درمان شکست عشقی چگونه است؟ چگونه فراموش کنیم؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1778 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

شکست عشقی دردیست که ممکن است ما یک یا چند بار در طول زندگی تحمل کنیم و باید بدانید که این یک امر طبیعی است. شکست عشقی می­تواند ناشی از یک رابطه دوستی پایان یافته، از یک نه شنیدن و یا حتی یک طلاق رسمی باشد. جالب است بدانید که بسیاری از مردم در طول زندگیشان شکست عشقی را تجربه می­کنند و اگر شما هم در حال تجربه یک شکست عشقی هستید تنها نیستید. مهم نحوه برخورد ما با شکست عشقی و در حقیقت نحوه درمان این شکست است.

نکته ای که در این مورد معمولا درمان شکست عشقی را سخت می­کند و فرد احساس می­کند که دیگر نمی­تواند به زندگی برگردد، فیلم ها و کتاب ها هستند که معمولا بسیار اغراق آمیزند. در پایان خوش این فیلم ها همه دور هم جمع می­شوند انگار که هیچ مشکلی نبوده و گاها حتی با فرزندان خود دور آتش جمع شده و در حال بگو بخندند. از طرفی دیگر گاهی هم فرد بعد از شکست عشقی به شدت اندوهگین می­شود دست به کار های عجیب غریب زده و یا به دیگران و یا به خودش آسیب می­رساند و یا حتی خودکشی می­کند. بهتر است بدانیم که در واقعیت در اکثر موارد انسان ها با این موضوع کنار آمده و به زندگی خود ادامه می­دهند و این موارد اغراق آمیز معمولا مربوط به فیلم هاست و ما نباید آنها را الگوی خود قرار دهیم و یا فکر کنیم که این شکست عشقی درمان نشدنی است.

کلیشه ها و حرف های دیگران در پایان رابطه

اگر می­خواهید با پایان رابطه کنار بیایید یا بدانید باید چطور با این غم بزرگ شکست عشقی کنار بیایید به احتمال زیاد به کمک اطرافیانتان هم احتیاج دارید. شما به آنها نیاز دارید تا از شما حمایت کنند. شما احساس کنید برای آنها مهم هستید و زندگی شما هنوز معنا دارد. اما دقت کنید که از کلیشه ها فاصله بگیرید. معمولا حرف های زیادی در این هنگام به شما زده می­شود. برای مثال: او شخص مناسب تو نبود. یا اینکه تجربه عشق و نرسیدن بهتر از این است که عاشق نشوی و جملاتی از این دست. اما دقت کنید این جملات صرفا کلیشه هستند و هیچ کمکی به شما برای کنار آمدن با شکست عشقی نمی­کنند.

درمان شکست عشقی یک فرآیندی نیست که برای همه یکسان باشد. در حقیقت همان جمله که بار ها شنیده ایم: برای همه نمی­شود یک نسخه پیچید. زیرا که افراد داری شخصیت های متفاوتی هستند. رابطه ها و شرایط همه با هم متفاوت است و بنابراین نمی­توان یک راه حل تکراری را به همه داد.

چرا واکنش افراد به شکست عشقی متفاوت است ؟

تا به حال در اطرافیان خود تجربه شکست عشقی را دیده اید ؟ بعضی ها حتی می­توانند کاملا بدون توجه به این موضوع به زندگی ادامه دهند و بعضی هم برای بدست آوردن می­جنگند. بعضی هم سال های سال با خاطرات و حسرت زندگی می­کنند. اما فرق این افراد چیست؟

درست است که شاید مقدار زیادی از شکست عشقی ما نگذشته باشد اما واقعیت این است که شخصیت ما از سال ها پیش شکل گرفته است. شخصیت ما از بچگی ما از زمانی که مادرمان به ما محبت می­کرد شکل گرفته است بنابراین این طبیعی است که در نوع برخورد با شکست عشقی متفاوت باشیم. به همین دلیل باید توجه کنید که مشکلات دیگر سلامت روان می­تواند به شدت به شکست عشقی و درد آن دامن بزند. بنابراین بهتر است که برای درمان شکست عشقی به درمان مشکلات دیگر سلامت روان خود بپردازید. همچنین مهم است که اگر پدر و یا مادر هستید از فرزند خود به خوبی مراقبت کنید. زیرا کم اهمیتی از یک سو می­تواند کودک را در مقابل شکست عشقی بعد ها آسیب پذیر کند. زیرا کودک در حقیقت دائم در بزرگ سالی به دنبال مادر دوم می­گردد. و از سوی دیگر اهمیت زیاد از حد هم می­توانند باعث وجود وابستگی بیش از حد در کودک شود. اگر هم خودتان در شرف طلاق هستید اهمیت دارد که بدانید بدترین سن کودک برای طلاق چه سنی است.

چگونه شکست عشقی را فراموش کنیم؟ باید ها و نباید ها

برخی اوقات گفته می­شود که زمان همه چیز را حل می­کند. این گزاره را نه می­شود رد کرد و نه می­شود تایید کرد. همانطور که گفته شد درمان شکست عشقی از شخص به شخص متفاوت است. پس هیچ کس نمی­تواند دقیقا بگوید چند روز احتیاج دارید تا از پس شکست عشقی بر بیایید یا شکست عشقی را فراموش کنید. درمان شکست عشقی در حقیقت به این معناست که ما باید کار هایی را انجام دهیم تا بتوانیم پروسه برگشت به زندگی عادی خود را هرچه بیشتر سرعت دهیم. یعنی بتوانیم هرچه زودتر به زندگی برگردیم و شکست عشقی را فراموش کنیم.

از دست دادن را قبول کنید

اولین نکته ای که مهم است این است که قبول کنید شما فردی را که برایتان مهم بوده به هر دلیلی از دست دادید و دیگر در زندگی شما نیست. بنابراین این موضوع بسیار طبیعی است که غمگین باشید. غم هم یکی از احساس های ما انسان هاست و هیچ مشکلی ندارد اگر شخصی برای مدتی غمگین باشد. این که ما برای درمان شکست عشقی به محض اینکه احساس کردیم شخصی را از دست دادیم شروع کنیم به دنبال راه حل گشتن در حقیقت به خودمان اجازه ندادیم که این موضوع را بپذیریم و غم خود را بروز دهیم.

خود را منزوی نکنید.

در روزهای اول، سعی کنید در برابر میل به منزوی شدن مقاومت کنید. غم، گناه ، سردرگمی و دیگر احساسات بد، بعد از شکست عشقی ناگهان به سراغ شما می­­آیند. با افرادی که به شما اهمیت می دهند ارتباط برقرار کنید. شما برای کنار آمدن با تغییرات زندگی خود، به حمایت خانواده و دوستان خود نیاز دارید. اگر از دوستان و آشنایان و فعالیت های جمعی دوری می­کنید بدانید که دارید خودتان خودتان را افسرده می­کنید. اگر می­خواهید بدانید که چگونه افسرده شوید راه های بهتری هم برای افسردگی هست که در مقاله چگونه افسرده شویم برای شما آورده شده است.

شکست عشقی را یک شکست واقعی ندانید!

درست است که در اسم شکست عشقی، کلمه شکست دیده می­شود اما در واقع وقتی یک رابطه ای پایان می­یابد و یا شما به سراغ شخصی می­روید و از او نه می­شنوید این ها همه برای شما تجربه هستند. چه 17 سالتان باشد و چه 47 سالتان باشد می­توانید از این موضوع یاد بگیرید. در حقیقت شکست عشقی به شما کمک می­کند خودتان را بهتر بشناسید و در صورت مدیریت درست احتمال مشکل در رابطه های آینده را کمتر می­کند.

برای درمان شکست عشقی تلافی نکنید.

دقت کنید که تلافی کردن اتفاقی که برای شما افتاده با یک شخص دیگر به شما کمکی نمی­کند. صدمه زدن به شخص دیگر نه تنها درد شما را کاهش نمی دهد، در واقع، به احتمال زیاد باعث بدتر شدن حال شما می شود و درمان شکست عشقی را کند می­کند خود را کند می کند.

از خودتان مراقبت کنید

شما لایق این هستید که مراقبت خودتان را تحت هر شرایطی داشته باشید. از نظر جسمی و روحی هر فردن نیاز هایی دارد. بنابراین این نیاز ها را برآورده کنید و به خودتان اهمیت دهید. این موضوع می­تواند در درمان شکست عشقی اهمیت زیادی داشته باشد. برای مثال رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و ارتباطات اجتماعی سالم می­تواند به شما کند. خودتان را برای اشتباهاتتان ببخشید، صبور باشید و بدانید که ملایم بودن و مهربون با خودتان وظیفه و حق شماست.

رها کنید.

جدا شدن و رها کردن به شما توانایی این را می­دهد که ادامه دهید. اگر دلیلی ندارد که با شریک عاطفی قبلیتان و یا کسی که می­خواستید با او رابطه داشته باشید صحبت کنید، خب نکنید. او را در اینستاگرام دنبال نکنید. به دنبال پست ها و عکس های پروفایلش نباشید. جویای اخبار او از دور و اطرافیان نباشید و این موضوع را بپذیرید که آن فرد برای شما تمام شده است. پس شبکه های اجتماعی او را به هیچ عنوان بررسی نکنید. اگر نمی­توانید و دائما این کار را می­کنید پس او را آنفالو و یا حتی بلاک کنید.

ما انسان های حافظه مان به گونه ای درست شده است که خاطرات بد را حذف و خاطرات خوب را بزرگ می­کند. بنابراین ممکن است وقتی به گذشته نگاه می­کنیم مشکلاتمان با شخص مقابل را نادیده یا کوچک ببینیم و فقط روی قسمت های خوبی که با او داشته ایم و دیگر نخواهیم داشت متمرکز شویم. برای پروسه درمان شکست عشقی از مرور این خاطرات دست بکشید. در حقیقت شما تا وقتی که به او فکر می­کنید و دائما در زندگی او سرک می­کشید و از او اخبار می­گیرید از خودتان و زندگی خود و احساساتتان غافل می­شوید.

هرچند که این کار بسیار سخت است اما سعی کنید تصویری که از رابطه داشتید را تغییر ندهید و یا از دست ندهید. هیچ رابطه ای کاملا بد نیست و هیچ رابطه ای هم کامل نیست. بنابراین اگر فکر می­کنید رابطه قبلی شما یک رابطه کامل و تحسین برانگیز است و دیگر هیچ رابطه ای مانند آن نخواهد شد قطعا نیاز است که به خودتان فرصت بدهید و زیاد به رابطه ی گذشته فکر نکنید.

اگر شریک عاطفی قبلی شما یا شخصی که به شما نه گفته است، رابطه جدیدی را آغاز می کند، دیدن پست های آنها در رسانه های اجتماعی (با وجود اینکه همیشه هم بازتاب واقعیت نیست) ممکن است احساسات قدیمی را برای شما زنده کند. همچنین می تواند به هر گونه مشکل حل نشده ای که داشته اید دامن بزند و ذهن شما را بیش از پیش مشغول کند. اینکار برای درمان شکست عشقی مانند یک سم است.

برای درمان شکست عشقی از مشاوره کمک بگیرید.

اگر احساس گناه می­کنید، یا اگر احساس می­کنید که رابطه شما و شکست عشقی شما خجالت آور بوده است احتمال این وجود دارد که نتوانید با خودتان دوست بمانید. این موضوع باعث می­شود که نتوانید از خودتان مراقبت کنید. این احساسات ممکن است جلوی شما را بگیرد و نگذارد که کار های درست را بکنید.

شاید هم نمی­توانید رها کنید و حس می­کنید این احساس شکست گریبان شما را گرفته است و حمایت دوستان و خانواده هم برای شکست عشقی شما کافی نیست. در این زمان بهتر است که از مشاوره درمان شکست عشقی کمک بگیرید. یک درمانگر قابل اعتماد، با دانش، ماهر و دلسوز می­تواند به شما برای مراقبت از خودتان در هر دوره زندگی شما کمک کند. همچنین می­تواند به ویژه در هنگام کنار آمدن با یک مشکل بزرگ در زندگی، که می­تواند شکست عشقی باشد هم یک دوست خوب برای شما باشد. به همین دلیل بهتر است که اگر می­بینید راهکار های بالا برای شما کافی نیست از یک مشاور کمک بگیرید. دل کلینیک یک کلینیک روانشناسی است که با داشتن روانشناسان ماهر می­تواند به شما کمک کند تا بتوانید از این مرحله از زندگی نیز به خوبی و هرچه سریعتر عبور کرده و از مشکلات آن نیز رها شوید.

مشاهده نظرات

  • از تموم دوستان گرامی با نهایت وجود و احساسم تقاضا میکنم اگه در ابتدای رابطه عشق و علاقه باطنی و قلبی نسبت به طرف مقابلون ندارید یا از ظاهر,شخصیت،اعتقادات و فرهنگ خانوادگی و.. طرف قلبا حس خوبی نمیگیرید و ندارید و بخاطر حرف مردم که راجب من چه فکری میکنن اگه متوجه بشن من از این رابطه که مطمنم ناسالمه خارج بشم .خواهش میکنم تمنا میکنم تو معذوریت قرار نگیرید و رابطه رو ادامه ندید قطعا خیلی از اشخاص تو یه مدت کوتاه واقعیت خودشون و شخصیتشون رو نشون نمیدن در واقع شخصیت نمایشی دارن پس لطفا اگه برنامه ای برای ازدواج دارید خیلی خیلی محتاطانه عمل کنید وبا چشم باز و صرفا جهت شناخت نه اینکه وابسته طرفتون بشید متاسفانه خیلیها خطوط قرمز رو رد میکنن و از همون ابتدا میان تا بمونن چطور میشه بدون شناخت میرید تا زندگیتونو بسازین و عدم رعایت این موضوع باعث میشه روز به روز فقط وابستگی زیاد بشه نکته مهم مخصوصا برای دخترای عزیز اینکه فکر نکنید اگه طرفتون مخصوصا اوایل رابطه خیلی محترمانه صحبت میکنه یا از نظر عاطفی ابراز احساساتی نسبت بهتون داره یا هدیه هایی بعضا گران قیمت براتون میخره دلیل بر این نمیشه که عاشقتونه در خیلی از مواقع در حقیقت هدف طرف مقابلتون اینه که سعی میکنه شما رو در معذوریت قرار بده حتی اگر هم واقعا عاشق شما باشه مهم اینه که شما هم متقابلا عاشقش باشید تاکید میکنم عاشق و دلبستش باشید نه وابسته متوجه این مسایل حتما باشید چیزی که مهمه صداقت و اعتماد طرف مقابلتون و جذابیت شخصیت اونه ممکنه طرف مقابل ویژگیهای مثبت زیادی هم داشته باشه ولی مهم اینه که شما میخواهید تا آخر عمر روز و شب کنار هم زندگی کنید مطمن باشید به مرور هیچ عشق و علاقه ای بوجود نمیاد ممکنه وابستگی بخاطر ارتباط و تعامل بوجود بیاد ولی قطعا اون عشق اهورایی که واقعا رویا نیست و آرزوی قلبیه یکایک شماست محقق نمیشه از همون ابتدا اگه عشقی نسبت بهم داشتید که هیچ در غیر اینصورت مطمن باشید فقط وابستگیه و به مرور سرخورده و احساس بی ارزشی و نا امیدی تموم وجودتون رو تسخیر میکنه لطفا تو رابطه ناسالم نمونید قطع به یقین دیر یا زود خودتون متوجه میشید لطفا زمان و جوونیتونو با ادامه رابطه ناسالم تباه نکنید حرمت نفس داشته باشید و مطمن باشید شما لایق و شایسته عشق واقعی هستید و همچنین مطمن باشید تو هر سن و سالی میتونید عشق واقعیتونو پیدا کنید و ترس از بالا رفتن سن و یا ترس از تنهایی نباید باعث بشه که رابطه سمی رو ادامه بدید تنهایی اصلا مانع نیست به شرطی که به اون خودشناسی رسیده باشید قطعا تنهایی بهتر از بودن با کسیه که عاشقش نیستید

    • ممنون از دیدگاهتون!
      قطعا ازدواج مبحث بسیار مهمی هست و نیاز به مطالعه، تصمیمات درست و عاقلانه و همچنین مشورت از افراد با اطلاع داره.

  • لطفا تا زمانی که دوران سوگ را که حداقل خوش بینانه ترین زمانش یکسال پس از جدایی اعم از طلاق یا شکست عشقی از رابطه قبلتون هست وارد به هیچ عنوان وارد هیچ رابطه جدیدی نشید چون بدون شناخت منطقی وارد رابطه جدید شدید و معیارهای انتخابتون کاملا تحت تاثیر هیجانات و احساسات منفی رابطه قبلیتونه حالا یا بخاطر خلاء عاطفی یا ترس از تنهایی یا ترس از آینده مبهم و... وارد رابطه جدید شدید و قطعا عشقی نسبت به پارتنر جدیدتون ندارید و صرفا بخاطر فرار از ناکامی و محرومیت و احساساتی مثل طرد شدگی و حس بی ارزشی و عدم وجود عزت نفستون وارد این رابطه ناسالم و سمی شدید پس بهترین کار اینه که بجای فرار از شکست با پارتنر قبلیتون حضورا صحبت کنید و سریعا از رابطه ناسالمی که داخلش هستید خارج بشید چون قطعا در آینده نه چندان دور خودتون متوجه رابطه اشتباهتون میشد لطمات ماندن در چنین رابطه ناسالمی به مراتب بیشتر از صدمات تنهاییه و اگه میبینید تصمیم به جدایی عجولانه بوده و بر مبنای احساسات منفی چنین تصمیمی گرفته بودید با پارتنر قبلیتون رو راست باشید و مجددا به آرزوی قلبیتون برسید و در جهت کسب مهارت و ارتقای رابطتون اقدام کنید کاری نکنید که عمری آه و حسرت بخورید

    • ممنون الناز از کامنت شما و اینکه نظرتون رو برای ما و بقیه خواننده ها نوشتید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته