مهرطلبی از مشکلات فرهنگی ما ایرانیان

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1205 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

حتما تا به حال با افرادی روبه رو شده‌اید که برای انجام هر کاری به دنبال محبت هستند؛ یعنی هر کاری را در ازای به دست آوردن محبت و توجه دیگران انجام می‌دهند. متاسفانه جامعه ما مهرطلبی را یک اختلال اخلاقی می‌دانند، اما باید بدانید که این صفت شخصیتی  با بالا رفتن سن و بیشتر شدن آن در هر فردی میتواند تبدیل به یک بیماری شود.

در این سری از مجله دل کلینیک قصد داریم در رابطه با مهرطلبی با شما همراهان صحبت کنیم.

مهرطلبی چیست؟

مهرطلبی به معنای خوشحال و خشنود نگه داشتن دیگران و انجام دادن هرکاری در ازای جلب توجه و قرار گرفتن در الویت یک فرد می‌باشد. به عبارت ساده تر می‌توان گفت که یک فرد هر هرکاری را انجام می‌دهد به شرطی که دیگران قدر او را بدانند و به او توجه کنند.

انواع مهرطلبی

  • ذهنی

در این نوع، فرد در ذهن خود همیشه به این موضوع فکر خواهد کرد که باید دیگران را راضی نگه دارد و خوشحال کردن دیگران به صورت مکرر کار بسیار خوبی است.

  • روانی

در این نوع، احساسات و نیازها درگیر هستند؛ به طوری که فرد دائم ترس از ترد شدن، تنها ماندن،انتقاد شدن و همچنین نیاز به محبت، کنترل شدن و تأیید شدن از سوی دیگران را دارد.

  • رفتاری

در این نوع، عادت ها درگیر خواهند بود؛ فرد همیشه عادت به این دارد که اطرافیانش را راضی نگه دارد و توانایی گفتن کلمه ” نه ” را ندارند. اگر عملی در جهت خوشحال کردن دیگران انجام نشود، احساس می‌کند چیزی را از دست داده و یا گم کرده است.

مهرطلبی چگونه شکل می‌گیرد؟

دلایل مختلفی در به وجود آمون این تیپ شخصیتی وجود دارد و بیشتر به نحوه تربیت خانواده بستگی دارد.

مهم ترین آن ها عبارتند از:

یک باور غلط که در برخی از جمع های خانوادگی وجود دارد، توجه زیاد به فرزند پسر است. همین امر باعث می‌شود فرزند دختر همیشه از برادرش دستور بگیرد و مطیع او باشد.

  • تبعیت از خانواده

زمانی که پدر و مادر به فرزند خود می‌آموزند که اگر کودکشان می‌خواهد دوست داشتنی باشد باید به حرف آنها گوش داده و همیشه گوش به فرمان باشد. این نوع از تربیت باعث میشود کودک نتواند در برابر زورگوییها چه در خانواده و چه در جامعه اعتراضی داشته باشد و عصبانیتش را در خود فروکش کند.

  • خانواده تشنج وار

این نوع از خانواده دائما در حال دعوا و ناراحتی هستند که این امر باعث می‌شود فرزند احساس ناامنی داشته باشد و از یک فرد خانواده یا از فردی غریبه طلب توجه و محبت کند.

خصوصیات افراد مهرطلب

  1. مطیع و فرمانبردار از افراد
  2. تکیه کردن به دیگران در انجام هر کار
  3. احساس نیاز به محبت و توجه
  4. داشتن احساس ضعف و ناامیدی
  5. کوچک شمرده شدن
  6. نیازمند کمک در هر زمینه ای
  7. نیازمند حمایت و عشق
  8. احساس مقصر بودن
  9. احساس اجحاف شدید
  10. احساس ناامنی

پیامدهای مهرطلبی

  • افسردگی و اضطراب

زمانی که یک فرد تمام وقت خود را صرف انجام کارهای مختلف برای رضایت دیگران می‌کند ولی در نهایت به این واقعیت می‌رسد که دیگران برایش ارزش قائل نمی‌شوند و همان قدر به او خوبی نمی‌کنند، به سمت افسردگی و ناامیدی خواهد رفت.

  • خشم درونی

بیشتر افراد مهرطلب، درون گرا هستند و احساسات خود مانند خشم، عصبانیت، ناراحتی را در خود پنهان می‌کنند. داشتن خشم درونی منشأ بیماری و دردهای جسمانی را به همراه دارد. خشمی که در فرد فرو می‌ریزد سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل کرده و باعث به وجود آمدن بیماری های مختلف می‌شود.

  • از دست دادن فرصت ها

همیشه برای قضاوت نشدن و خوب بودن در برابر دیگران خود را آزار می‌دهیم؛ از ترس آبرو خیلی از افکاری که دوست داریم را پنهان می‌کنیم و خود را به یک فرد مهرطلب تبدیل می‌کنیم.

راه های مقابله با مهرطلبی

  • تمرین ” نه ” گفتن

اگر یاد بگیریم که در جواب خواسته هر کسی به موقع و با روشی درست ” نه ” بگوییم، سخت ترین  راه را پشت سر گذاشته‌ایم.

  • ” رک ” باشید

اینکه در هر موضوعی بدون هیچ گونه توهینی رک باشیم و اعتماد بنفس داشته باشیم، می‌توانیم روابط بهتری را با دیگران برقرار کنیم.

  • تمرین نترسیدن

این ترس میتواند نسبت به هر موضوع و در هر زمینه ای باشد. نترسیدن از تنهایی و نبودن فردی برای تکیه کردن یکی دیگر از راه های دوری از مهرطلب بودن است.جلو آیینه بایستید و با خود صحبت کنید. گاهی کاری را به تنهایی شروع کنید و به خودتان قول دهید که می‌توانید به تنهایی این کا را به پایان برسانید.

همان طور که میدانید ویژگی مهرطلب بودن از کودکی در افراد به وجود آمده و با آن بزرگ شده‌اند؛ بنابراین حذف این عادت بسیار سخت خواهد بود. سعی کنید رفتار و عمل های نادرست خود را پیدا کنید و آن ها را اصلاح کنید. برای مثال اگر دائم به این فکر میکنید که باید به دوستان و آشنایانتان خدمت کنید و برای آن ها وقتتان را بگذارید این را با خودتان تکرار کنید که شما برای خدمت به دیگران متولد نشده‌اید بلکه برای ساختن هدف ها و آرزو هایتان پا به این دنیا گذاشتید.

  • کم کردن توقعات از دیگران

بهتر است برای انجام هر کاری از دیگران توقع جبران( چه عملی و چه احساسی) نداشته باشیم چرا که انجام دادن هر کار برای هر فردی یک عمل دوستانه است نه یک اجبار.توقع این را نداشته باشید که همه با شما موافق باشند و فقط برای شما و توجه به شما زندگیشان را ادامه دهند

  • رنجش زدائی

تلقین مدام به خود که رنجش زدائی به نفع ماست و کمک بزرگی به بهبود روابطمان خواهد کرد؛ چه با خودمان و چه با دیگران.همچنین تهیه فهرستی از رنجشهایمان ،چه کوچک ، چه بزرگ ، چه مزمن و چه تازه ، هرچه که یادمان مانده است.

تفاوت میان مهرطلبی و مهربانی

نکته ای که باید درنظر داشته باشید این است که مهربانی و مهرطلبی بسیار باهم تفاوت دارند و نمیتوانند در کنار هم قرار گیرند. مهرطلب بودن باعث می‌شوند که دیگران بر ما سلطه گری کنند اما مهربانی باعث جذب افراد و دید مثبت می‌شوند. در واقع تفاوت اصلی میان این دو در برابر انتظاری است که فرد در مقابل انجام آن عمل دارد. برای مثال فرد مهرطلب هدیه‌ای را به کسی می‌دهند و در ازای این کار توقع جبران و توجه دارند؛ اما فردی مهربان است اگر هدیه ای را هم به کسی بدهد توقعی ندارد و شاید بعد ها حتی زمان دقیق خرید و قیمت خرید هدیه را هم به یاد نیاورد.

جمع بندی در مورد مهرطلبی

قطعا هر رفتاری که سالیان سال در ما وجود داشته و ریشه دارد را هرگز نمی‌توان به سادگی کنار گذاشت؛ اما برای اصلاح برخی از عادات بد و بهتر زندگی کردن نیاز به تغییرات بزرگ است. این تغییرات هیچ وقت بدون کمک یک فرد یا افرادی امکان پذیر نخواهد بود.

متاسفانه افراد مهرطلب در ظاهر بسیار افراد خوبی به نطر می‌رسند، اما از درون افرادی با حالی خراب و آشفته هستند. بنابراین اگر می‌خواهید دچار اختلالاتی مانند افسردگی یا پرخاشگری نشوید بهتر است روحیه مهرطلبتان را پذیرفته و با آن مقابله کنید و برای هر چه بهتر شدن آن تلاش کنید.

شما می‌توانید برای شروع از یک مشاور متخصص در حوزه تیپ‌های شخصیتی کمک بگیرید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته