ترس از زندگی مشترک

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 930 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

اگر آرزوی این را دارید که یک شریک زندگی خوب داشته باشید، بدانید تنها نیستید. در طبیعت ما انسان ها زندگی تنها نیست. پس اگر دلتان داشتن یک شریک خوب برای زندگی نمی خواهد و یا ترس از زندگی مشترک دارید بدانید مشکلی وجود دارد.

با اینکه زندگی خیلی از زوج ها این روز ها ناموفق است، شاید شما بگویید که اما زندگی مشترک من موفقیت آمیز خواهد بود. اما ته دلتان از این بترسید که نا امید شوید. اما ریشه این ترس ها چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد و به آن غلبه کرد؟

ترس از ازدواج به واسطه رفتار والدین

یکی از مراجعه کننده ها تعریف می کرد که وقتی به مادرش( که از همسرش جدا شده بود) گفت می خواهد با کسی نامزد کند، مادرش گفته بود که این فقط می تواند یک معجزه باشد. دلیل این موضوع این بود که هر زمان که دختر می خواست با پسری آشنا شود و به مادر خود هم می گفت، آشنهمچنین ایشان به دخترش به صورت مرتب می گفت که “آیا هنوز رابطه تان خوب است ؟” ، “آیا هنوز با تو خوب است؟” و این سوالات این موضوع را القا می کرد که دیر یا زود زندگی شما خراب خواهد شد و این موضوع در دختر یک ترس از زندگی مشترک را به وجود آورده بود. ترس از ازدواج و یا زندگی مشترک می تواند به همین سادگی شکل بگیرد. و دختر تصمیم گرفته بود کلا دیگر هیچ صحبتی از رابطه خود با مادر نکند. بنابراین مادر فکر می کرد سال هاست که دختر نمی تواند با هیچ پسری حتی صحبت بکند و جالب اینجا بود که به او می گفت یک حیوان خانگی بیاور تا بتوانی نبود شریک زندگی را تا حدی جبران بکنی. این موضوع باعث شکه شدن مادر شده بود، زمانی که فهمید دخترش می خواهد نامزد کند.

اما آیا واقعا زندگی مشترک ترس دارد ؟

یک جواب ساده و کوتاه این است که خیر، ازدواج ترس ندارد. اما ازدواج بدون داشتن اطلاعات از زندگی مشترک، بدون این که بدانید چگونه باید با جنس مخالف خود رفتار کنید و یا چگونه باید فرد درست را انتخاب کنید، چرا. خیلی هم ترس دارد.

اما اگر افرادی می توانند زندگی مشترک موفق داشته باشند پس شما هم می توانید.

چهار نکته وجود دارد که با توجه به آنها می توانید زندگی مشترک موفقی داشته باشید و دیگر نیازی به ترسیدن از زندگی مشترک نیست.

  1. انتظارات واقعی از رابطه داشته باشید

    زندگی با صحنه های فیلم های عاشقانه بسیار متفاوت است. همه ما نقص داریم، پس متاسفانه شریک زندگی شما هم قطعا نقص هایی دارد. پس در مورد اینکه جنس مخالفتان چه مشکلاتی دارند زیاد فکر نکنید، چون قطعا شما هم نقص هایی دارید. در ازدواج هایی که واقعی هستند (نه آن هایی که در افسانه ها پیدا می کنید) نقص وجود دارد، اختلافات وجود دارد، دلخوری وجود دارد. تفاوت در این است که چگونه با این مشکلات کنار بیایید و جدای این مشکلات به هم توجه کنید و قدر هم را بدانید.
    قضیه این نیست که یک نفر فقط عاشق و عاشق و عاشق شما باشد، بلکه مسئله این است که با کسی ازدواج کنید که حتی زمان هایی شما خیلی هم دوست داشتنی نیستید، شما را دوست داشته باشد و در رینگ بماند. و بالعکس شما هم حتی در زمانی که هیچ کس او را دوست ندارید بتوانید هنوز در کنار او باشید.

  2. اطلاعات کلید پیروزی و غلبه بر ترس از زندگی مشترک است

    اگر می خواهید ترس از ازدواج را کنار بگذارید باید و باید اطلاعات داشته باشید. هر چقدر بیشتر بدانید به این معنی است که زندگی راحت تری دارید. کتاب بخوانید. مشاوره بروید. از جنس مخالف اطلاعات کسب کنید و در مورد رابطه بدانید. مطمئن باشید ضرر نمی کنید. زندگی مشترک نیاز به دانش دارد. زوج درمانی و روانشناسی می تواند بسیار به شما کمک کننده باشد.

  3. چرا می خواهید ازدواج کنید؟

    از خودتان خجالت نکشید. از بقیه هم خجالت نکشید. اگر فکر می کنید به بلوغ کافی رسیده اید برای ازدواج و اگر فکر می کنید طرف مقابل شما هم به بلوغ کافی ازدواج رسیده است نیازی به درنگ کردن نیست. به خانواده خود بگویید. اما قبل از آن جواب یک سوال مهم را داشته باشید: “چرا می خواهید ازدواج کنید”. تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید. اگر دلیلی محکم برای ازدواج کردن نداشته باشیم، قطعا دلیلی هم برای ادامه دادن رابطه نداریم. این رابطه چگونه می تواند موفق باشد ؟ پس برای اینکه ترسی از زندگی مشترک نداشته باشید باید دلیلی هم برای ایجاد یک زندگی مشترک داشته باشید.

  4. باور کنید که شما هم می توانید یک زندگی موفق داشته باشید

    اگر به بلوغ کافی رسیده باشید و همچنین اطلاعات کافی را کسب کرده باشید، درست انتخاب کرده باشید و هدف درستی هم داشته باشید، دلیلی نمی ماند که زندگی شما ناموفق باشد. نترسید، زندگی ریسک را می طلبد. به ریسک خود غلبه کنید و تلاش خود را بکنید و مطمئن باشید شما هم لایق یک زندگی مشترک موفق هستید.

اگر همچنان هم حس می کنید از زندگی مشترک می ترسید، ایرادی ندارد باز هم می توانید، یک مشاوره خوب حتما می تواند به حل شدن بسیاری از مشکلات شما کمک کند. پس برای صحبت با یک مشاور خوب درنگ نکنید. مشاور می تواند در بالا رفتن دانش شما و همچنین غلبه شما بر ترستان به شما کند.

کلینیک روانشناسی دل با مشاوران مجرب خود و تیم حرفه ای که در اختیار دارد، در کنار بهره مندی از تکنولوژی های روز می تواند در جلسات مشاوره، زوج درمانی، خانواده درمانی و … قطعا به شما کمک کند تا بر حس ترس خود غلبه کنید. منتظرتان هستیم.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته