اهمیت مهارت‌های نرم (soft skills) در کار چقدر است؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1502 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

طبق تحقیقات انجام شده هر فرد برای موفقیت در زمینه‌های شغلی و یا حتی در روابط اجتماعی نیاز به مهارت‌هایی دارد. با به کارگیری این مهارت‌ها فرد می‌تواند پیشرفت کرده و درصد موفقیت‌های خود را افزایش دهد. شاید تا به حال برای شما هم سوال شده که این مهارت‎‌ها چگونه هستند و چطور می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. موضوع این سری از مجله دل کلینیک در ارتباط با مهارت‌های مورد نیاز در زندگی یا همان مهارت‌های نرم، که بیشتر در موارد شغلی به کار برده می‌شود است.

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم مهارت‌های غیر فنی هستند که به چگونگی نحوه کار شما مربوط می‌شوند. این موارد شامل نحوه تعامل شما با افراد دیگر، نحوه حل مشکلات و نحوه مدیریت کار شما می‌باشد.

بیشتر کسانی که نیازمند فردی برای شروع کار در سازمان خود هستند، معمولاً نامزدهای شغلی که دارای این مهارت‌ها هستند را انتخاب می‌کنند؛ زیرا باعث موفقیت بیشتر در محل کار و کسب و کارشان خواهد شد.

برخلاف مهارت‌های سخت، که توانایی فرد برای انجام یک کار مشخص می‌باشد مهارت‌های نرم به طور گسترده تری در عناوین شغلی استفاده می‌شود و شغل افراد را حفظ می‌کند.

انواع مهارت‌های نرم

  1. ارتباطات

مهارت های ارتباطی موثر از طریق روند مصاحبه و به طور کلی در حرفه شما مفید خواهد بود. توانایی برقراری ارتباط شامل دانستن چگونگی صحبت کردن با دیگران در شرایط یا شرایط مختلف است. به عنوان مثال ، هنگام کار با یک تیم در یک پروژه ، ممکن است نیاز به برقراری ارتباط داشته باشید که فکر می کنید ایده یا فرایندی بی اثر است. یافتن راهی برای مخالفت با درایت و مهارت با دیگران بحث کردن در کار بدون ایجاد تضاد مهارت مهمی است که کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند.

  1. توانایی حل مسئله

کارفرمایان برای افرادی که می توانند به سرعت و به طور موثر مسائل را حل کنند بسیار ارزش قائل هستند. حل مسئله می‌تواند شامل استفاده از دانش خود برای حل سریع مسئله در صورت بروز آن باشد، یا اینکه می‌توان وقت خود را برای تحقیق و مشورت به همراه همکاران برای یافتن راه حل مقیاس پذیر و طولانی مدت اختصاص داد.

  1. خلاقیت

خلاقیت یک توانایی گسترده است که شامل چندین مهارت مختلف از جمله مهارت‌های نرم و دیگر مهارت‌های فنی است.کارکنان خلاق می‌توانند روش های جدیدی برای انجام وظایف، بهبود فرایندها یا حتی ایجاد راه های جدید و هیجان انگیز برای کسب و کار پیدا کنند. خلاقیت را می توان در هر نقشی در هر سطح استفاده کرد.

  1. سازگاری

چقدر راحت با تغییرات سازگار می شوید؟ اگر در یک زمینه یا استارتاپ کار می کنید، سازگاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تغییر در فرآیندها ، ابزارها یا مشتریانی که با آنها کار می کنید می‌توانند به سرعت اتفاق بیفتند. کارکنانی که توانایی سازگاری با شرایط جدید و روش کار را دارند در بسیاری از مشاغل و صنایع دارای ارزش هستند.

  1. کار گروهی

بیشتر افراد بخشی از یک تیم هستند و حتی کسانی که در تیم رسمی نیستند نیاز به همکاری با سایر کارمندان دارند. همچنین شما ممکن است ترجیح دهید که به تنهایی کار کنید، اما مهم است که نشان دهید ارزش همکاری با دیگران برای تحقق اهداف شرکت را درک کرده و از آنها قدردانی می‌کنید. این نشان می دهد که شما مهارت های لازم برای همکاری مشترک را دارید.

  1. اخلاق کاری

اخلاق کاری، توانایی پیگیری و انجام به موقع و با کیفیت وظایف است. یک اصول اخلاقی قوی به شما کمک می کند تا رابطه مثبتی با کارفرما و همکاران خود برقرار کنید؛  حتی اگر هنوز در یک کار جدید وارد شده و مهارت های فنی خود را توسعه می‌دهید. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند با کسی کار کنند که دارای اخلاق کاری قوی و مشتاق به یادگیری است تا یک فرد ماهر که بی‌انگیزه به نظر می رسد.

اهمیت مهارت های نرم در کار چقدر است؟

همانطور که می‌دانید بیشتر پروژه‌های کاری به صورت تیمی انجام می‌شود و همین امر باعث می‌شود توانایی فرد در تعاملات با دیگران و توانایی مدیریت کارها در پروژه ارزش بسیار زیادی داشته باشد.

در نتبجه مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال افرادی می‌باشند که دارای توانایی کار تیمی، ارتباطات، توانایی حل مسائل و سایر توانایی‌های عاطفی و شناختی هستند.

همچنین این مهارت‌ها می‌تواند به شما در نوشتن رزمه‌ای کامل کمک کند؛ اگرچه داشتن مهارت نرم در رزومه می تواند توجه کارفرمایان را به خود جلب کند، اما مصاحبه جایی است که شما می توانید نشان دهید که در واقع این مهارت ها را در خود دارید. شما می توانید برخی از مهارت‌ها مانند برقراری ارتباط خوب و اعتماد بنفس خود را به نمایش بگذارید.

این مهارت‌ها چه کمکی به ما می‌کنند؟

بیشتر مدیران کارکنانی را انتخاب خواهند کرد که فقط توانایی انجام کار را ندارند بلکه مهارت‌‌های خاص و منحصر به فردی را دارا هستند.

برای مثال: فردی که مهارت مدیریت زمان خوبی دارد و می‌داند برای انجام کارها چگونه برنامه ریزی کند در الویت قرار میگیرد.

در بعضی موارد ممکن است دو فرد درخواست کننده برای یک کار باشند و همچنین سوابق تحصیلی مشابه داشته باشند. در این چنین موقعیت‌هایی فردی انتخاب خواهد شد که با کار انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.

شما با استفاده از این مهارت‌ها می‌توانید شغل خود را حفظ کنید؛ چرا که دارای صفاتی مانند اعتماد بنفس و تمایل به یادگیری زیاد هستید و داشتن این صفات می‌تواند شغل شما را مداوم کند.

چگونه این مهارت‌ها را به دست آوریم؟

متاسفانه برخلاف یادگیری مهارت‌های سخت که کلاس‌های مختص به خود را دارند، مهارت‌های نرم را نمی‌توان در حوزه برگزاری مثلا یک کلاس آموزشی آموزش داد؛ بلکه این مهارت‌ها مانند احساسات و بینش‌های هستند که در افراد وجود دارند که به افراد اجازه می‌دهند آن‌ها را ارزیابی کنند و فقط نیازمند تقویت و رشد می‌باشند.

باید بدانید تنها با وارد شدن به بازار کار و روابط اجتماعی می‌توانید این موارد را رشد دهید و آن‌ها را تقویت کنید.

برای مثال اگر در یک محیط سازمانی کار کرده باشید قطعا به مشتریان ناراضی کمک کرده‌اید برای حل مشکل خود راه حلی را پیدا کنند. در نتیجه در اینجا شما از مهارت حل مسئله استفاده و آن را تقویت کردید.

همچنین برای رشد این مهارت‌ها نیاز است که کمی تأمل کنید. به این صورت که اگر در محیط کاری خود به مشگلی برخوردید تا مشکلات کاری داشتید دائما به سراغ مدیر خود نروید. سعی کنید به کمک تیم خود وارد عمل شوید و مشکلات موجود را حل کنید.از پیشنهاد دادن نترسید و ایده‌های ذهنی خود را بیان کنید.

نکته1: اغلب کارفرمایان هیچ وقت مستقیما از شما نمی‌پرسند که شما مهارت نرم دارید، بلکه با ارائه وظایف و شرایط کاری از شما می‌خواهند که در رابطه با این شغل کمی از دید خودتان توضیح دهید.

نکته2: سعی کنید در رزمه خود هر تعداد از این مهارت‌ها را که دارید بیان کنید و در مصاحبه حضوری آن‌ها را به صورت برجسته نشان دهید.

نکته3: مهارت شنیداری یکی از مهم ترین مهارت‌های مهم در هنگام مصاحبه و حتی در هنگام انجام کار است.سعی کنید هم به اندازه صحبت کنید و هم به اندازه گوش دهید.

چگونه مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهیم؟

  • مهارت‌هایی که می‌خواهید در آن پیشرفت کنید،انتخاب کنید و به طور مداوم تمرین کنید.

اگر آن‌ها را عملی کنید، می‌توانید هر مهارت را بهبود ببخشید. بیشتر آن‌ها موضوعاتی روتین هستند.

به عنوان مثال، شما می توانید با مدیریت زمان( به موقع رساندن در محل کار یا وجود حوادث) و شروع زودتر کارها در یک پروژهذ به شما کمک خواهد کرد.

  • مهارتهای نرم مثبتی را که در دیگران می‌بینید مشاهده و تقلید کنید.

حتما افراد حرفه ای وجود دارند که شما آن‌ها را می‌شناسید و یا با آنها کار می‌کنید که در مهارت های مختلف نقاط قوت زیادی دارند.شما می‌توانید با کمی دقت شیوه‌های مربوط به آن‌ها را یاد بگیرید و در برنامه  وزانه خود قرار دهید. به عنوان مثال افرادی هستند که در جلسات خود تمامی نکات و مباحث را یادداشت می‌کنند؛ این موضوع به افراد کمک خواهد کرد سوالات مفهومی و به موقعی را مطرح و آن‌ها را سازمانده هی کنند.

  • منابعی را برای کمک به یادگیری و ارتقا خود پیدا کنید.

برای پیدا کردن منابع در ارتباط با رشد این مهارت‌ها دو راه وجود دارد.

مورد اول پیدا کردن افراد معروف در زمینه‌های شغلی و مطالعه چگونگی پیشرفت آن‌ها.

مورد دوم مشاوره با مشاورینی که در زمینه مهارت شناسی تخصص کافی را دارند.

  • اهداف مهم را برای رشد مهارت‌های خود انتخاب کنید.

باید این مورد را در نطر داشته باشید که تمامی این مهارت‌ها را بر اساس محیط کاری خود و همچنین نحوه ارتباط خود با دیگران انتخاب کنید و آن‌ها را تقویت کنید. این امر می‌تواند به شما کمک کند زمینه های اصلی بهبود را برای تعیین هدف خود مشخص کنید.

سخن آخر

اگرچه وجود مهارت‌های سخت و فنی نیازمند یک کار است، اما مهارت‌های نرم اهمیت بسیار زیادی در کار دارند.

بهتر است در تمامی مراحل جستجو برای کار آن‌ها را برجسته کنید و پس از یافتن شغل موردنطرتان به توسعه این مهارت‌ها ادامه دهید.

همچنین اگر در کشف مهارت‌های نرم در خود به مشکل خوردید و یا می‌خواهید آن‌ها را تقویت کنید پیشنهاد می‌کنیم با مشاورین ما در ارتباط باشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته