درمان اضطراب کرونا

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 797 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

این روز ها وقتی از هر چیزی صحبت می‌کنیم یک طرف قضیه مساله کروناست! خانه نشینی، مشکلات اقتصادی، ترس از ابتلا به بیماری کرونا و… باعث شد تا ما مطلبی برای شما عزیزان در مورد درمان اضطراب کرونا بنویسیم. تنها بیماری کوید 19 نیست که الان در حالت اپیدمی قرار دارد، بلکه مشکلات روانی ای که این بیماری ایجاد کرده هم به صورت اپیدمی در کشورها هر روز گسترش پیدا می‌کند. یکی از این موارد، اضطراب کرونا است، در ادامه با ما همراه باشید تا با چند نکته در مورد درمان اضطراب کرونا آشنا شوید.

اساسا اضطراب چیست ؟

همیشه وقتی قصد درمان چیزی را داریم ابتدا باید آن را خوب و کامل بشناسیم، درمان اضطراب کرونا هم از این امر مستثنی نیست. درباره علت اضطراب سه نظریه متفاوت وجود دارد، که در ادامه به هر سه این موارد میپردازیم:

اضطراب از منظر درمانگر شناختی

به اعتقاد درمانگر شناختی، افکار منفی و طرز تلقی های غیر منطقی موجب اضطراب هستند. مثلا اگر بر این باور باشید که باید همیشه مورد تایید دیگران قرار بگیرید، در صورتی که با انتقاد رئیس خود مواجه شوید و یا اگر مجبور باشید در حضور جمعیت زیادی سخنرانی کنید، به احتمال زیاد نگران و عصبی می‌شوید. با توجه به این نظریه، اضطراب کرونا از طریق افکار منفی ای که کرونا و شرایطی که حاصل می‌کند، ایجاد می‌شود.

اضطراب از منظر تحلیل گر روانی

به اعتقاد تحلیل گر روانی تضادهای سرکوب شده تولید اضطراب می‌کنند. در سنین رشد احتمالا از اینکه احساسات منفی خود را با پدر و مادرتان در میان بگذارید، بیمناک بودید. اکنون در سن بلوغ هم ممکن است هنوز از ابراز خشم و یا از در میان گذاشتن افکار خود با دیگران هراس داشته باشید. در صورت اختلاف با رئیس اداره احتمالا خشم خود را فرو می‌دهید مبادا که مورد آزار او قرار بگیرید، از تحقیر شدن می‌ترسید و این همان رفتاری است که پدر و مادر با شما کرده‌اند. تلاش برای اجتناب از برخورد و رو در رویی شما را به سرکوب احساساتتان وادار می‌کند و در نتیجه عصبی و هراسان می‌شوید. از این منظر اضطراب کرونا مثلا زمانی ایجاد می‌شود که شما مشکل دارید از اینکه فردی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی‌کند اما اعتراض خود را اعلام نمی‌کنید مبادا که تنشی ایجاد نشود ولی این سرکوب حس نگرانی سبب می‌شود که شما اضطراب کرونا را داشته باشید.

اضطراب از منظر روان پزشکان

به اعتقاد برخی از روان پزشکان به هم خوردن تعادل شیمیایی بدون علت احساس هراس است. در نتیجه مصرف دارو را تجویز می‌کنند تا ناراحتی شما را برطرف سازند. در واقع بسیاری از بیماران نیز معتقدند مسائل عصبی آنها با دارو درمانی برطرف می‌شود. گروهی فکر می‌کنند که اضطراب ناشی از حساسیت های غذایی یا کاهش قند خون است. در این میان جمعی نگران تومور مغزی یا قلبی هستند! این جماعت مرتب پزشک عوض می‌کنند تا با تشخیص بیماری و مداوایی که هرگز صورت واقع نمی‌گیرد شفا پیدا کنند. و با توجه به این دید، اضطراب کرونا ایجاد می‌شود چونکه باید صورت بگیرد! یعنی به علت آنکه شما احساس ترس، تنهایی می‌کنید واکنش طبیعی بدن شما این است که مضطرب شوید.

راه های درمان اضطراب کرونا

  • از منظر روان شناختی : برای درمان اضطراب کرونا باید مدیریت افکار و احساسات داشته باشید، شرایط بد است؟ قبول، اما این دلیل نمی‌شود که کنترل امور را از دست بدهید. سعی کنید از شایعاتی که در مورد کرونا هست دور باشید و فقط به اخباری که از طریق منابع معتبر اعلام می‌شود گوش دهید.
  • از منظر تحلیلی : برای درمان اضطراب کرونا تا جایی که می‌شود و امکانش را دارید شرایط را به نفع میل و خواسته خود عوض کنید، به طور مثال اگر فکر می‌کنید اداره شما محیطی آلوده دارد حتما مراتب را به مدیر خود اعلام کنید و بدون اینکه ترسی داشته باشید درخواست کنید تا شرایط را برای شما و همکاران شما بهتر کند.
  • از منظر فیزیولوژی : برای درمان اضطراب کرونا سعی کنید به اندازه کافی بخوابید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و تحرک روزانه فراموش نشود. دوستان و خانواده خود را نمی‌توانید ببینید ؟ اشکال ندارد، تماس تصویری که می‌توانید بگیرید، پس از این هم دریغ نکنید، فراموش نکنید که تنهایی و انزوا برای انسان کشنده و خطرناک است!

نتیجه گیری در مورد اضطراب کرونا

این دوران هم می‌گذرد و ما سال های بعد به عنوان خاطرات (شاید بد شاید خوب) از آن یاد خواهیم کرد، اما انسان اساسا موجودی است که با هر شرایطی کنار می‌آید و می‌تواند باز هم حس رضایت و خرسندی کند و این شما هستید که حالت درونی خود را می‌سازید، پس سعی کنید با کمک به خودتان و خانواده تان این دوران را با کمترین مشکل سپری کنید. فراموش نکنید که گاهی لازم است که گاهی کمک بگیرید، پس اگر نیاز به کمک برای درمان اضطراب کرونا داشتید حتما با ما تماس بگیرید. شاد و سلامت باشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته