بهترین سن کودک برای طلاق و بدترین سن کی است؟ تاثیرات طلاق بر فرزندان چیست ؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1811 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

به راستی بهترین سن کودک برای طلاق کی است ؟ بدترین سن کودک برای طلاق کی است؟ تاثیرات طلاق بر فرزندان چیست و چگونه می توان این تاثیر و آسیب ها را متناسب با سن کودک کم کرد ؟ مشاوره با کودکان طلاق تاثیر گذار است ؟ برای اینکه جواب این سوال ها را بتوانیم بدهیم باید بدانیم تاثیر طلاق بر کودکان چگونه است. در این مقاله به بررسی مسئله طلاق و تاثیر آن بر زندگی کودکان می پردازیم.

طلاق معمولا نشان دهنده یک تغییر اساسی در دنیای کودک است و این تغییر معمولا با آسیب همراه است زیرا طلاق از از دید او، به معنی از دست دادن خانواده و خطر است. معمولا اکثر بچه ها وقتی خبر طلاق را می شنوند، احساس عصبانیت و اضطراب می کنند و درک اینکه چگونه زندگی آنها تغییر می کند برایشان مشکل است. اما این که در چه سنی والدین کودک از هم طلاق می گیرند نیز در چگونگی رفتار کودک و درک او از ساختار جدید خانواده بسیار تاثیر گذار است. در حقیقت هر کودکی در هر سنی طلاق را متفاوت می بیند. در این مقاله به خلاصه ای از آنچه کودکان در سنین مختلف درک می کنند و اینکه چگونه می توانید این موضوع را به آنها انتقال دهید تا تاثیرات طلاق بر فرزندان را کنترل کنید می پردازیم. همچنین بررسی می کنیم بهترین سن کودک برای طلاق و بدترین سن طلاق برای کودکان چیست؟

تاثیرات طلاق بر نوزادان (تا 18 ماهگی)

در ادامه موضوع بهترین سن کودک برای طلاق باید بدانیم حتی در دوران نوزادی هم باید مراقب رفتارمان باشیم. دوران نوزادی، وقتی کودکان هنوز تا قبل از 18 ماه از تولدشان می گذرد، می­توانند در خانه تنش را احساس کنند اما نمی توانند دلیل آن تنش را متوجه بشوند. در صورت ادامه وجود تنش، نوزادان ممکن است حساس شوند و این موضوع قطعا در آینده در سلامت روان آنها تاثیر خواهد داشت. در ضمن ممکن است رشد آنها با اختلال متوجه شود.

کم کردن تاثیر طلاق بر نوزادان

کودکان در این سن نیاز به روتین و روال دارند و با آشنا شدن با هر پدیده ای احساس راحتی می­کنند. بنابراین، حفظ برنامه های روزمره طبیعی، به خصوص در مورد خواب و وعده های غذایی در هنگام طلاق بسیار مهم است. اسباب بازی ها هایی که دوست دارد را در اختیارش بگذارید و همچنین وقت بیشتری را برای نگه داشتن او و همینطور انتقال احساس امنیت به او بگذارید. در این مرحله حساس می­توانید از دوستان و خانواده کمک بگیرید تا مطمئن باشید شما هم استراحت کافی را دارید.

تاثیرات طلاق بر فرزندان کوچک (بین 18 ماه تا 3 سالگی)

در زمانی که کودک شما بین 18 ماه تا 3 سالگی است، پیوند او و والدین بسیار عمیق است. پس بنابراین هرگونه شرایطی که این پیوند را بخواهد تضعیف کند، درکش برای کودک بسیار سخت است. حتی ممکن است آنها در این سن فکر کنند که وجود آنها باعث جدایی والدینشان شده است و در نتیجه این موضوع باعث می­شود که به اعتماد به نفس آنها در بزرگسالی خدشه وارد شود. آنها ممکن است بیش از حد گرفتیه کنند، جلب توجه زیاد از حد بکنند، مانند گذشته انگشت شست خود را مک بزنند و یا در مقابل آموزش هایی مانند دستشویی کردن مقاومت کنند. البته نمی­توان گفت این سن بدترین سن طلاق برای کودکان است زیرا هر سنی سختی های خودش را دارد، اما باید مواظب عواقب طلاق بود. برای مثال ترس می­تواند یکی از این عواقب باشد. ترس از ترک شدن و یا ترس از تنها خوابیدن و شب می­تواند از عوارض این موضوع باشد.

کم کردن تاثیر طلاق بر کودکان کوچک

در صورت امکان، والدین باید با هم همکاری کنند تا روال عادی و طبیعی و همچنین قابل پیش بینی را برای کودک ایجاد کنند که کودک آنها به راحتی بتواند آن روال را دنبال کند. موضوع مهم دیگر وقت گذاشتن است. باید برای کودک خود وقت بگذارید و توجه بیشتری به او نشان دهید. از دوستان و نزدیکان خود نیز بخواهید که همین کار را انجام دهند. درباره احساسات فرزندتان تا جایی که متوجه می­شود با او صحبت کنید. با هم کتاب بخوانید و به او اطمینان دهید که او مسئول جدایی شما نیست.

تاثیرات طلاق در کودکان قبل از مدرسه (بین 3 تا 6 سالگی)

این کودکان کل مفهوم طلاق را درک نمی کنند و نمی خواهند والدینشان از هم جدا شوند. هرچقدر هم که تنش در خانه کم باشد، باز هم این واقعیت برای آنها عوض نمی­شود. البته که باز هم نمی­توان گفت بهترین سن کودک برای طلاق این سن است یا نه اما مسئله ای که مهم است این است که این کودکان باید حس کنند اوضاع تحت کنترل است. این موقعیت برای آنها دشوار است زیرا آنها احساس می کنند گویی هیچ قدرتی برای کنترل نتیجه ندارند.

مانند کودکان کوچکتر، کودکان در سنین قبل از مدرسه نیز معتقدند که در نهایت مسئول جدایی والدین خود آنها هستند. پس از این رو می­توان گفت این سن هم در صورت رفتار نادرست جزو بدترین سن طلاق برای فرزندان است. کودکان ممکن است احساس عدم اطمینان درباره آینده را تجربه کنند، عصبانیت خود را سرکوب کنند و درون خود بریزند، افکار یا ایده های ناخوشایند داشته باشند یا حتی گرفتار کابوس های شبانه شوند.

کم کردن تاثیر طلاق بر کودکان قبل از سن مدرسه، آیا این سن بهترین است؟

چگونه می توان انتقال را آسان کرد: والدین باید سعی کنند در صورت امکان طلاق را به روشی مسالمت آمیز و مثبت کنترل کنند، زیرا در این سن، خلق و خوی کودک نشان دهنده خلق و خو و نگرش والدین است. کودکان در این سن به شخصی برای گفتگو و راهی برای ابراز احساسات خود احتیاج دارند. خواندن کتاب های متناسب با سنشان ممکن است نتیجه خوبی داشته باشد. کودکان در این سن نیز باید احساس امنیت کنند و بدانند که به دیدن پدر و مادری که با آن زندگی نمی­کنند ادامه خواهند داد. یک برنامه بازدید منظم تنظیم کنید و مطمئن شوید که به طور مداوم به آن پایبند هستید. این موضوع در این سن خیلی مهم است و می­تواند بدترین سن طلاق برای کودکان را به بهترین سن کودک برای طلاق تبدیل کند.

تاثیرات طلاق بر کودکان مدرسه ای (6 تا 11 سالگی)

اگر بچه ها تا به الآن در یک محیط تربیتی معمولی بزرگ شده باشند، طبیعی است که ترس از رها شدن در هنگام طلاق داشته باشند. کودکان کوچکتر – به عنوان مثال کودکان 5 تا 8 ساله – مفهوم طلاق را درک نخواهند کرد و ممکن است احساس کنند که والدین آنها در حقیقت دارند از آنها جدا می­شوند. آنها ممکن است نگران از دست دادن پدرشان باشند(اگر با مادرشان زندگی می کنند) و یا فانتزی داشته باشند و دائم خیال کنند پدر و مادرشان دوباره به هم می رسند. در حقیقت، آنها معتقدند که می توانند رابطه والدینشان را نجات دهند. کودکان 8 تا 11 ساله ممکن است یکی از والدین را مقصر جدایی و طلاق بدانند و با یکی از والدین که از نظر او “خوب” است در برابر طرف “بد” همسو شوند. آنها ممکن است والدین خود را به خودخواهی متهم کنند و خشم خود را از طرق مختلف ابراز کنند. پسران ممکن است با همکلاسی ها بجنگند و یا با تمام جهان احساس دشمنی کنند. در حالی که دختران در اکثر موارد مضطرب، گوشه گیر یا افسرده می شوند. کودکان از هر دو جنس ممکن است به دلیل استرس و اضطراب دچار ناراحتی در معده یا سردرد شوند. آنها حتی ممکن وانمود کنند مریض هستند، تا به مدرسه نروند.

کم کردن تاثیر طلاق بر کودکان مدرسه ای، آیا این سن بهترین سن کودک است؟

کودکان دبستانی می توانند در طی طلاق احساس طرد شدید کنند. اما والدین می توانند احساس امنیت و عزت نفس کودک خود را دوباره بسازند. هر یک از والدین باید وقت مفیدی را با کودک بگذراند و از او بخواهد در مورد احساساتش صحبت کند. به او اطمینان دهید که هیچ یک از والدین او را رها نخواهد کرد و دوباره تکرار کنید که طلاق تقصیر او نیست. این موضوع بسیار بسیار مهم است که والدین نباید یکدیگر را مقصر این جدایی بدانند و به کودک اینگونه القا کنند که طرف مقابل مقصر است. بلکه باید توضیح دهند که این فقط یک تصمیم متقابل بود.همچنین بهتر این کودک یک برنامه مشخص برای ملاقات با یکی از والدین که با آن زندگی نمی­کند داشته باشد تا بتواند به راحتی آینده را پیش­بینی کند و نگرانی نداشته باشد.

 در نهایت از آنجا که مدرسه، دوستی و فعالیت هایی که در آن کودکان با هم همکاری می­کنند برای بچه های این سن از اهمیت زیادی برخوردار است، کودک خود را تشویق کنید تا درگیر رویداد های مختلف در مدرسه و سرگرمی هایی شود که کاملاً از آنها لذت می برد. به او کمک کنید تا عزت نفس خود را دوباره زنده کند و او را تشویق کنید تا با دیگران ارتباط برقرار کند و منزوی نباشد.

پس بهترین سن کودک برای طلاق و یا بدترین سن طلاق برای کودکان کی است؟

با توجه به توضیحاتی که بالا دادیم، طلاق در سنین کودکی، باعث ضربه های روحی می­شود. در سنین کمی بالاتر هم می­تواند باعث ضعف اعتماد به نفس، تضاد در باور های فرزند و همچنین باعث حس بی اعتمادی در فرزندتان شود. پس طلاق هیچگاه برای فرزند شما اتفاق خوبی نیست، اما پذیرش این اتفاق باعث می­شود که فرزندتان با این اتفاق راحت تر کنار آمده و در نتیجه آسیب ها کاهش داده شوند. پس در نظر داشته باشید ک هر سنی می­تواند بدترین سن طلاق برای کودکان باشد. اما در مقابل اگر شما سعی کنید که رفتار درستی داشته باشید، در صورت نیاز از مشاوره بهره بگیرید و همچنین به مواردی که بالا گفته شد و مناسب سن کودکتان است توجه داشته باشید، سن او می­تواند بهترین سن کودک برای طلاق باشد و آسیب های طلاق برای او به حداقل ممکن برسد.

مشاوره با کودکان طلاق

در حقیقت طلاق هیچوقت اثر خوب بر روی فرزند شما ندارد. پس تمامی سعی ما این است که این آسیب ها که نتیجه طلاق هستند را کاهش دهیم. بنابراین باید از پیش از طلاق به این فکر باشیم که پروسه طلاق را چگونه انجام دهیم که کودکان کمترین آسیب را ببینند. پس با یک مشاوره می­توانیم به این نتیجه برسیم که آیا در حین و بعد از طلاق می­توانیم به کودکمان احساس امنیت بدهیم؟ با مشاوره با کودکان طلاق همچنین می­توانیم کودکمان را برای این اتفاق آماده کنیم و یا پس از طلاق مشاوره با کودکان طلاق کمک می­کند که آنها آسیب کمتری ببینند و همچنین والدین آنها از آسیب های احتمالی خبر داشته باشند و همچنین بدانند که حال دقیقا باید چه رفتاری با کودک خود داشته باشند. برای مشاوره با کودکان طلاق و یا حتی مشاوره فردی قبل از طلاق می­توانید با دل کلینیک تماس بگیرید. کلینیک تخصصی روانشناسی دل کلینیک با روانشناسان مجربی که دارد قطعا می­تواند به شما کمک کند تا این دوران سخت و حساس را به بهترین شکل پشت سر بگذارید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته