکه برای درمان افسردگی بدون دارو از طریق روش های ذیل اقدام نمایید.

درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی عصب جمجمه

در این روش درمانی که با استفاده از دستگاه rTMS  صورت می گیرد یک حلقه‌ سیمی بزرگ از جنس آهن‌ ربای الکتریکی به دور جمجمه وصل می گردد که امواج متمرکزی را تولید می کند و امواج را از جمجمه عبور می‌دهد تا بتوانند قشر مخ که منطقه‌ تنظیم خلق و خوست را تحریک کرده و آن را درمان کند.

این روش درمانی یکی از مهمترین و اصولی ترین شیوه های درمان افسردگی بدون دارو می باشد که در سال 2008 نیز توسط سازمان غذا و داروی امریکا مورد تایید قرار گرفت و هم اکنون در ایران نیز قابل دسترسی است. اصولا از این روش برای درمان افسردگی های بسیار شدید و حاد استفاده می شود.

درمان افسردگی با رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتارهای دیالکتیکی شامل مواردی از جمله تکنیک‌های تنفسی، توقف و دور نمودن افکار منفی و پذیرش همه‌جانبه‌ احساسات عمیق بدون نیاز به توجیه آن هاست. این رفتارها صرفا به مواردی که به صورت تئوری آموزش داده می شوند محدود نمی شود بلکه شامل رفتارهای بسیار تخصصی و انجام اعمالی است که باید به صورت روزمره در برنامه فرد گنجانده شود.

یک فردی که سال ها از افسردگی رنج برده است باید به صورت مرتب این برنامه را اجرا کرده و آستانه تحمل خود را در مقابل افکار منفی و اخبار ناگوار بالا ببرد. این رفتارها توسط روان پزشکان و با دقت بسیار بالایی به افراد آموزش داده می شوند.

درمان افسردگی با یوگا

یوگا یکی از تخصصی ترین ورزش های جهان است و گفته می شود هرکسی قادر به اجرای حرکات آن نیست. البته قطعا با آموزش و تمرین می توان به خوبی بر این مسئله نیز فائق آمد. انواع مختلف یوگا از سطح مبتدی تا پیشرفته برای درمان افسردگی بدون دارو مناسب است البته مشروط بر اینکه یوگا را در ارتباط با یک مربی بسیار حرفه ای بیاموزید.

حرکات و مکث در اندام‌ های بدن و تمرکز همزمان بر تنفس موجب تخلیه‌ انرژی ‌‌های بدن که در قالب افسردگی محصور شده اند می‌گردد. تجسمات فکری فردی که مشغول یوگاست، تنفس و مولفه‌ های تمرینات مدیتیشن به مساعدت و تجدید قوای مغز پرداخته و الگوی شکل‌گیری تفکرات جدید را تقویت می‌کند. یوگا ابزاری قدرتمند است که تحولات عمیقی را برای انسان در پی دارد.

درمان افسردگی بر پایه آگاهی

گفته می شود یکی از مهمترین علل بروز افسردگی در انسان، حرف های ناگفته ایست که در سینه خود انبار کرده و هیجاناتی است که برای خود قدغن دانسته است. این گونه عواطف انسان نیز نادیده گرفته شده و رفتارهای بیرونی به صورت افسردگی بروز می کنند.

انسان باید به مرحله ای برسد که نسبت به خواسته و علائق خود، آگاهی بالایی داشته و آن ها را بپذیرد. انسان باید قبول کند که قرار نیست در مسیر سایر انسان ها حرکت کرده و علائق خود را با آن ها تنظیم کند. انسانی که تصمیم می گیرد متفاوت باشد و این تفاوت را با آگاهی دنبال نماید می تواند ساده تر از روزهای قبل بر افسردگی خود غلبه کند.

درمان افسردگی تعلیمات جسمانی هانا

شاید تابحال بارها شنیده باشید که علت بسیاری از دردهای بدنی همانند دردهای عضلانی، پیام های غمگینی است که از طریق سیستم عصبی به نواحی مختلف بدن مخابره می شود. بسیاری از این غم ها ممکن است فراموش شده و در گذر زمان از یاد شخص رفته باشند اما رشته های عصبی همچنان در حال تحمل این فشار ها بوده و همانند توده ای بدخیم در بدن ماندگار شده است. تعلیمات جسمانی هانا کمک می کند تا از طریق برخی حرکات تخصصی که توسط تیم های پزشکی ارائه می شود این دردها را از ناحیه عضلات به رشته های عصبی و سپس از طریق رشته های عصبی به فضای بیرونی هدایت کند.

درمان افسردگی با ضربان دوگوشی

صداهایی که از طریق هر دو گوش به مغز انسان وارد می شود تاثیرات خاصی بر روی افسردگی دارد. اگر یک موزیک مناسب انتخاب کرده و با یک هدفون، هر دو گوش خود را در اختیار ضربات آهنگ قرار دهید به خوبی متوجه می شوید که حالات شما به شدت تحت تاثیر این آهنگ قرار می گیرد.

در زمان درمان افسردگی با ضربان دو گوشی نباید دیگر صدای چیز دیگری به غیر از موزیک انتخاب شده را بشنوید یا شرایطی فراهم شود که تمرکز شما روی موزیک و آهنگی که در ذهن شما پلی شده است دور گردد. یک محیط آرام را انتخاب کرده و آهنگ هایی متناسب با شرایط روحی بیمار را انتخاب کنید. این آهنگ باعث می شوند بیمار ابتدا به مرحله آگاهی برسد و سپس فضای لازم برای پخش برخی از آهنگ های انگیزشی نیز فراهم می گردد.

درمان افسردگی با حساسیت زدایی حرکت چشم

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با دیدن یک منظره به یاد یک خاطره تلخ افتاده و رشته های افسردگی همانند یک طناب سفت و سخت تمام جسم شما را در بر گیرد. شاید هم روی مبل نشسته اید و به روبرو خیره شده اید اما هیچ چیزی نمی بینید الی خاطره ای تلخ که در ذهن شما تداعی می شود. روانپزشکان در این شرایط از روش حساسیت زدایی حرکت چشم و درمان پردازش مجدد آن کمک می گیرند که البته یک کار بسیار حرفه ای است و برای یادگیری آن باید به روانپزشکان حرفه ای مراجعه کنید.

درمان افسردگی با مدیتیشن

این روزها چیزهای زیادی در خصوص مدیتیشن می خوانیم. بخصوص اینکه فضای مجازی هم پر شده است از شیوه های خاصی از نشستن که مدیتیشن نام دارد. البته این را هم انکار نمی کنیم که شیوه نشستن در مدیتیشن بسیار مهم است اما این عمل بسیار ابتدایی بوده و مدیتیشن به فعالیت های بسیار حرفه ای و تمرکز ذهن در کنار شکل متناسب جسم اشاره دارد. با بهره‌گیری از روش مدیتیشن قشر پیش‌پیشانی یا کورتکس مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و علاوه بر بیماران دو قطبی، راه نجاتی برای بیماران مبتلا به افسردگی حاد نیز تلقی می شود.

درمان افسردگی با تای چی

تاچی نیز شباهت بسیار زیاد به مدیتیشن دارد با این تفاوت که بسیار پیشرفته تر و موثرتر است به نحوی که گفته می شود مدیتیشن یکی از شاخه های تای چی به حساب می آید. امروزه کلاس های زیادی در سراسر جهان به یادگیری فنون تای چی اختصاص یافته است که با حرکات آرام، کنترل تنفس‌ و مدیتیشن باعث می شود افراد ذهن متمرکزتر و روحیه والاتری را برای ادامه حیات داشته باشند.

درمان افسردگی با روش های خانگی

روش های فوق بسیار تخصصی هستند و شاید در مراحل ابتدایی نخواهید هزینه چندانی برای درمان افسردگی پرداخت کنید. در این صورت بهتر است برای درمان افسردگی بدون دارو از روش های خانگی بهره ببرید؛ در این خصوص می توان به تغییر سبک زندگی، تغییر شغل و فعالیت های روزانه، تحول در مراودات اجتماعی، توجه به علائق و خواسته های شخص و همچنین تغییر در دکوراسیون داخلی منزل اشاره نمود.

این گزینه آخر یکی از مدرن ترین شیوه های مبارزه با افسردگی به شمار می رود به نحوی که برخی از شرکت های فعال در این زمینه نیز بخشی از فعالیت خود را به تولید پوستر دیواری و کاغذ دیواری برای درمان افسردگی معطوف نموده اند.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته