فواید و عواقب ازدواج سفید چیست؟ زندگی مشترک قبل از ازدواج

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1545 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

ازدواج سفید در ایران به رابطه ای گفته می­شود که دو طرف بدون اینکه ازدواج خود را رسمی کنند، در یک محل زندگی می­کنند. البته دقت کنید که ازدواج سفید در انگلیسی به معنای (White Marriage) این معنا را نمی­دهد. بلکه White Marriage یا ازدواج سفید در انگلیسی به معنی ازدواج بدون رابطه جنسی است. و این دو مسئله نباید با هم اشتباه گرفته شود. اما به هر حال ما در ایران ازدواج سفید را به ازدواجی می گوییم که طرفین در کنار هم زندگی می­کنند بدون آنکه این عقد رسمی کنند و آن را ثبت کنند. با توجه به اینکه این روز ها تعداد ازدواج سفید رو به افزایش است، در این مقاله دید ما صرفا فواید و عواقب ازدواج سفید از دید روانشناسی است تا جوانان با دید باز انتخاب خود را انجام دهند و به هیچ عنوان به دنبال تایید یا رد آن نیستیم.

در چند دهه اخیر، بسیاری از زوج ها به این فکر کرده اند که آیا زندگی مشترک قبل از ازدواج کار عاقلانه ای است یا خیر و یا فواید و عواقب ازدواج سفید چیست و کدام بیشتر است. مردم نسل های قبل به این موضوع فکر نمی­کردند، زیرا زندگی دختر و پسر بدون ازدواج رسمی بسیار غیر معمول بود، اما امروزه این موضوع در جهان روز به روز بیشتر و بیشتر شده و پذیرفته تر می­شود. اما قبل از اینکه با هم وارد خانه شوید، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید.

فرهنگ ایرانی و ازدواج سفید

کشور عزیزمان ایران، فرهنگ خاص خود را دارا می­باشد بنابراین اعتقادات افراد هم می­تواند بر تصمیم گیری تاثیرگذار باشد. بر همین اساس زمانی که از ازدواج سفید در ایران صحبت می­کنیم نمی­توان این اعتقادات را هم نادیده گرفت. در ضمن باید توجه داشت که ازدواج سفید در ایران قطعا سخت تر و پر ماجرا تر از نقاط دیگر است و فرد باید به فرهنگ خود و خانواده خود و همچنین فرهنگ کشور نیز نیم­نگاهی داشته باشد تا بتواند تصمیم درست را بگیرد.

اولین قدم قبل از اقدام به این نوع رابطه چیست؟

ابتدا باید هر دو قصد و هدف خود را بررسی کرده و در مورد آن با خودتان و شریک عاطفیتان روراست باشید. به عبارت دیگر، آیا شما با هم زندگی می کنید تا ببینید آیا در یک خانه سازگار هستید؟ آیا به این دلیل با هم زندگی می کنید که یکی یا هر دوی شما از ازدواج اجتناب می کنید و یا ترس از ازدواج دارید؟ اگر اینطور است، چرا این کار را می کنید؟

در حالت ایده آل ، شما باید یک مکالمه طولانی و صادقانه داشته باشید در مورد اینکه چرا یکی از شما یا هر دوی شما می خواهید بدون ازدواج با هم زندگی کنید. شاید اصلا هر دوی شما با ازدواج راحت تر باشید و بخاطر طرف مقابل اینکار را می­کنید. یا شاید هم مشکل جدی تری وجود دارد. شاید یکی قصد و برنامه مشخصی برای ازدواج دارد اما دیگری صرفا به دنبال یک زندگی موقت است. یا شاید هم به این موضوع فکر کرده که این رابطه فقط یک رابطه عاطفی جدی است اما نه در حد ازدواج.

داشتن این مکالمه بسیار مهم است زیرا اگر باهم هماهنگ نباشید، این امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری در مسیر خواهد شد. با این حال، ما در تمام این مقاله، فرض می­کنیم که هر دوی شما می دانید که هدف نهایی ازدواج است – آن هم نه هر ازدواجی، بلکه ازدواجی سرشار از عشق، محبت و زندگی خوب.

عواقب ازدواج سفید چیست؟

مانند خیلی از مسائل دیگر در روانشناسی، در مورد ازدواج سفید هم نمی­توان به راحتی نظر داد. فرد به فرد و همچنین موقعیت با موقعیت فرق دارد. بنابراین ما در این مقاله به جای اینکه، صرفا بگوییم ازدواج سفید بد یا خوب است، عواقب و فواید ازدواج سفید را از دیدگاه های مختلف بیان می­کنیم و تصمیم گیری را به عهده فرد می­گذاریم. حال به بررسی برخی از عواقب ازدواج سفید می­پردازیم:

  • بسیاری از زوج های جوان احساس می کنند که ازدواج یک مشکل و سد قانونی غیر ضروری در زندگی آنهاست. آنها فکر می کنند تا زمانی که به اندازه کافی برای زندگی با یکدیگر سازگار نشده باشند، نباید ازدواج کنند و می­توانند صبر کنند. از این رو، ازدواج و خانواده به عنوان یک نهاد مهم در اجتماع در حال کاهش است. این موضوع می­تواند در دراز مدت به جامعه آسیب بزند.
  • بسیاری از زوج ها بخاطر مشکل مالی به ازدواج سفید متوسل می­شوند. با این اوصاف هزینه های آنها هم نصف می­شود. آنها در یک جا زندگی می­کنند تا در هزینه های اجاره خانه و سایر هزینه های زندگی صرفه جویی کنند. اما وای به حال وقتی که جدا شوند. در این صورت ممکن است برای یکی از طرفین یا هردو مشکلات مالی بسیار شدیدی ایجاد شود
  • · اگرچه زندگی مشترک قبل از ازدواج در بعضی فرهنگ ها امروزه نسبتاً رایج است، اما هنوز برخی از جوامع هستند که آن را نمی­پذیرند. ایران نیز از این قائده مستثنی نیست و بنابراین این موضوع می­تواند فشار زیادی را به زوجین وارد کند. علاوه بر این، محدودیت ها و مشکلات ناشی از تفاوت ها در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی – مذهبی می­تواند خود در این مرحله دلیلی برای جدایی زوجین از یکدیگر باشد.
  • برخی از زوجین هم اینکار را می­کنند زیرا فکر می­کنند این مسئله در حقیقت قدم بعدی رابطه آنهاست در صورتی که هنوز برای ازدواج آماده نیستند. اینگونه روابط کاملا به معنی کشف مسائل جدید، اخلاقیات طرف مقابل و در حقیقت هرروز یک اکتشاف جدید است. این موضوع ممکن است هیجان انگیز باشد اما می­تواند جزو هردوی عواقب و فواید ازدواج سفید باشد. زیراکه زمانی که این اکتشاف ها تمام شد و هیجانات فروکش کرد، حال دیگر افراد دلیلی برای کنار هم بودن ندارند و زمان جدایی یا طلاق عاطفی فرا می­رسد.
  • اگر این موضوع درست پیش نرود، بلاتکلیفی می­تواند یکی از مهم ترین عواقب ازدواج سفید باشد. زوجین از فردای خود خبر ندارند و هر لحظه این امکان را می­دهند که ممکن است رابطه قطع شود. البته باید به این موضوع نیز دقت کنید که ازدواج به تنهایی نمی­تواند دلیلی برای ماندن در رابطه باشد.

فواید ازدواج سفید چیست؟

حال نوبت به این رسیده که فواید ازدواج سفید را هم بیان کنیم. با این وجود که این نوع رابطه مشکلاتی دارد که بالا گفته شد، اما نمی­توان از فواید ازدواج سفید هم چشم­پوشی کرد. بنابراین همانطور که گفته شد این شما هستید که باید فواید و عواقب ازدواج سفید را سبک سنگین کرده و ببینید در مورد شخص شما و رابطه شما کدام وزنه سنگین تر است.

تقسیم کردن مسائل مالی از فواید ازدواج سفید است

مسائل مالی می تواند یکی از محبوب ترین دلایل زندگی مشترک قبل از ازدواج باشد. فکرش را بکنید، زوج هایی که با هم زندگی می­کنند در بسیاری از مسائل مالی صرفه جویی می­کنند. آنها لباس ها و سایر وسایل شخصی را در یک محل نگه می­دارند. اجاره، رهن، قبض های گاز و برق و آب هر دو نفر یکی می­شود و غذایی که می­خورند و حتی گاه حتی در هزینه های حمل و نقل هم صرفه جویی می­شود. نکته مهم تری که می­تواند آن را از فواید ازدواج سفید دانست این است که در مبحث مالی شما دیگر نیاز نیست هزینه های بسیار زیادی برای ازدواج متقبل شوید.

در حالی که این موضوع کاملا یک نکته مثبت است، شما باید حواستان باشد که این پول اضافه را به جای خرج های بیهوده، در جایی سرمایه گذاری کنید تا آینده شما تامین شود. پول اضافه ای که در این صورت برای شما می­ماند کاملا وسوسه انگیز است.

وقتی بالاخره ازدواج می کنید استرس کمتری دارید

زندگی مشترک با هر کسی می تواند استرس زا باشد. فرقی نمی‌کند پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزندان شما باشند، همه اینها این توانایی را دارند که وقتی دائما باهم زندگی می‌کنید اعصاب شما را بهم بریزند. این موضوع واقعیت زندگیست. اما زمانی که فقط قرار های ملاقات می گذارید یا حتی در یک رابطه عاشقانه جدی هستید، زمان بسیار کوتاه تری برای شناختن عادات شخص مقابل دارید. هنگامی که برای شما فقط قرار های ملاقات می گذارید، برخی از عادات آزاردهنده شریک زندگی خود را نمی بینید یا حتی ممکن است به صورت ناخودآگاه آنها را نادیده بگیرید. حتی ممکن است فکر کنید که او شخصی زیبا است. اما با گذشت زمان، آن چیزی که فکر می کردید خوب است، در نظرتان عوض شود و یا حتی اعصاب شما را بهم بریزد.

بنابراین، به فواید و عواقب ازدواج سفید باید این موضوع را هم اضافه کرد که شما بیشتر و بهتر می­توانید طرف مقابل را بشناسید. در نتیجه بعد از ازدواج نمی­گویید چرا این فرد ظرف ها را نمی­شورد و یا در کارهای خانه هیچ کمکی نمی­کند. اگر قبل از ازدواج با هم زندگی کنید ، با چشمان باز تری ازدواج می­کنید و مسائل عجیب غریب کمتری برای شما وجود دارد.

آزمون رابطه از فواید ازدواج سفید

یکی از فواید ازدواج سفید این است که شما می­توانید خیلی چیز ها را آزمایش کنید. صمیمیت شما در این حالت افزایش می­یابد. صمیمیت همیشه به معنی ارتباط نزدیک عاطفی یا فیزیکی نیست. بلکه می­توان آنرا در مسائل دیگر نیز یافت. برای مثال شما می­توانید با هم در مورد خرید یک ماشین جدید و یا اجاره یک خانه جدید صحبت کنید و این موارد صمیمیت های زیادی را برای شما می­آورد. در نتیجه می­توانید آزمایش کنید که آیا در این سطح از صمیمیت نیز می­توانید با طرف مقابل باشید یا خیر.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته