بهبود رابطه عروس و مادرشوهر

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1286 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

بعد از اینکه انسان ازدواج می کند، انگار که وارد یک زندگی جدید شده است، چرا که هم روابط جدید پیدا می کند و هم نوع زندگی او عوض می شود. روابط جدید و نقش های جدید که وارد زندگی می شود گاه می تواند باعث پیشرفت باشد و گاهی هم می تواند باعث مشکل در زندگی شود. پس باید سعی کنیم تا بتوانیم با قبول کردن و بهبود این نقش های جدید به داشتن زندگی بهتر برای خودمان کمک کنیم. از جمله این روابط روابط عروس و مادرشوهر یا پدرشوهر، روابط داماد و مادرزن و یا پدر زن است، که نقش بسیار مهمی هم در زندگی شخص ایفا می کند و نمی توان گفت در جامعه ایرانی بدون روابط خوب با خانواده همسر می توان راحت زندگی کرد. یکی از روابطی که درجامعه ما در آن گاهی اوقات مشکل یافت می شود رابطه عروس و مادرشوهر است که از گذشته متاسفانه در بین خانواده های ایرانی یک رابطه سخت جا افتاده است. بنابراین بسیار مهم است که ما در جهت بهبود رابطه عروس و مادرشوهر بکوشیم. اما آیا واقعا رابطه عروس و مادرشوهر حتما رابطه ای همراه با مشکل است؟

خیر، نمی توان گفت که همه عروس ها و مادر شوهر ها با هم مشکل دارند، بلکه خیلی از عروس ها و مادر شوهر ها هستند که می توانند به کمک هم رابطه ای مانند مادر و دختر برقرار کنند. پس می توان به این نکته پی برد که بهبود رابطه عروس و مادر شوهر نه تنها ممکن می باشد بلکه این رابطه می تواند به یک رابطه عالی هم تبدیل شود. پس در این مقاله نکاتی را برایتان می گوییم که به کمک آن بتوانید این رابطه را بهبود ببخشید.

 

چرا رابطه با خانواده همسر از اهمیت خاصی برخوردار است ؟

 

در یک رابطه، والدین نقش بسیار مهمی در زندگی فرزندان خود دارند. برای مثال فرض کنید بعد از هر مهمانی بخواهد دعوایی بین دو نفر پیش بیاید، که چرا در مهمانی مادر و پدر تو چنین اتفاقاتی افتاد و یا اینکه بر فرض مثال مادر تو فلان حرف را به من زد. پس نمی توان گفت که رابطه با خانواده همسر در زندگی اهمیتی ندارد. بلکه می تواند حتی به جای مخرب بودن به زندگی مشترک کمک هم بکند. مثلا در یک رابطه سالم حتی عروس می تواند مانند مادر خود با مادرشوهرش درد و دل کند.

اما راه درست چیست ؟ گاهی اوقات می بینیم که در هنگام وجود مشکل خانم راه دوری از خانواده همسرش را بر می­گزیند. مثلا رفت و آمد نمی کند و یا اینقدر بدگویی می کند تا شاید این تلاش ها نتیجه دهد و داماد از خانواده خود دور شود اما این راه ها راه های درستی نمی باشد. گاهی اوقات هم می بینیم که اینقدر جنگ و جدل راه می افتد که داماد تصمیم می گیرد رابطه خیلی کم و در حد ضرورت فقط باقی بماند. اما یک راه دیگر هم موجود است و آن دوستی و محبت و رابطه دلسوزانه بین دو طرف می باشد و برخی سعی می کنند با کمی تامل و خلاقیت رابطه را بهبود دهند. مطمئن باشید که راه سوم از همه راه ها بهتر است. برای مثال حتی اگر قطع رابطه با خانواده همسر هم ممکن باشد، مطمئن باشید فشار روانی ای که این مسئله بر روی همسر می آورد می تواند بر جای دیگری اثر گذار باشد و جای دیگری سر باز بزند و یا یکی از علل افسردگی باشد که این مشکل هم باز در زندگی مشترک نمود می کند.

 

آیا بهبود رابطه عروس و مادر شوهر تنها وظیفه همین دو شخص می باشد؟

 

جواب این سوال به وضوح خیر است. البته که رفتار هر دو نفر در بهبود رابطه عروس و مادرشوهر مهم است، اما باید بدانیم که همسر خانم هم نقش مهمی را در این روابط بازی می کند. پس خیلی از رفتار های داماد خود می تواند باعث نزدیکی و یا دوری همسر و مادرش شود. پس خواندن این مقاله چه برای کسی که مادر داماد است، چه برای خود عروس و چه برای خود داماد خالی از لطف نیست.

 

چند نکته برای بهبود رابطه عروس و مادرشوهر

پس متوجه شدیم که بهبود رابطه عروس و مادرشوهر و به طور کلی بهبود رابطه با خانواده همسر جزو واجبات است و وظایف چه کسانی است. بنابراین ما در این مقاله برای شما چند راه برای بهبود رابطه عروس و مادرشوهر را لیست کرده ایم تا شاید کمکی به شما بکند و بتوانید روابط بهتری داشته باشید.

 

 

  • اگر گله ای پیش آمد بگویید. اگر گله ای پیش آمد و یا از چیزی ناراحت شدید مشکلی ندارد اگر آن را بازگو کنید بلکه بسیار هم مهم است، زیرا ناراحتی پیش شما نمی ماند. اما چیزی که خیلی مهم است نحوه بازگو کردن مشکل است. نباید مشکل را با کنایه، تیکه و تحقیر به طرف مقابل فهماند بلکه راه منطقی صحبت کردن و بیان صریح مشکل همراه با پیشنهاد و به صورت دوستانه است.
  • برچسب نزنید. برچسب زدن یکی از بزرگ ترین مشکل های ما انسان ها در هر روابطی است. برچسب زدن همیشه همراه با قضاوت های منفی، تحقیر و پیش داوری است بنابراین برچسب زدن یکی از بزرگ ترین اشتباهات در روابط ماست. چه به صورت علنی و چه پیش خود. مثلا اگر فکر کنید مادرشوهر شما همیشه فرد تند زبانی است ممکن است حتی حرف های معمولی او را کنایه برداشت کنید.
  • احترام بگذاریم. احترام در وهله اول نشانه شخصیت خود ماست. احترام می تواند گاهی در روابط معجزه کند. قبل از زدن هر حرفی به آن فکر کنیم  سعی کنیم رفتارمان سنجیده باشد.
  • اگر مادر شوهر هستیم به پسر و عروسمان کمک کنیم. قطعا تجربه شما به مراتب بالا تر است از عروس خودتان. از این تجربه برای بهبود رابطه عروس و مادر شوهر استفاده کنید. به آنها راه های زندگی را آموزش دهید و سعی کنید به آنها تا حد معقول کمک کنید. اما گاهی هم اشتباه عروس و پسرتان را به پای جوانی بگذارید.
  • دخالت های بی مورد منشا بسیاری از مشکلات است. سعی کنیم توصیه بکنیم اما نه تا حدی که ممکن است باعث بروز مشکلات شود. ضمنا دائم مشکلات و یا توصیه های خود را تکرار نکنیم. پسر و دختر ما بزرگ شده اند.
  • انتظاراتمان را بیان کنیم. مشکلی ندارد اگر به مانند گله انتظار خود از مادرشوهر و یا عروستان را بیان کنید. اما توجه داشته باشید که ابتدا خود را جای طرف مقابل بگذاریم و ببینیم آیا انتظارات ما منطقی است؟ و تحمل رد شدن درخواست خود را نیز باید داشته باشیم.
  • سعی کنیم محبت و دوستی ایجاد کنیم. محبت، همدلی و دوستی همیشه باعث بهتر شدن روابط می شود. در نتیجه نباید تعجب کرد اگر این موضوع باعث بهبود رابطه عروس و مادرشوهر هم شود. فرقی نمی کند که نقش ما در رابطه چیست، مادر شوهر هستیم یا عروس. اگر بتوانیم با محبت با طرف مقابل رفتار کنیم قطعا او نیز می فهمد. اگر هم داماد هستیم می توانیم با محبت کردن به هر دو طرف آنها را سرشار از آرامش کرده و از بروز مشکلات جلوگیری کنیم.

 

اگر همچنان مشکلی در روابط ما وجود داشت چه کنیم ؟

در این زمان یک راهنمای خوب می تواند به ما بگوید که کجای کار ما غلط است و باید چکار کنیم تا بتوانیم زندگی مشترک راحت تری داشته باشیم. در این زمان صحبت با یک فرد با تجربه بی طرف و یا یک مشاور خوب می تواند بسیار کمک کننده باشد. پس در این مرحله می توانیم به یک مشاور خوب جهت مشاوره فردی، زوج درمانی و یا خانواده درمانی رجوع کنیم. دل کلینیک، کلینیک تخصصی روانشناسی می تواند با دپارتمان های تخصصی خود که درجهت بهبود روابط خانوادگی می کوشند به شما کمک کند تا بتوانید روابط خود را با عروس و یا مادرشوهر خود بهبود بخشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته